Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RRqodygIfXJeA1

Wybrani kompozytorzy XIX w. - Felix Mendelssohn-Bartholdy

Ważne daty

03.02.1809 – narodziny kompozytora w Hamburgu

1815 – rozpoczęcie nauki gry na fortepianie

1824 – napisanie pierwszej symfonii

1837 – ślub Feliksa z Cécile Charlotte Sophie Jeanrenaud

1843 – założenie przez kompozytora Konserwatorium Muzycznego w Lipsku

04.11.1847 – śmierć Feliksa w Lipsku

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R16pk2hkCnRDy1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

1. Poznanie muzyki w ujęciu historycznym od zarania dziejów, przez starożytność, średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm, romantyzm do muzyki XX wieku i współczesności.

2. Postrzeganie muzyki w kontekście kultury poszczególnych epok, kształtujących ją zjawisk społecznych i wydarzeń historycznych oraz powiązanej z nimi estetyki.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych.

2. Ukazywanie zmienności wybranych form muzycznych w kontekście ich rozwoju i przeobrażeń w poszczególnych epokach. Współczesne inspiracje muzyką artystyczną na przestrzeni wieków.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

6. Klasycyzm. Uczeń:

1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki:

e) muzyka salonowa,

7. Romantyzm. Uczeń:

2) omawia cechy wybranych form muzycznych:

b) małe (liryka instrumentalna: pieśń bez słów, scherzo, nokturn, preludium, etiuda, bagatela, impromptu, moment musical, rapsodia, fantazja, ballada i in.), pieśń, rondo klasyczne a rondo romantyczne;

3) wymienia i klasyfikuje instrumenty muzyczne charakterystyczne dla epoki romantyzmu: fortepian, pianino, gitara, harfa; instrumenty smyczkowe (skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas), instrumenty dęte: róg (waltornia), obój, flet, klarnet, saksofon; wymienia kompozytorów romantyzmu i charakteryzuje ich twórczość: Franz Schubert, Hector Berlioz, Felix Mendelssohn‑Bartholdy, Robert Schumann, Ferenc Liszt, Gioacchino Rossini, Giuseppe Verdi, Richard Wagner, Giacomo Puccini i późny romantyzm: Johann Brahms, Piotr Czajkowski, Gustav Mahler;

6) zna pojęcia: kantylena, tempo rubato, transkrypcja fortepianowa, wirtuoz, uwertura koncertowa, muzyka programowa, leitmotiv, szkoła narodowa, instrumentacja.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki.

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.

Nauczysz się

charakteryzować twórczość F. Mendelssohna – Bartholdy’ego, w powiązaniu z biografią tego kompozytora;

opisywać kolejne etapy twórczości kompozytora ze wskazaniem dzieł o szczególnym znaczeniu;

dostrzegać i analizować cechy muzyki romantycznej;

charakteryzować gatunki muzyki romantycznej;

dostrzegać indywidualny styl F. Mendelssohna – Bartholdy’ego i formułować jego cechy.

Biografia

Felix Mendelssohn urodził się w 1809 roku w Hamburgu. Jego ojciec był bankierem; rodzina miała pochodzenie żydowskie, jednak rodzice zdecydowali się wychować syna w obrządku chrześcijańskim i sami przyjąć chrzest. To właśnie wtedy do nazwiska Mendelssohn dołączył człon Bartholdy, pochodzący od nieruchomości należącej do rodziny.

R1DN7F5vjIErb
Ilustracja przedstawia obraz pt. „Felix Mendelssohn-Bartholdy w 1821 roku” autorstwa Carla Josepha Begasa. Jest to obraz portretowy młodego mężczyzny. Postać ma długie, kręcone włosy. Ubrany jest w ciemną bluzkę zapinaną na guziki. Chłopiec ma poważną minę. W tle widoczne jest jasne, jednolite tło. Dodatkowo pojawia się informacja 1. Felix rozpoczął edukację muzyczną w wieku sześciu lat pod okiem matki. Rok później stał się uczniem Marie Bigot w Paryżu, a w wieku nastoletnim uczył się podstaw kontrapunktu i kompozycji w Berlinie pod okiem Carla Friedricha Zeltera. Nauczyciel był wielkim miłośnikiem Bacha, co wpłynęło na młodego Mendelssohna.
Felix Mendelssohn-Bartholdy w 1821 roku, obraz autorstwa Carla Josepha Begasa, wikipedia.org, domena publiczna

