1717 – przeprowadzka do Köthen, gdzie kompozytor zostaje mianowany kapelmistrzemKapelmistrzkapelmistrzem
1720 – śmierć żony kompozytora,
1721 – ślub z Anną Marią Wilcke,
1723 – przyjęcie stanowiska organisty a następnie kantoraKantorkantora w kościele św. Tomasza w Lipsku,
28 lipca 1750 – śmierć Bacha w Lipsku.
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R1DxI5kBaWTFv
Scenariusz zajęć do pobrania
Scenariusz zajęć do pobrania
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:
1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej (fragmentów lub/i w całości): A) reprezentatywnych dla kolejnych epok (barok)
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
3. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje podziału:
3) aparatu wykonawczego (solista, zespół kameralny, chór, orkiestra).
4. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje charakterystyki:
1) muzyki ze względu na jej rodzaj (wokalna, instrumentalna, wokalno‑instrumentalna)
6. Wymienia nazwy epok w dziejach muzyki (barok) oraz potrafi wskazać kompozytorów reprezentatywnych dla nich.
III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń:
1. zna repertuar kulturalnego człowieka, orientując się w sztandarowych utworach z dziejów historii muzyki i współczesnej kultury muzycznej oraz wartościowej muzyki popularnej;
Nauczysz się
wymieniać najważniejsze wydarzenia z życiorysu Jana Sebastiana Bacha;
rozpoznawać utwory: Aria na strunie G, Toccata i Fuga d‑moll, Wielka Msza h‑moll, Kyrie;
określać ramy czasowe, głównych kompozytorów i formy muzyczne baroku;
wymieniać formy muzyczne tworzone przez J.S. Bacha z uwzględnieniem podziału na dzieła instrumentalne i wokalno‑instrumentalne.
Barok - przypomnienie
BarokBarokBarok w muzyce to okres kultury muzycznej XVII i pierwszej połowy XVIII wieku. W sztuce oddziela okres renesansu od klasycyzmu. Charakteryzuje się przeniesieniem zdobyczy renesansu na teren muzyki dworskiej i mieszczańskiej. W okresie baroku nastąpił znaczny rozwój muzyki instrumentalnejMuzyka instrumentalnamuzyki instrumentalnej (koncertKoncertkoncert, concerto grossoConcerto grossoconcerto grosso, sonataSonatasonata, suitaSuitasuita, fugaFugafuga) oraz wielkich form instrumentalno‑wokalnych (operaOperaopera, oratoriumOratoriumoratorium, kantataKantatakantata). W okresie baroku działali wielcy kompozytorzy: Jan Sebastian Bachmc8c71fe92fbe9a3f_0000000000021Jan Sebastian Bach, Antonio Vivaldimc8c71fe92fbe9a3f_0000000000022Antonio Vivaldi i Jerzy Fryderyk Haendelmc8c71fe92fbe9a3f_0000000000023Jerzy Fryderyk Haendel.
mc8c71fe92fbe9a3f_0000000000021
Jan Sebastian Bachmc8c71fe92fbe9a3f_0000000000021Jan Sebastian Bach Jan Sebastian Bach (1685‑1750)
Niemiecki kompozytor barokowy, wirtuoz klawesynu i organów. Tworzył następujące formy muzyczne: suity, fugi, toccaty, koncerty, msze, kantaty i pasje. Utwory: Msza h‑moll, Pasja według Świętego Mateusza, Toccata i fuga d‑moll i inne.
mc8c71fe92fbe9a3f_0000000000022
Antonio Vivaldimc8c71fe92fbe9a3f_0000000000022Antonio Vivaldi Antonio Vivaldi (1678‑1741)
Włoski kompozytor barokowy, wirtuoz skrzypiec. Pisał takie formy muzyczne jak: koncert instrumentalny, utwory kameralne i opery. Utwory: Gloria D‑dur, Cztery pory roku, opery.
mc8c71fe92fbe9a3f_0000000000023
Jerzy Fryderyk Haendelmc8c71fe92fbe9a3f_0000000000023Jerzy Fryderyk Haendel Jerzy Fryderyk Händel (1685‑1759)
Niemiecki kompozytor okresu baroku pisał takie formy muzyczne jak: opery, oratoria, koncerty. Utwory: Oratorium Mesjasz, Muzyka na wodzie.
R1OazTVywxhhw1
Ilustracja przedstawia portret Johanna Sebastiana Bacha, autorstwa Eliasa Gottloba Haussmanna. Kompozytor przedstawiony został jako mężczyzna w średnim wieku, mocnej budowy ciała, z dość surowym wyrazem twarzy i przenikliwym spojrzeniem. Na głowie ma białą perukę, sięgającą do ramion. Ubrany jest w białą koszulę i ciemny surdut. W prawej ręce trzyma kartkę z zapisanymi nutami.
Źródło: AMFN.
RLGdHNZhgb2yD1
Ilustracja przedstawia portret Antonio Vivaldiego. Mężczyzna ma perukę sięgającą do ramion oraz białą, niezapiętą pod szyją - koszulę. Na portrecie ma duże, ciemne oczy, zgrabny nos i usta. W lewej dłoni trzyma skrzypce, w prawej gęsie pióro. Przed nim leży papier nutowy.
Źródło: AMFN.
RMYCSuntgHbvM1
Na ilustracji obraz autorstwa Balthasara Denner „Portret Jerzego Fryderyka Händela”. Kompozytor przedstawiony jest jako postawny mężczyzna, z okrągłą twarzą. Muzyk ma na głowie długą białą perukę. Ubrany jest w białą koszulę i beżowy surdut.
Źródło: AMFN.
Polecenie 1
Zapoznaj się z opisem alternatywnym utworu Jana Sebastiana Bacha pt. Aria na strunie G i odpowiedz na pytania: 1. Jaka jest obsada wykonawcza tego utworu? 2. Jaki jest jego charakter?
Zapoznaj się z opisem alternatywnym utworu Jana Sebastiana Bacha pt. Aria na strunie G i odpowiedz na pytania: 1. Jaka jest obsada wykonawcza tego utworu? 2. Jaki jest jego charakter?
Zapoznaj się z opisem alternatywnym utworu Jana Sebastiana Bacha pt. Aria na strunie G i odpowiedz na pytania: 1. Jaka jest obsada wykonawcza tego utworu? 2. Jaki jest jego charakter?
Wysłuchaj utworu Jana Sebastiana Bacha pt. Aria na strunie G i zwróć uwagę na instrumenty wykonujące ten utwór. Wymień te instrumenty.
R1WIrc1WKEqTz1
Utwór: Jan Sebastian Bach „Aria na strunie G”. W celu wysłuchania dzieła należy wybrać przycisk Odtwórz/Pauza.
Utwór: Jan Sebastian Bach „Aria na strunie G”. W celu wysłuchania dzieła należy wybrać przycisk Odtwórz/Pauza.
Jan Sebastian Bach, „Aria na strunie G”, AMFN, CC BY 3.0
Jan Sebastian Bach, „Aria na strunie G”, AMFN, CC BY 3.0
Utwór: Jan Sebastian Bach „Aria na strunie G”. W celu wysłuchania dzieła należy wybrać przycisk Odtwórz/Pauza.
Miejsca w których żył i komponował Bach
Polecenie 2
Zapoznaj się z mapą przedstawiającą miasta, w których żył i pracował Bach, a następnie spróbuj chronologicznie wymienić miasta, w których rezydował.
R14o4mOBgJFRk
Prezentacja z mapą północno‑zachodniej części Cesarstwa Niemieckiego z drugiej połowy XVII wieku. Na mapie zaznaczone są miejsca, w których żył i tworzył Jan Sebastian Bach. Po naciśnięciu nazwy miejscowości pojawiają się informacje dodatkowe. EISENACH Jan Sebastian Bach urodził się 21 marca 1685 roku w niemieckim mieście Eisenach. Przyszedł na świat w bardzo muzykalnej rodzinie, w której zawód muzyka przechodził z ojca na syna. Pierwszymi nauczycielami Jana Sebastiana gry na klawesynie i organach byli ojciec i stryj. Już w wieku 10 lat przyszły kompozytor stracił oboje rodziców. OHRDRUF Po śmierci rodziców Jan Sebastian zamieszkał u swego najstarszego brata w Ohrdruf. Uczęszczał tam do szkoły i pobierał lekcje gry na instrumentach. W wieku 15 lat opuścił dom brata i rozpoczął samodzielne życie. LÜNEBURG W 1700 roku Bach przybył do Lüneburga, gdzie przyjęto go jako sopranistę do chóru w tamtejszym kościele. Przyszły kompozytor godził naukę w szkole z pracą zarobkową w chórze. W trakcie mutacji, kiedy nie mógł śpiewać, grał w przykościelnej orkiestrze na skrzypcach i altówce oraz udzielał się jako klawesynista i organista. Był też kierownikiem chóru, co pozwoliło mu dobrze poznać praktykę muzyki wokalnej. Oprócz muzyki religijnej, na dworze książęcym w pobliskim Celle poznawał świecką muzykę koncertową, głównie francuską (zdobyta tam wiedza pozwoliła Bachowi tworzyć później również dzieła świeckie, np. Kantatę o kawie). W Lüneburgu, gdzie przebywał 3 lata, powstały pierwsze utwory organowe Bacha. WEIMAR W 1703 roku Jan Sebastian najął się do kapeli dworskiej w Weimarze. Przebywał tam zaledwie kilka miesięcy. Następnie przebywał w Arnstadt, został tam drugim organistą oraz opiekunem chóru uczniowskiego. Jego praca była mocno krytykowana. Przyczyną rezygnacji z zatrudnienia był jednak konflikt, do którego doszło po wyprawie kompozytora do Lübeck w celu usłyszenia gry organowej Dietricha Buxtehudego. Według legendarnych podań była to wędrówka piesza. MÜHLHAUSEN/THÜRINGEN Nową pracę znalazł kompozytor w Mühlhausen w Turyngii, gdzie został organistą w Kościele św. Błażeja. W 1707 roku Bach poślubił Marię Barbarę, z którą miał siedmioro dzieci. Przed kolejną przeprowadzką (z powrotem do Weimaru), Bach napisał Toccatę i fugę d‑moll. W 1708 roku Bach ponownie zamieszkał w Weimarze. Pełnił tam rolę organisty i klawesynisty. Komponował i wykonywał utwory koncertowe z zespołem książęcym. W 1714 roku uzyskał funkcję koncertmistrza, którego zadaniem było wykonywanie kantat, które sam wykonywał. Kantaty powstawały regularnie co cztery tygodnie. KÖTHEN W 1717 roku Bach z rodziną przeniósł się do Köthen, gdzie został mianowany kapelmistrzem. Większość dzieł powstałych w Köthen to kompozycje o charakterze świeckim, m.in. Koncerty brandenburskie (BWV 1046‑1051) oraz suity francuskie i angielskie, suity na wiolonczelę solo, sonaty i partity na skrzypce, sonaty na flet i klawesyn, sonaty na skrzypce i klawesyn, koncerty skrzypcowe, a także 1 tom Das Wohltemperierte Klavier [czyt. das woltemperierte klawier]. W 1720 roku zmarła żona kompozytora. Wkrótce Jan Sebastian poznał młodą sopranistkę – Annę Marię Wilcke, którą poślubił w 1721 roku. Bachowie mieli 13 dzieci. Po ślubie, w Köthen pozostali jeszcze przez rok. Leipzig W 1722 roku Bach otrzymał stanowisko organisty Kościoła św. Tomasza w Leipzig. Został tam kantorem i pełnił tę funkcję do śmierci. W Leipzig Bach poświęcił się twórczości religijnej, pisanej ku większej chwale Bożej. Co tydzień komponował nowy utwór do czytań biblijnych. Powstałe tam kantaty były wykonywane podczas nabożeństw w każdą niedzielę pod kierunkiem kompozytora. W Leipzig powstały również: Pasja według św. Mateusza, Magnificat D‑dur oraz Wielka Msza h‑moll. Komponował również dla dzieci małe formy muzyczne. Przez całe życie cieszył się bardzo dobrym zdrowiem, dopiero w 1749 zaczął tracić wzrok wskutek katarakty. W 1750 Lipsk odwiedził go słynny angielski okulista Taylor, który przeprowadził u Bacha serię operacji. Operacje były bardzo krwawe i nie tylko nie pomogły kompozytorowi, ale doprowadziły do powikłań i infekcji. 28 lipca 1750 roku zmarł w wyniku wylewu krwi do mózgu. Pochowany został w prezbiterium kościoła św. Tomasza w Lipsku.
