Z pamiętnika polskiego szlachcica, czyli… Fraszki Jana Kochanowskiego
Współcześnie wyrazu „fraszka” używa się w różnych sytuacjach. Określenie to często pojawia się, gdy jest mowa o jakiejś drobnostce („To dla mnie fraszka”), a także gdy wskazuje się utwory o niewielkich rozmiarach lub teksty żartobliwe („Napisałem kilka fraszek”). Jednak najczęściej słowo „fraszka” jest kojarzone z jednym z renesansowych twórców – Janem Kochanowskim.
Zapoznaj się z biografią Jana Kochanowskiego zamieszczoną w materiale i obejrzyj wirtualny spacer po Czarnolesie, Sycynie i Zwoleniu.
Jan Kochanowski i jego Fraszki

z portretu w zwoleńskiej kaplicy
Jan Kochanowski to najważniejszy XVI‑wieczny poeta środkowej Europy. Urodził się w szlacheckiej rodzinie
w 1530 roku, w wiosce Sycyna w okolicach Radomia. Po studiach w Akademii Krakowskiej wyjechał na nauki do Królewca (wtedy – Prusy, dziś – Rosja), a później do Padwy we Włoszech, gdzie przebywał z przerwami w latach
1556–1559. Po powrocie do kraju najpierw pracował dla możnowładców, by w końcu związać się z dworem królewskim (pełnił m.in. funkcję sekretarza króla
Zygmunta II AugustaZygmunta II Augusta). Około 1574 roku osiadł w Czarnolesie (niedaleko Sycyny), a rok później ożenił się z Dorotą PodlodowskąDorotą Podlodowską. Kochanowski gospodarował w Czarnolesie do swej nagłej śmierci w 1584 roku. Poeta został pochowany w Zwoleniu.
Trzeba pamiętać, że Jan Kochanowski poświęcił się działalności literackiej od czasu swego pobytu we Włoszech. Artysta tworzył zarówno w języku polskim, jak i po łacinie. Jego największe dzieła to: Fraszki, Pieśni, Treny, Odprawa posłów greckich, Psałterz Dawidów – parafraza (czyli dość swobodna przeróbka oryginału) Księgi Psalmów.
Jan Kochanowski stworzył polski język literacki. Już za życia traktowano go jako poetę dorównującego talentem wybitnym lirykom starożytnym – to był największy wyraz uznania dla artysty.
Plik tekstowy zawierający alternatywę dla wirtualnego spaceru.
Wypisz miejscowości, z którymi związany był Jan Kochanowski.
Wynotuj w punktach atrakcje Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie. Zastanów się i odpowiedz, które z nich uważasz za najciekawsze.
Napisz ogłoszenie zachęcające koleżanki i kolegów do wzięcia udziału w wycieczce śladami Jana Kochanowskiego.
O dziele

W 1584 roku (roku śmierci Kochanowskiego) ukazały się w Krakowie Fraszki – zbiór około 300 utworów, które poeta pisał niemal przez 25 lat. Tytuł dzieła pochodzi od włoskiego słowa frascafrasca. W skład podzielonego na trzy księgi dzieła wchodzą wiersze o bardzo różnorodnej tematyce i sięgające do różnych źródeł,
np. do literatury antycznej, oraz czerpiące inspirację z życia obyczajowego XVI wieku. Różnorodność widać też w tonacji utworów wchodzących w skład zbioru. Obok utworów żartobliwych (a nawet swawolnychswawolnych) występują fraszki o charakterze miłosnym, patriotycznym, a także refleksyjno‑filozoficznym.
Fraszki z Czarnolasu

