Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Jerzy Witkowski

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa II

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Wyszukujemy wartość największą i najmniejszą

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Problem wyszukiwania wartości największej i najmniejszej w nieuporządkowanym zbiorze liczbowym pozwala na wprowadzenie instrukcji pętli while, która pojawia się w bardzo wielu problemach algorytmicznych.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Zastosowanie technologii informatycznej pozwala zautomatyzować i znacznie przyspieszyć proces wyszukiwania.

7. Cel ogólny zajęć

Uczeń planuje kolejne kroki rozwiązywania problemu, z uwzględnieniem podstawowych etapów myślenia algorytmicznego

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń nazywa zastosowaną w programie instrukcję iteracyjną

  2. Uczeń opisuje działanie pętli while

  3. Uczeń rozwiązuje sytuacje problemowe z zastosowaniem pętli

  4. Uczeń programuje algorytmy iteracyjne

9. Metody i formy pracy

praca z wykorzystaniem programów komputerowych i internetu

10. Środki dydaktyczne

  • komputer z dostępem do internetu

  • edytor Mu lub Google Colaboratory, Repl.it

  • materiały multimedialne dostępne na stronie Lekcji Enter

11. Wymagania w zakresie technologii

 Sprzęt komputery lub tablety są niezbędne do przeprowadzenia zajęć

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Instrukcja iteracyjna while

    • Czas trwania: 10 min

    • Opis aktywności:

      1. Na początku zajęć warto odwołać się do poprzedniej lekcji i zapytać uczniów, czy podczas pisania programu powtarzali niektóre polecenia. W ten sposób można zwrócić uwagę na przydatność pętli w programowaniu.

      2. Omówić instrukcję iteracyjną while.

  • Aktywność 2

    • Temat: Wyszukanie liczby największej w zbiorze liczbowym zakończonym wartownikiem 0

    • Czas trwania: 15 min

    • Opis aktywności:

      Zawodnik wykonuje serię rzutów oszczepem. Wprowadzamy uzyskane przez niego wyniki zakończone liczbą 0 (wartownik):

      - wprowadzamy liczbę i sprzwdzamy, czy jest zerem

      - sprawdzamy, czy wprowadzona liczba jest większa od aktualnie największej

      - zapamiętujemy zawsze tylko liczbę największą

  • Aktywność 3

    • Temat: Jak widzi zbiór liczbowy komputer

    • Czas trwania: 10 min

    • Opis aktywności:

      Dyskutujemy z uczniami o tym, jak „widzi” komputer, analizując na przykład wyszukiwanie najmniejszej i największej wartości. Wskazujemy, że komputer nie widzi wszystkich liczb jednocześnie, ale przegłąda je kolejno.

  • Aktywność 4

    • Temat: Problem znalezienia wartości najmniejszej i zadanie domowe

    • Czas trwania: 10 min

    • Opis aktywności:

      W ciągu czasów uzyskanych przez zawodników w biegu narciarskim, znajdź najkrótszy.

13. Sposób ewaluacji zajęć

1. Krótki test  w Forms Office 365

2. Uczniowie przygotują krótki program wyznaczenia wartości najmniejszej w ciągu liczb dodatnich zakończonych zerem.

Program będzie omówiony i oceniony na następnych zajęciach.

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Można realizować programowanie w chmurze.

16. Materiały pomocnicze

Ruj6mwFbbNy9z

Plik ODT o rozmiarze 9.68 KB w języku polskim
R1Ufl3EKMePjh

Plik PDF o rozmiarze 550.09 KB w języku polskim

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna