Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Planowanie indywidualnego wsparcia osoby z niepełnosprawnością

SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej - Asystent osoby niepełnosprawnej 341201

SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej - Opiekun w domu pomocy społecznej 341203

bg‑azure

Planowanie to podstawa - Indywidualny Plan Wsparcia

GRA WCIELANIE SIĘ W ROLĘ

1
1
Instrukcja obsługi gry wcielanie się w rolę

Gra wcielanie się w rolę „Planowanie to podstawa – Indywidualny Plan Wsparcia” rozpoczyna się ekranem startowym. Za pomocą przycisku Start gracz przechodzi do ekranu ze wstępem oraz opisem celów i reguł gry, a następnie, klikając przycisk Dalej – do ekranu Wybór postaci. Poruszanie się między tymi ekranami umożliwiają przyciski Dalej lub Wstecz.

Każdy tekst oznaczony ikoną Włącz/wyłącz dźwięk jest czytany przez lektora. Gracz ma możliwość wielokrotnego odsłuchania nagrania.

Gra polega na wcielaniu się w rolę asystenta osoby z niepełnosprawnością. Zadaniem gracza jest przeprowadzenie rozmowy z osobą podopieczną oraz analiza jej warunków mieszkaniowych i przygotowanie na tej podstawie Indywidualnego Planu Wsparcia.

Spośród dziesięciu postaci gracz wybiera jedną, klikając przycisk Kolejny element lub Poprzedni element. Aby ukończyć grę, należy podjąć poprawne decyzje w dwóch sytuacjach. W każdej z nich gracz ma trzy próby.

Po wyborze osoby z niepełnosprawnością i kliknięciu przycisku Dalej na ekranie wyświetla się opis tej postaci. Rozpoczęcie gry następuje za pomocą przycisku Dalej. Na ekranie pojawia się dialog, który należy uzupełnić zdaniami wypowiadanymi przez asystenta osoby z niepełnosprawnością. Kliknięcie ikony kółka powoduje wyświetlenie się okna z podpowiedziami do wyboru. Po uzupełnieniu pustych miejsc i kliknięciu przycisku Sprawdź gracz otrzymuje informację o poprawności wykonania zadania. W przypadku błędnego wykonania zadania istnieje możliwość skorzystania z samouczka, dostępnego po kliknięciu ikony „i”. Klikając przycisk Spróbuj ponownie, gracz rozpoczyna grę w wybranej sytuacji po raz kolejny.

Po prawidłowym ułożeniu dialogu gracz przechodzi za pomocą przycisku Dalej do ekranu z Indywidualnym Planem Wsparcia, który musi uzupełnić. Kliknięcie ramki z ikoną znaku zapytania powoduje wyświetlenie się okna z podpowiedziami do wyboru. Po uzupełnieniu wszystkich pól i kliknięciu przycisku Sprawdź gracz otrzymuje informację o poprawności wykonania zadania. W przypadku błędnego wykonania zadania gracz rozpoczyna grę w wybranej sytuacji po raz kolejny, korzystając z przycisku Spróbuj ponownie. Prawidłowe uzupełnienie uproszczonej wersji Indywidualnego Planu Wsparcia i kliknięcie przycisku Dalej przenosi gracza do ekranu z wyborem postaci.

Po błędnym wykonaniu zadania w danej sytuacji, gracz zostaje przeniesiony do ekranu startowego.

R8iKMWCnJHWFH
Przyciski funkcyjne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1GdfVuU6IRpy
Planowanie to podstawa - Indywidualny Plan Wsparcia
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1

Wcielasz się w rolę Asystenta osoby niepełnosprawnej.  Idziesz na pierwsze spotkanie z osobą, która potrzebuje wsparcia, aby realizować swoje cele. Twoim zadaniem jest przeprowadzenie rozmowy oraz opracowanie Indywidualnego Planu Wsparcia dla tej osoby. 

Przed przystąpieniem do rozwiązania kolejnych zadań zapoznaj się z informacjami na temat osoby, która oczekuje wsparcia.

2
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z opisem, a następnie rozwiąż zadania.

Pani Joanna ma 40 lat. Jest osobą niewidomą od urodzenia. Posługuje się alfabetem Braille’a i syntezą mowy, korzysta z komputera. Ma w mieszkaniu wiele sprzętów i urządzeń ułatwiających osobie niewidomej codzienne życie. Pani Joanna ukończyła studia wyższe na wydziale matematyki. Po studiach rozpoczęła pracę w szkole dla dzieci niewidomych, gdzie do dzisiaj uczy matematyki. Mieszka sama w mieszkaniu na czwartym piętrze w bloku z windą w dużym mieście. Tydzień temu, po tym jak złamała nogę, zdiagnozowano u niej osteoporozę.

RBC692BCBjo5b
Uporządkuj dialog w odpowiedniej kolejności. Elementy do uszeregowania: 1. Joanna: Tak, zgadzam się., 2. Asystent: Jak często potrzebuje Pani wsparcia?, 3. Joanna: Potrzebuję pomocy podczas wyjść z domu. Nie mogę teraz bezpiecznie dojść nawet do windy. Mam umówione wizyty u lekarza. Muszę robić drobne zakupy, których teraz sama nie zrobię. Obsługa sklepu, do którego chodzę, zawsze mi pomaga, ale teraz nawet nie dojdę samodzielnie do sklepu., 4. Asystent: Co sprawia Pani trudność?, 5. Joanna: Złamałam nogę. Jako osoba niewidoma straciłam możliwość samodzielnego poruszania się. Mogę chodzić o kulach, ale wtedy nie mogę używać białej laski. Lekarz zalecił mi ruch, nie mogę przez najbliższy miesiąc przebywać tylko w domu., 6. Joanna: Tak, bardzo chętnie. Czekałam na to spotkanie., 7. Asystent: Dzień dobry, jestem asystentem osoby niepełnosprawnej. Wiem, że potrzebuje Pani wsparcia. Czy możemy teraz o tym porozmawiać?, 8. Asystent: W jaki sposób mogę pomóc?, 9. Asystent: Czy zgadza się Pani abym został/-a Pani asystentem?, 10. Joanna: Oczekuję wsparcia od poniedziałku do piątku. Godzina dziennie wystarczy, ale jak będę miała wizytę u lekarza, to czas może się wydłużyć do dwóch godzin.
RNWsK8Su0KqJD
Przyporządkuj elementy Indywidualnego Planu Wsparcia do odpowiedniej kategorii. Cele osoby z niepełnosprawnością Możliwe odpowiedzi: 1. Bezpieczne poruszanie się poza miejscem zamieszkania., 2. Pełnienie roli przewodnika osoby niewidomej i zapewnienie bezpieczeństwa podczas wyjść z domu – dojście lub dojazd do lekarza, do sklepu i tym podobne., 3. Podczas wyjść poza miejsce zamieszkania; asystowanie zawsze zaczyna się i kończy w miejscu zamieszkania., 4. Od poniedziałku do piątku, godzina dziennie. W dni wizyt u lekarza dwie godziny., 5. Niepełnosprawność wzrokowa (osoba niewidoma), złamanie kończyny dolnej, chodzenie o kulach i brak możliwości korzystania z białej laski. Trudności i bariery uniemożliwiające realizację celów Możliwe odpowiedzi: 1. Bezpieczne poruszanie się poza miejscem zamieszkania., 2. Pełnienie roli przewodnika osoby niewidomej i zapewnienie bezpieczeństwa podczas wyjść z domu – dojście lub dojazd do lekarza, do sklepu i tym podobne., 3. Podczas wyjść poza miejsce zamieszkania; asystowanie zawsze zaczyna się i kończy w miejscu zamieszkania., 4. Od poniedziałku do piątku, godzina dziennie. W dni wizyt u lekarza dwie godziny., 5. Niepełnosprawność wzrokowa (osoba niewidoma), złamanie kończyny dolnej, chodzenie o kulach i brak możliwości korzystania z białej laski. Rodzaj wsparcia potrzebny do realizacji celów Możliwe odpowiedzi: 1. Bezpieczne poruszanie się poza miejscem zamieszkania., 2. Pełnienie roli przewodnika osoby niewidomej i zapewnienie bezpieczeństwa podczas wyjść z domu – dojście lub dojazd do lekarza, do sklepu i tym podobne., 3. Podczas wyjść poza miejsce zamieszkania; asystowanie zawsze zaczyna się i kończy w miejscu zamieszkania., 4. Od poniedziałku do piątku, godzina dziennie. W dni wizyt u lekarza dwie godziny., 5. Niepełnosprawność wzrokowa (osoba niewidoma), złamanie kończyny dolnej, chodzenie o kulach i brak możliwości korzystania z białej laski. Okoliczności i miejsce udzielania wsparcia Możliwe odpowiedzi: 1. Bezpieczne poruszanie się poza miejscem zamieszkania., 2. Pełnienie roli przewodnika osoby niewidomej i zapewnienie bezpieczeństwa podczas wyjść z domu – dojście lub dojazd do lekarza, do sklepu i tym podobne., 3. Podczas wyjść poza miejsce zamieszkania; asystowanie zawsze zaczyna się i kończy w miejscu zamieszkania., 4. Od poniedziałku do piątku, godzina dziennie. W dni wizyt u lekarza dwie godziny., 5. Niepełnosprawność wzrokowa (osoba niewidoma), złamanie kończyny dolnej, chodzenie o kulach i brak możliwości korzystania z białej laski. Ilość potrzebnego wsparcia Możliwe odpowiedzi: 1. Bezpieczne poruszanie się poza miejscem zamieszkania., 2. Pełnienie roli przewodnika osoby niewidomej i zapewnienie bezpieczeństwa podczas wyjść z domu – dojście lub dojazd do lekarza, do sklepu i tym podobne., 3. Podczas wyjść poza miejsce zamieszkania; asystowanie zawsze zaczyna się i kończy w miejscu zamieszkania., 4. Od poniedziałku do piątku, godzina dziennie. W dni wizyt u lekarza dwie godziny., 5. Niepełnosprawność wzrokowa (osoba niewidoma), złamanie kończyny dolnej, chodzenie o kulach i brak możliwości korzystania z białej laski.
2
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z opisem, a następnie rozwiąż zadania.

Pani Marlena ma 20 lat i jest osobą słabowidzącą. Zaczęła tracić wzrok dwa lata temu w wyniku choroby oczu. Po ukończeniu liceum przez dwa lata uczyła się funkcjonowania bez używania wzroku. Uczęszczała na terapię widzenia i kurs orientacji przestrzennej, uczyła się technik bezwzrokowych. Rokowania w chorobie nie są dobre, z czasem pani Marlena prawdopodobnie będzie widziała coraz gorzej. Po dwóch latach przygotowań postanowiła rozpocząć studia. Wybrała filologię angielską, na którą została przyjęta bez problemów. Mieszka w wynajmowanym pokoju, w domu na obrzeżach dużego miasta, w którym za miesiąc rozpocznie studia.

RgGT1LkHIpSkJ
Uporządkuj dialog w odpowiedniej kolejności. Elementy do uszeregowania: 1. Asystent: Tak, jutro mogę przyjechać na godzinę 10.00. Rozumiem, że zgadza się Pani, abym został/-a Pani asystentem?, 2. Marlena: Tak. Przeprowadziłam się niedawno w nowe miejsce. Nie znam tu nikogo, kto mógłby mi pomóc. Mam spory nieporządek w pokoju i nie mogę znaleźć kilku dokumentów. Nie czytam czarnodruku i bardzo trudno jest mi wszystko uporządkować., 3. Marlena: Tak, potrzebuję pomocy i wsparcia., 4. Marlena: Tak, zgadzam się. Jutro ustalimy szczegółowy harmonogram., 5. Marlena: Asystowania podczas drogi na uczelnię i z powrotem. Rozeznania się w otoczeniu mojego miejsca zamieszkania – gdzie są najbliższe sklepy, poczta, urzędy. I pomocy w uporządkowaniu rzeczy w moim pokoju, zwłaszcza dokumentów. Nie wiem, jak często, może podczas kolejnego spotkania ustalimy dni i godziny. Czy możemy spotkać się jutro u mnie w mieszkaniu i uporządkować dokumenty?, 6. Asystent: Jakiego wsparcia Pani potrzebuje i jak często?, 7. Asystent: Dzień dobry, jestem asystentem osoby niepełnosprawnej. Wiem, że potrzebuje Pani wsparcia. Czy możemy teraz o tym porozmawiać?, 8. Marlena: Nie mam ukończonego kursu orientacji przestrzennej. Nie umiem poruszać się po dużym mieście. Za miesiąc zaczynam studia i nie wiem, jak dam sobie radę z dojazdami na uczelnię., 9. Asystent: Co sprawia Pani trudność?, 10. Asystent: Czy poza dojazdami na uczelnię jest jeszcze coś, co sprawia Pani trudność?
Rz9jaj4S5yj9b
Przyporządkuj elementy Indywidualnego Planu Wsparcia do odpowiedniej kategorii. Cele osoby z niepełnosprawnością Możliwe odpowiedzi: 1. Harmonogram zostanie ustalony na kolejnym spotkaniu., 2. Niepełnosprawność wzrokowa, osoba ociemniała, nie ma ukończonego kursu orientacji przestrzennej, mieszka w nowym otoczeniu., 3. Bezpieczne dojazdy i powroty z uczelni, poznanie terenu wokół miejsca zamieszkania, porządkowanie dokumentów i innych przedmiotów w miejscu zamieszkania., 4. Wspieranie aktywności i samodzielności poprzez asystowanie i zapewnienie bezpieczeństwa podczas dojazdów i powrotów z uczelni oraz podczas poznawania otoczenia wokół miejsca zamieszkania; pomoc przy porządkowaniu dokumentów i innych przedmiotów w miejscu zamieszkania., 5. Podczas wyjść w okolicy miejsca zamieszkania, dojazdy i powroty z uczelni; asystowanie zawsze zaczyna się i kończy w miejscu zamieszkania; pomoc w porządkowaniu w miejscu zamieszkania. Trudności i bariery uniemożliwiające realizację celów Możliwe odpowiedzi: 1. Harmonogram zostanie ustalony na kolejnym spotkaniu., 2. Niepełnosprawność wzrokowa, osoba ociemniała, nie ma ukończonego kursu orientacji przestrzennej, mieszka w nowym otoczeniu., 