Kochanowski w swej twórczości wiele razy odwoływał się do faktów z własnego życia, wprowadzając wątki autobiograficzne. Dotyczy to także Fraszek. Między innymi z tego względu zbiór ten nazywa się „swoistym pamiętnikiem poety”. W tekstach odnaleźć można zarówno odniesienia do ludzi, których artysta znał,
jak i do miejsc, w których bywał.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PpJGFKAEG
Nagranie recytacji wiersza.
Na dom w Czarnolesie (III 37)Panie, to moja praca, a zdarzenie Twojezdarzenie Twoje;
RaczyszRaczysz błogosławieństwo dać do końca swoje.
Inszy niechaj pałace marmórowemarmórowe mają
I szczerym złotogłowiemzłotogłowiem ściany obijają,
Ja, Panie, niechaj mieszkam w tym gniaździe ojczystym,
A Ty mię zdrowiem opatrz i sumnieniemsumnieniem czystym,
Pożywieniem ućciwym, ludzką życzliwością,
Obyczajmi znośnymi, nieprzykrą starością.Źródło: Jan Kochanowski, Na dom w Czarnolesie, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.
W sekcji „Więcej o Czarnolesie” znajdują się teksty i fotografie związane z ukochanym miejscem poety. Warto również odwiedzić stronę internetową Muzeum Jana Kochanowskiego w CzarnolesieMuzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie.

Po przeczytaniu fraszki Na dom w Czarnolesie wykonaj następujące polecenia:
Określ, przywołując odpowiedni cytat z tekstu, kim jest adresat fraszki.
Zastanów się i odpowiedz, co świadczy o modlitewnym charakterze utworu.
Jak sądzisz, czy w przypadku tej fraszki wolno utożsamiać autora wiersza z osobą mówiącą? Uargumentuj swoją opinię.
Wyjaśnij, jaki obraz domu w Czarnolesie wyłania się z tego utworu.
Dlaczego Czarnolas jest miejscem, które – według Kochanowskiego – sprzyja szczęśliwemu życiu? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Na podstawie wiersza wyjaśnij, co – zdaniem Kochanowskiego – pozwala człowiekowi doświadczyć szczęśliwego życia, a co jest zbędne do jego osiągnięcia.
Więcej o Czarnolesie

1a.

Domy ojczyste Jana KochanowskiegoAle my przejdźmy do konkretnego domu, do którego wprowadził Jan Kochanowski w 1575 roku pochodzącą z Przytyka żonę Dorotę z domu Podlodowskich. Prawdopodobnie przygotował go specjalnie na te przenosiny, przebywał bowiem tutaj przedtem, jeszcze jako sekretarz królewski […]. Był to dom dębowy, podmurowany, jednopiętrowy. Obszerna sieńsień rozdzielała wszystkie mieszkania na dwie części. Kilka izbizb i komór znajdowało się na parterze, na górze jedna większa sala, komnatykomnaty i izby. Dzisiaj nie ma śladu po tym domu.
Źródło: Zbigniew Zielonka, Domy ojczyste Jana Kochanowskiego, [w:] Rzeczpospolita domów. Zamki, dworki i pałace, red. Katarzyna Krawiec-Złotowska, Słupsk 2008.
1b.

Domy ojczyste Jana KochanowskiegoObecnie stworzono przynajmniej piękne wyobrażenie i otoczenie miejsc, w którym mieszkał Jan Kochanowski z żoną i córeczkami. […] Ksiądz Józef Gacki jeszcze przed powstaniem styczniowymprzed powstaniem styczniowym zdołał zdobyć dokumenty dotyczące rodziny Kochanowskiego […]. Wśród ocalonych (przedrukowanych) dokumentów jest jeden, który rzuca światło na rozkład i zasobność domostwa poety. Niestety, nie dotyczy go bezpośrednio, bo mowa w nim jest o domu w Czarnolesie Mikołaja Kochanowskiego, stryjecznego brata poety […]. Otóż według tego dokumentu (podziałowego) było „w domu wielkim izb dobrych trzy i komór pięć o sieni jednej; piwnica murowana pod tym domem i lamuslamus z drzewa zbudowany gliną oblepiany; a w małym budynku […] dwie, jedna na drugiej i saliczka na sieni, sień, kuchnia i izdebka kuchenna; piekarnia, podle piekarni serniczekserniczek i chlewik jeden, a stodoły połowa tego siedliska”. […] Czyli że druga część składała się z mniej więcej podobnych mieszkań i zabudowań. Włodarz i „roczna czeladꔄroczna czeladź” zajmowała stary dom, państwo Jan i Dorota Kochanowscy nowy, złożony, jak widzieliśmy, z trzech izb, z pięciu komór i szóstą na dole, z dwóch wielkich izb, z komnaty i sali na górze. […] Poeta w swej fraszce Na dom w Czarnolesie prosi o błogosławieństwo Boże dla tego właśnie domostwa.
Źródło: Zbigniew Zielonka, Domy ojczyste Jana Kochanowskiego, [w:] Rzeczpospolita domów. Zamki, dworki i pałace, red. Katarzyna Krawiec-Złotowska, Słupsk 2008.
2.

