Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wyrazy podstawowe i pochodne

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, czym zajmuje się słowotwórstwo,

  • wie, co nazywamy wyrazem podstawowym i pochodnym,

  • zna zasady tworzenia wyrazów pochodnych.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wskazać wyraz podstawowy i pochodny,

  • umie utworzyć wyraz pochodny.

2. Metoda i forma pracy

  • Metoda praktycznych ćwiczeń językowych,

  • burza mózgów.

3. Środki dydaktyczne

  • Kolorowe kartoniki z przykładami wyrazów,

  • karty pracy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na początku zajęć nauczyciel prosi uczniów o wymienienie okoliczności, w jakich tworzone są nowe wyrazy w języku.

Będą to takie sytuacje, jak:

- pojawienie się nowego przedmiotu, rzeczy,

- zapożyczenie do naszego języka zwrotów, nazw z innych języków,

- zmiana dotychczasowego znaczenia wyrazu.

Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że w języku polskim jest specjalna dziedzina nauki o języku

(w gramatyce języka polskiego), która zajmuje się tworzeniem nowych słów, opisywaniem ich powstawania i badaniem ich budowy. Jest to słowotwórstwo.

Nauczyciel przy okazji omawia schemat, który ilustruje podział polskiej nauki o języku.

NAUKA O JĘZYKU

SKŁADNIA FONETYKA SŁOWOTWÓRSTWO FLEKSJA

b) Faza realizacyjna

  1. Następnie nauczyciel rozdaje uczniom materiały pomocnicze (załącznik 1).

  2. Na kartonikach znajdują się wyrazy podstawowe i pochodne. Zadanie uczniów polega na odnalezieniu par wyrazów i wskazaniu tego, który jest wyrazem podstawowym.

  3. Po znalezieniu odpowiadających par uczniowie przepisują przykłady do zeszytów, zaznaczają w wyrazach część wspólną, czyli podstawę słowotwórczą.

  4. Potem uczniowie utrwalają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenie 1, 2 i 3 (załącznik 2).

c) Faza podsumowująca

Po wykonaniu ćwiczeń nauczyciel prosi uczniów, by zastanowili się, w jaki sposób powstają wyrazy pochodne i jakimi częściami mowy są najczęściej wyrazy podstawowe.

Wnioski należy zapisać w zeszytach:

Wyrazy pochodne powstają poprzez dodanie pewnego elementu do wyrazu podstawowego.

Wyrazem podstawowym może być rzeczownik, przymiotnik, wyrażenie przyimkowe

(przyimek z rzeczownikiem).

Wyrazem podstawowym nazywamy taki wyraz, od którego tworzony jest inny wyraz

(pochodny).

Następnie nauczyciel omawia pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Jaworski M., Język polski, gramatyka i ortografia, klasa 6, WSiP, Warszawa 1983.

  2. Przyłubscy E. i F., Język polski na co dzień, Wiedza Powszechna, Warszawa 1990.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

SZKOŁA

KOPAĆ

CZYTAĆ

STAL

MÓWIĆ

BLUZA

DWÓR

PUCH

ŚLEDZIĆ

ŚLEDZTWO

MÓWCA

STALOWY

KOPARKA

PUSZEK

BLUZKA

DWORZANIN

SZKÓŁKA

CZYTELNY

załącznik 2.

Ćwiczenie 1

Przepisz podane wyrazy z grup A i B, tworząc pary wyrazu podstawowego (który stoi jako pierwszy) i pochodnego.

klasa, dawać, piec, sprzedawca, mydło, sennik, młyn, domek, pech, ptak, górnictwo

górnik, dawca, dom, mydełko, piekarz, klasowy, ptaszek, pechowy, sprzedawać, sen, młynarz

Ćwiczenie 2

Utwórz rzeczowniki i przymiotniki od podanych wyrażeń przyimkowych.

WYRAŻENIE PRZYIMKOWE

RZECZOWNIK

za lasem

za piecem

pod gardłem

do żywota

Ćwiczenie 3 Uzupełnij tabelkę.

Rzeczownik

przymiotnik

czasownik

marzyciel

słabnie

czerwień

rozmowny

zapowiadać

b) Zadanie domowe

Proponuję wykonanie ćwiczeń z zeszytu ćwiczeń do nauki o języku autorstwa Michała Jaworskiego (zob. bibliografia poz. nr 1, ćwicz. 223‑48, 231‑49).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 6.

R1aCmloOz9dNP

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 141.07 KB w języku polskim
R1IYwnKbQwa1l

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 35.00 KB w języku polskim