Z telewizorem trzeba rozważnie! („Telewizor” S. Grochowiak)

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • rozumie pouczenia wypływające z wiersza,

  • rozumie negatywną i pozytywną rolę telewizji.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi znaleźć adresata wiersza,

  • potrafi wizualizować oraz opowiadać o swoich wizualizacjach,

  • rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,

  • potrafi układać zasady korzystania z telewizora,

  • potrafi podawać luźne skojarzenia do słowa „film”.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach, burza mózgów, wizualizacja, dyskusja.

3. Środki dydaktyczne

Polecenia dla grup

Tekst o niebezpieczeństwach korzystania z telewizora

Muzyka relaksacyjna

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie wyraźnie odczytują na głos wiersz S. Grochowiaka „Telewizor”. Następnie odpowiadają na pytanie: Do kogo są skierowane słowa wiersza, czyli kto jest adresatem wypowiedzi? Osoba, która często korzysta z odbiornika telewizyjnego.

  2. Uczniowie w swobodnych wypowiedziach dyskutują na temat pouczeń wypływających z utworu, swoje pomysły zapisują na tablicy. Typu: żeby oglądał w telewizji rzeczy, które mogą go czegoś nauczyć, które są pożyteczne; można oglądać różne programy dla rozrywki; filmy nie musimy oglądać tylko na ekranie, ale wszystko to, co się dzieje dookoła nas to też „film”, warto więc bacznie obserwować naszą rzeczywistość i o niej opowiadać.

  3. Uczniowie wyciszają się, nauczyciel włącza relaksacyjną muzykę. Prosi uczniów aby w trakcie wypowiadania słów przez nauczyciela budowali w wyobraźni swoje obrazy. Nauczyciel powoli podaje przykłady: Co ci podpowiada wyobraźnia, gdy słyszysz z daleka stukot końskich kopyt, Co ci podpowiada wyobraźnia , gdy słyszysz pukanie do drzwi, co ci podpowiada wyobraźnia gdy słyszysz skrzypienie mebli w pustym pokoju, Co ci podpowiada wyobraźnia gdy słyszysz głośny krzyk. Następnie uczniowie opowiadają o swoich wizualizacjach. Nauczyciel informuje, że w ten sposób również tworzyli fil, tyle, że w wyobraźni.

  4. Uczniowie zostają podzieleni na grupy, około 5 zespołów. Są wybierani liderzy, sprawozdawcy, lektorzy, sekretarze. Nauczyciel rozdaje polecenia dla grup, po ich wykonaniu uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy na forum klasy, są one omawiane a wnioski zapisane do zeszytu (załącznik1).

c) Faza podsumowująca

  1. Uczniowie wspólnie układają zasady korzystania z telewizora.

5. Bibliografia

  1. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B*, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących*, SFS, Kielce 2000.

  2. Grochowiak S., Telewizor, w: Nagajowa M., Słowo za słowem. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy czwartej szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2000.

  3. Informacje o wpływie telewizji zaczerpnięto z: www.ios.edu.pl/pol/zaklady/puszcza/bocwinka/index_pliki/Page404

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Polecenia dla grup:

  1. Poproście lektora w waszej grupie aby wyraźnie odczytał wam podany tekst, na jego podstawie wady i zalety oglądania telewizji

b) Zadanie domowe

Podaj skojarzenia do słowa „film”

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RXwrPhQqieu4q

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 136.21 KB w języku polskim
R1SEluWxNpwbY

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 26.50 KB w języku polskim