3. Bezpieczne dojazdy i powroty z uczelni, poznanie terenu wokół miejsca zamieszkania, porządkowanie dokumentów i innych przedmiotów w miejscu zamieszkania., 4. Wspieranie aktywności i samodzielności poprzez asystowanie i zapewnienie bezpieczeństwa podczas dojazdów i powrotów z uczelni oraz podczas poznawania otoczenia wokół miejsca zamieszkania; pomoc przy porządkowaniu dokumentów i innych przedmiotów w miejscu zamieszkania., 5. Podczas wyjść w okolicy miejsca zamieszkania, dojazdy i powroty z uczelni; asystowanie zawsze zaczyna się i kończy w miejscu zamieszkania; pomoc w porządkowaniu w miejscu zamieszkania. Rodzaj wsparcia potrzebny do realizacji celów Możliwe odpowiedzi: 1. Harmonogram zostanie ustalony na kolejnym spotkaniu., 2. Niepełnosprawność wzrokowa, osoba ociemniała, nie ma ukończonego kursu orientacji przestrzennej, mieszka w nowym otoczeniu., 3. Bezpieczne dojazdy i powroty z uczelni, poznanie terenu wokół miejsca zamieszkania, porządkowanie dokumentów i innych przedmiotów w miejscu zamieszkania., 4. Wspieranie aktywności i samodzielności poprzez asystowanie i zapewnienie bezpieczeństwa podczas dojazdów i powrotów z uczelni oraz podczas poznawania otoczenia wokół miejsca zamieszkania; pomoc przy porządkowaniu dokumentów i innych przedmiotów w miejscu zamieszkania., 5. Podczas wyjść w okolicy miejsca zamieszkania, dojazdy i powroty z uczelni; asystowanie zawsze zaczyna się i kończy w miejscu zamieszkania; pomoc w porządkowaniu w miejscu zamieszkania. Okoliczności i miejsce udzielania wsparcia Możliwe odpowiedzi: 1. Harmonogram zostanie ustalony na kolejnym spotkaniu., 2. Niepełnosprawność wzrokowa, osoba ociemniała, nie ma ukończonego kursu orientacji przestrzennej, mieszka w nowym otoczeniu., 3. Bezpieczne dojazdy i powroty z uczelni, poznanie terenu wokół miejsca zamieszkania, porządkowanie dokumentów i innych przedmiotów w miejscu zamieszkania., 4. Wspieranie aktywności i samodzielności poprzez asystowanie i zapewnienie bezpieczeństwa podczas dojazdów i powrotów z uczelni oraz podczas poznawania otoczenia wokół miejsca zamieszkania; pomoc przy porządkowaniu dokumentów i innych przedmiotów w miejscu zamieszkania., 5. Podczas wyjść w okolicy miejsca zamieszkania, dojazdy i powroty z uczelni; asystowanie zawsze zaczyna się i kończy w miejscu zamieszkania; pomoc w porządkowaniu w miejscu zamieszkania. Ilość potrzebnego wsparcia Możliwe odpowiedzi: 1. Harmonogram zostanie ustalony na kolejnym spotkaniu., 2. Niepełnosprawność wzrokowa, osoba ociemniała, nie ma ukończonego kursu orientacji przestrzennej, mieszka w nowym otoczeniu., 3. Bezpieczne dojazdy i powroty z uczelni, poznanie terenu wokół miejsca zamieszkania, porządkowanie dokumentów i innych przedmiotów w miejscu zamieszkania., 4. Wspieranie aktywności i samodzielności poprzez asystowanie i zapewnienie bezpieczeństwa podczas dojazdów i powrotów z uczelni oraz podczas poznawania otoczenia wokół miejsca zamieszkania; pomoc przy porządkowaniu dokumentów i innych przedmiotów w miejscu zamieszkania., 5. Podczas wyjść w okolicy miejsca zamieszkania, dojazdy i powroty z uczelni; asystowanie zawsze zaczyna się i kończy w miejscu zamieszkania; pomoc w porządkowaniu w miejscu zamieszkania.
2
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z opisem, a następnie rozwiąż zadania.

Pan Krzysztof ma 50 lat, jest osobą niesłyszącą. Stracił słuch w wieku 7 lat. Posługuje się mową, mówi dość wyraźnie i zrozumiale. Najchętniej używa języka migowego. Nie potrafi sprawnie czytać z ruchu warg. Pan Krzysztof mieszka z żoną i dziećmi w domu jednorodzinnym w małej miejscowości. Rok temu zdiagnozowano u niego cukrzycę typu 2. Pan Krzysztof jest bierny zawodowo. Kiedyś pracował w zakładzie pracy chronionej. Od 10 lat nie pracuje i nie szuka zatrudnienia.

RHQnK4qeGiOvA
Uporządkuj dialog w odpowiedniej kolejności. Elementy do uszeregowania: 1. Krzysztof: Do lekarza jeżdżę sam, w poniedziałki na 12.00. Wizyta zajmuje 10-15 minut. Na początku wychodziłbym pozałatwiać sprawy urzędowe, może raz w tygodniu, po wizycie u lekarza. To może w poniedziałki 2 godziny., 2. Krzysztof: Nie umiem porozumieć się z obcymi ludźmi. Prawie cały czas siedzę w domu, bo tylko żona mnie rozumie. To jest mała mieścina, tu nikt nie miga, dlatego przestałem wychodzić i spotykać się z ludźmi, bo denerwowało mnie, że ich nie rozumiem., 3. Krzysztof: Tak, bo dobrze się rozumiemy. To w poniedziałki i środy od 12.00., 4. Krzysztof: Dowiedziałem się, że mam cukrzycę. Co dwa tygodnie muszę jeździć do lekarza. Dotąd mało wychodziłem z domu i mam trudności z rozmawianiem z obcymi ludźmi Nie zawsze rozumiałem, co lekarz do mnie mówi, ale kiwałem głową, że wszystko rozumiem. Teraz nie wiem, czy dobrze biorę leki., 5. Asystent: Jak Pan widzi, znam polski język migowy, mogę asystować Panu podczas wizyt u lekarza i kontaktów z otoczeniem. Jak często potrzebuje Pan wsparcia?, 6. Asystent: Co sprawia Panu trudność?, 7. Asystent: Dzień dobry, jestem asystentem osoby niepełnosprawnej. Wiem, że potrzebuje Pan wsparcia. Czy możemy teraz o tym porozmawiać?, 8. Asystent: Czy poza kontaktowaniem się z lekarzem jest jeszcze coś, co sprawia Panu trudność?, 9. Krzysztof: Dzień dobry, możemy., 10. Asystent: Jeśli chce Pan zintegrować się z otoczeniem, to proponuję na początek wyjścia dwa razy w tygodniu. Może w poniedziałki i środy od 12.00? Czy zgadza się Pan, abym został/ła Pana asystentem-tłumaczem?
R1PU83McYJZsc
Przyporządkuj elementy Indywidualnego Planu Wsparcia do odpowiedniej kategorii. Cele osoby z niepełnosprawnością Możliwe odpowiedzi: 1. Pełnienie roli asystenta-tłumacza podczas wizyt u lekarza i podczas kontaktów społecznych, np. załatwianie spraw urzędowych; wspieranie aktywności, integracja z otoczeniem., 2. W poniedziałki i środy od dwunastej do czternastej, w poniedziałki wsparcie zaczyna się od wizyty u lekarza., 3. Niepełnosprawność słuchowa, posługiwanie się językiem migowym, brak umiejętności sprawnego czytania z ruchu warg., 4. Sprawne i zrozumiałe komunikowanie się z lekarzem, integracja ze społecznością lokalną, spotkania z ludźmi., 5. W gabinecie