Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wyrażanie skarg

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Uczeń doskonali sprawności mówienia i słuchania pod kątem przygotowania do ustnego egzaminu maturalnego, ćwicząc rozmowy sterowane w sytuacji wyrażania skarg.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • schemat i kryteria oceny ustnego egzaminu maturalnego

  • zwroty związane ze wyrażaniem skarg, przepraszaniem, odmową przyjęcia przeprosin, przyjmowaniem przeprosin i przebaczaniem

b) Umiejętności

Uczeń:

  • przeprasza, wyraża skargi, odmawia przyjęcia przeprosin, przyjmuje przeprosiny, przebacza

  • bierze udział w rozmowie sterowanej

  • odpowiada na pytania związane z tematem

  • ćwiczy sprawność mówienia i słuchania

  • wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji skargi

  • potrafi posługiwać się słownictwem związanym z tematem

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas wypowiedzi, w kontaktach z kolegami i nauczycielem

  • współpracuje w parze i grupie

  • radzi sobie ze stresem w sytuacji odpowiedzi ustnej

  • nie przepisuje odpowiedzi z klucza

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca z podręcznikiem, pogadanka, audiolingwalna, ćwiczebna, elementy dramy, symulacja, metoda frontalna

Forma: praca indywidualna i w parach/grupach

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową (kilku uczniów odczytuje ją na głos). Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć sprawność mówienia w sytuacji skargi.”

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Każdy uczeń po kolei proponuje coś następnemu, a ten odpowiada yes/no i składa inną propozycję kolejnej osobie (np. May I touch you? Let me do that for you.).

  2. Uczniowie w parach czytają i wyjaśniają zwroty z podręcznika na stronie 29 (jedna osoba czyta po polsku, a druga wyjaśnia po angielsku). Nauczyciel pomaga w razie problemów i tłumaczy zasady układania skarg, przeprosin i przebaczania w języku angielskim. Podaje przykłady. Przydatne w toku lekcji zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).

  3. Uczniowie w grupach bądź parach wykonują ćwiczenie 1/29 pisemnie lub ustnie. Formułują skargi według podanych sytuacji. Każda grupa ma inne zdanie, a każda osoba w grupie inne zadanie (jedna osoba się skarży, inne reagują przeprosinami lub nie). Potem uczniowie odgrywają swoje scenki na forum klasy.

  4. Uczniowie zamieniają się miejscami w ławkach i przygotowują z innymi kolegami odpowiedzi na zdania z ćwiczenia 2/29. Przepraszają i reagują na przeprosiny. Każda para ma inne zdanie, a każda osoba inne zadanie (jedna osoba przeprasza i usprawiedliwia się, druga reaguje). Potem uczniowie czytają swoje dialogi na głos.

  5. Kilku uczniów czyta na głos zdania z ćwiczenia 3/29, a inni reagują na nie. Nauczyciel wskazuje do odpowiedzi wybranych uczniów.

  6. Symulacja. Nauczyciel skarży się na uczniów, że nie odrabiają pracy domowej, spóźniają się na lekcje itd. W reakcji na to, uczniowie mają za zadanie wymyślenie i podanie, jak najwięcej różnych przeprosin i usprawiedliwień (mogą być śmieszne, dziwne itp.).

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.

  2. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  3. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  4. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.

  5. Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.

6. Załączniki

Przydatne zwroty i wyrażenia

Please forgive me

It won’t happen again

It was silly of me

How could you do that?

I’d like to complain about…

It’s not your fault

I’m afraid

Zadanie domowe

Naucz się poznanych dziś zwrotów. Napisz w zeszycie 2 inne sytuacje (rozmowy), w których wyrażasz skargi i przepraszasz lub nie.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Motywacją dla uczniów może być podkreślenie, że na koniec lekcji będą mieli okazję pobawić się w symulację lekcji języka angielskiego.

R15sfa7cWjLmJ

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 116.09 KB w języku polskim
R15Zp1dCAoqVH

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim