Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
ROEYf6oVEJicV
Czarno‑biała ilustracja przedstawia kaplicę w stylu gotyckim – ze spadzistym dachem, wysokimi oknami, schodkami prowadzącymi do wejścia. Dookoła znajdują się drzewa, w lewym dolnym rogu – staw, na brzegu stoi mężczyzna.

Z pamiętnika polskiego szlachcica, czyli… Fraszki Jana Kochanowskiego

Czarnolas – siedziba Jana Kochanowskiego, w której gospodarował aż do śmierci po opuszczeniu Krakowa
Źródło: Napoleon Orda, Czarny Las (Czarnolas), litografia, domena publiczna.

Współcześnie wyrazu „fraszka” używa się w różnych sytuacjach. Określenie to często pojawia się, gdy jest mowa o jakiejś drobnostce („To dla mnie fraszka”), a także gdy wskazuje się utwory o niewielkich rozmiarach lub teksty żartobliwe („Napisałem kilka fraszek”). Jednak najczęściej słowo „fraszka” jest kojarzone z jednym z renesansowych twórców – Janem Kochanowskim.

Już wiesz

Zapoznaj się z biografią Jana Kochanowskiego zamieszczoną w materiale i obejrzyj wirtualny spacer po Czarnolesie, Sycynie i Zwoleniu.

Jan Kochanowski i jego Fraszki

R13Tu4ZsSHIra1
Wizerunek Jana Kochanowskiego zaczerpnięty
z portretu w zwoleńskiej kaplicy
Źródło: Andrzej Zajkowski, Portret Jana Kochanowskiego, 1884, drzeworyt, dostępny w internecie: http://cyfrowyczarnolas.pl/index.php/obiekty/5/367 [dostęp 14.05.2021], domena publiczna. Cytat za: „Tygodnik Ilustrowany”.

Jan Kochanowski to najważniejszy XVI‑wieczny poeta środkowej Europy. Urodził się w szlacheckiej rodzinie
w 1530 roku, w wiosce Sycyna w okolicach Radomia. Po studiach w Akademii Krakowskiej wyjechał na nauki do Królewca (wtedy – Prusy, dziś – Rosja), a później do Padwy we Włoszech, gdzie przebywał z przerwami w latach
1556–1559. Po powrocie do kraju najpierw pracował dla możnowładców, by w końcu związać się z dworem królewskim (pełnił m.in. funkcję sekretarza króla 
Zygmunta II Augustaj000000008B1v50_000tp001Zygmunta II Augusta). Około 1574 roku osiadł w Czarnolesie (niedaleko Sycyny), a rok później ożenił się z Dorotą Podlodowskąj000000008B1v50_000tp002Dorotą Podlodowską. Kochanowski gospodarował w Czarnolesie do swej nagłej śmierci w 1584 roku. Poeta został pochowany w Zwoleniu.

Trzeba pamiętać, że Jan Kochanowski poświęcił się działalności literackiej od czasu swego pobytu we Włoszech. Artysta tworzył zarówno w języku polskim, jak i po łacinie. Jego największe dzieła to: Fraszki, Pieśni, Treny, Odprawa posłów greckich, Psałterz Dawidów – parafraza (czyli dość swobodna przeróbka oryginału) Księgi Psalmów.

Jan Kochanowski stworzył polski język literacki. Już za życia traktowano go jako poetę dorównującego talentem wybitnym lirykom starożytnym – to był największy wyraz uznania dla artysty.

R9htzGYYI1AiM1
Mapa życia i twórczości Jana Kochanowskiego
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RVw5VEdqH8sDW
Aplikacja pokazuje miejsca związane z życiem Jana Kochanowskiego. Punktem centralnym jest ogród w Czarnolesie, po kliknięciu odsyłacza wyświetlają się zdjęcia budowli, wnętrz, zabytkowych sprzętów.
Wirtualny spacer po Czarnolesie, Sycynie i Zwoleniu
Źródło: ORE, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
j000000008B1v50_0000000H
RfFvTyCR29Qs2

Plik tekstowy zawierający alternatywę dla wirtualnego spaceru.

Alternatywa dla wirtualnego spaceru (dla osób korzystających wyłącznie z klawiatury)
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Plik DOCX o rozmiarze 11.02 MB w języku polskim
1
Polecenie 1

Wypisz miejscowości, z którymi związany był Jan Kochanowski.

uzupełnij treść
1
Polecenie 2

Wynotuj w punktach atrakcje Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie. Zastanów się i odpowiedz, które z nich uważasz za najciekawsze.

uzupełnij treść
1
Polecenie 3

Napisz ogłoszenie zachęcające koleżanki i kolegów do wzięcia udziału w wycieczce śladami Jana Kochanowskiego.

uzupełnij treść

O dziele

RII0lTuAJ2rNi1
Fraszki (strona tytułowa)
Źródło: Jan Kochanowski, Fraszki, 1584, domena publiczna.

W 1584 roku (roku śmierci Kochanowskiego) ukazały się w Krakowie Fraszki – zbiór około 300 utworów, które poeta pisał niemal przez 25 lat. Tytuł dzieła pochodzi od włoskiego słowa frascaj000000008B1v50_000tp003frasca. W skład podzielonego na trzy księgi dzieła wchodzą wiersze o bardzo różnorodnej tematyce i sięgające do różnych źródeł,
np. do literatury antycznej, oraz czerpiące inspirację z życia obyczajowego XVI wieku. Różnorodność widać też w tonacji utworów wchodzących w skład zbioru. Obok utworów żartobliwych (a nawet swawolnychswawolnyswawolnych) występują fraszki o charakterze miłosnym, patriotycznym, a także refleksyjno‑filozoficznym.

j000000008B1v50_000tp003
j000000008B1v50_000tp001
j000000008B1v50_000tp002
swawolny
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Fraszki z Czarnolasu

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R10bnYRRaJbJX1
Obraz przedstawia rodzinę Kochanowskich, którą odwiedza Jan Zamojski. Po lewej stronie stoi drewniana ława. Przez nią jest przerzucona jest bogato zdobiona tkanina – złotogłów. Symbolizuje ona bogactwo. Na tkaninie leży srebrny kufel ze złotymi zdobieniami. Obok złotogłowu leży otwarta książka. O ławę są oparte dwie zamknięte księgi. Jan Kochanowski siedzi pod lipą przy okrągłym stoliku.  Ma czarne włosy i brodę. Jest ubrany w czarny strój. W prawej ręce trzyma gęsie pióro. Zapisuje coś na kartce. Obok znajduje się kałamarz, otwarta książka i czarna czapka. Poeta spogląda na córkę Urszulkę, która siedzi na jego kolanach. Dziewczynka ma jasne włosy. Zdobi je błękitna kokarda. Jest ubrana w białą bluzkę z krótkim rękawem, błękitną spódnicę i biały fartuszek. Gra na lutni. Jej twarz jest skupiona. Matka dziewczynki stoi tuż obok. Podtrzymuje lewą ręką lutnię.  Jest ubrana w błękitną, atłasową sukienkę i fioletowy, aksamitny kontusz. Na szyi wsi złoty wisiorek. Głowę jej zdobi brązowe, aksamitne nakrycie głowy.  Spogląda na Urszulkę. Jest zachwycona. Z tyłu za Kochanowską stoi córka. Ma czarne, długie włosy. Jest ubrana w brązową sukienkę. Unosi lewą rękę do góry. Słucha, jak gra Urszulka. Za nią chowa się siostra. Ma ciemne włosy i czerwoną kokardę. Obok niej stoi, wysunięta do przodu druga siostra. Ma grzywkę i jasne włosy. Ma na sobie jasną sukienkę. Dotyka ramion siostry, która stoi przed nią. Ta ma czarne, długie kręcone włosy. Zdobi je niebieska kokarda. Opiera się o stojące drewniane krzesło. Jest ubrana w białą sukienkę, która jest ozdobiona niebieskimi pasami. Twarze sióstr wyrażają zachwyt i podziw. Do Kochanowskich idzie Jan Zamoyski. Ma on siwe włosy i wąsy w tym samym kolorze. Jest ubrany w buraczkowy, aksamitny kontusz wykończony futrem i żupan w czerwonym kolorze. Zamojski ma przy boku szablę – karabelę. Na głowie znajduje się brązowy kołpak z piórem.  Lewą ręką dotyka złotej szabli, a prawa jest opuszczona. Jego twarz jest skupiona. Przybył on ze swoim dworem. Obok niego stoi szlachcic z brodą. Uśmiecha się delikatnie. Jest ubrany w brązowy żupan i biały kontusz przepasany złotym pasem. Jedna z córek Kochanowskiego wita przybyłych gości.  Ma długie, brązowe włosy. Jest ubrana w biały gorset, aksamitną, różową, długą suknię z niebieskim dodatkiem. Spina ją złoty pas. Dziewczyna stoi bokiem. Lewą ręką wskazuje na małą Urszulkę, zaś prawą unosi do góry.  Dziewczyna stoi przy zielonym krzaku. W tle znajduje się dwór Kochanowskich.
Odwiedziny Jana Zamoyskiego w Czarnolesie
Źródło: Karol Miller, Odwiedziny Jana Zamoyskiego w Czarnolesie, 1877, Muzeum Narodowe w Krakowie, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Dla zainteresowanych

Kochanowski w swej twórczości wiele razy odwoływał się do faktów z własnego życia, wprowadzając wątki autobiograficzne. Dotyczy to także Fraszek. Między innymi z tego względu zbiór ten nazywa się „swoistym pamiętnikiem poety”. W tekstach odnaleźć można zarówno odniesienia do ludzi, których artysta znał,
jak i do miejsc, w których bywał.

RPSen3zU9PJHr
Nagranie recytacji wiersza.
Na dom w Czarnolesie (III 37)Jan Kochanowski
Jan Kochanowski Na dom w Czarnolesie (III 37)

Panie, to moja praca, a zdarzenie Twojej000000008B1v50_000tp00Qzdarzenie Twoje;
Raczyszj000000008B1v50_000tp00RRaczysz błogosławieństwo dać do końca swoje.
Inszy niechaj pałace marmórowej000000008B1v50_000tp00Smarmórowe mają
I szczerym złotogłowiemj000000008B1v50_000tp00Tzłotogłowiem ściany obijają,
Ja, Panie, niechaj mieszkam w tym gniaździe ojczystym,
A Ty mię zdrowiem opatrz i sumnieniemj000000008B1v50_000tp00Usumnieniem czystym,
Pożywieniem ućciwym, ludzką życzliwością,
Obyczajmi znośnymi, nieprzykrą starością.

j000000008B1v50_00000_BIB_005 Źródło: Jan Kochanowski, Na dom w Czarnolesie, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.
Wskazówka

W sekcji „Więcej o Czarnolesie” znajdują się teksty i fotografie związane z ukochanym miejscem poety. Warto również odwiedzić stronę internetową Muzeum Jana Kochanowskiego w CzarnolesieMuzeum Jana Kochanowskiego w CzarnolesieMuzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie.

Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie
Rn4TWBowYhtPg
Jan Kochanowski w Czarnolesie
Źródło: Władysław Łuszczkiewicz, Jan Kochanowski w Czarnolesie, 1864, Muzeum Narodowe w Krakowie, domena publiczna.

Po przeczytaniu fraszki Na dom w Czarnolesie wykonaj następujące polecenia:

1
Ćwiczenie 1.1

Określ, przywołując odpowiedni cytat z tekstu, kim jest adresat fraszki.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1.2

Zastanów się i odpowiedz, co świadczy o modlitewnym charakterze utworu.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1.3

Jak sądzisz, czy w przypadku tej fraszki wolno utożsamiać autora wiersza z osobą mówiącą? Uargumentuj swoją opinię.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1.4

Wyjaśnij, jaki obraz domu w Czarnolesie wyłania się z tego utworu.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1.5

Dlaczego Czarnolas jest miejscem, które – według Kochanowskiego – sprzyja szczęśliwemu życiu? Uzasadnij swoją odpowiedź.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1.6

Na podstawie wiersza wyjaśnij, co – zdaniem Kochanowskiego – pozwala człowiekowi doświadczyć szczęśliwego życia, a co jest zbędne do jego osiągnięcia.

uzupełnij treść
j000000008B1v50_000000AG
JPOL_E3_E4_Konteksty

Więcej o Czarnolesie

JPOL_E3_E4_Konteksty
R19NSSRu1DO8U1
Kolorowe zdjęcie przedstawia biały, parterowy budynek z okazałym, zadaszonym gankiem ozdobionym trzema łukami, które wspierają się na czterech kolumnach – dwie skrajne, stanowiące jednocześnie narożniki ganku, ozdobione są okazałymi płaskimi filarami (pilastrami) zwieńczonymi rzeźbieniem. Do budynku prowadzą szerokie schody wykończone barierkami, u dołu których widnieją kute lampy. Na pierwszym stopniu schodów przy barierkach stoją dwie ceglane donice z krzewami. Drzwi wejściowe są wysokie, ciemne, dwuskrzydłowe, nad nimi wisi lampa. Nad wejściem widnieje napis: "Muzeum Jana Kochanowskiego", a nad nim w trójkątnym tympanonie herb. Dach jest spadzisty, szary. Widać na nim siedem kominów i antenę telewizyjną. Od frontu widać osiem dużych okien obramowanych ozdobnymi pilastrami, których górna część wygina się w łuk. Na poziomie piwnicy widać sześć okienek. Wzdłuż budynku prowadzi ścieżka, przed którą znajduje się rabata różana i trawnik. Budynek z boków i z tyłu otaczają rosłe drzewa.
Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie
Źródło: Rafał Terkner, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 3.0.
JPOL_E3_E4_Konteksty

1a.

R4JH8T70rir3i1
Jan Kochanowski w Czarnolesie
Źródło: Antoni Oleszczyński, Jan Kochanowski w Czarnolesie, 1842, staloryt, domena publiczna.
Domy ojczyste Jana KochanowskiegoZbigniew Zielonka
Zbigniew Zielonka Domy ojczyste Jana Kochanowskiego

Ale my przejdźmy do konkretnego domu, do którego wprowadził Jan Kochanowski w 1575 roku pochodzącą z Przytyka żonę Dorotę z domu Podlodowskich. Prawdopodobnie przygotował go specjalnie na te przenosiny, przebywał bowiem tutaj przedtem, jeszcze jako sekretarz królewski […]. Był to dom dębowy, podmurowany, jednopiętrowy. Obszerna sieńsieńsień rozdzielała wszystkie mieszkania na dwie części. Kilka izbizbaizb i komór znajdowało się na parterze, na górze jedna większa sala, komnatykomnatakomnaty i izby. Dzisiaj nie ma śladu po tym domu.

j000000008B1v50_00000_BIB_008 Źródło: Zbigniew Zielonka, Domy ojczyste Jana Kochanowskiego, [w:] Rzeczpospolita domów. Zamki, dworki i pałace, red. Katarzyna Krawiec-Złotowska, Słupsk 2008.

1b.

R19zMldtdUc921
Pamiątki po Janie Kochanowskim
Źródło: Julia Krajewska, Pamiątki po Janie Kochanowskim w Czarnym Lesie, drzeworyt, domena publiczna.
Domy ojczyste Jana KochanowskiegoZbigniew Zielonka
Zbigniew Zielonka Domy ojczyste Jana Kochanowskiego

Obecnie stworzono przynajmniej piękne wyobrażenie i otoczenie miejsc, w którym mieszkał Jan Kochanowski z żoną i córeczkami. […] Ksiądz Józef Gacki jeszcze przed powstaniem styczniowymj000000008B1v50_000tp01Eprzed powstaniem styczniowym zdołał zdobyć dokumenty dotyczące rodziny Kochanowskiego […]. Wśród ocalonych (przedrukowanych) dokumentów jest jeden, który rzuca światło na rozkład i zasobność domostwa poety. Niestety, nie dotyczy go bezpośrednio, bo mowa w nim jest o domu w Czarnolesie Mikołaja Kochanowskiego, stryjecznego brata poety […]. Otóż według tego dokumentu (podziałowego) było „w domu wielkim izb dobrych trzy i komór pięć o sieni jednej; piwnica murowana pod tym domem i lamuslamuslamus z drzewa zbudowany gliną oblepiany; a w małym budynku […] dwie, jedna na drugiej i saliczka na sieni, sień, kuchnia i izdebka kuchenna; piekarnia, podle piekarni serniczekj000000008B1v50_000tp01Fserniczek i chlewik jeden, a stodoły połowa tego siedliska”. […] Czyli że druga część składała się z mniej więcej podobnych mieszkań i zabudowań. Włodarz i „roczna czeladź”j000000008B1v50_000tp01G„roczna czeladź” zajmowała stary dom, państwo Jan i Dorota Kochanowscy nowy, złożony, jak widzieliśmy, z trzech izb, z pięciu komór i szóstą na dole, z dwóch wielkich izb, z komnaty i sali na górze. […] Poeta w swej fraszce Na dom w Czarnolesie prosi o błogosławieństwo Boże dla tego właśnie domostwa.

j000000008B1v50_00000_BIB_008 Źródło: Zbigniew Zielonka, Domy ojczyste Jana Kochanowskiego, [w:] Rzeczpospolita domów. Zamki, dworki i pałace, red. Katarzyna Krawiec-Złotowska, Słupsk 2008.

2.

RccNScl0BObmE1
Fragment zachowanych murów domu
Jana Kochanowskiego
Źródło: Antoni Musiałowski, drzeworyt, domena publiczna.
Lipa, Chiron i labirynt. Esej o „Fraszkach”Jacek Sokolski
Jacek Sokolski Lipa, Chiron i labirynt. Esej o "Fraszkach"

Nawet XVI‑wieczne polskie zielniki, co może się wydawać raczej dziwne ze względu na powszechnie znane lecznicze właściwości kwiatu lipy, nie zajmują się nią. Dlatego też swoje miejsce, które później zajęła w polskiej tradycji literackiej, zawdzięcza ona niemal bez reszty autorowi Fraszek. To dzięki niemu stała się czymś więcej niż tylko elementem swojskiej wersji przedstawień miejsca przyjemnego […].

j000000008B1v50_00000_BIB_009 Źródło: Jacek Sokolski, Lipa, Chiron i labirynt. Esej o „Fraszkach", Wrocław 1998.

Po przeczytaniu fragmentów tekstów Zbigniewa Zielonkij000000008B1v50_000tp01HZbigniewa ZielonkiJacka Sokolskiegoj000000008B1v50_000tp01IJacka Sokolskiego wykonaj następujące polecenia:

1
Ćwiczenie 2

Opisz własnymi słowami, jak wyglądał dom Jana Kochanowskiego w Czarnolesie.

uzupełnij treść
1
Polecenie 4

Przedstaw (narysuj lub opowiedz) plan domu w Czarnolesie. Skorzystaj z informacji zawartych w tekstach 1a i 1b.

uzupełnij treść
j000000008B1v50_000tp01E
j000000008B1v50_000tp01F
j000000008B1v50_000tp01G
j000000008B1v50_000tp01I
sień
lamus
izba
komnata
j000000008B1v50_000tp01H
j000000008B1v50_000000AG

Jednym z najsłynniejszych polskich drzew jest czarnoleska lipa. Rozsławił ją w swoich wierszach Jan Kochanowski, który prawdopodobnie w jej cieniu spędzał czas, pisząc. Chociaż dziś w Czarnolesie nie ma już tego drzewa, pamięć o nim pozostała w wierszach. Dzięki twórczości poety lipa stała się symbolem, który zyskał stałe miejsce w polskiej kulturze.

R1Ks54cQGmbAD
Nagranie recytacji wiersza.
R1P5Twk4EO5zk1
Lipa
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Na lipę (II 6)Jan Kochanowski
Jan Kochanowski Na lipę (II 6)

Gościu, siądź pod mym liściem, a odpocznij000000008B1v50_000tp00Vodpoczni sobie!
Nie dojdzie cię tu słońce, przyrzekam ja tobie,
Choć się nawysszejj000000008B1v50_000tp00Wnawysszej wzbije, a proste promienie
Ściągną pod swoje drzewa rozstrzelanej000000008B1v50_000tp00Xrozstrzelane cienie.
Tu zawżdyj000000008B1v50_000tp00Yzawżdy chłodne wiatry z pola zawiewają,
Tu słowicy, tu szpacyj000000008B1v50_000tp00Zszpacy wdzięcznie narzekająj000000008B1v50_000tp010narzekają.
Z mego wonnego kwiatu pracowite pszczoły
Biorą miód, który potym szlachci pańskie stoły.
A ja swym cichym szeptem sprawić umiem snadniej000000008B1v50_000tp011snadnie,
Że człowiekowi łacnoj000000008B1v50_000tp012łacno słodki sen przypadnie.
Jabłek wprawdzie nie rodzę, lecz mię pan tak kładziej000000008B1v50_000tp013kładzie
Jako szczep napłodniejszyj000000008B1v50_000tp014Jako szczep napłodniejszy w hesperyskim sadziej000000008B1v50_000tp015w hesperyskim sadzie.

j000000008B1v50_00000_BIB_006 Źródło: Jan Kochanowski, Na lipę, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.

Po przeczytaniu fraszki Na lipę wykonaj następujące polecenia:

1
Ćwiczenie 3.1

Wyjaśnij, kim jest adresat utworu. Uzasadnij swoją odpowiedź.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 3.2

Wymień – na podstawie tekstu Kochanowskiego – jakie korzyści daje lipa. W odpowiedzi posłuż się odpowiednimi cytatami.

uzupełnij treść
R1dZMfbNk7NzL
Ćwiczenie 3.3
Zadanie interaktywne polega na dobraniu w pary sformułowań z dwóch kolumn. W kolumnie po lewej stronie znajduje się 5 nazw środków stylistycznych, w kolumnie po prawej ilustrujące je cytaty.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 3.4

Wyjaśnij, kim jest „pan” wymieniony w przedostatnim wersie.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 3.5

Lipa stała się symbolem poezji Kochanowskiego. Zastanów się i odpowiedz, jakie okoliczności – twoim zdaniem – przyczyniły się do takiego postrzegania drzewa. Uzasadnij swoje stanowisko.

uzupełnij treść
j000000008B1v50_000tp00Q
j000000008B1v50_000tp00R
j000000008B1v50_000tp00S
j000000008B1v50_000tp00T
j000000008B1v50_000tp00U
j000000008B1v50_000tp00V
j000000008B1v50_000tp00W
j000000008B1v50_000tp00X
j000000008B1v50_000tp00Y
j000000008B1v50_000tp00Z
j000000008B1v50_000tp010
j000000008B1v50_000tp011
j000000008B1v50_000tp012
j000000008B1v50_000tp013
j000000008B1v50_000tp014
j000000008B1v50_000tp015
j000000008B1v50_0000001L
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Kramj000000008B1v50_000tp004Kram z utworami

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R1H4FLerQwCy11
Zdjęcie przedstawia podniszczoną stronę zapisaną trudno czytelną czcionką. Treść utworu: Fraszki to wszytko, cokolwiek myślimy, Fraszki to wszytko, cokolwiek czynimy; Niemasz na świecie żadnej pewnej rzeczy, Próżno tu człowiek ma co mieć na pieczy; Zacność, uroda, moc, pieniądze, sława Wszytko to minie, jako polna trawa; Naśmiawszy się nam i naszym porządkom, Wemkną nas w mieszek, jako czynią łądkom.
O żywocie ludzkim (pierwodruk)
Źródło: Jan Kochanowski, O żywocie ludzkim, 1584, pierwodruk, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Fraszki są zbiorem różnorodnych utworów, zarówno pod względem tematyki, nastroju, jak i formy. Niektóre mają charakter monologu osoby mówiącej, inne zawierają dialogi; jedne są dosyć krótkie, składają się zaledwie z kilku wersów,
inne zaś dłuższe, bardziej rozbudowane, mają ich kilkanaście.

Jan Kochanowski w zbiorze Fraszki zdaje się mówić:
„Każdy tu znajdzie coś dla siebie! A jeśli jakiś tekst nie odpowiada gustowi czytelnika, nie trzeba od razu krytykować autora. Po prostu należy przeczytać kolejny utwór…”.

j000000008B1v50_0000001L
Rjc7k6t9JLM9j
Nagranie recytacji utworu przez artystę.
O fraszkach (III 39)Jan Kochanowski
Jan Kochanowski O fraszkach (III 39)

Fraszki tu niepoważne z statkiemj000000008B1v50_000tp005z statkiem się zmieszały;
Komu by drugie rzeczy więc nie smakowały,
Wziąwszy swą część, ostatek drugim niech podawa;
Ty to wolisz, a ów zaś przy owym zostawa.
A ja, jako bogaty kupiec w sklepie wielkim,
Rozkładam swe towary cudzoziemcom wszelkim:
Tu bisiórj000000008B1v50_000tp006bisiór, tu kofteryj000000008B1v50_000tp007koftery, tu włoskie zaponkij000000008B1v50_000tp008zaponki,
Samj000000008B1v50_000tp009Sam dalej półhatłasiej000000008B1v50_000tp00Apółhatłasieczarne pierścionkij000000008B1v50_000tp00Bczarne pierścionki.

j000000008B1v50_00000_BIB_001 Źródło: Jan Kochanowski, O fraszkach, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.