Prezentacja z mapą północno‑zachodniej części Cesarstwa Niemieckiego z drugiej połowy XVII wieku. Na mapie zaznaczone są miejsca, w których żył i tworzył Jan Sebastian Bach. Po naciśnięciu nazwy miejscowości pojawiają się informacje dodatkowe. EISENACH Jan Sebastian Bach urodził się 21 marca 1685 roku w niemieckim mieście Eisenach. Przyszedł na świat w bardzo muzykalnej rodzinie, w której zawód muzyka przechodził z ojca na syna. Pierwszymi nauczycielami Jana Sebastiana gry na klawesynie i organach byli ojciec i stryj. Już w wieku 10 lat przyszły kompozytor stracił oboje rodziców. OHRDRUF Po śmierci rodziców Jan Sebastian zamieszkał u swego najstarszego brata w Ohrdruf. Uczęszczał tam do szkoły i pobierał lekcje gry na instrumentach. W wieku 15 lat opuścił dom brata i rozpoczął samodzielne życie. LÜNEBURG W 1700 roku Bach przybył do Lüneburga, gdzie przyjęto go jako sopranistę do chóru w tamtejszym kościele. Przyszły kompozytor godził naukę w szkole z pracą zarobkową w chórze. W trakcie mutacji, kiedy nie mógł śpiewać, grał w przykościelnej orkiestrze na skrzypcach i altówce oraz udzielał się jako klawesynista i organista. Był też kierownikiem chóru, co pozwoliło mu dobrze poznać praktykę muzyki wokalnej. Oprócz muzyki religijnej, na dworze książęcym w pobliskim Celle poznawał świecką muzykę koncertową, głównie francuską (zdobyta tam wiedza pozwoliła Bachowi tworzyć później również dzieła świeckie, np. Kantatę o kawie). W Lüneburgu, gdzie przebywał 3 lata, powstały pierwsze utwory organowe Bacha. WEIMAR W 1703 roku Jan Sebastian najął się do kapeli dworskiej w Weimarze. Przebywał tam zaledwie kilka miesięcy. Następnie przebywał w Arnstadt, został tam drugim organistą oraz opiekunem chóru uczniowskiego. Jego praca była mocno krytykowana. Przyczyną rezygnacji z zatrudnienia był jednak konflikt, do którego doszło po wyprawie kompozytora do Lübeck w celu usłyszenia gry organowej Dietricha Buxtehudego. Według legendarnych podań była to wędrówka piesza. MÜHLHAUSEN/THÜRINGEN Nową pracę znalazł kompozytor w Mühlhausen w Turyngii, gdzie został organistą w Kościele św. Błażeja. W 1707 roku Bach poślubił Marię Barbarę, z którą miał siedmioro dzieci. Przed kolejną przeprowadzką (z powrotem do Weimaru), Bach napisał Toccatę i fugę d‑moll. W 1708 roku Bach ponownie zamieszkał w Weimarze. Pełnił tam rolę organisty i klawesynisty. Komponował i wykonywał utwory koncertowe z zespołem książęcym. W 1714 roku uzyskał funkcję koncertmistrza, którego zadaniem było wykonywanie kantat, które sam wykonywał. Kantaty powstawały regularnie co cztery tygodnie. KÖTHEN W 1717 roku Bach z rodziną przeniósł się do Köthen, gdzie został mianowany kapelmistrzem. Większość dzieł powstałych w Köthen to kompozycje o charakterze świeckim, m.in. Koncerty brandenburskie (BWV 1046‑1051) oraz suity francuskie i angielskie, suity na wiolonczelę solo, sonaty i partity na skrzypce, sonaty na flet i klawesyn, sonaty na skrzypce i klawesyn, koncerty skrzypcowe, a także 1 tom Das Wohltemperierte Klavier [czyt. das woltemperierte klawier]. W 1720 roku zmarła żona kompozytora. Wkrótce Jan Sebastian poznał młodą sopranistkę – Annę Marię Wilcke, którą poślubił w 1721 roku. Bachowie mieli 13 dzieci. Po ślubie, w Köthen pozostali jeszcze przez rok. Leipzig W 1722 roku Bach otrzymał stanowisko organisty Kościoła św. Tomasza w Leipzig. Został tam kantorem i pełnił tę funkcję do śmierci. W Leipzig Bach poświęcił się twórczości religijnej, pisanej ku większej chwale Bożej. Co tydzień komponował nowy utwór do czytań biblijnych. Powstałe tam kantaty były wykonywane podczas nabożeństw w każdą niedzielę pod kierunkiem kompozytora. W Leipzig powstały również: Pasja według św. Mateusza, Magnificat D‑dur oraz Wielka Msza h‑moll. Komponował również dla dzieci małe formy muzyczne. Przez całe życie cieszył się bardzo dobrym zdrowiem, dopiero w 1749 zaczął tracić wzrok wskutek katarakty. W 1750 Lipsk odwiedził go słynny angielski okulista Taylor, który przeprowadził u Bacha serię operacji. Operacje były bardzo krwawe i nie tylko nie pomogły kompozytorowi, ale doprowadziły do powikłań i infekcji. 28 lipca 1750 roku zmarł w wyniku wylewu krwi do mózgu. Pochowany został w prezbiterium kościoła św. Tomasza w Lipsku.
Film Spotkanie z Janem Sebastianem Bachem
Polecenie 3
Zapoznaj się z filmem, zwróć uwagę na to, co mówi Bach, wypisz wszystkie dzieła wymienione w tym materiale.
R1DMfL6Qp2d7C
Film pod tytułem Spotkanie z Janem Sebastianem Bachem. Film rozpoczyna się ilustracją z nocną panoramą miasta. Słyszymy pierwsze takty Wielkiej Mszy h-moll Jana Sebastiana Bacha. Nagle znajdujemy się w Kościele i widać organy i stojącego przy nich starszego siwego mężczyznę lektor czyta: W kościele św. Tomasza w Lipsku trwa nabożeństwo. Oprawę muzyczną przygotował jak zwykle, od przeszło 20 lat niezmiennie, genialny organista, kantor i kompozytor - Jan Sebastian Bach. Wiele lat trwająca wytężona praca sprawiała mu coraz większy trud... Niezrozumienie i niedocenienie połączone z ciągłymi nowymi wyzwaniami pogłębiały u niego poczucie bezsilności i zniechęcenia. Pracy było wciąż bardzo dużo. Powstawały coraz to nowe diamenty muzyczne: preludia, fugi, kantaty, sonaty, suity, a także pasje, oratoria i wreszcie Wielka Msza h-moll. Po zakończeniu nabożeństwa, kiedy ucichły dźwięki muzyki i szum wychodzących osób, Bach siedząc cały czas przy organach zastygł w bezruchu i w zadumie… Pojawia się młody człowiek i rozpoczyna rozmowę z Janem Sebastianem Bachem: Kantorze… Kompozytor zapytał: Coś się stało? Długo tu siedzę? Pewnie chcą zamknąć kościół? Młody chłopiec zapytał: Nie... Nie wiem... Byłem na nabożeństwie i pomyślałem, że przyjdę zapytać… Bach ośmielił go: O co chcesz zapytać? Chłopak wyjaśnia: Przyszedłem zapytać, czy zgodziłby się Pan udzielać mi indywidualnych lekcji gry na organach? Pan tak pięknie gra... Bardzo chciałabym być organistą! Tak, jak Pan! Bach rozpoczyna opowieść: Kiedy miałem tyle lat co Ty, też chciałem grać. Bardzo pomogli mi wtedy moi bliscy: ojciec, stryj, starszy brat. Uczyli mnie grać, opowiadali o kompozytorach i muzyce. Ten czas nie trwał jednak długo.. Kiedy miałem 10 lat zmarli moi rodzice. Szybko musiałem radzić sobie sam. Wciąż jednak interesowało mnie wszystko, co było związane z muzyką. Pewnego razu, będąc bardzo młodym organistą, dowiedziałem się, że w sąsiednim mieście, koncertować będzie znany wirtuoz organów. Poprosiłem o urlop i pośpiesznie udałem się na spotkanie. Przemierzyłem wiele kilometrów pieszo, ale warto było. Wszystko, czego się dowiedziałem od mistrza bardzo przydało mi się w mojej dalszej pracy. Nie było mnie jednak długo w pracy, aż 4 miesiące. Chłopak wyraża zaciekawienie: I co było dalej? Bach kontynuuje: O mało nie pozbyłem się pracy! No cóż.... Pasja jest w życiu bardzo ważna. Wszystko, co robię sprawia mi wielką radość i przynosi satysfakcję. Mam dużą rodzinę. Bardzo ich wszystkich kocham. Całe moje życie to muzyka i rodzina. Wszystko, co robię, robię dla muzyki i rodziny. Moja żona i dzieci podobnie, jak ja bardzo kochają muzykę. Zależy mi na tym, aby w przyszłości mogły zajmować się muzyką i czerpać z tego radość. Tobie też tego życzę, bo widzę w Twoich oczach wielką miłość do muzyki. A jeśli chodzi o lekcję, to zrobie co w mojej mocy, aby Ci pomóc. Chłopak wyraża wdzięczność: Bardzo Panu dziękuję. Właśnie spełnia Pan moje wielkie marzenie. Bach zaprasza go: Posłuchaj przez chwilę mojego utworu: "Toccata i fuga" d-moll, zagram go specjalnie dla Ciebie a jutro zapraszam na lekcję. Postać Jana Sebastiana Bacha siada przy organach i gra: majestatyczny, popisowy utwór: Toccatę i fugę d-moll.
Film pod tytułem Spotkanie z Janem Sebastianem Bachem. Film rozpoczyna się ilustracją z nocną panoramą miasta. Słyszymy pierwsze takty Wielkiej Mszy h-moll Jana Sebastiana Bacha. Nagle znajdujemy się w Kościele i widać organy i stojącego przy nich starszego siwego mężczyznę lektor czyta: W kościele św. Tomasza w Lipsku trwa nabożeństwo. Oprawę muzyczną przygotował jak zwykle, od przeszło 20 lat niezmiennie, genialny organista, kantor i kompozytor - Jan Sebastian Bach. Wiele lat trwająca wytężona praca sprawiała mu coraz większy trud... Niezrozumienie i niedocenienie połączone z ciągłymi nowymi wyzwaniami pogłębiały u niego poczucie bezsilności i zniechęcenia. Pracy było wciąż bardzo dużo. Powstawały coraz to nowe diamenty muzyczne: preludia, fugi, kantaty, sonaty, suity, a także pasje, oratoria i wreszcie Wielka Msza h-moll. Po zakończeniu nabożeństwa, kiedy ucichły dźwięki muzyki i szum wychodzących osób, Bach siedząc cały czas przy organach zastygł w bezruchu i w zadumie… Pojawia się młody człowiek i rozpoczyna rozmowę z Janem Sebastianem Bachem: Kantorze… Kompozytor zapytał: Coś się stało? Długo tu siedzę? Pewnie chcą zamknąć kościół? Młody chłopiec zapytał: Nie... Nie wiem... Byłem na nabożeństwie i pomyślałem, że przyjdę zapytać… Bach ośmielił go: O co chcesz zapytać? Chłopak wyjaśnia: Przyszedłem zapytać, czy zgodziłby się Pan udzielać mi indywidualnych lekcji gry na organach? Pan tak pięknie gra... Bardzo chciałabym być organistą! Tak, jak Pan! Bach rozpoczyna opowieść: Kiedy miałem tyle lat co Ty, też chciałem grać. Bardzo pomogli mi wtedy moi bliscy: ojciec, stryj, starszy brat. Uczyli mnie grać, opowiadali o kompozytorach i muzyce. Ten czas nie trwał jednak długo.. Kiedy miałem 10 lat zmarli moi rodzice. Szybko musiałem radzić sobie sam. Wciąż jednak interesowało mnie wszystko, co było związane z muzyką. Pewnego razu, będąc bardzo młodym organistą, dowiedziałem się, że w sąsiednim mieście, koncertować będzie znany wirtuoz organów. Poprosiłem o urlop i pośpiesznie udałem się na spotkanie. Przemierzyłem wiele kilometrów pieszo, ale warto było. Wszystko, czego się dowiedziałem od mistrza bardzo przydało mi się w mojej dalszej pracy. Nie było mnie jednak długo w pracy, aż 4 miesiące. Chłopak wyraża zaciekawienie: I co było dalej? Bach kontynuuje: O mało nie pozbyłem się pracy! No cóż.... Pasja jest w życiu bardzo ważna. Wszystko, co robię sprawia mi wielką radość i przynosi satysfakcję. Mam dużą rodzinę. Bardzo ich wszystkich kocham. Całe moje życie to muzyka i rodzina. Wszystko, co robię, robię dla muzyki i rodziny. Moja żona i dzieci podobnie, jak ja bardzo kochają muzykę. Zależy mi na tym, aby w przyszłości mogły zajmować się muzyką i czerpać z tego radość. Tobie też tego życzę, bo widzę w Twoich oczach wielką miłość do muzyki. A jeśli chodzi o lekcję, to zrobie co w mojej mocy, aby Ci pomóc. Chłopak wyraża wdzięczność: Bardzo Panu dziękuję. Właśnie spełnia Pan moje wielkie marzenie. Bach zaprasza go: Posłuchaj przez chwilę mojego utworu: "Toccata i fuga" d-moll, zagram go specjalnie dla Ciebie a jutro zapraszam na lekcję. Postać Jana Sebastiana Bacha siada przy organach i gra: majestatyczny, popisowy utwór: Toccatę i fugę d-moll.