Jana Kochanowskiego
Lipa, Chiron i labirynt. Esej o "Fraszkach"Nawet XVI‑wieczne polskie zielniki, co może się wydawać raczej dziwne ze względu na powszechnie znane lecznicze właściwości kwiatu lipy, nie zajmują się nią. Dlatego też swoje miejsce, które później zajęła w polskiej tradycji literackiej, zawdzięcza ona niemal bez reszty autorowi Fraszek. To dzięki niemu stała się czymś więcej niż tylko elementem swojskiej wersji przedstawień miejsca przyjemnego […].
Źródło: Jacek Sokolski, Lipa, Chiron i labirynt. Esej o „Fraszkach", Wrocław 1998.
Po przeczytaniu fragmentów tekstów Zbigniewa ZielonkiZbigniewa Zielonki i Jacka SokolskiegoJacka Sokolskiego wykonaj następujące polecenia:
Opisz własnymi słowami, jak wyglądał dom Jana Kochanowskiego w Czarnolesie.
Przedstaw (narysuj lub opowiedz) plan domu w Czarnolesie. Skorzystaj z informacji zawartych w tekstach 1a i 1b.
Jednym z najsłynniejszych polskich drzew jest czarnoleska lipa. Rozsławił ją w swoich wierszach Jan Kochanowski, który prawdopodobnie w jej cieniu spędzał czas, pisząc. Chociaż dziś w Czarnolesie nie ma już tego drzewa, pamięć o nim pozostała w wierszach. Dzięki twórczości poety lipa stała się symbolem, który zyskał stałe miejsce w polskiej kulturze.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PpJGFKAEG
Nagranie recytacji wiersza.

Na lipę (II 6)Gościu, siądź pod mym liściem, a odpoczniodpoczni sobie!
Nie dojdzie cię tu słońce, przyrzekam ja tobie,
Choć się nawysszejnawysszej wzbije, a proste promienie
Ściągną pod swoje drzewa rozstrzelanerozstrzelane cienie.
Tu zawżdyzawżdy chłodne wiatry z pola zawiewają,
Tu słowicy, tu szpacyszpacy wdzięcznie narzekająnarzekają.
Z mego wonnego kwiatu pracowite pszczoły
Biorą miód, który potym szlachci pańskie stoły.
A ja swym cichym szeptem sprawić umiem snadniesnadnie,
Że człowiekowi łacnołacno słodki sen przypadnie.
Jabłek wprawdzie nie rodzę, lecz mię pan tak kładziekładzie
Jako szczep napłodniejszyJako szczep napłodniejszy w hesperyskim sadziew hesperyskim sadzie.Źródło: Jan Kochanowski, Na lipę, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.
Po przeczytaniu fraszki Na lipę wykonaj następujące polecenia:
Wyjaśnij, kim jest adresat utworu. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Wymień – na podstawie tekstu Kochanowskiego – jakie korzyści daje lipa. W odpowiedzi posłuż się odpowiednimi cytatami.
Wyjaśnij, kim jest „pan” wymieniony w przedostatnim wersie.
Lipa stała się symbolem poezji Kochanowskiego. Zastanów się i odpowiedz, jakie okoliczności – twoim zdaniem – przyczyniły się do takiego postrzegania drzewa. Uzasadnij swoje stanowisko.
KramKram z utworami

