Korzeń to jeden z organów roślinnych. Za jego wzrost na długość odpowiadają dwie strefy: wierzchołkowa i wydłużania.

RTYEHlMgaKvO1
Kiełki rzeżuchy z widoczną strefą włośnikową korzenia.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • jakie znasz rodzaje tkanek roślinnych;

  • jakie są cechy tkanek twórczych i tkanek stałych;

  • jakie są funkcje korzenia oraz jak jest on zbudowany;

  • czym charakteryzuje się system korzeniowy palowy i wiązkowy;

Twoje cele
  • Przedstawisz, w jaki sposób można doświadczalnie ustalić, która część korzenia odpowiada za jego wzrost.

  • Na podstawie obserwacji rośliny rozpoznasz jej korzeń oraz określisz jego funkcje.

bg‑orange

1. Funkcje korzenia

Korzeń jest organem podziemnym roślin naczyniowychrośliny naczynioweroślin naczyniowych. Jego główne funkcje to:

  • przytwierdzanie rośliny do podłoża;

  • pobieranie z gleby wody wraz z solami mineralnymi;

  • przekazywanie pobranych z gleby substancji do nadziemnych części roślin;

  • magazynowanie substancji zapasowych u niektórych roślin.

Więcej informacji na temat budowy i funkcji korzeni znajdziesz w e‑materiale pt. KorzeńP1AnknZj1Korzeń.

bg‑orange

2. Systemy korzeniowe

Wyróżnia się dwa rodzaje systemów korzeniowych: palowywiązkowy.

R6W8Ge1UyUZ8m1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑orange

3. Strefy korzenia

W korzeniu można wyróżnić cztery strefy, z których każda jest przystosowana do pełnienia określonej funkcji. Są to:

  • strefa wierzchołkowa (stożek wzrostu), w której znajdują się komórki tkanki twórczejtkanka twórczatkanki twórczej korzenia. W tkance tej stale zachodzą podziałypodział komórkowypodziały, co powoduje wzrost korzenia na długość. Na szczycie stożka wzrostu znajduje się czapeczkaczapeczkaczapeczka;

  • strefa wydłużania (wydłużeniowa), w której młode komórki zwiększają swoje rozmiary, co powoduje wydłużanie się korzenia;

  • strefa włośnikowa, w której komórki skórki tworzą włośnikiwłośnikiwłośniki, czyli długie wypustki. Wypustki te zwiększają powierzchnię wchłaniania wody i soli mineralnych, co umożliwia sprawniejsze ich pobieranie;

  • strefa korzeni bocznych, gdzie z korzenia głównego wyrastają korzenie bocznekorzenie bocznekorzenie boczne, które utrzymują roślinę w podłożu.

Ważne!

Każdy korzeń boczny składa się z takich samych stref, jak korzeń główny.

RisHtMzwARH89
Strefy korzenia.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑orange

4. Wirtualne laboratorium

11
Laboratorium 1

Przeprowadź doświadczenie dotyczące wzrostu korzenia. Zanotuj wyniki i wnioski. Zweryfikuj hipotezę.

Co będzie potrzebne?

  • nasiona rzeżuchy,

  • tryskawka z wodą,

  • 5 probówek z korkami,

  • szkiełko zegarkowe,

  • skalpel,

  • lignina,

  • marker.

RCzTn9Mgtc0xR
Wirtualne laboratorium pozwala ustalić, która część korzenia odpowiada za jego wzrost. Po kliknięciu przycisku rozpocznij pojawia się stół z następującym sprzętem: lignina, nasiona rzeżuchy, woda, pięć probówek, marker, pęseta, szkiełko zegarkowe, korki, zlewka, pipety, skalpel. W górnym prawym rogu znajduje się przycisk ze znakiem zapytania. Po kliknięciu na niego wyświetla się instrukcja. Punkt pierwszy. Podpisz probówki numerami od jeden do pięć. Punkt drugi. Wyściel szkiełko zegarkowe ligniną i zwilż je wodą. Punkt trzeci. Wysiej nasiona rzeżuchy na szkiełku zegarkowym i odczekaj trzy dni, aż wykiełkują. Punkt czwarty. Jedną z siewek pozostaw. W czterech kolejnych siewkach odetnij korzeń na różnych wysokościach: powyżej stożka wzrostu, powyżej strefy wydłużania, powyżej strefy włośnikowej, powyżej strefy korzeni bocznych. Punkt piąty. Napełnij probówki wodą i w każdej umieść korek. Za pomocą pęsety umieść po jednej siewce na korku tak, aby korzeń sięgał do wody: w probówce numer jeden umieść siewkę z cięciem powyżej stożka wzrostu; w probówce numer dwa umieść siewkę z cięciem powyżej strefy wydłużania; w probówce numer trzy umieść siewkę z cięciem powyżej strefy włośnikowej; w probówce numer cztery umieść siewkę z cięciem powyżej strefy korzeni bocznych; w probówce numer pięć umieść siewkę bez cięcia. Punkt szósty. Za pomocą markera zaznacz na każdej probówce, dokąd sięga ucięty korzeń. Pozostaw siewki na kolejną dobę. Po tym czasie obserwuj zmiany we wzroście korzeni. Po wykonaniu wymienionych czynności tylko w probówce numer 1 i probówce numer 5 korzeń urósł za zaznaczoną markerem linię. Najdłuższy korzeń wyrósł w probówce numer 5. Dodatkową obserwacją jest to, że pęd w probówce 4 zwiędnął.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wirtualne laboratorium pozwala ustalić, która część korzenia odpowiada za jego wzrost. Po kliknięciu przycisku rozpocznij pojawia się stół z następującym sprzętem: lignina, nasiona rzeżuchy, woda, pięć probówek, marker, pęseta, szkiełko zegarkowe, korki, zlewka, pipety, skalpel. W górnym prawym rogu znajduje się przycisk ze znakiem zapytania. Po kliknięciu na niego wyświetla się instrukcja. Punkt pierwszy. Podpisz probówki numerami od jeden do pięć. Punkt drugi. Wyściel szkiełko zegarkowe ligniną i zwilż je wodą. Punkt trzeci. Wysiej nasiona rzeżuchy na szkiełku zegarkowym i odczekaj trzy dni, aż wykiełkują. Punkt czwarty. Jedną z siewek pozostaw. W czterech kolejnych siewkach odetnij korzeń na różnych wysokościach: powyżej stożka wzrostu, powyżej strefy wydłużania, powyżej strefy włośnikowej, powyżej strefy korzeni bocznych. Punkt piąty. Napełnij probówki wodą i w każdej umieść korek. Za pomocą pęsety umieść po jednej siewce na korku tak, aby korzeń sięgał do wody: w probówce numer jeden umieść siewkę z cięciem powyżej stożka wzrostu; w probówce numer dwa umieść siewkę z cięciem powyżej strefy wydłużania; w probówce numer trzy umieść siewkę z cięciem powyżej strefy włośnikowej; w probówce numer cztery umieść siewkę z cięciem powyżej strefy korzeni bocznych; w probówce numer pięć umieść siewkę bez cięcia. Punkt szósty. Za pomocą markera zaznacz na każdej probówce, dokąd sięga ucięty korzeń. Pozostaw siewki na kolejną dobę. Po tym czasie obserwuj zmiany we wzroście korzeni. Po wykonaniu wymienionych czynności tylko w probówce numer 1 i probówce numer 5 korzeń urósł za zaznaczoną markerem linię. Najdłuższy korzeń wyrósł w probówce numer 5. Dodatkową obserwacją jest to, że pęd w probówce 4 zwiędnął.

R15QcwmHSF1os
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 1
R1KMF9MldSQEE
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 2
R14BISbIrQjO4
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 3
RkuEB47a4R5QP
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

czapeczka
czapeczka

element korzenia okrywający stożek wzrostu i chroniący go przed mechanicznymi uszkodzeniami jak naparstek; zbudowany z komórek miękiszowych;

korzenie boczne
korzenie boczne

rodzaj korzeni występujących w palowym systemie korzeniowym, odchodzących od korzenia głównego; korzenie te rosną poziomo lub ukośnie w głąb gleby

mikoryza
mikoryza

zjawisko współżycia grzybów z organami podziemnymi roślin, z którego obie strony czerpią korzyści dzięki wzajemnej wymianie substancji odżywczych

podział komórkowy
podział komórkowy

proces polegający na wytworzeniu z jednej komórki rodzicielskiej dwóch komórek potomnych

rośliny naczyniowe
rośliny naczyniowe

rośliny przystosowane do życia na lądzie, mające zwykle dobrze rozwinięty system korzeniowy i wytwarzające tkanki przewodzące

tkanka twórcza
tkanka twórcza

tkanka zbudowana z komórek zdolnych do intensywnych podziałów, prowadzących do wzrostu rośliny

włośniki
włośniki

cienkie wypustki komórki skórki korzenia zwiększające powierzchnię chłonną korzenia; odpowiadają za pobieranie wody i soli mineralnych z gleby

Zadania

1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
RuNCdF73Vr6Lt
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
RG5KFb1zaTdHU
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3
R189ZUZ89sOTn
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 4
R1EyOfZJSxBQb
Połącz nazwy stref korzenia z odpowiednimi funkcjami.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 5
R1A7EDFGaleyA
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 6
R1LmExEdF2ALV
Uzupełnij tekst tak, by przedstawiał prawdziwe informacje.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 7

MikoryzymikoryzaMikoryzy zazwyczaj zlokalizowane są w korzeniach lub strukturach pełniących funkcję korzenia. Korzyścią tej symbiozy jest [...] zaopatrywanie grzyba w wytwarzane przez rośliny substancje odżywcze [...]. Grzyby mikoryzowe wraz z towarzyszącymi im mikroorganizmami tworzą w glebie sieć, która ułatwia pobieranie wody i związków mineralnych z gleby przez rośliny.”

Indeks górny Źródło: S. Głuszek, L. Sas‑Paszt L., B. Sumorok i in., Wpływ mikoryzy na wzrost i plonowanie roślin ogrodniczych, „Postępy Nauk Rolniczych” 2008, nr 6, s. 11–22. Indeks górny koniec

RilAjJ939T0n0
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 8
R1XeZ4v6mH53W
Nietypowy kształt korzenia.
Źródło: John Bointon, Flickr, licencja: CC BY 2.0.
R1KuwocNzCQEt
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑orange

Notatnik

RFQpSDFdxK7NF
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Bibliografia

Internetowa encyklopedia PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, dostępna na stronie internetowej www.encyklopedia.pwn.pl.

Reece J.B., Urry L.A., Cain M.L. i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.