Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie mechanik pojazdów kolejowych powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:

TKO.09. Wykonywanie robót związanych z utrzymaniem i naprawą pojazdów kolejowych:

  • naprawiania części, maszyn i urządzeń pojazdów kolejowych,

  • montażu maszyn i urządzeń w pojazdach kolejowych,

  • instalowania i uruchamiania maszyn i urządzeń pojazdów kolejowych.

R7iINInbu8NsY1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Mechanik pojazdów kolejowych, licencja: CC BY-SA 3.0.

„Mój standardowy dzień pracy to naprawianie części, maszyn i urządzeń pojazdów kolejowych”.

Andrzej, mechanik pojazdów kolejowych

Ciekawostka

Najszybszym pociągiem w Polsce jest Pendolino, które w drodze z Warszawy do Katowic i Krakowa rozpędza się do 200 km/h.

Rg1ves9zXBhQf
Źródło: Givaga, Pociąg na stacji kolejowej, dostępny w internecie: www.iStock.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Przykładowe zadania zawodowe

Naprawa części, maszyn i urządzeń pojazdów kolejowych

Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe. W galerii są cztery zdjęcia.

Zdjęcie pierwsze, podpisane  Naprawa urządzenia mechanicznego pojazdu szynowego. Grafika przedstawia dłoń mężczyzny, wkręcającą śrubkę śrubokrętem w stalowej maszynie.

Zdjęcie drugie, podpisane  Spawanie w osłonie argonu. Grafika przedstawia mężczyznę ubranego w odzież ochronną oraz w kask chroniący wzrok. Mężczyzna jest w trakcie spawania.

Zdjęcie trzecie, podpisane  Cięcie przy użyciu szlifierki. Grafika przedstawia cięcie stali za pomocą szlifierki kątowej. Widoczne są również dłonie w specjalnych ochronnych rękawicach, trzymające szlifierkę. Spod szlifierki wydobywają się iskry.

Zdjęcie czwarte, podpisane  Obsługa wiertarki kolumnowej. Grafika przedstawia mężczyznę ubranego w niebieską odzież ochronną: czapkę, okulary, nauszniki oraz rękawice. Mężczyzna wywierca otwór za pomocą wiertaki kolumnowej.

Montaż maszyn i urządzeń w pojazdach kolejowych

1,1,1
RYUMji55S9Bf4
Oględziny stanu technicznego taboru kolejowego
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Oględziny stanu technicznego taboru kolejowego, licencja: CC BY-SA 3.0.
R6QmQKx34nqt4
Demontaż cylindrów hamulcowych
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Wagon, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1LmwyD5OTGtA
Naprawa układów mechanicznych taboru kolejowego
Źródło: Autor nieznany, Naprawa, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe. W galerii są trzy zdjęcia.

Zdjęcie pierwsze, podpisane Oględziny stanu technicznego taboru kolejowego. Na zdjęciu widać mechanika pojazdów kolejowych podczas pracy. Mężczyzna jest ubrany w odblaskową kamizelkę i pomarańczowe spodnie robocze. Kuca przy zderzaku ciemnozielonej lokomotywy z napisem „PIASEK”. Mechanik jest skupiony na łączeniu lub kontrolowaniu sprzęgów kolejowych. W tle zauważalny jest fragment drugiego wagonu, a cała scena odbywa się na torach kolejowych.

Zdjęcie drugie, podpisane Demontaż cylindrów hamulcowych. Na zdjęciu widać rękę mechanika, która dotyka czarnej, metalowej części w pojeździe kolejowym. Wydaje się ona być solidna i rozbudowana, z widocznymi elementami mocującymi.

Zdjęcie trzecie, podpisane Naprawa układów mechanicznych taboru kolejowego. Grafika przedstawia dłonie mężczyzny wkręcające śrubę do układu mechanicznego, składającego się ze stalowych rur.

Galeria przedstawia montaż maszyn i urządzeń w pojazdach kolejowych w formie prezentacji krok po kroku.

Zdjęcie pierwsze przedstawia przód lokomotywy. Ma włączone światła przednie, a działa tylko jedno z nich.

Krok pierwszy, podpisany Przygotowanie pojazdu kolejowego do prac naprawczych. Grafika przedstawia frontalną część lokomotywy. Jest ona zielonego koloru oraz posiada pomarańczowy pasek w dolnej części.

Krok drugi, podpisany Kontrola pojazdu kolejowego. Zdjęcie starą lokomotywę, znajdującą się w zajezdni. Do lokomotywy przymocowane są specjalistyczne wagony.

Krok trzeci, podpisany Demontaż części pojazdu kolejowego. Grafika przedstawia dłoń, chwytającą za element podsystemu kolejowego. Element ten znajduje się przy podwoziu pojazdu.

Krok czwarty, podpisany Wykonywanie naprawy części pojazdu kolejowego. Zdjęcie przedstawia spawacza w kombinezonie ochronnym. Mężczyzna ma na sobie maskę ochronną i wykonuje spawy na stalowym elemencie, przypominającym budową wał.

Podsumowanie. W prezentacji ukazane zostało typowe zadanie zawodowe. Zastanów się, na co warto zwrócić uwagę, wykonując poszczególne czynności, aby cały proces przebiegł bezpiecznie.

Instalowanie i uruchamianie maszyn i urządzeń pojazdów kolejowych

1,1,1
R1S0OjxDHNSr4
Sprawdzanie zaworów bezpieczeństwa
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Mechanik sprawdzający zawory bezpieczeństwa, licencja: CC BY-SA 3.0.
R186k1k4jORfJ
Sprawdzanie działania sprężarki
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Mechanik sprawdzający sprężarkę, licencja: CC BY-SA 3.0.
R7ZkLhJMpBQlj
Badanie układów hamulcowych taboru kolejowego
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Mechanik sprawdzający stan układu hamulcowego, licencja: CC BY-SA 3.0.

Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe. W galerii są trzy zdjęcia.

Zdjęcie pierwsze, podpisane Sprawdzanie zaworów bezpieczeństwa. Na zdjęciu widać mężczyznę w pomarańczowo‑granatowej odblaskowej kamizelce. Kadr skupiony jest na rękach mechanika, który sprawdza jakiś metalowy element. Po prawej stronie elementu leży podobny komponent.

Zdjęcie drugie, podpisane Sprawdzanie działania sprężarki. Na zdjęciu znajduje się mężczyzna, który ma na sobie odblaskową pomarańczową kamizelkę i kask. Jest zwrócony tyłem i pochyla się, zaglądając w głąb skomplikowanego mechanizmu lub wnętrza pojazdu kolejowego.

Zdjęcie trzecie, podpisane Badanie układów hamulcowych taboru kolejowego. Na zdjęciu widać mężczyznę w fioletowym kombinezonie i pomarańczowej kamizelce odblaskowej i kasku ochronnym. Używa on przenośnego urządzenia pomiarowego do badania elementów znajdujących się pod wagonem kolejowym.