Film poświęcony Janowi Sebastianowi Bachowi, online-skills, CC BY 3.0
Film poświęcony Janowi Sebastianowi Bachowi, online-skills, CC BY 3.0
Film pod tytułem Spotkanie z Janem Sebastianem Bachem. Film rozpoczyna się ilustracją z nocną panoramą miasta. Słyszymy pierwsze takty Wielkiej Mszy h-moll Jana Sebastiana Bacha. Nagle znajdujemy się w Kościele i widać organy i stojącego przy nich starszego siwego mężczyznę lektor czyta: W kościele św. Tomasza w Lipsku trwa nabożeństwo. Oprawę muzyczną przygotował jak zwykle, od przeszło 20 lat niezmiennie, genialny organista, kantor i kompozytor - Jan Sebastian Bach. Wiele lat trwająca wytężona praca sprawiała mu coraz większy trud... Niezrozumienie i niedocenienie połączone z ciągłymi nowymi wyzwaniami pogłębiały u niego poczucie bezsilności i zniechęcenia. Pracy było wciąż bardzo dużo. Powstawały coraz to nowe diamenty muzyczne: preludia, fugi, kantaty, sonaty, suity, a także pasje, oratoria i wreszcie Wielka Msza h-moll. Po zakończeniu nabożeństwa, kiedy ucichły dźwięki muzyki i szum wychodzących osób, Bach siedząc cały czas przy organach zastygł w bezruchu i w zadumie… Pojawia się młody człowiek i rozpoczyna rozmowę z Janem Sebastianem Bachem: Kantorze… Kompozytor zapytał: Coś się stało? Długo tu siedzę? Pewnie chcą zamknąć kościół? Młody chłopiec zapytał: Nie... Nie wiem... Byłem na nabożeństwie i pomyślałem, że przyjdę zapytać… Bach ośmielił go: O co chcesz zapytać? Chłopak wyjaśnia: Przyszedłem zapytać, czy zgodziłby się Pan udzielać mi indywidualnych lekcji gry na organach? Pan tak pięknie gra... Bardzo chciałabym być organistą! Tak, jak Pan! Bach rozpoczyna opowieść: Kiedy miałem tyle lat co Ty, też chciałem grać. Bardzo pomogli mi wtedy moi bliscy: ojciec, stryj, starszy brat. Uczyli mnie grać, opowiadali o kompozytorach i muzyce. Ten czas nie trwał jednak długo.. Kiedy miałem 10 lat zmarli moi rodzice. Szybko musiałem radzić sobie sam. Wciąż jednak interesowało mnie wszystko, co było związane z muzyką. Pewnego razu, będąc bardzo młodym organistą, dowiedziałem się, że w sąsiednim mieście, koncertować będzie znany wirtuoz organów. Poprosiłem o urlop i pośpiesznie udałem się na spotkanie. Przemierzyłem wiele kilometrów pieszo, ale warto było. Wszystko, czego się dowiedziałem od mistrza bardzo przydało mi się w mojej dalszej pracy. Nie było mnie jednak długo w pracy, aż 4 miesiące. Chłopak wyraża zaciekawienie: I co było dalej? Bach kontynuuje: O mało nie pozbyłem się pracy! No cóż.... Pasja jest w życiu bardzo ważna. Wszystko, co robię sprawia mi wielką radość i przynosi satysfakcję. Mam dużą rodzinę. Bardzo ich wszystkich kocham. Całe moje życie to muzyka i rodzina. Wszystko, co robię, robię dla muzyki i rodziny. Moja żona i dzieci podobnie, jak ja bardzo kochają muzykę. Zależy mi na tym, aby w przyszłości mogły zajmować się muzyką i czerpać z tego radość. Tobie też tego życzę, bo widzę w Twoich oczach wielką miłość do muzyki. A jeśli chodzi o lekcję, to zrobie co w mojej mocy, aby Ci pomóc. Chłopak wyraża wdzięczność: Bardzo Panu dziękuję. Właśnie spełnia Pan moje wielkie marzenie. Bach zaprasza go: Posłuchaj przez chwilę mojego utworu: "Toccata i fuga" d-moll, zagram go specjalnie dla Ciebie a jutro zapraszam na lekcję. Postać Jana Sebastiana Bacha siada przy organach i gra: majestatyczny, popisowy utwór: Toccatę i fugę d-moll.
R1A4cjqXFJSCB
Wykonaj zgodnie z poleceniem
mc8c71fe92fbe9a3f_0000000000024
mc8c71fe92fbe9a3f_0000000000024
Narrator: W kościele św. Tomasza w Lipsku trwa nabożeństwo. Oprawę muzyczną przygotował jak zwykle, od przeszło 20 lat niezmiennie, genialny organista, kantor i kompozytor – Jan Sebastian Bach… Wiele lat trwająca wytężona praca, sprawiała coraz większy trud… Niezrozumienie i niedocenienie połączone z ciągłymi nowymi wyzwaniami pogłębiały poczucie bezsilności i zniechęcenia. Pracy było wciąż bardzo dużo. Powstawały coraz to nowe diamenty muzyczne: preludia, fugi, kantaty, sonaty, suity, a także pasje, oratoria i wreszcie Wielka Msza h‑moll. Po zakończeniu nabożeństwa, kiedy ucichły dźwięki muzyki i szum wychodzących osób, Bach siedząc cały czas przy organach zastygł w bezruchu i w zadumie… Chłopiec: Kantorze… Bach: Coś się stało? Długo tu siedzę? Pewnie chcą zamknąć kościół? Chłopiec: Nie… Nie wiem… Byłem na nabożeństwie i pomyślałem, że przyjdę zapytać… Bach: O co chcesz zapytać? Chłopiec: Przyszedłem zapytać, czy zgodziłby się Pan udzielać mi indywidualnych lekcji gry na organach? Pan tak pięknie gra… Bardzo chciałbym być organistą! Tak jak Pan! Narrator: W tej chwili kompozytor przypomniał sobie czas, kiedy to on marzył o tym, by zostać muzykiem. Nie było łatwo… Bardzo dużo ćwiczył, słuchał utworów znanych mistrzów… Bach: Kiedy miałem tyle lat co Ty, też chciałem grać. Bardzo pomogli mi wtedy moi bliscy: ojciec, stryj, starszy brat. Uczyli mnie grać, opowiadali o kompozytorach i muzyce. Ten czas nie trwał jednak długo… Kiedy miałem 10 lat zmarli moi rodzice. Szybko musiałem radzić sobie sam. Wciąż jednak interesowało mnie wszystko, co związane było z muzyką. Pewnego razu, będąc bardzo młodym organistą, dowiedziałem się, że w sąsiednim mieście, koncertować będzie znany wirtuoz organów. Poprosiłem o urlop i pospiesznie udałem się na spotkanie. Przemierzyłem wiele kilometrów pieszo, ale warto było. Wszystko, czego dowiedziałem się od mistrza, bardzo przydało mi się w mojej dalszej pracy. Nie było mnie jednak długo w pracy, aż 4 miesiące! Chłopiec: I co było dalej? Bach: O mało nie pozbyłem się pracy! No cóż…, pasja jest w życiu bardzo ważna… Wszystko, co robię, sprawia mi wielką radość i przynosi satysfakcję. Bach: Mam dużą rodzinę. Bardzo ich wszystkich kocham. Całe moje życie to muzyka i rodzina. Wszystko, co robię, robię dla muzyki i rodziny. Moja żona i dzieci podobnie jak ja, bardzo kochają muzykę. Zależy mi na tym, aby w przyszłości mogły zajmować się muzyką i czerpać z tego radość. Tobie też tego życzę, bo widzę w Twoich oczach wielką miłość do muzyki. A jeśli chodzi o lekcje, to zrobię, co w mojej mocy, aby Ci pomóc. Chłopiec: Bardzo Panu dziękuję. Właśnie spełnia Pan moje wielkie marzenie. Bach: Posłuchaj przez chwilę mojego utworu: „Toccata i fuga” d‑moll, zagram go specjalnie dla Ciebie, a jutro zapraszam na lekcję.
Zadania
R18HVQG0tn5ej
Ćwiczenie 1
Odpowiedz na pytanie: Jaki rodzaj muzyki rozwinął się w baroku? Możliwe odpowiedzi: 1. muzyka wokalna, 2. muzyka instrumentalna, 3. muzyka wokalno-instrumentalna.
Jaki rodzaj muzyki rozwinął się w baroku?
muzyka wokalna
muzyka instrumentalna
muzyka wokalno-instrumentalna
R1cvOzWmg5HyK1
Ćwiczenie 2
Wskaż parę kompozytorów, którzy tworzyli w okresie baroku. Możliwe odpowiedzi: 1. Bach, Haendel, 2. Chopin, Liszt, 3. Mozart, Beethoven.
Którzy kompozytorzy tworzyli w okresie baroku?
Mozart, Beethoven
Bach, Haendel
Chopin, Liszt
Źródło: AMFN.
R1E3nu9XtPiKG1
Ćwiczenie 3
Wskaż formy muzyczne, które powstały w baroku. Możliwe odpowiedzi 1. symfonia, kwartet. 2. koncert, fuga. 3. nokturn, etiuda.
Jakie formy muzyczne powstały w baroku?
nokturn, etiuda
symfonia, kwartet
koncert, fuga
Źródło: AMFN.
Ćwiczenie 4
RMEvIv9CNlDCe
Na nagraniu Aria na strunie G, autorstwa Jana Sebastiana Bacha. Utwór jest wolny, spokojny. Skrzypce grają piękną melodię. Pozostałe instrumenty smyczkowe dyskretnie im towarzyszą.
Na nagraniu Aria na strunie G, autorstwa Jana Sebastiana Bacha. Utwór jest wolny, spokojny. Skrzypce grają piękną melodię. Pozostałe instrumenty smyczkowe dyskretnie im towarzyszą.
Jan Sebastian Bach, „Aria na strunie G”, AMFN, CC BY 3.0
Jan Sebastian Bach, „Aria na strunie G”, AMFN, CC BY 3.0
Na nagraniu Aria na strunie G, autorstwa Jana Sebastiana Bacha. Utwór jest wolny, spokojny. Skrzypce grają piękną melodię. Pozostałe instrumenty smyczkowe dyskretnie im towarzyszą.
R13dcH9joBy85
Nagranie Toccaty i fugi d-moll Jana Sebastiana Bacha. Utwór jest majestatyczny, popisowy. Głośne akordy pojawiają się na przemian z szybkimi przebiegami dźwięków.
Nagranie Toccaty i fugi d-moll Jana Sebastiana Bacha. Utwór jest majestatyczny, popisowy. Głośne akordy pojawiają się na przemian z szybkimi przebiegami dźwięków.
Jan Sebastian Bach „Toccata i Fuga d-moll”, AMFN, CC BY 3.0
Jan Sebastian Bach „Toccata i Fuga d-moll”, AMFN, CC BY 3.0
Nagranie Toccaty i fugi d-moll Jana Sebastiana Bacha. Utwór jest majestatyczny, popisowy. Głośne akordy pojawiają się na przemian z szybkimi przebiegami dźwięków.
RumeE9NaREXXx
Nagranie Kyrie z Wielkiej Mszy h‑moll Jana Sebastiana Bacha. Utwór wykonuje chór mieszany z towarzyszeniem orkiestry barokowej. Utwór rozpoczyna się wspólnym śpiewem Kyrie, Kyrie elejson. Głosy zasadniczo śpiewają razem, czasami pojawiają się niewielkie przesunięcia, ale słuchacz ma poczucie, że słyszy wspólnie śpiewający chór. Po krótkim fragmencie ze śpiewem następuje przejmująca i smutna część instrumentalna. Później następuje część polifoniczna. Rozpoczynają tenory, potem dołączają alty, jeszcze później soprany pierwsze, a po kilku taktach soprany drugie. Głosy śpiewają tekst, w różnym czasie mijają się. Tworzy się bardzo rozbudowana, misterna konstrukcja polifoniczna. W różnych momentach, różne głosy wychodzą na plan pierwszy. W pewnym momencie głosy łączą się we wspólnym śpiewie eleison. Wielokrotnie powtarzają to słowo. Potem następuje część instrumentalna, melancholijna, spokojna, modlitewna. Później śpiew rozpoczynają kolejno: głosy męskie, śpiewając Christe eleison. Po dłuższym fragmencie dołączają głosy żeńskie. Znów budowana jest skomplikowana polifoniczna faktura. By pod koniec utworu głosy połączyły się we wspólnym śpiewie eleison.
Nagranie Kyrie z Wielkiej Mszy h‑moll Jana Sebastiana Bacha. Utwór wykonuje chór mieszany z towarzyszeniem orkiestry barokowej. Utwór rozpoczyna się wspólnym śpiewem Kyrie, Kyrie elejson. Głosy zasadniczo śpiewają razem, czasami pojawiają się niewielkie przesunięcia, ale słuchacz ma poczucie, że słyszy wspólnie śpiewający chór. Po krótkim fragmencie ze śpiewem następuje przejmująca i smutna część instrumentalna. Później następuje część polifoniczna. Rozpoczynają tenory, potem dołączają alty, jeszcze później soprany pierwsze, a po kilku taktach soprany drugie. Głosy śpiewają tekst, w różnym czasie mijają się. Tworzy się bardzo rozbudowana, misterna konstrukcja polifoniczna. W różnych momentach, różne głosy wychodzą na plan pierwszy. W pewnym momencie głosy łączą się we wspólnym śpiewie eleison. Wielokrotnie powtarzają to słowo. Potem następuje część instrumentalna, melancholijna, spokojna, modlitewna. Później śpiew rozpoczynają kolejno: głosy męskie, śpiewając Christe eleison. Po dłuższym fragmencie dołączają głosy żeńskie. Znów budowana jest skomplikowana polifoniczna faktura. By pod koniec utworu głosy połączyły się we wspólnym śpiewie eleison.
Nagranie Kyrie z Wielkiej Mszy h‑moll Jana Sebastiana Bacha. Utwór wykonuje chór mieszany z towarzyszeniem orkiestry barokowej. Utwór rozpoczyna się wspólnym śpiewem Kyrie, Kyrie elejson. Głosy zasadniczo śpiewają razem, czasami pojawiają się niewielkie przesunięcia, ale słuchacz ma poczucie, że słyszy wspólnie śpiewający chór. Po krótkim fragmencie ze śpiewem następuje przejmująca i smutna część instrumentalna. Później następuje część polifoniczna. Rozpoczynają tenory, potem dołączają alty, jeszcze później soprany pierwsze, a po kilku taktach soprany drugie. Głosy śpiewają tekst, w różnym czasie mijają się. Tworzy się bardzo rozbudowana, misterna konstrukcja polifoniczna. W różnych momentach, różne głosy wychodzą na plan pierwszy. W pewnym momencie głosy łączą się we wspólnym śpiewie eleison. Wielokrotnie powtarzają to słowo. Potem następuje część instrumentalna, melancholijna, spokojna, modlitewna. Później śpiew rozpoczynają kolejno: głosy męskie, śpiewając Christe eleison. Po dłuższym fragmencie dołączają głosy żeńskie. Znów budowana jest skomplikowana polifoniczna faktura. By pod koniec utworu głosy połączyły się we wspólnym śpiewie eleison.
RXVe92cGajUOr
Przyporządkuj tytuł dzieła do odpowiedniego zespołu wykonawczego. Toccata i fuga d-moll: Możliwe odpowiedzi: 1. chór i orkiestra, 2. kwartet smyczkowy, 3. organy; Wielka Msza h-moll, Kyrie Możliwe odpowiedzi: 1. chór i orkiestra, 2. kwartet smyczkowy, 3. organy; Aria na strunie G Możliwe odpowiedzi: 1. chór i orkiestra, 2. kwartet smyczkowy, 3. organy.
Przyporządkuj tytuł dzieła do odpowiedniego zespołu wykonawczego. Toccata i fuga d-moll: Możliwe odpowiedzi: 1. chór i orkiestra, 2. kwartet smyczkowy, 3. organy; Wielka Msza h-moll, Kyrie Możliwe odpowiedzi: 1. chór i orkiestra, 2. kwartet smyczkowy, 3. organy; Aria na strunie G Możliwe odpowiedzi: 1. chór i orkiestra, 2. kwartet smyczkowy, 3. organy.
Wysłuchaj powyższych utworów, a następnie przporządkuj tytuł dzieła do odpowiedniego zespołu wykonawczego.
chór i orkiestra, kwartet smyczkowy, organy
Toccata i fuga d-moll
Wielka Msza h-moll, Kyrie
Aria na strunie g
R1Lm4ydHS6YrB
Ćwiczenie 5
Podaj nazwiska co najmniej dwóch kompozytorów, tworzących w tej samej epoce, co Jan Sebastian Bach.
Podaj nazwiska co najmniej dwóch kompozytorów, tworzących w tej samej epoce, co Jan Sebastian Bach.
Spośród 4 portretów kompozytorów wybierz fotografię Jana Sebastiana Bacha.
portret nr jeden
portret nr dwa
portret nr trzy
portret nr cztery
RpRqmg3IknBtH
Ćwiczenie 6
Podaj, gdzie na pięciolinii zapisuje się dźwięki, z których można utworzyć nazwisko Jana Sebastiana (nazwami literowymi nut z uwzględnieniem znaków chromatycznych).
Podaj, gdzie na pięciolinii zapisuje się dźwięki, z których można utworzyć nazwisko Jana Sebastiana (nazwami literowymi nut z uwzględnieniem znaków chromatycznych).
Spośród podanych na pięciolinii nut wybierz te, z których można utworzyć nazwisko Jana Sebastiana (nazwami literowymi nut z uwzględnieniem znaków chromatycznych). Podaj numery tych nut przy ich nazwach.
B
A
C
H
R1dJq28NGWzdP1
Ćwiczenie 7
Wskaż okres, w którym żył Jan Sebastian Bach. Możliwe odpowiedzi: 1. wiek szesnasty, 2. przełom wieku siedemnastego i osiemnastego 3. przełom wieku osiemnastego i dziewiętnastego.
Kiedy żył i tworzył Jan Sebastian Bach?
XI w. -XII w.
XIII w.-XIV w.
XVII w. -XVIII w.
XV w. -XVI w.
Źródło: AMFN.
RqBja3irEhnwQ1
Ćwiczenie 8
Spośród wymienionych instrumentów wskaż te, na których grał Jan Sebastian Bach. Możliwe odpowiedzi: a. flet, b. obój, c. klawesyn, d. altówka, e. skrzypce, f. organy, g. wiolonczela, h. fortepian.
Spośród podanych instrumentów wybierz te, na których grał Jan Sebastian Bach.
wiolonczela
organy
skrzypce
fortepian
flet
altówka
trąbka
klawesyn
obój
Źródło: Ewelina Boesche-Kopczyńska.
Rp6tlnXev2Opt
Ćwiczenie 9
Odpowiedz na pytania: 1. Jaką funkcję pełnił Bach w kościele św. Tomasza w Lipsku?
2. Jak nazywało się miasto w którym urodził się Bach?
3. Jak nazywało się miasto, w którym zmarł Bach?
Odpowiedz na pytania: 1. Jaką funkcję pełnił Bach w kościele św. Tomasza w Lipsku?
2. Jak nazywało się miasto w którym urodził się Bach?
3. Jak nazywało się miasto, w którym zmarł Bach?
Rozwiąż krzyżówkę.
Drugie imię pierwszej żony J. S. Bacha
Tytuł dzieła J. S. Bacha ................. i fuga d-moll
Funkcja J. S. Bacha w kościele
Inaczej wielogłosowość.
