Zacznij od planu - Indywidualny Plan Wsparcia osoby z niepełnosprawnością
Etyka zawodowa asystenta osoby niepełnosprawnej
bg‑azure
Planowanie to podstawa - Indywidualny Plan Wsparcia
GRA WCIELANIE SIĘ W ROLĘ
1
1
Instrukcja obsługi gry wcielanie się w rolę
Instrukcja obsługi gry wcielanie się w rolę
Gra wcielanie się w rolę „Planowanie to podstawa – Indywidualny Plan Wsparcia” rozpoczyna się ekranem startowym. Za pomocą przycisku Start gracz przechodzi do ekranu ze wstępem oraz opisem celów i reguł gry, a następnie, klikając przycisk Dalej – do ekranu Wybór postaci. Poruszanie się między tymi ekranami umożliwiają przyciski Dalej lub Wstecz.
Każdy tekst oznaczony ikoną Włącz/wyłącz dźwięk jest czytany przez lektora. Gracz ma możliwość wielokrotnego odsłuchania nagrania.
Gra polega na wcielaniu się w rolę asystenta osoby z niepełnosprawnością. Zadaniem gracza jest przeprowadzenie rozmowy z osobą podopieczną oraz analiza jej warunków mieszkaniowych i przygotowanie na tej podstawie Indywidualnego Planu Wsparcia.
Spośród dziesięciu postaci gracz wybiera jedną, klikając przycisk Kolejny element lub Poprzedni element. Aby ukończyć grę, należy podjąć poprawne decyzje w dwóch sytuacjach. W każdej z nich gracz ma trzy próby.
Po wyborze osoby z niepełnosprawnością i kliknięciu przycisku Dalej na ekranie wyświetla się opis tej postaci. Rozpoczęcie gry następuje za pomocą przycisku Dalej. Na ekranie pojawia się dialog, który należy uzupełnić zdaniami wypowiadanymi przez asystenta osoby z niepełnosprawnością. Kliknięcie ikony kółka powoduje wyświetlenie się okna z podpowiedziami do wyboru. Po uzupełnieniu pustych miejsc i kliknięciu przycisku Sprawdź gracz otrzymuje informację o poprawności wykonania zadania. W przypadku błędnego wykonania zadania istnieje możliwość skorzystania z samouczka, dostępnego po kliknięciu ikony „i”. Klikając przycisk Spróbuj ponownie, gracz rozpoczyna grę w wybranej sytuacji po raz kolejny.
Po prawidłowym ułożeniu dialogu gracz przechodzi za pomocą przycisku Dalej do ekranu z Indywidualnym Planem Wsparcia, który musi uzupełnić. Kliknięcie ramki z ikoną znaku zapytania powoduje wyświetlenie się okna z podpowiedziami do wyboru. Po uzupełnieniu wszystkich pól i kliknięciu przycisku Sprawdź gracz otrzymuje informację o poprawności wykonania zadania. W przypadku błędnego wykonania zadania gracz rozpoczyna grę w wybranej sytuacji po raz kolejny, korzystając z przycisku Spróbuj ponownie. Prawidłowe uzupełnienie uproszczonej wersji Indywidualnego Planu Wsparcia i kliknięcie przycisku Dalej przenosi gracza do ekranu z wyborem postaci.
Po błędnym wykonaniu zadania w danej sytuacji, gracz zostaje przeniesiony do ekranu startowego.
R8iKMWCnJHWFH
R1GdfVuU6IRpy
Polecenie 1
Wcielasz się w rolę Asystenta osoby niepełnosprawnej. Idziesz na pierwsze spotkanie z osobą, która potrzebuje wsparcia, aby realizować swoje cele. Twoim zadaniem jest przeprowadzenie rozmowy oraz opracowanie Indywidualnego Planu Wsparcia dla tej osoby.
Przed przystąpieniem do rozwiązania kolejnych zadań zapoznaj się z informacjami na temat osoby, która oczekuje wsparcia.
2
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z opisem, a następnie rozwiąż zadania.
Pani Joanna ma 40 lat. Jest osobą niewidomą od urodzenia. Posługuje się alfabetem Braille’a i syntezą mowy, korzysta z komputera. Ma w mieszkaniu wiele sprzętów i urządzeń ułatwiających osobie niewidomej codzienne życie. Pani Joanna ukończyła studia wyższe na wydziale matematyki. Po studiach rozpoczęła pracę w szkole dla dzieci niewidomych, gdzie do dzisiaj uczy matematyki. Mieszka sama w mieszkaniu na czwartym piętrze w bloku z windą w dużym mieście. Tydzień temu, po tym jak złamała nogę, zdiagnozowano u niej osteoporozę.
RBC692BCBjo5b
RNWsK8Su0KqJD
2
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z opisem, a następnie rozwiąż zadania.
Pani Marlena ma 20 lat i jest osobą słabowidzącą. Zaczęła tracić wzrok dwa lata temu w wyniku choroby oczu. Po ukończeniu liceum przez dwa lata uczyła się funkcjonowania bez używania wzroku. Uczęszczała na terapię widzenia i kurs orientacji przestrzennej, uczyła się technik bezwzrokowych. Rokowania w chorobie nie są dobre, z czasem pani Marlena prawdopodobnie będzie widziała coraz gorzej. Po dwóch latach przygotowań postanowiła rozpocząć studia. Wybrała filologię angielską, na którą została przyjęta bez problemów. Mieszka w wynajmowanym pokoju, w domu na obrzeżach dużego miasta, w którym za miesiąc rozpocznie studia.
RgGT1LkHIpSkJ
Rz9jaj4S5yj9b
2
Ćwiczenie 3
Zapoznaj się z opisem, a następnie rozwiąż zadania.
Pan Krzysztof ma 50 lat, jest osobą niesłyszącą. Stracił słuch w wieku 7 lat. Posługuje się mową, mówi dość wyraźnie i zrozumiale. Najchętniej używa języka migowego. Nie potrafi sprawnie czytać z ruchu warg. Pan Krzysztof mieszka z żoną i dziećmi w domu jednorodzinnym w małej miejscowości. Rok temu zdiagnozowano u niego cukrzycę typu 2. Pan Krzysztof jest bierny zawodowo. Kiedyś pracował w zakładzie pracy chronionej. Od 10 lat nie pracuje i nie szuka zatrudnienia.
RHQnK4qeGiOvA
R1PU83McYJZsc
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z opisem, a następnie rozwiąż zadania.
Pani Karolina ma 30 lat. Pięć lat temu zdiagnozowano u niej schizofrenię. Pani Karolina ukończyła studia wyższe, jest z wykształcenia ekonomistką. Pracowała zawodowo dwa lata. Gdy zdiagnozowano u niej chorobę, wróciła na wieś, do domu swoich rodziców, którzy pomagają jej, gdy gorzej się czuje. Dzięki leczeniu i psychoterapii pani Karolina ma długie okresy remisji choroby i postanowiła poszukać pracy.
R13Wc0IANx27O
Rf6iX5ccnkwwP
Powiązane ćwiczenia
5. Jak ułożyć Indywidualny Plan Wspracia
Wskaż element tekstu
5. Jak ułożyć Indywidualny Plan Wspracia
Wskaż poprawne zapisy w Indywidualnym Planie Wsparcia.