Fraszki są zbiorem różnorodnych utworów, zarówno pod względem tematyki, nastroju, jak i formy. Niektóre mają charakter monologu osoby mówiącej, inne zawierają dialogi; jedne są dosyć krótkie, składają się zaledwie z kilku wersów,
inne zaś dłuższe, bardziej rozbudowane, mają ich kilkanaście.
Jan Kochanowski w zbiorze Fraszki zdaje się mówić:
„Każdy tu znajdzie coś dla siebie! A jeśli jakiś tekst nie odpowiada gustowi czytelnika, nie trzeba od razu krytykować autora. Po prostu należy przeczytać kolejny utwór…”.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PpJGFKAEG
Nagranie recytacji utworu przez artystę.
O fraszkach (III 39)Fraszki tu niepoważne z statkiemz statkiem się zmieszały;
Komu by drugie rzeczy więc nie smakowały,
Wziąwszy swą część, ostatek drugim niech podawa;
Ty to wolisz, a ów zaś przy owym zostawa.
A ja, jako bogaty kupiec w sklepie wielkim,
Rozkładam swe towary cudzoziemcom wszelkim:
Tu bisiórbisiór, tu kofterykoftery, tu włoskie zaponkizaponki,
SamSam dalej półhatłasiepółhatłasie i czarne pierścionkiczarne pierścionki.Źródło: Jan Kochanowski, O fraszkach, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.
Po przeczytaniu fraszki wykonaj następujące polecenia:
Dokończ zdanie: Postać mówiącą w tym utworze można utożsamiać z Janem Kochanowskim, ponieważ...
- używa 1. os. lp.
- używa 3. os. lp.
- zwraca się do odbiorcy słowem „Ty”.
- nazywa siebie kupcem.
- wspomina o twórczości literackiej.
- zna się na materiałach.
- kontaktuje się z cudzoziemcami.
Wyjaśnij, jak rozumiesz wers „Fraszki tu niepoważne z statkiem się zmieszały”.
W wersie „Komu by drugie rzeczy więc nie smakowały” znajduje się czasownik: „smakowały”. Wyjaśnij, w jakim znaczeniu został on użyty.
Jak sądzisz, co upodabnia osobę mówiącą do kupcakupca? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Podaj nazwę środka stylistycznego użytego w ostatnich dwóch wersach fraszki.
- apostrofa
- uosobienie
- pytanie retoryczne
- wyliczenie
- zdrobnienie
Wyjaśnij, jaka jest funkcja tego środka artystycznego w odniesieniu do wymowy utworu.
Ach, te kobiety…
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PpJGFKAEG
Nagranie recytacji utworu przez artystę.
Na starą (I 7)Teraz byTeraz by ze mną zygrywaćzygrywać się chciała,
Kiedyś, niebogo, sobie podstarzała.
Daj pokój, prze Bógprze Bóg! Sama baczysz snadniebaczysz snadnie,
Że nic po cierniu, kiedy róża spadnie.Źródło: Jan Kochanowski, Na starą, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.
(gr. apotheosis – ubóstwienie) – pochwała

Po przeczytaniu fraszki Na starą
Jana Kochanowskiego wykonaj następujące polecenia i odpowiedz na pytania:
Wyjaśnij, do kogo zwraca się osoba mówiąca w wierszu.
Opisz postępowanie adresatki utworu, o którym wspomina osoba mówiąca.
Zastanów się i odpowiedz na pytanie, czy osoba mówiąca aprobujeaprobuje postępowanie adresatki utworu. Zacytuj odpowiedni fragment fraszki na poparcie swoich słów.
Jak sądzisz, w jakim celu w ostatnim wersie fraszki osoba mówiąca przywołuje różę? W odpowiedzi uwzględnij symboliczne znaczenie tego kwiatu.
Z poniższego zestawu wybierz te słowa, które charakteryzują fraszkę Na starą, a następnie uzupełnij wolne miejsca.
poważna, pochwala, ironię, szyderstwo, podziw, krytykuje, żartobliwa, podniosły styl
Fraszka Na starą jest ............................... Poeta zastosował w niej ............................... Podmiot mówiący .............................. postawę bohaterki utworu. W jego ocenie można dostrzec ...............................
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PpJGFKAEG
Nagranie recytacji wiersza.
Raki (I 14)FolgujmyFolgujmy paniom nie sobie, ma rada,
Miłujmy wiernie nie jest w nich przysadaprzysada.
Godności trzeba nie za nic tu cnota,
Miłości pragną nie pragną tu złota.
Miłują z serca nie patrzają zdrady,
Pilnują prawdy nie kłamają radyrady.
Wiarę uprzejmą nie dar sobie ważą,
W miarę nie nazbyt ciągnąć rzemieńciągnąć rzemień każą.
Wiecznie wam służę nie służę na chwilę,
Bezpiecznie wierzcie nie rad ja omylęomylę.Źródło: Jan Kochanowski, Raki, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.
Fraszkę Raki charakteryzuje bardzo oryginalna forma. Każdy wers można czytać zarówno od lewej, jak i od prawej strony. Gdy odczytamy utwór wspak, otrzymamy następującą treść.
Raki odczytywane wspakRada ma sobie, nie paniom folgujmyfolgujmy
PrzysadaPrzysada w nich jest, nie wiernie miłujmy
Cnota tu za nic, nie trzeba godności
Złota tu pragną, nie pragną miłości
Zdrady patrzają nie z serca miłują
Kłamają radyrady nie prawdy pilnują
Ważą sobie dar nie uprzejmą wiarę
Każą rzemień ciągnąćrzemień ciągnąć nazbyt nie w miarę
Na chwilę służę nie służę wam wiecznie
OmylęOmylę ja nierad wierzcie bezpiecznie
Po przeczytaniu fraszki Raki wykonaj następujące polecenia:
Streść fraszkę, odnosząc się do wersji tradycyjnej, jak i tej czytanej od końca.
Określ, kim jest osoba mówiąca we fraszce.
Omów, jaka opinia o kobietach wyłania się z tego utworu, odczytanego zarówno tradycyjnie, jak i od końca.
Fraszka o polskich rycerzach
Zbiór Fraszki zawiera także utwory, w których Jan Kochanowski nawiązywał do znaczących wydarzeń rozgrywających się w czasach współczesnych poecie.
Należała do nich bitwa pod Sokalem (miejscowość nad rzeką Bug) w 1519 roku, w której wojska polsko‑litewskie, walcząc w obronie kraju, zmierzyły się z Tatarami. Niestety, nie zdołały odeprzeć ataku wroga. W walce poległo około 1200 polskich szlachciców.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PpJGFKAEG
Nagranie recytacji utworu.
Na sokalskie mogiły (I 77)TuśmyTuśmy się mężnie prze ojczyznęprze ojczyznę bili
I na ostatek gardła położyli.
Nie masz przeczprzecz, gościu, złezzłez nad nami tracić,
Taką śmierć mógłbyś sam drogo zapłacić.Źródło: Jan Kochanowski, Na sokalskie mogiły, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.

Po przeczytaniu fraszki Na sokalskie mogiły wykonaj następujące polecenia i odpowiedz na pytania:
Określ, kim jest osoba mówiąca w utworze Jana Kochanowskiego.
Jak sądzisz, kto jest adresatem utworu? Uzasadnij swoją odpowiedź, przywołując właściwy cytat.
Zinterpretuj znaczenie zwrotu: „położyć gardło”.
Określ, jaki jest nastrój utworu: żartobliwy czy poważny. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Fraszka to…