Po przeczytaniu fraszki wykonaj następujące polecenia:

j000000008B1v50_000000AG
Ćwiczenie 4.1
RhsziZEp8pYtz1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród 7 podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 4.2

Wyjaśnij, jak rozumiesz wers „Fraszki tu niepoważne z statkiem się zmieszały”.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 4.3

W wersie „Komu by drugie rzeczy więc nie smakowały” znajduje się czasownik: „smakowały”. Wyjaśnij, w jakim znaczeniu został on użyty.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 4.4

Jak sądzisz, co upodabnia osobę mówiącą do kupcakupieckupca? Uzasadnij swoją odpowiedź.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 4.5
R5A6Ki1az5h7P1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowej odpowiedzi spośród 5 podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 4.6

Wyjaśnij, jaka jest funkcja tego środka artystycznego w odniesieniu do wymowy utworu.

uzupełnij treść
kupiec
j000000008B1v50_000tp004
j000000008B1v50_000tp005
j000000008B1v50_000tp006
j000000008B1v50_000tp007
j000000008B1v50_000tp008
j000000008B1v50_000tp009
j000000008B1v50_000tp00A
j000000008B1v50_000tp00B
j000000008B1v50_0000003D
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Ach, te kobiety…

R1WGBIvdvSABN
Nagranie recytacji utworu przez artystę.
Na starą (I 7)Jan Kochanowski
Jan Kochanowski Na starą (I 7)

Teraz byj000000008B1v50_000tp00CTeraz by ze mną zygrywaćj000000008B1v50_000tp00Dzygrywać się chciała,
Kiedyś, niebogo, sobie podstarzała.
Daj pokój, prze Bógj000000008B1v50_000tp00Eprze Bóg! Sama baczysz snadniej000000008B1v50_000tp00Fbaczysz snadnie,
Że nic po cierniu, kiedy róża spadnie.

j000000008B1v50_00000_BIB_002 Źródło: Jan Kochanowski, Na starą, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.
j000000008B1v50_0000003D
apoteoza
Definicja: apoteoza

(gr. apotheosis – ubóstwienie) – pochwała

j000000008B1v50_0000003D
RuYZGP2ehnz2Z1
Apoteoza Kochanowskiego
Źródło: Henrietta Beyer, Apoteoza Kochanowskiego, 1830, Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie, domena publiczna.

Po przeczytaniu fraszki Na starą
Jana Kochanowskiego wykonaj następujące polecenia i odpowiedz na pytania:

j000000008B1v50_0000003D
1
Ćwiczenie 5.1

Wyjaśnij, do kogo zwraca się osoba mówiąca w wierszu.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 5.2

Opisz postępowanie adresatki utworu, o którym wspomina osoba mówiąca.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 5.3

Zastanów się i odpowiedz na pytanie, czy osoba mówiąca aprobujej000000008B1v50_000tp00Gaprobuje postępowanie adresatki utworu. Zacytuj odpowiedni fragment fraszki na poparcie swoich słów.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 5.4

Jak sądzisz, w jakim celu w ostatnim wersie fraszki osoba mówiąca przywołuje różę? W odpowiedzi uwzględnij symboliczne znaczenie tego kwiatu.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 5.5
RIeu4xWm3goLU1
Zadanie interaktywne polega na wybrania 4 słów (z 8 podanych), które prawidłowo uzupełniają treść zdań na temat fraszki.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j000000008B1v50_0000003D
R5jChwonvGnji
Nagranie recytacji wiersza.
Raki (I 14)Jan Kochanowski
Jan Kochanowski Raki (I 14)

Folgujmyj000000008B1v50_000tp00HFolgujmy paniom nie sobie, ma rada,
Miłujmy wiernie nie jest w nich przysadaj000000008B1v50_000tp00Iprzysada.
Godności trzeba nie za nic tu cnota,
Miłości pragną nie pragną tu złota.
Miłują z serca nie patrzają zdrady,
Pilnują prawdy nie kłamają radyj000000008B1v50_000tp00Jrady.
Wiarę uprzejmą nie dar sobie ważą,
W miarę nie nazbyt ciągnąć rzemieńj000000008B1v50_000tp00Kciągnąć rzemień każą.
Wiecznie wam służę nie służę na chwilę,
Bezpiecznie wierzcie nie rad ja omylęj000000008B1v50_000tp00Lomylę.

j000000008B1v50_00000_BIB_003 Źródło: Jan Kochanowski, Raki, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.
Ciekawostka

Fraszkę Raki charakteryzuje bardzo oryginalna forma. Każdy wers można czytać zarówno od lewej, jak i od prawej strony. Gdy odczytamy utwór wspak, otrzymamy następującą treść.

Raki odczytywane wspak
Raki odczytywane wspak

Rada ma sobie, nie paniom folgujmyj000000008B1v50_000tp00Hfolgujmy
Przysadaj000000008B1v50_000tp00IPrzysada w nich jest, nie wiernie miłujmy
Cnota tu za nic, nie trzeba godności
Złota tu pragną, nie pragną miłości
Zdrady patrzają nie z serca miłują
Kłamają radyj000000008B1v50_000tp00Jrady nie prawdy pilnują
Ważą sobie dar nie uprzejmą wiarę
Każą rzemień ciągnąćj000000008B1v50_000tp00Krzemień ciągnąć nazbyt nie w miarę
Na chwilę służę nie służę wam wiecznie
Omylęj000000008B1v50_000tp00LOmylę ja nierad wierzcie bezpiecznie

Po przeczytaniu fraszki Raki wykonaj następujące polecenia:

j000000008B1v50_000000AG
1
Ćwiczenie 6.1

Streść fraszkę, odnosząc się do wersji tradycyjnej, jak i tej czytanej od końca.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 6.2

Określ, kim jest osoba mówiąca we fraszce.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 6.3

Omów, jaka opinia o kobietach wyłania się z tego utworu, odczytanego zarówno tradycyjnie, jak i od końca.

uzupełnij treść
j000000008B1v50_000tp00C
j000000008B1v50_000tp00D
j000000008B1v50_000tp00E
j000000008B1v50_000tp00F
j000000008B1v50_000tp00G
j000000008B1v50_000tp00H
j000000008B1v50_000tp00I
j000000008B1v50_000tp00J
j000000008B1v50_000tp00K
j000000008B1v50_000tp00L
j000000008B1v50_0000005N
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Fraszka o polskich rycerzach

Dla zainteresowanych

Zbiór Fraszki zawiera także utwory, w których Jan Kochanowski nawiązywał do znaczących wydarzeń rozgrywających się w czasach współczesnych poecie.
Należała do nich bitwa pod Sokalem (miejscowość nad rzeką Bug) w 1519 roku, w której wojska polsko‑litewskie, walcząc w obronie kraju, zmierzyły się z Tatarami. Niestety, nie zdołały odeprzeć ataku wroga. W walce poległo około 1200 polskich szlachciców.

RBkxkmb1hcjwu
Nagranie recytacji utworu.
Na sokalskie mogiły (I 77)Jan Kochanowski
Jan Kochanowski Na sokalskie mogiły (I 77)

Tuśmyj000000008B1v50_000tp00MTuśmy się mężnie prze ojczyznęj000000008B1v50_000tp00Nprze ojczyznę bili
I na ostatek gardła położyli.
Nie masz przeczj000000008B1v50_000tp00Oprzecz, gościu, złezj000000008B1v50_000tp00Pzłez nad nami tracić,
Taką śmierć mógłbyś sam drogo zapłacić.

j000000008B1v50_00000_BIB_004 Źródło: Jan Kochanowski, Na sokalskie mogiły, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.
R6YSCRXrVIAxX1
Pomnik poległych pod Sokalem
Źródło: a. nn., 1916, pocztówka, domena publiczna.

Po przeczytaniu fraszki Na sokalskie mogiły wykonaj następujące polecenia i odpowiedz na pytania:

j000000008B1v50_0000005N
1
Ćwiczenie 7.1

Określ, kim jest osoba mówiąca w utworze Jana Kochanowskiego.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 7.2

Jak sądzisz, kto jest adresatem utworu? Uzasadnij swoją odpowiedź, przywołując właściwy cytat.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 7.3

Zinterpretuj znaczenie zwrotu: „położyć gardło”.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 7.4

Określ, jaki jest nastrój utworu: żartobliwy czy poważny. Uzasadnij swoją odpowiedź.

uzupełnij treść
j000000008B1v50_000tp00M
j000000008B1v50_000tp00N
j000000008B1v50_000tp00O
j000000008B1v50_000tp00P
j000000008B1v50_0000006U
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Fraszka to…

REyFDEJb4Cddj
Jana Kochanowskiego, Dzieła polskie
Źródło: a. nn., 1919, podobizna fototypiczna, Biblioteka Królewska w Berlinie, domena publiczna.

To właśnie Jan Kochanowski wprowadził do polszczyzny słowo „fraszka”.
W XVI wieku termin ten miał kilka znaczeń. Określano nim: „kogoś mało znaczącego”, „coś niedużego”, „rzecz o niewielkiej wartości”. Dzięki zbiorowi utworów napisanych przez Jana z Czarnolasu „fraszką” zaczęto nazywać też jeden z gatunków literackich.

Ćwiczenie 8
R1MqjGCzNRl1m1
Zadanie interaktywne polega na wybrania 4 słów (z 8 podanych), które prawidłowo uzupełniają treść zdań na temat fraszki.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j000000008B1v50_00000076
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Z fraszek dworskich

R2SApM1hEOU5F
Nagranie recytacji utworu.
O doktorze Hiszpanie (I 79)Jan Kochanowski
Jan Kochanowski O doktorze Hiszpanie (I 79)

„Nasz dobry doktorj000000008B1v50_000tp016doktor spać się od nas bierze,
Ani chce z nami doczekać wieczerzej000000008B1v50_000tp017wieczerze”.
„Dajcie mu pokój! Najdziem go w pościeli,
A sami przedsię bywajmy weseli”.
„Już po wieczerzy, pódźmyj000000008B1v50_000tp018pódźmy do Hiszpana!”
„Ba, wieręj000000008B1v50_000tp019wierę, pódźmy, ale nie bez dzbana”.
„Puszczaj doktorze, towarzyszu miły!”
Doktor nie puścił, ale drzwi puściły,
„Jedna nie wadzi, daj ci Boże zdrowie!”
By jeno jednaj000000008B1v50_000tp01ABy jeno jedna” – doktor na to powie.
Od jednej przyszło aż więc do dziewiąci,
A doktorowi mózg się we łbie mąci.
„Trudny (powiada) mój rząd z tymi panyj000000008B1v50_000tp01Brząd z tymi pany:
Szedłem spać trzeźwioj000000008B1v50_000tp01Ctrzeźwio, a wstanę pijany.”

j000000008B1v50_00000_BIB_007 Źródło: Jan Kochanowski, O doktorze Hiszpanie, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.

Po przeczytaniu fraszki O doktorze Hiszpanie wykonaj następujące polecenia i odpowiedz na pytania:

j000000008B1v50_000000AG
1
Polecenie 5.1

Wyszukaj w dostępnych źródłach informacje na temat tytułowego bohatera fraszki.

uzupełnij treść
1
Polecenie 5.2

Zacytuj słowa wypowiadane przez doktora Hiszpana.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 9.1

Określ, kim są uczestnicy dialogu i gdzie rozgrywa się akcja utworu.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 9.2

Jak sądzisz, na czym polega moralizatorski charakter fraszki O doktorze Hiszpanie? Uzasadnij swoją odpowiedź.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 9.3

W jakim tonie utrzymany jest ten utwór: poważnym czy żartobliwym? Uzasadnij swoją odpowiedź.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 9.4
R1UhLTV7btqA71
Zadanie interaktywne polega na wybraniu z 6 propozycji odpowiedzi nazywającej typ fraszki.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j000000008B1v50_000000AG

Do Fraszek nawiązywali też twórcy kolejnych epok, a lipa czarnoleska do dziś symbolizuje miejsce szczególnie sprzyjające tworzeniu poezji, będąc jednocześnie znakiem poezji Jana Kochanowskiego. Na przestrzeni wieków wielu twórców pisało fraszki. Najwybitniejszym autorem polskich fraszek współczesnych jest
Jan Sztaudyngerj000000008B1v50_000tp01DJan Sztaudynger.

j000000008B1v50_000tp016
j000000008B1v50_000tp017
j000000008B1v50_000tp018
j000000008B1v50_000tp019
j000000008B1v50_000tp01A
j000000008B1v50_000tp01B
j000000008B1v50_000tp01C
j000000008B1v50_000tp01D
j000000008B1v50_000000C0
JPOL_E3_E4_Preteksty
RjJ6BswKn5uZJ1
Jan Izydor Sztaudynger
Źródło: a. nn., fotografia archiwalna, domena publiczna.

Najbardziej znanym polskim fraszkopisarzem XX wieku był Jan Sztaudynger.

Fraszki Jana Sztaudyngera

Nie tylko „Piórka”. Fraszki, wiersze, bajkiJan Sztaudynger
Jan Sztaudynger Nie tylko "Piórka". Fraszki, wiersze, bajki

Dobra rada

„Módl się i pracuj” –
Radzą przyjacioły.
To się inni obłowią,
A ty będziesz goły.

Rajska depesza

Jabłek nie jadam,
Zmądrzałem
Adam.

Wilk i koza

Schwycił wilk kozę. Minęło lat kilka
I koza zjadła z kopytami wilka.

j000000008B1v50_00000_BIB_00A Źródło: Jan Sztaudynger, Nie tylko „Piórka". Fraszki, wiersze, bajki, Łódź 1986.

Po przeczytaniu utworów Jana Sztaudyngera wykonaj polecenia:

1
Ćwiczenie 10.1

Określ tematykę przywołanych fraszek.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 10.2

Zastanów się i odpowiedz, na czym polega uniwersalnośćuniwersalnośćuniwersalność tekstów Jana Sztaudyngera.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 10.3

Rozważ, odnosząc się do obserwacji współczesnej kultury, jakie czynniki wpływają na to, że fraszka jest atrakcyjnym gatunkiem dla artystów żyjących w czasach obecnych.

uzupełnij treść
uniwersalność
j000000008B1v50_000000EC
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

1
Polecenie 6

Przygotuj – na podstawie fraszki O doktorze Hiszpanie – razem z koleżankami i kolegami z klasy scenkę dramatyczną odnoszącą się do tego utworu.

uzupełnij treść
1
Polecenie 7

Narysuj komiks lub przygotuj krótką audycję radiową, odwołując się do dowolnie wybranej fraszki Kochanowskiego.

uzupełnij treść
1
Polecenie 8

Napisz krótki tekst (najwyżej na pół strony), w którym – cytując fraszki Kochanowskiego – opiszesz kogoś ze swojej rodziny w zabawnej sytuacji.

uzupełnij treść
1
Polecenie 9

Wybierz dowolną fraszkę Kochanowskiego i znajdź w niej jak najwięcej informacji o świecie, w którym żył poeta (np. obyczaje, stroje, wydarzenia).

uzupełnij treść
1
Polecenie 10

Weź udział w klasowej dyskusji na temat zasług Jana Kochanowskiego dla polskiej kultury. Posłuchaj wypowiedzi koleżanek i kolegów. Zastanów się, czy zgadzasz się z ich stanowiskiem. Wyraź swoje zdanie.

uzupełnij treść
j000000008B1v50_000000EC
R1HAF6ASyoWSb1
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Słowa klucze: fraszka, liryka, Jan Kochanowski, Jan Sztaudynger, wątki autobiograficzne, renesans.

RlE1Rag55wSP4
Miejsce na notatkę ucznia.