Miasto, w którym pracował i zmarł J. S. Bach
1
2
3
4
5
Słownik pojęć
Barok
Barok
okres kultury muzycznej XVII i pierwszej poł. XVIII wieku […], cechuje powstaniem wielkich form instrumentalno‑wokalnych (opera, oratorium, kantata) oraz instrumentalnych (sonata, koncert, sonata) źródło: Jerzy Habela, Słowniczek muzyczny, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1988, s. 23.
Concerto grosso
Concerto grosso
(wielki koncert) kilkuczęściowa forma wykształcona w XVII wieku, w której dialogują ze sobą dwie grupy instrumentalne: orkiestra oraz grupa kilku instrumentów koncertujących źródło: Jerzy Habela, Słowniczek muzyczny, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1988, s. 39.
Fuga
Fuga
forma muzyki polifonicznej […], temat pojawiający się w jednym z głosów, powtarzany jest przez drugi, a następnie przez pozostałe głosy źródło: Jerzy Habela, Słowniczek muzyczny, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1988, s. 67.
Kantata
Kantata
początkowo każda forma wokalna w odróżnieniu od sonaty […], w XVII wieku jedna z głównych form wokalnych […] wykonywana na estradzie bez kostiumów i dekoracji (cantata da camera), w XVII wieku rozwinęła się także kantata kościelna (cantata da chiesa) źródło: Jerzy Habela, Słowniczek muzyczny, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1988, s. 87.
Kantor
Kantor
pierwszy śpiewak, a zarazem nauczyciel i kierownik chóru kościelnego lub klasztornego, połączonego często ze szkołą śpiewaków duchownych źródło: Jerzy Habela, Słowniczek muzyczny, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1988, s. 87.
Kapelmistrz
Kapelmistrz
dyrygent orkiestry źródło: Jerzy Habela, Słowniczek muzyczny, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1988, s. 87.
Koncert
Koncert
1. publiczne wykonanie utworów muzycznych, 2. instrumentalna forma muzyczna przeznaczona zwykle na instrument solowy i orkiestrę.
Koncertmistrz
Koncertmistrz
najlepszy, tzw. pierwszy instrumentalista w orkiestrze źródło: Jerzy Habela, Słowniczek muzyczny, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1988, s. 94.
Kwartet
Kwartet
zespół wokalny lub instrumentalny złożony z 4 wykonawców.
Msza
Msza
liturgiczna forma wokalno‑instrumentalna, składająca się z 6 podstawowych części stałych: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus, Agnus Dei źródło: Jerzy Habela, Słowniczek muzyczny, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1988, s. 121.
Muzyka instrumentalna
Muzyka instrumentalna
twórczość muzyczna przeznaczona do wykonania na instrumentach.
Muzyka wokalna
Muzyka wokalna
twórczość muzyczna przeznaczona do śpiewania.
Muzyka wokalno‑instrumentalna
Muzyka wokalno‑instrumentalna
muzyka przeznaczona do grania i śpiewania, np. oratorium, msza.
Opera
Opera
sceniczny utwór wokalno‑instrumentalny, łączący grę aktorską ze śpiewem oraz z muzyką i tańcem.
Oratorium
Oratorium
monumentalny utwór wokalno‑instrumentalny, o tematyce przeważnie religijnej źródło: https://sjp.pwn.pl/szukaj/oratorium%20.html z dn. 11.08.2017.
Sonata
Sonata
ogólna nazwa wszelkich utworów instrumentalnych w okresie XVI‑XVIII wieku […]; w XVII wieku – utwór cykliczny złożony z szeregu kontrastujących tańców, […] przeznaczony do wykonania przez kameralny zespół instrumentów źródło: Jerzy Habela, Słowniczek muzyczny , Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1988, s. 180.
Suita
Suita
utwór instrumentalny złożony z kilku samodzielnych tańców, kontrastujących z sobą pod względem charakteru, tempa i rytmu źródło: Jerzy Habela, Słowniczek muzyczny , Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1988, s. 188‑189.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
Jerzy Habela, Słowniczek muzyczny , Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1988, s. 188‑189
sjp.pwn.pl
mc8c71fe92fbe9a3f_0000000000276
Biblioteka muzyczna
Galeria dzieł sztuki
R1OazTVywxhhw1
Ilustracja przedstawia portret Johanna Sebastiana Bacha, autorstwa Eliasa Gottloba Haussmanna. Kompozytor przedstawiony został jako mężczyzna w średnim wieku, mocnej budowy ciała, z dość surowym wyrazem twarzy i przenikliwym spojrzeniem. Na głowie ma białą perukę, sięgającą do ramion. Ubrany jest w białą koszulę i ciemny surdut. W prawej ręce trzyma kartkę z zapisanymi nutami.
Źródło: AMFN.
RLGdHNZhgb2yD1
Ilustracja przedstawia portret Antonio Vivaldiego. Mężczyzna ma perukę sięgającą do ramion oraz białą, niezapiętą pod szyją - koszulę. Na portrecie ma duże, ciemne oczy, zgrabny nos i usta. W lewej dłoni trzyma skrzypce, w prawej gęsie pióro. Przed nim leży papier nutowy.
Źródło: AMFN.
RMYCSuntgHbvM1
Na ilustracji obraz autorstwa Balthasara Denner „Portret Jerzego Fryderyka Händela”. Kompozytor przedstawiony jest jako postawny mężczyzna, z okrągłą twarzą. Muzyk ma na głowie długą białą perukę. Ubrany jest w białą koszulę i beżowy surdut.
Źródło: AMFN.
R1HDdoqQJdNmg1
Obraz przedstawiający portret kompozytora Wolfganga Amadeusza Mozarta. Dzieło zostało namalowane przez Barbarę Krafft. Na obrazie dość młody mężczyzna, raczej drobnej postury, twarz raczej pociągła, dość duży nos, wąskie usta, niebieskie oczy. Na głowie biała peruka, na wysokości ucha ułożone loki, z tyłu pozostałe włosy związane kokardą. Ubrany w białą koszulę z koronkowym żabotem i czerwony surdut. Tło obrazu: ciemne światło pada na połowę twarzy mężczyzny.
Źródło: online-skills.
mc8c71fe92fbe9a3f_0000000000290
Bibliografia
Bach, opac. Władysław Dulęba, Bohdan Pociej, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1973.
Jerzy Habela, Słowniczek muzyczny , Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1988.
Maria Kurecka, Dzieje Jana Sebastiana Bacha, Czytelnik, Kraków 1952.
Tim Dowley, Bach, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2000.