To właśnie Jan Kochanowski wprowadził do polszczyzny słowo „fraszka”.
W XVI wieku termin ten miał kilka znaczeń. Określano nim: „kogoś mało znaczącego”, „coś niedużego”, „rzecz o niewielkiej wartości”. Dzięki zbiorowi utworów napisanych przez Jana z Czarnolasu „fraszką” zaczęto nazywać też jeden z gatunków literackich.
Zdefiniuj fraszkę jako gatunek literacki. W tym celu uzupełnij wolne miejsca.
epiki, pisane wierszem, pisane wierszem lub prozą, pisane prozą, niesprecyzowane, różnorodną, niewielkie, żartobliwą, poważną, obszerne, liryki, dramatu
Fraszka – gatunek ....................................................; utwory należące do niego charakteryzują się tym, że są ...................................................., mają .................................................... rozmiary, podejmują .................................................... tematykę.
Z fraszek dworskich
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PpJGFKAEG
Nagranie recytacji utworu.
O doktorze Hiszpanie (I 79)„Nasz dobry doktordoktor spać się od nas bierze,
Ani chce z nami doczekać wieczerzewieczerze”.
„Dajcie mu pokój! Najdziem go w pościeli,
A sami przedsię bywajmy weseli”.
„Już po wieczerzy, pódźmypódźmy do Hiszpana!”
„Ba, wieręwierę, pódźmy, ale nie bez dzbana”.
„Puszczaj doktorze, towarzyszu miły!”
Doktor nie puścił, ale drzwi puściły,
„Jedna nie wadzi, daj ci Boże zdrowie!”
„By jeno jednaBy jeno jedna” – doktor na to powie.
Od jednej przyszło aż więc do dziewiąci,
A doktorowi mózg się we łbie mąci.
„Trudny (powiada) mój rząd z tymi panyrząd z tymi pany:
Szedłem spać trzeźwiotrzeźwio, a wstanę pijany.”Źródło: Jan Kochanowski, O doktorze Hiszpanie, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.
Po przeczytaniu fraszki O doktorze Hiszpanie wykonaj następujące polecenia i odpowiedz na pytania:
Wyszukaj w dostępnych źródłach informacje na temat tytułowego bohatera fraszki.
Zacytuj słowa wypowiadane przez doktora Hiszpana.
Określ, kim są uczestnicy dialogu i gdzie rozgrywa się akcja utworu.
Jak sądzisz, na czym polega moralizatorski charakter fraszki O doktorze Hiszpanie? Uzasadnij swoją odpowiedź.
W jakim tonie utrzymany jest ten utwór: poważnym czy żartobliwym? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Zakwalifikuj tę fraszkę do odpowiedniej kategorii tematycznej.
- miłosna
- filozoficzno-releksyjna
- religijna
- biesiadna
- patriotyczna
- autotematyczna (czyli koncentrująca się na tworzeniu)
Do Fraszek nawiązywali też twórcy kolejnych epok, a lipa czarnoleska do dziś symbolizuje miejsce szczególnie sprzyjające tworzeniu poezji, będąc jednocześnie znakiem poezji Jana Kochanowskiego. Na przestrzeni wieków wielu twórców pisało fraszki. Najwybitniejszym autorem polskich fraszek współczesnych jest
Jan SztaudyngerJan Sztaudynger.

Najbardziej znanym polskim fraszkopisarzem XX wieku był Jan Sztaudynger.
Fraszki Jana Sztaudyngera
Nie tylko "Piórka". Fraszki, wiersze, bajkiDobra rada
„Módl się i pracuj” –
Radzą przyjacioły.
To się inni obłowią,
A ty będziesz goły.Rajska depesza
Jabłek nie jadam,
Zmądrzałem
Adam.Wilk i koza
Schwycił wilk kozę. Minęło lat kilka
I koza zjadła z kopytami wilka.Źródło: Jan Sztaudynger, Nie tylko „Piórka". Fraszki, wiersze, bajki, Łódź 1986.
Po przeczytaniu utworów Jana Sztaudyngera wykonaj polecenia:
Określ tematykę przywołanych fraszek.
Zastanów się i odpowiedz, na czym polega uniwersalnośćuniwersalność tekstów Jana Sztaudyngera.
Rozważ, odnosząc się do obserwacji współczesnej kultury, jakie czynniki wpływają na to, że fraszka jest atrakcyjnym gatunkiem dla artystów żyjących w czasach obecnych.
Zadaniowo
Przygotuj – na podstawie fraszki O doktorze Hiszpanie – razem z koleżankami i kolegami z klasy scenkę dramatyczną odnoszącą się do tego utworu.
Narysuj komiks lub przygotuj krótką audycję radiową, odwołując się do dowolnie wybranej fraszki Kochanowskiego.
Napisz krótki tekst (najwyżej na pół strony), w którym – cytując fraszki Kochanowskiego – opiszesz kogoś ze swojej rodziny w zabawnej sytuacji.
Wybierz dowolną fraszkę Kochanowskiego i znajdź w niej jak najwięcej informacji o świecie, w którym żył poeta (np. obyczaje, stroje, wydarzenia).
Weź udział w klasowej dyskusji na temat zasług Jana Kochanowskiego dla polskiej kultury. Posłuchaj wypowiedzi koleżanek i kolegów. Zastanów się, czy zgadzasz się z ich stanowiskiem. Wyraź swoje zdanie.
Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.
Słowa klucze: fraszka, liryka, Jan Kochanowski, Jan Sztaudynger, wątki autobiograficzne, renesans.