lekarza i w środowisku lokalnym poza miejscem zamieszkania. Trudności i bariery uniemożliwiające realizację celów Możliwe odpowiedzi: 1. Pełnienie roli asystenta-tłumacza podczas wizyt u lekarza i podczas kontaktów społecznych, np. załatwianie spraw urzędowych; wspieranie aktywności, integracja z otoczeniem., 2. W poniedziałki i środy od dwunastej do czternastej, w poniedziałki wsparcie zaczyna się od wizyty u lekarza., 3. Niepełnosprawność słuchowa, posługiwanie się językiem migowym, brak umiejętności sprawnego czytania z ruchu warg., 4. Sprawne i zrozumiałe komunikowanie się z lekarzem, integracja ze społecznością lokalną, spotkania z ludźmi., 5. W gabinecie lekarza i w środowisku lokalnym poza miejscem zamieszkania. Rodzaj wsparcia potrzebny do realizacji celów Możliwe odpowiedzi: 1. Pełnienie roli asystenta-tłumacza podczas wizyt u lekarza i podczas kontaktów społecznych, np. załatwianie spraw urzędowych; wspieranie aktywności, integracja z otoczeniem., 2. W poniedziałki i środy od dwunastej do czternastej, w poniedziałki wsparcie zaczyna się od wizyty u lekarza., 3. Niepełnosprawność słuchowa, posługiwanie się językiem migowym, brak umiejętności sprawnego czytania z ruchu warg., 4. Sprawne i zrozumiałe komunikowanie się z lekarzem, integracja ze społecznością lokalną, spotkania z ludźmi., 5. W gabinecie lekarza i w środowisku lokalnym poza miejscem zamieszkania. Okoliczności i miejsce udzielania wsparcia Możliwe odpowiedzi: 1. Pełnienie roli asystenta-tłumacza podczas wizyt u lekarza i podczas kontaktów społecznych, np. załatwianie spraw urzędowych; wspieranie aktywności, integracja z otoczeniem., 2. W poniedziałki i środy od dwunastej do czternastej, w poniedziałki wsparcie zaczyna się od wizyty u lekarza., 3. Niepełnosprawność słuchowa, posługiwanie się językiem migowym, brak umiejętności sprawnego czytania z ruchu warg., 4. Sprawne i zrozumiałe komunikowanie się z lekarzem, integracja ze społecznością lokalną, spotkania z ludźmi., 5. W gabinecie lekarza i w środowisku lokalnym poza miejscem zamieszkania. Ilość potrzebnego wsparcia Możliwe odpowiedzi: 1. Pełnienie roli asystenta-tłumacza podczas wizyt u lekarza i podczas kontaktów społecznych, np. załatwianie spraw urzędowych; wspieranie aktywności, integracja z otoczeniem., 2. W poniedziałki i środy od dwunastej do czternastej, w poniedziałki wsparcie zaczyna się od wizyty u lekarza., 3. Niepełnosprawność słuchowa, posługiwanie się językiem migowym, brak umiejętności sprawnego czytania z ruchu warg., 4. Sprawne i zrozumiałe komunikowanie się z lekarzem, integracja ze społecznością lokalną, spotkania z ludźmi., 5. W gabinecie lekarza i w środowisku lokalnym poza miejscem zamieszkania.
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z opisem, a następnie rozwiąż zadania.