W wieku kilkunastu lat Felix miał już imponującą kolekcję własnych utworów. W 1824 roku stworzył I Symfonię c‑moll op. 11. Był multiinstrumentalistą i opanował grę na fortepianie, organach, skrzypcach oraz altówce. Na uniwersytecie w Berlinie studiował historię, estetykę oraz geografię. Potrafił też malować. Znał Chopina i Liszta, a także przyjaźnił się z Robertem Schumannem. Z czasem znane stały się jego umiejętności dyrygenckie. Swój czas w wieku dojrzałym dzielił pomiędzy Lipskiem, Berlinem a Anglią. Często podróżował po całej Europie.

RvYVMFK4OgJ6D1
Panorama Lucerny autorstwa Felixa Mendelssohna-Bartholdy; akwarela z 1847 roku, wikipedia.org, domena publiczna
R1FH7uPKdOULk
Ilustracja przedstawia obraz Eduarda Magnusa pt. „Cécile Mendelssohn Bartholdy”. Na ilustracji znajduje się młoda kobieta. Ma ciemne, kręcone włosy. Ubrana jest w czarno-czerwoną suknię z dużym dekoltem. Kobieta ma skrzyżowane dłonie, w których trzyma kwiaty. Za postacią widoczne jest jednolite tło. Dodatkowo na ilustracji pojawiają się informacje: 1. W 1837 roku Feliks wziął ślub z Cécile Charlotte Sophie Jeanrenaud, z którą doczekał się piątki dzieci., 2. Był też bliskim przyjacielem szwedzkiej sopranistki Jenny Lind, nazywaną w XIX wieku „szwedzkim słowikiem”. Posądzano ich nawet o romans, chociaż historycy nie są co do tego zgodni. Wokalistka wykonywała część dzieł kompozytora, dlatego wiadomość o jego śmierci bardzo ją przygnębiła. Pojawiająca się ilustracja to portret „Jenny Lind”. Na obrazie znajduje się młoda kobieta. Ma ona ciemne, kręcone włosy, w których znajdują się ozdobne spinki. Kobieta na szyi ma naszyjnik z pereł. Ubrana jest w długą, balową suknię z koronkową narzutą. Obraz jest czarno-biały.
Cécile Mendelssohn Bartholdy, żona kompozytora. Obraz autorstwa Eduarda Magnusa z 1846 roku, wikipedia.org, domena publiczna
RDzqDqECe71mX
Ilustracja przedstawia grób Felixa Mendelssohna-Bartholdy na cmentarzu w Berlinie. Jest to duży, biały krzyż z wygrawerowanymi tekstami. Widoczne są kwiaty przed grobem. W tle widoczne są groby jego rodziców oraz pozostałej rodziny. 1. Kompozytor zmarł na zawał 4 listopada 1847 roku, w wieku zaledwie trzydziestu ośmiu lat. Do jego śmierci przyczyniło się bardzo pracowite i nasycone silnymi emocjami życie, które doprowadziło kompozytora do wyczerpania sił witalnych i ogólnego osłabienia organizmu, zwłaszcza po tournée, które odbył w Anglii. Na jego problemy zdrowotne miało też wpływ odejście jego starszej siostry, Fanny, również utalentowanej pianistki i kompozytorki, która zmarła niecałe pół roku przed nim.
Grób Felixa Mendelssohna-Bartholdy. W tle widać groby jego rodziców oraz rodziny. Zdjęcie z 2006 roku, wikipedia.org, domena publiczna

Romantyzm w muzyce

R18tahr14LqmH1
Hektor Berlioz w 1845 roku. Litografia autorstwa Josefa Kriehubera, wikipedia.org, domena publiczna

Romantyzm w muzyce datuje się na XIX wiek. Początek tego nurtu wiąże się z Ludwigiem van Beethovenem. Wiele przejawów romantyzmu było obecnych w muzyce tego twórcy. Przełomowi dla nurtu byli kompozytorzy tzw. „generacji 1810”, czyli urodzeni w latach 1809‑1811: Felix Mendelssohn‑Bartholdy, Fryderyk Chopin, Robert Schumann i Franciszek Liszt. Charakterystyczne dla romantyzmu były inspiracje ludowością, folklorem, naturą; baśniowa i fantastyczna tematyka dzieł; silne związki z innymi dziedzinami sztuki, czyli synteza sztuk. Uczuciowość oraz elementy narodowe były kolejnym przejawem epoki. To w XIX wieku kompozytorzy oraz wykonawcy ostatecznie się uniezależnili, stając się wolnymi artystami. Do muzyki dostęp miało coraz szersze grono słuchaczy, nie tylko arystokracja.

RzO2qoJ8FEspx
Wykonawca: Orchestre Lamoureux (Hector Berlioz)Utwór: Symfonia Fantastyczna op. 14 - część II: BalDzieło było pierwszą symfonią programową (z podtytułem Epizod z życia artysty) i po dziś dzień jest uważana za jedną z najważniejszych kompozycji romantycznych.

Kompozytorzy bardzo chętnie podejmowali formę koncertu instrumentalnego, wybierając fortepian lub skrzypce z towarzyszeniem orkiestry. Komponowano też poematy symfoniczne oraz symfonie. Z muzyki kameralnej powstawały pieśni solowe z towarzyszeniem fortepianu, a także sonaty kameralne oraz miniatury.

RdXxukcfagMEE
Ilustracja ukazuje litografię autorstwa Josefa Kriehubera z 1839 roku. Fotografia przedstawia portret niemieckiego kompozytora Roberta Schumanna w wieku 29 lat. Mężczyzna ma ciemne, dłuższe włosy. Ubrany jest w ciemny płaszcz. Pod szyją ma zawiązaną chustę. Postać siedzi na fotelu. Dodatkowo pojawia się informacja: 1. Robert Schumann, „Sceny Dziecięce op. 15”, utwór 7: „Marzenie”
Robert Schumann w 1839 roku. Litografia autorstwa Josefa Kriehubera, wikipedia.org, domena publiczna (ilustracja) | Robert Schumann, „Sceny Dziecięce op. 15”, utwór 7: „Marzenie”, wikipedia.org, domena publiczna (utwór)

Najważniejsze dzieła

RQ01L128vn46p
Autor: Felix Mendelssohn-BartholdyUtwór: Marsz weselnyMarsz weselny z muzyki do Snu Nocy Letniej

Najbardziej znanym dziełem Feliksa Mendelssohna‑Bartholdy jest muzyka sceniczna do sztuki Sen Nocy Letniej Williama Szekspira. Początkowo kompozytor stworzył (jeszcze jako nastolatek) uwerturęUwerturauwerturę koncertową (op. 21), natomiast w 1842 roku powstało kompletne dzieło (op. 61). Jego najbardziej znany fragment skomponowany w 1842 roku to Marsz weselny, dziś nazywany Marszem Mendelssohna, który rozgłos zyskał dopiero w 1858 roku przez wykonanie na ślubie córki królowej Wiktorii z późniejszym cesarzem Niemiec, Fryderykiem Hohenzollernem. Od tej pory Marsz weselny stał się popularny w roli muzyki nieliturgicznej towarzyszącej ślubom (wykonywany poza liturgią).

Rvx6q3tZzPPAq
Autor: Felix Mendelssohn-BartholdyUtwór: Uwertura koncertowa h-moll op. 26 Hebrydy

Innym znanym dziełem kompozytora jest uwertura koncertowa h‑moll op. 26, znana jako Hebrydy lub Grota Fingala. Do jej powstania twórcę zainspirowała pieczara o nazwie Grota Fingala na jednej z wysp archipelagu Hebrydy. W zamierzeniu Mendelssohna utwór miał opisywać jego nastrój (pierwszy szkic powstał jeszcze w grocie), monumentalność natury oraz wzburzone morze podczas sztormu.

RZXrwBCSAdWfw
Wykonawca: Fulda Symphonic Orchestra (Felix Mendelssohn-Bartholdy)Utwór: III Symfonia a-moll „Szkocka”, op. 56; część II - Scherzo - Vivace non troppo Utwór wykonany przez Fulda Symphonic Orchestra, dyrygent: Simon Schindler, 09.03.2004, Grosser Saal der Orangerie Fulda, Niemcy.

Mendelssohn, w wieku kilkunastu lat, stworzył kilkanaście krótkich symfonii na orkiestrę smyczkową. Później napisał pięć symfonii na pełną orkiestrę symfoniczną. Wszystkie oprócz pierwszej noszą tytuły, np. II Symfonia B‑dur op. 52, znana jest jako Lobgesang, czyli Hymny Chwały czy Śpiew Pochwalny. Powstała dla upamiętnienia 400 rocznicy wynalezienia druku i stanowi połączenie form symfonii oraz kantaty, będąc dziełem wokalno‑instrumentalnym. Dwie symfonie są zapisem muzycznych wrażeń z podróży kompozytora. III Symfonia a‑moll op. 56, zwana „Szkocką”, natomiast IV Symfonia A‑dur op. 90, zwana „Włoską”.

R1TFzz1VeZG4o
Wykonawca: Skidmore College Orchestra (Felix Mendelssohn-Bartholdy)Utwór: IV Symfonia A-dur op. 90 „Włoska”; część IV - Saltarello

Symfonia „Włoska” ma bardzo radosny charakter i jest jedną z bardziej znanych romantycznych symfonii. Istotną częścią jest jej finał, w którym kompozytor wykorzystał rzymskie tańce ludowe - rzymski saltarello oraz neapolitańską tarantellę. Ostatnia z symfonii Mendelssohna, V Symfonia d‑moll op. 107 „Reformacyjna”, ukazała się dopiero po jego śmierci. Miała uświetnić rocznicę powstania doktryny luterańskiej.

R1P3psk8PnfBb
Wykonawca: Fulda Symphonic Orchestra (Felix Mendelssohn-Bartholdy)Utwór: Koncert skrzypcowy e-moll, op. 64, część III - Allegretto non troppo – Allegro molto vivace Utwór wykonany przez Fulda Symphonic Orchestra, dyrygent: Simon Schindler, 18.03.2001, Grosser Saal der Orangerie Fulda, Niemcy.

Mendelssohn tworzył też koncerty solowe. Jednym z najbardziej znanych jest Koncert skrzypcowy e‑moll, op. 64. Pisał także koncerty fortepianowe, a dodatkowo jeden podwójny koncert skrzypcowy i fortepianowy d‑moll z towarzyszeniem orkiestry smyczkowej.

R8QYlTAT9d6LI
Autor: Felix Mendelssohn-BartholdyUtwór: Pieśń weneckiego gondoliera nr 2 z drugiego tomu Pieśni bez słów, op. 30 nr 6

Z utworów kameralnych, Mendelssohn skomponował kwartety smyczkowe i fortepianowe. Znane były również jego utwory wokalno‑instrumentalne o tematyce religijnej.

Ważną częścią twórczości kompozytora były jego dzieła fortepianowe, wśród których należy wyróżnić nowy gatunek muzyczny - pieśni bez słówPieśń bez słówpieśni bez słów. Były to miniatury fortepianowe, które służyły jako odpowiedniki pieśni wokalnych z instrumentem towarzyszącym. Stworzył kilkadziesiąt takich utworów, które zostały zebrane w ośmiu cyklach. Niektórym z nich Mendelssohn nadał tytuły.

R1Pn2mBFznqFp
Autor: Felix Mendelssohn-BartholdyUtwór: Pieśń bez słów, op. 19b nr 2

Znaczenie twórczości kompozytora

R1PtBY1KGWNWK1
Felix Mendelssohn-Bartholdy w 1847 roku, obraz autorstwa Wilhelma Hensela, wikipedia.org, domena publiczna

Felix Mendelssohn‑Bartholdy, w wieku zaledwie 20 lat, odkrył zapomnianą przez 100 lat Pasję według św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha. Dzięki jego wykonaniu, w 1829 roku, rozpoczął się trwający do dziś renesans muzyki Bacha. W późniejszym czasie prowadził też koncerty z muzyką Georga Friedricha Händela. Był zapalonym popularyzatorem muzyki innych kompozytorów - korzystał z utworów Beethovena czy von Webera, a także sobie współczesnych twórców romantycznych.

Mendelssohn był nie tylko bardzo zdolnym muzykiem i kompozytorem, ale również dyrygentem. Powszechnie uważa się go za pierwszego dyrygenta we współczesnym znaczeniu tego słowa. Jako jeden z pierwszych wprowadził batutęBatutabatutę. Cieszył się wielkim uznaniem zarówno słuchaczy, jak i muzyków oraz innych twórców. W 1843 roku spotkał się z francuskim muzykiem i kompozytorem Hektorem Berliozem, który z szacunkiem poprosił Mendelssohna o możliwość wymiany batut.

Odegrał też bardzo ważną rolę dla edukacji muzycznej w Niemczech. W 1843 roku założył pierwszą wyższą uczelnię muzyczną - Konserwatorium Muzyczne w Lipsku. Obecnie Uniwersytet Muzyczny i Teatralny w Lipsku wybrał Feliksa na swojego patrona.

RrfJoqaszGyTj
Utwór do zadania nr 1.
REAUBace3Ky5l
Ćwiczenie 1
Wskaż dzieło Szekspira, do którego muzykę napisał Felix Mendelssohn-Bartholdy. Możliwe odpowiedzi: 1. Makbet, 2. Sen Nocy Letniej, 3. Hamlet
R1P52UPJFNxbp
Utwór do zadania nr 2
R1KYJKDPLcOSs
Ćwiczenie 2
Wskaż nazwy włoskich tańców ludowych obecnych w IV Symfonii „Włoskiej” Mendelssohna. Możliwe odpowiedzi: 1. Saltarello, 2. Tarantella, 3. Siciliana
R1QisUuUlLoL6
Utwór: Audio 2
R1Q7GXuSMVkKh
Utwór: Audio 3
RsSHFItk4gGBh
Utwór: Audio 4
R1eFW5iQkecpA
Ćwiczenie 3
Dopasuj utwór muzyczny do jego autora. audio 2 Możliwe odpowiedzi: 1. Hektor Berlioz, 2. Felix Mendelssohn-Bartholdy, 3. Robert Schumann audio 3 Możliwe odpowiedzi: 1. Hektor Berlioz, 2. Felix Mendelssohn-Bartholdy, 3. Robert Schumann audio 4 Możliwe odpowiedzi: 1. Hektor Berlioz, 2. Felix Mendelssohn-Bartholdy, 3. Robert Schumann
RgrumVxEwM24U
Ćwiczenie 4
Wskaż miasto, w którym urodził się Felix Mendelssohn-Bartholdy. Możliwe odpowiedzi: 1. Hamburg, 2. Berlin, 3. Wiedeń
R17yKznIjEjmD
Ćwiczenie 5
Wymień trzech kompozytorów nurtu romantyzmu, których twórczość miała wpływ na na Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego.
RiS1JbKa5fESB
Ćwiczenie 6
Wskaż symfonię, która stanowi połączenie formy symfonicznej z kantatą. Możliwe odpowiedzi: 1. III Symfonia a-moll op. 56 „Szkocka”, 2. V Symfonia d-moll op. 107 „Reformacyjna”, 3. II Symfonia B-dur op. 52 „Hymny Chwały”
R8QYlTAT9d6LI
Autor: Felix Mendelssohn-BartholdyUtwór: Pieśń weneckiego gondoliera nr 2 z drugiego tomu Pieśni bez słów, op. 30 nr 6
R8jAwjZIQ95uP
Ćwiczenie 7
Ile tomów (cykli) pieśni bez słów stworzył Mendelssohn? Możliwe odpowiedzi: 1. 6, 2. 8, 3. 9

Słownik pojęć

Batuta
Batuta

(wł., dosł., wg pałeczki dyrygenta; zob. batuta) - określenie stosowane w partyturze, nakazuje dyrygentowi ścisłe zachowanie rytnu i oznaczonego tempa (zob. a tempo); występuje zwykle jako unieważnienie określeń zazwalających na swobodne odchylenia od wyznaczonego rytmu i tempa.

Kontrapunkt
Kontrapunkt

muz. technika kompozytorska polegająca na snuciu 2 lub więcej niezależnych od siebie, ale w trakcie wykonania współbrzmiących ze sobą linii melodycznych, tworzonych wg określonych zasad tonalnych, harmonicznych i rytmicznych (polifonia); także głos (linia melodyczna) dokomponowywany do istniejącej już melodii (cantus firmus), np. do tematu w fudze; w okresie renesansu wykształcono ścisłe reguły (tzw. k. ścisły) normujące technikę kontrapunktyczną (wzór stanowiły kompozycje G.P. da Palestriny); polifonię muzyki czasów późniejszych, opartą na systemie dur‑moll, cechuje rozluźnienie reguł (tzw. k. swobodny); również przedmiot studiów w uczelniach muz.; wymaga opanowania gatunków kontrapunktycznych (nuta przeciw nucie, 2 nuty przeciw nucie itd., w układzie 2-, 3-, 4‑głosowym), opanowania sztuki komponowania kanonu (imitacja ścisła) i fugi; klas. podręczniki k.: G. Zarlino Istitutioni harmoniche (1558), J.J. Fux Gradus ad Parnassum (1725), H. Bellermann Der Contrapunkt (1862); w Polsce: K. Sikorski Kontrapunkt (cz. 1–3 1953–57), H. Feicht Polifonia renesansu (1957).

Pieśń bez słów
Pieśń bez słów

niem. Lied ohne Worte, lir. miniatura fortepianowa stworzona przez F. Mendelssohna‑Bartholdy’ego, naśladująca w formie i artyst. wyrazie pieśń wokalną.

Tournée
Tournée

podróż artysty, orkiestry, zespołu dramatycznego itp. z gościnnymi występami do różnych miejscowości oraz krajów.

Uwertura
Uwertura

muz. instrumentalny wstęp do opery, oratorium, rzadziej do kantaty lub cyklicznego utworu instrumentalnego; wczesne u. były zw. sinfoniami; J.B. Lully wykształcił typ u. francuskiej (2 części: wolna i szybka, imitacyjna, niekiedy z wolnym zakończeniem); A. Scarlatti stworzył typ u. włoskiej, zw. także sinfonią (3 części: szybka, wolna, szybka); w XVIII w. na u. oddziałała silnie forma sonatowa; w XIX w. była popularna u. typu potpourri; R. Wagner w swych dramatach muz. zastąpił u. wstępem (zw. Vorspiel); u. koncertowa, samodzielny utwór orkiestrowy (XIX, XX w.), często w formie sonatowej; także u. w muzyce do dramatów (Egmont L. van Beethovena).

Źródła:

encyklopedia.pwn.pl

J. Habela, Słowniczek muzyczny, Polskie Wydawnictwo Muzyczne

Galeria dzieł sztuki

ma19b0dd1d82d5b5a_0000000000269

Biblioteka muzyczna

RzO2qoJ8FEspx
R1er4KXl60fgY
RQ01L128vn46p
Rvx6q3tZzPPAq
RZXrwBCSAdWfw
R1TFzz1VeZG4o
R1P3psk8PnfBb
R8QYlTAT9d6LI
R1Pn2mBFznqFp
Przewiń
Głośność