Wyrazy podstawowe i pochodne
Wyrazy podstawowe i pochodne
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, czym zajmuje się słowotwórstwo,
wie, co nazywamy wyrazem podstawowym i pochodnym,
zna zasady tworzenia wyrazów pochodnych.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wskazać wyraz podstawowy i pochodny,
umie utworzyć wyraz pochodny.
2. Metoda i forma pracy
Metoda praktycznych ćwiczeń językowych,
burza mózgów.
3. Środki dydaktyczne
Kolorowe kartoniki z przykładami wyrazów,
karty pracy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Na początku zajęć nauczyciel prosi uczniów o wymienienie okoliczności, w jakich tworzone są nowe wyrazy w języku.
Będą to takie sytuacje, jak:
- pojawienie się nowego przedmiotu, rzeczy,
- zapożyczenie do naszego języka zwrotów, nazw z innych języków,
- zmiana dotychczasowego znaczenia wyrazu.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że w języku polskim jest specjalna dziedzina nauki o języku
(w gramatyce języka polskiego), która zajmuje się tworzeniem nowych słów, opisywaniem ich powstawania i badaniem ich budowy. Jest to słowotwórstwo.
Nauczyciel przy okazji omawia schemat, który ilustruje podział polskiej nauki o języku.
NAUKA O JĘZYKU
SKŁADNIA FONETYKA SŁOWOTWÓRSTWO FLEKSJA
b) Faza realizacyjna
Następnie nauczyciel rozdaje uczniom materiały pomocnicze (załącznik 1).
Na kartonikach znajdują się wyrazy podstawowe i pochodne. Zadanie uczniów polega na odnalezieniu par wyrazów i wskazaniu tego, który jest wyrazem podstawowym.
Po znalezieniu odpowiadających par uczniowie przepisują przykłady do zeszytów, zaznaczają w wyrazach część wspólną, czyli podstawę słowotwórczą.
Potem uczniowie utrwalają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenie 1, 2 i 3 (załącznik 2).
c) Faza podsumowująca
Po wykonaniu ćwiczeń nauczyciel prosi uczniów, by zastanowili się, w jaki sposób powstają wyrazy pochodne i jakimi częściami mowy są najczęściej wyrazy podstawowe.
Wnioski należy zapisać w zeszytach:
Wyrazy pochodne powstają poprzez dodanie pewnego elementu do wyrazu podstawowego.
Wyrazem podstawowym może być rzeczownik, przymiotnik, wyrażenie przyimkowe
(przyimek z rzeczownikiem).
Wyrazem podstawowym nazywamy taki wyraz, od którego tworzony jest inny wyraz
(pochodny).
Następnie nauczyciel omawia pracę domową.
5. Bibliografia
Jaworski M., Język polski, gramatyka i ortografia, klasa 6, WSiP, Warszawa 1983.
Przyłubscy E. i F., Język polski na co dzień, Wiedza Powszechna, Warszawa 1990.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
SZKOŁA | KOPAĆ | CZYTAĆ |
STAL | MÓWIĆ | BLUZA |
DWÓR | PUCH | ŚLEDZIĆ |
ŚLEDZTWO | MÓWCA | STALOWY |
KOPARKA | PUSZEK | BLUZKA |
DWORZANIN | SZKÓŁKA | CZYTELNY |
załącznik 2.
Ćwiczenie 1
Przepisz podane wyrazy z grup A i B, tworząc pary wyrazu podstawowego (który stoi jako pierwszy) i pochodnego.
klasa, dawać, piec, sprzedawca, mydło, sennik, młyn, domek, pech, ptak, górnictwo
górnik, dawca, dom, mydełko, piekarz, klasowy, ptaszek, pechowy, sprzedawać, sen, młynarz
Ćwiczenie 2
Utwórz rzeczowniki i przymiotniki od podanych wyrażeń przyimkowych.
WYRAŻENIE PRZYIMKOWE | RZECZOWNIK |
za lasem za piecem pod gardłem do żywota |
Ćwiczenie 3 Uzupełnij tabelkę.
Rzeczownik | przymiotnik | czasownik |
marzyciel | ||
słabnie | ||
czerwień | ||
rozmowny | ||
zapowiadać |
b) Zadanie domowe
Proponuję wykonanie ćwiczeń z zeszytu ćwiczeń do nauki o języku autorstwa Michała Jaworskiego (zob. bibliografia poz. nr 1, ćwicz. 223‑48, 231‑49).
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 6.