Wyszukujemy wartość największą i najmniejszą
Autor/autorka
Jerzy Witkowski
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa II
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Wyszukujemy wartość największą i najmniejszą
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Problem wyszukiwania wartości największej i najmniejszej w nieuporządkowanym zbiorze liczbowym pozwala na wprowadzenie instrukcji pętli while, która pojawia się w bardzo wielu problemach algorytmicznych.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie technologii informatycznej pozwala zautomatyzować i znacznie przyspieszyć proces wyszukiwania.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń planuje kolejne kroki rozwiązywania problemu, z uwzględnieniem podstawowych etapów myślenia algorytmicznego
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń nazywa zastosowaną w programie instrukcję iteracyjną
Uczeń opisuje działanie pętli while
Uczeń rozwiązuje sytuacje problemowe z zastosowaniem pętli
Uczeń programuje algorytmy iteracyjne
9. Metody i formy pracy
praca z wykorzystaniem programów komputerowych i internetu
10. Środki dydaktyczne
komputer z dostępem do internetu
edytor Mu lub Google Colaboratory, Repl.it
materiały multimedialne dostępne na stronie Lekcji Enter
11. Wymagania w zakresie technologii
Sprzęt komputery lub tablety są niezbędne do przeprowadzenia zajęć
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Instrukcja iteracyjna while
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Na początku zajęć warto odwołać się do poprzedniej lekcji i zapytać uczniów, czy podczas pisania programu powtarzali niektóre polecenia. W ten sposób można zwrócić uwagę na przydatność pętli w programowaniu.
Omówić instrukcję iteracyjną while.
Aktywność 2
Temat: Wyszukanie liczby największej w zbiorze liczbowym zakończonym wartownikiem 0
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności:
Zawodnik wykonuje serię rzutów oszczepem. Wprowadzamy uzyskane przez niego wyniki zakończone liczbą 0 (wartownik):
- wprowadzamy liczbę i sprzwdzamy, czy jest zerem
- sprawdzamy, czy wprowadzona liczba jest większa od aktualnie największej
- zapamiętujemy zawsze tylko liczbę największą
Aktywność 3
Temat: Jak widzi zbiór liczbowy komputer
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Dyskutujemy z uczniami o tym, jak „widzi” komputer, analizując na przykład wyszukiwanie najmniejszej i największej wartości. Wskazujemy, że komputer nie widzi wszystkich liczb jednocześnie, ale przegłąda je kolejno.
Aktywność 4
Temat: Problem znalezienia wartości najmniejszej i zadanie domowe
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
W ciągu czasów uzyskanych przez zawodników w biegu narciarskim, znajdź najkrótszy.
13. Sposób ewaluacji zajęć
1. Krótki test w Forms Office 365
2. Uczniowie przygotują krótki program wyznaczenia wartości najmniejszej w ciągu liczb dodatnich zakończonych zerem.
Program będzie omówiony i oceniony na następnych zajęciach.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Można realizować programowanie w chmurze.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna