Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Planowanie indywidualnego wsparcia osoby z niepełnosprawnością

SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej - Asystent osoby niepełnosprawnej 341201

SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej - Opiekun w domu pomocy społecznej 341203

bg‑azure

Zacznij od planu - Indywidualny Plan Wsparcia osoby z niepełnosprawnością

SEKWENCJE FILMOWE

4

Spis treści

1

Ustalanie zakresu i form wsparcia z osobą słabowidzącą poruszającą się na wózku

RJDdY7zMItjyU
Materiał filmowy prezentujący spotkanie asystentki z mężczyzną z niepełnosprawnością. Ujęcia wykonane w przestrzeni zaaranżowanej na pomieszczenie w domu mężczyzny. Asystentka to kobieta w średnim wieku, ubrana na czarno. Mężczyzna ma około sześćdziesięciu lat, ubrany w dżinsową koszulę i spodnie. Siedzi na wózku inwalidzkim, nosi okulary. Rozmawiają przy niewielkim stoliku. Ujęcia realizowane są w planie ogólnym lub prezentują na zmianę zbliżenia na twarz asystentki i mężczyzny. W trakcie wypowiedzi lektorki ujęcia są nadal odtwarzane z wyciszonym dźwiękiem.
R1AtP7AIMeiiK1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij luki w Indywidualnym Planie Wsparcia. Wstaw odpowiednią frazę. Miejsca wykropkowane pozostają niewypełnione. Indywidualny plan wsparcia
(wersja uproszczona wynikająca z treści filmu)
dla …………………………………………
po spotkaniu w dniu ………………….

1. Cele osoby z niepełnosprawnością
- bezpieczne poruszanie się w przestrzeni publicznej (ulica, chodniki, urzędy)
- robienie zakupów
- 1. w miejscu zamieszkania, 2. początek każdej usługi asystenckiej rozpoczyna się i kończy w miejscu zamieszkania, 3. codziennie w godzinach 9.30 - 11.00, 4. poza miejscem zamieszkania, asystent będzie zawsze czekał na przystanku autobusowym, 5. postępująca choroba oczu (zwyrodnienie barwnikowe siatkówki) uniemożliwiająca samodzielne poruszanie się w przestrzeni publicznej na wózku inwalidzkim, 6. od poniedziałku do piątku w godzinach 9.30-11.30, 7. dojazdy na zajęcia rehabilitacyjne, 8. punktualność, wcześniejsze informowanie o zmianie planów, informowanie o zmianach w stanie zdrowia, 9. dojazdy na umówione wizyty lekarskie, 10. asystowanie podczas przemieszczania się, robienia zakupów, korzystania z usług, korzystania z komunikacji miejskiej, podczas spacerów
- spędzanie czasu wolnego na świeżym powietrzu
2. Trudności, bariery uniemożliwiające realizację celów
- 1. w miejscu zamieszkania, 2. początek każdej usługi asystenckiej rozpoczyna się i kończy w miejscu zamieszkania, 3. codziennie w godzinach 9.30 - 11.00, 4. poza miejscem zamieszkania, asystent będzie zawsze czekał na przystanku autobusowym, 5. postępująca choroba oczu (zwyrodnienie barwnikowe siatkówki) uniemożliwiająca samodzielne poruszanie się w przestrzeni publicznej na wózku inwalidzkim, 6. od poniedziałku do piątku w godzinach 9.30-11.30, 7. dojazdy na zajęcia rehabilitacyjne, 8. punktualność, wcześniejsze informowanie o zmianie planów, informowanie o zmianach w stanie zdrowia, 9. dojazdy na umówione wizyty lekarskie, 10. asystowanie podczas przemieszczania się, robienia zakupów, korzystania z usług, korzystania z komunikacji miejskiej, podczas spacerów
3. Rodzaj wsparcia potrzebny do realizacji celów
- 1. w miejscu zamieszkania, 2. początek każdej usługi asystenckiej rozpoczyna się i kończy w miejscu zamieszkania, 3. codziennie w godzinach 9.30 - 11.00, 4. poza miejscem zamieszkania, asystent będzie zawsze czekał na przystanku autobusowym, 5. postępująca choroba oczu (zwyrodnienie barwnikowe siatkówki) uniemożliwiająca samodzielne poruszanie się w przestrzeni publicznej na wózku inwalidzkim, 6. od poniedziałku do piątku w godzinach 9.30-11.30, 7. dojazdy na zajęcia rehabilitacyjne, 8. punktualność, wcześniejsze informowanie o zmianie planów, informowanie o zmianach w stanie zdrowia, 9. dojazdy na umówione wizyty lekarskie, 10. asystowanie podczas przemieszczania się, robienia zakupów, korzystania z usług, korzystania z komunikacji miejskiej, podczas spacerów
4. Zakres odpowiedzialności asystenta i osoby z niepełnosprawnością/opiekuna
Asystent – punktualność, zapewnienie bezpieczeństwa, informowanie o zagrożeniach, zachowanie dyskrecji, obserwacja otoczenia, elastyczność w działaniu, reagowania w sytuacjach nietypowych, zachowanie relacji zawodowych
OzN/opiekun – 1. w miejscu zamieszkania, 2. początek każdej usługi asystenckiej rozpoczyna się i kończy w miejscu zamieszkania, 3. codziennie w godzinach 9.30 - 11.00, 4. poza miejscem zamieszkania, asystent będzie zawsze czekał na przystanku autobusowym, 5. postępująca choroba oczu (zwyrodnienie barwnikowe siatkówki) uniemożliwiająca samodzielne poruszanie się w przestrzeni publicznej na wózku inwalidzkim, 6. od poniedziałku do piątku w godzinach 9.30-11.30, 7. dojazdy na zajęcia rehabilitacyjne, 8. punktualność, wcześniejsze informowanie o zmianie planów, informowanie o zmianach w stanie zdrowia, 9. dojazdy na umówione wizyty lekarskie, 10. asystowanie podczas przemieszczania się, robienia zakupów, korzystania z usług, korzystania z komunikacji miejskiej, podczas spacerów
5. Okoliczności i miejsce udzielania wsparcia
- poza miejscem zamieszkania
- 1. w miejscu zamieszkania, 2. początek każdej usługi asystenckiej rozpoczyna się i kończy w miejscu zamieszkania, 3. codziennie w godzinach 9.30 - 11.00, 4. poza miejscem zamieszkania, asystent będzie zawsze czekał na przystanku autobusowym, 5. postępująca choroba oczu (zwyrodnienie barwnikowe siatkówki) uniemożliwiająca samodzielne poruszanie się w przestrzeni publicznej na wózku inwalidzkim, 6. od poniedziałku do piątku w godzinach 9.30-11.30, 7. dojazdy na zajęcia rehabilitacyjne, 8. punktualność, wcześniejsze informowanie o zmianie planów, informowanie o zmianach w stanie zdrowia, 9. dojazdy na umówione wizyty lekarskie, 10. asystowanie podczas przemieszczania się, robienia zakupów, korzystania z usług, korzystania z komunikacji miejskiej, podczas spacerów
6. Ilość potrzebnego wsparcia
- w poniedziałki i czwartki dojazd komunikacją miejską na zajęcia rehabilitacyjne na godzinę 10.00 i powrót o 11.00, pozostałe dni w zależności od aktualnych potrzeb
- 1. w miejscu zamieszkania, 2. początek każdej usługi asystenckiej rozpoczyna się i kończy w miejscu zamieszkania, 3. codziennie w godzinach 9.30 - 11.00, 4. poza miejscem zamieszkania, asystent będzie zawsze czekał na przystanku autobusowym, 5. postępująca choroba oczu (zwyrodnienie barwnikowe siatkówki) uniemożliwiająca samodzielne poruszanie się w przestrzeni publicznej na wózku inwalidzkim, 6. od poniedziałku do piątku w godzinach 9.30-11.30, 7. dojazdy na zajęcia rehabilitacyjne, 8. punktualność, wcześniejsze informowanie o zmianie planów, informowanie o zmianach w stanie zdrowia, 9. dojazdy na umówione wizyty lekarskie, 10. asystowanie podczas przemieszczania się, robienia zakupów, korzystania z usług, korzystania z komunikacji miejskiej, podczas spacerów
7. Ewaluacja …

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Ustalanie zakresu i form wsparcia z osobą niewerbalną z autyzmem

R1NZEZumx074o
Materiał filmowy prezentujący spotkanie asystentki z opiekunką mężczyzny z autyzmem, który również bierze udział w spotkaniu. Ujęcia wykonane w przestrzeni zaaranżowanej na pomieszczenie w domu mężczyzny. Rozmowa prowadzona jest przy niewielkim stoliku. Asystentka to kobieta w średnim wieku, ubrana na czarno. Po przeciwnej stronie siedzi opiekunka mężczyzny, również kobieta w średnim wieku. Pośrodku siedzi mężczyzna. Sprawia wrażenie wycofanego, nieobecnego. Nie nawiązuje kontaktu wzrokowego z kobietami. Ma około sześćdziesięciu lat. Nie mówi. Komunikuje się za pomocą alternatywnej metody, polegającej na wskazywaniu dłonią ilustracji kciuka uniesionego lub skierowanego w dół, które wydrukowane są na kartce leżącej przed nim. Wskazującym palcem prawej dłoni wykonuje powolne, okrężne ruchy na blacie stolika. Ujęcia realizowane są w planie ogólnym lub prezentują na zmianę zbliżenia na twarze osób prowadzących rozmowę. W trakcie wypowiedzi lektorki ujęcia są nadal odtwarzane z wyciszonym dźwiękiem.
RqBDR434ZPRFR1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij luki w Indywidualnym Planie Wsparcia. Wstaw odpowiednią frazę. Miejsca wykropkowane pozostają niewypełnione. Indywidualny plan wsparcia
(wersja uproszczona wynikająca z treści filmu)
dla …………………………………………
po spotkaniu w dniu ………………….

1. Cele osoby z niepełnosprawnością
- spędzanie czasu na świeżym powietrzu z zachowaniem zasad
- bezpiecznego poruszania się w przestrzeni publicznej
2. Trudności, bariery uniemożliwiające realizację celów
- 1. brak odpowiednich kwalifikacji opiekuna/rodzica, 2. poniedziałki, środy i piątki od 15.00 do 17.00, 3. poza miejscem zamieszkania, początek każdej usługi asystenckiej rozpoczyna się i kończy w miejscu zamieszkania OzN, 4. stany lękowe, 5. codziennie w godzinach 15.00 - 17.00, 6. w zależności od potrzeb opiekuna/rodzica, raz lub dwa razy w tygodniu, 7. poza miejscem zamieszkania, asystent będzie zawsze czekał na przystanku autobusowym, 8. niedostosowanie miejsca zamieszkania do potrzeb osoby z niepełnosprawnością, 9. zachowania wynikające z autyzmu, brak komunikacji werbalnej, 10. w miejscu zamieszkania, w pokoju osoby z niepełnosprawnością
3. Rodzaj wsparcia potrzebny do realizacji celów
- asystowanie podczas spacerów, asekuracja (trzymanie za rękę), zapewnienie bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej
4. Zakres odpowiedzialności asystenta i osoby z niepełnosprawnością/opiekuna
Asystent – punktualność, zapewnienie bezpieczeństwa, informowanie o zagrożeniach, zachowanie dyskrecji, obserwacja otoczenia, reagowanie w sytuacjach wywołujących stres i niepokój, stosowanie komunikacji alternatywnej, elastyczność w działaniu
OzN/opiekun – punktualność, wcześniejsze informowanie o zmianie planów, informowanie o zmianach w stanie zdrowia, złym samopoczuciu OzN
5. Okoliczności i miejsce udzielania wsparcia
- 1. brak odpowiednich kwalifikacji opiekuna/rodzica, 2. poniedziałki, środy i piątki od 15.00 do 17.00, 3. poza miejscem zamieszkania, początek każdej usługi asystenckiej rozpoczyna się i kończy w miejscu zamieszkania OzN, 4. stany lękowe, 5. codziennie w godzinach 15.00 - 17.00, 6. w zależności od potrzeb opiekuna/rodzica, raz lub dwa razy w tygodniu, 7. poza miejscem zamieszkania, asystent będzie zawsze czekał na przystanku autobusowym, 8. niedostosowanie miejsca zamieszkania do potrzeb osoby z niepełnosprawnością, 9. zachowania wynikające z autyzmu, brak komunikacji werbalnej, 10. w miejscu zamieszkania, w pokoju osoby z niepełnosprawnością
6. Ilość potrzebnego wsparcia
- 1. brak odpowiednich kwalifikacji opiekuna/rodzica, 2. poniedziałki, środy i piątki od 15.00 do 17.00, 3. poza miejscem zamieszkania, początek każdej usługi asystenckiej rozpoczyna się i kończy w miejscu zamieszkania OzN, 4. stany lękowe, 5. codziennie w godzinach 15.00 - 17.00, 6. w zależności od potrzeb opiekuna/rodzica, raz lub dwa razy w tygodniu, 7. poza miejscem zamieszkania, asystent będzie zawsze czekał na przystanku autobusowym, 8. niedostosowanie miejsca zamieszkania do potrzeb osoby z niepełnosprawnością, 9. zachowania wynikające z autyzmu, brak komunikacji werbalnej, 10. w miejscu zamieszkania, w pokoju osoby z niepełnosprawnością
7. Ewaluacja …

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Modyfikacja zakresu i form wsparcia dla osoby starszej słabowidzącej

R10i48ZUcBTvh
Materiał filmowy prezentujący spotkanie asystentki z opiekunką około sześćdziesięcioletniej kobiety z niepełnosprawnością. Kobieta nosi okulary, siedzi na kanapie w pomieszczeniu zaaranżowanym na przestrzeń jej mieszkania. W pomieszczeniu panuje nieład, bałagan. Dookoła leżą porozrzucane ubrania i przybory kuchenne. Asystentka to kobieta w średnim wieku, ubrana na czarno. Ujęcia prezentują plan ogólny lub zbliżenia na twarze rozmawiających. Pod koniec rozmowy kobiety zaczynają wspólnie sprzątać mieszkanie. Starsza kobieta siedzi wtedy na kanapie, zbierając przedmioty leżące dookoła niej, asystentka chodzi po pomieszczeniu, pomagając w sprzątaniu pozostałej przestrzeni. W trakcie wypowiedzi lektorki ujęcia są nadal odtwarzane z wyciszonym dźwiękiem.
R1ZLgnUov8Rs61
Ćwiczenie 3
Uzupełnij luki w Indywidualnym Planie Wsparcia. Wstaw odpowiednią frazę. Miejsca wykropkowane pozostają niewypełnione. Indywidualny plan wsparcia
(wersja uproszczona wynikająca z treści filmu)
dla …………………………………………
po spotkaniu w dniu ………………….

1. Cele osoby z niepełnosprawnością
- robienie większych zakupów
- bezpieczne poruszanie się po nieznanej przestrzeni (komunikacja miejska, urzędy)
- porządkowanie dokumentów
- systematyczne przyjmowanie leków
- czytanie gazet
- 1. poza miejscem zamieszkania i w miejscu zamieszkania, 2. reumatyzm, 3. pomoc przy czynnościach higienicznych, 4. utrzymanie porządku w miejscu zamieszkania, 5. wsparcie podczas korzystania z nowych technologii, 6. gotowanie dla siebie i rodziny, 7. stany lękowe, 8. bóle głowy, 9. poza miejscem zamieszkania, 10. pomoc przy utrzymaniu czystości i porządku w miejscu zamieszkani, 11. wychodzenie z psem na spacer
2. Trudności, bariery uniemożliwiające realizację celów
- niepełnosprawność wzrokowa
- ograniczenia wynikające z wieku - obniżona sprawność fizyczna, problemy z zapamiętywaniem
- 1. poza miejscem zamieszkania i w miejscu zamieszkania, 2. reumatyzm, 3. pomoc przy czynnościach higienicznych, 4. utrzymanie porządku w miejscu zamieszkania, 5. wsparcie podczas korzystania z nowych technologii, 6. gotowanie dla siebie i rodziny, 7. stany lękowe, 8. bóle głowy, 9. poza miejscem zamieszkania, 10. pomoc przy utrzymaniu czystości i porządku w miejscu zamieszkani, 11. wychodzenie z psem na spacer
3. Rodzaj wsparcia potrzebny do realizacji celów
- pomoc podczas robienia zakupów, znajdowanie produktów na półkach, czytanie etykiet, pomoc podczas niesienia zakupów
- dojazdy do urzędów lub lekarza, korzystanie z komunikacji miejskiej, przemieszczanie się po nieznanym terenie, zapewnienie bezpieczeństwa
- czytanie gazet, porządkowanie dokumentacji
- kontrolowanie przyjmowania leków, przygotowanie leków według zaleceń lekarza
- 1. poza miejscem zamieszkania i w miejscu zamieszkania, 2. reumatyzm, 3. pomoc przy czynnościach higienicznych, 4. utrzymanie porządku w miejscu zamieszkania, 5. wsparcie podczas korzystania z nowych technologii, 6. gotowanie dla siebie i rodziny, 7. stany lękowe, 8. bóle głowy, 9. poza miejscem zamieszkania, 10. pomoc przy utrzymaniu czystości i porządku w miejscu zamieszkani, 11. wychodzenie z psem na spacer
4. Zakres odpowiedzialności asystenta i osoby z niepełnosprawnością/opiekuna
Asystent – punktualność, zapewnienie bezpieczeństwa, informowanie o zagrożeniach, zachowanie dyskrecji, obserwacja otoczenia, reagowanie w sytuacjach nietypowych
OzN/opiekun – punktualność, wcześniejsze informowanie o zmianie planów, informowanie o zmianach w stanie zdrowia, złym samopoczuciu OzN
5. Okoliczności i miejsce udzielania wsparcia
- 1. poza miejscem zamieszkania i w miejscu zamieszkania, 2. reumatyzm, 3. pomoc przy czynnościach higienicznych, 4. utrzymanie porządku w miejscu zamieszkania, 5. wsparcie podczas korzystania z nowych technologii, 6. gotowanie dla siebie i rodziny, 7. stany lękowe, 8. bóle głowy, 9. poza miejscem zamieszkania, 10. pomoc przy utrzymaniu czystości i porządku w miejscu zamieszkani, 11. wychodzenie z psem na spacer
- każda usługa asystencka kończy w miejscu zamieszkania OzN
6. Ilość potrzebnego wsparcia
- 3 godziny dziennie przez 6 dni w tygodniu – na bieżąco ustalany jest przedział godzinowy, w zależności od potrzeb OzN i możliwości asystenta
7. Ewaluacja …

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powiązane ćwiczenia