Pani Karolina ma 30 lat. Pięć lat temu zdiagnozowano u niej schizofrenię. Pani Karolina ukończyła studia wyższe, jest z wykształcenia ekonomistką. Pracowała zawodowo dwa lata. Gdy zdiagnozowano u niej chorobę, wróciła na wieś, do domu swoich rodziców, którzy pomagają jej, gdy gorzej się czuje. Dzięki leczeniu i psychoterapii pani Karolina ma długie okresy remisji choroby i postanowiła poszukać pracy.

R13Wc0IANx27O
Uporządkuj dialog w odpowiedniej kolejności. Elementy do uszeregowania: 1. Asystent: Dobrze, może być taki wstępny harmonogram. Mam za sobą staż w szpitalu psychiatrycznym, wiem sporo na temat schizofrenii. Czy mogę zostać Pani asystentem?, 2. Karolina: Dzień dobry, tak., 3. Karolina: Choruję na schizofrenię, chciałabym znaleźć pracę. Ale nie jest to proste. Pracodawcy nie chcą zatrudniać osób chorych psychicznie. Mam przygotowane profesjonalne CV, ale potrzebuję wsparcia kogoś, kto mi pomoże i przede wszystkim będzie mnie wspierał w dalszych poszukiwaniach pracy i jeździł ze mną na rozmowy. Sama sobie nie poradzę. Tu na wsi nic nie znajdę, trzeba jeździć dalej, a to jest dla mnie problem. Może uda mi się znaleźć pracę zdalną, żebym nie musiała codziennie jeździć do biura., 4. Asystent: Dzień dobry, jestem asystentem osoby niepełnosprawnej. Wiem, że potrzebuje Pani wsparcia. Czy możemy teraz o tym porozmawiać?, 5. Asystent: Co sprawia Pani trudność?, 6. Asystent: Chciałaby Pani nawiązać także dobre relacje z sąsiadami. Czyli nie chodzi tylko o poszukiwanie pracy?, 7. Karolina: Nie, już korzystałam z usług trenera pracy. Potrzebuję innej formy pomocy. Oferty znajduję sobie sama. Zdecydowałam, że potrzebuję wsparcia asystenta, kogoś, kto będzie mnie wspierał częściej, kto wie, na czym polega moja choroba i komu będę mogła zaufać. Rodzice nie zawsze potrafią mi pomóc. Sąsiedzi wiedzą, że jestem chora, ale nie utrzymuję z nimi kontaktów. Chciałabym, aby to się zmieniło., 8. Karolina: Właśnie tak. Potrzebuję usług asystenta trzy razy w tygodniu po 3 godziny, we wtorek, środę i czwartek, może od 12.00., 9. Karolina: Tak., 10. Asystent: Skontaktuję Panią z trenerem pracy, który zajmuje się zatrudnieniem wspomaganym. Czy odpowiada Pani takie rozwiązanie?
Rf6iX5ccnkwwP
Przyporządkuj elementy Indywidualnego Planu Wsparcia do odpowiedniej kategorii. Cele osoby z niepełnosprawnością Możliwe odpowiedzi: 1. Wspieranie aktywności, motywowanie do poszukiwania pracy, asystowanie podczas rozmów i integracji z lokalną społecznością, kształtowanie umiejętności zaspokajania potrzeb społecznych., 2. Schizofrenia, brak wiary w siebie, obawa przed kontaktem z nieznajomymi osobami., 3. Znalezienie zatrudnienia, integracja ze społecznością lokalną, tworzenie pozytywnych relacji z sąsiadami., 4. W miejscu zamieszkania i w najbliższym otoczeniu zewnętrznym; podczas spotkań u potencjalnych pracodawców., 5. Wtorek, środa, czwartek od dwunastej do piętnastej. Trudności i bariery uniemożliwiające realizację celów Możliwe odpowiedzi: 1. Wspieranie aktywności, motywowanie do poszukiwania pracy, asystowanie podczas rozmów i integracji z lokalną społecznością, kształtowanie umiejętności zaspokajania potrzeb społecznych., 2. Schizofrenia, brak wiary w siebie, obawa przed kontaktem z nieznajomymi osobami., 3. Znalezienie zatrudnienia, integracja ze społecznością lokalną, tworzenie pozytywnych relacji z sąsiadami., 4. W miejscu zamieszkania i w najbliższym otoczeniu zewnętrznym; podczas spotkań u potencjalnych pracodawców., 5. Wtorek, środa, czwartek od dwunastej do piętnastej. Rodzaj wsparcia potrzebny do realizacji celów Możliwe odpowiedzi: 1. Wspieranie aktywności, motywowanie do poszukiwania pracy, asystowanie podczas rozmów i integracji z lokalną społecznością, kształtowanie umiejętności zaspokajania potrzeb społecznych., 2. Schizofrenia, brak wiary w siebie, obawa przed kontaktem z nieznajomymi osobami., 3. Znalezienie zatrudnienia, integracja ze społecznością lokalną, tworzenie pozytywnych relacji z sąsiadami., 4. W miejscu zamieszkania i w najbliższym otoczeniu zewnętrznym; podczas spotkań u potencjalnych pracodawców., 5. Wtorek, środa, czwartek od dwunastej do piętnastej. Okoliczności i miejsce udzielania wsparcia Możliwe odpowiedzi: 1. Wspieranie aktywności, motywowanie do poszukiwania pracy, asystowanie podczas rozmów i integracji z lokalną społecznością, kształtowanie umiejętności zaspokajania potrzeb społecznych., 2. Schizofrenia, brak wiary w siebie, obawa przed kontaktem z nieznajomymi osobami., 3. Znalezienie zatrudnienia, integracja ze społecznością lokalną, tworzenie pozytywnych relacji z sąsiadami., 4. W miejscu zamieszkania i w najbliższym otoczeniu zewnętrznym; podczas spotkań u potencjalnych pracodawców., 5. Wtorek, środa, czwartek od dwunastej do piętnastej. Ilość potrzebnego wsparcia Możliwe odpowiedzi: 1. Wspieranie aktywności, motywowanie do poszukiwania pracy, asystowanie podczas rozmów i integracji z lokalną społecznością, kształtowanie umiejętności zaspokajania potrzeb społecznych., 2. Schizofrenia, brak wiary w siebie, obawa przed kontaktem z nieznajomymi osobami., 3. Znalezienie zatrudnienia, integracja ze społecznością lokalną, tworzenie pozytywnych relacji z sąsiadami., 4. W miejscu zamieszkania i w najbliższym otoczeniu zewnętrznym; podczas spotkań u potencjalnych pracodawców., 5. Wtorek, środa, czwartek od dwunastej do piętnastej.

Powiązane ćwiczenia