Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik realizacji nagrań powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:

AUD.08. Montaż dźwięku:

  • wykonywania montażu materiału dźwiękowego,

  • przetwarzania i archiwizacji materiału dźwiękowego.

AUD.09. Realizacja nagrań dźwiękowych:

  • realizacji nagrań dźwiękowych,

  • wykonywania postprodukcji materiału dźwiękowego,

  • wykorzystania systemu MIDI.

R17ves9xQ4FFt1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Technik realizacji nagrań, licencja: CC BY-SA 3.0.

„Na co dzień zajmuję się przede wszystkim usuwaniem wszystkich usterek technicznych, wprowadzaniem bieżących korekt ustawień mikrofonów, poziomów odsłuchów słuchawkowych oraz przygotowaniem studio do nagrań.”

Grzegorz, technik realizacji nagrań

Ciekawostka

Fala dźwiękowa o natężeniu 1100 decybeli wytworzyłaby czarną dziurę.

R1SjIg3PjPb1b
Źródło: vecstock, Koncert w klubie, dostępny w internecie: www.freepik.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Przykładowe zadania zawodowe

Wykonywanie montażu materiału dźwiękowego

Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe. W galerii są trzy zdjęcia.

Zdjęcie pierwsze, podpisane Stanowisko do montażu materiału dźwiękowego. Na zdjęciu widać trzy osoby. Dwóch mężczyzn siedzi przy stole, kobieta stoi. Na stole jest panel do sterowania dźwiękiem, laptop i dwa głośniki. Kobieta ma słuchawki na uszach. Mężczyzna wskazuje coś na ekranie komputera.

Zdjęcie drugie, podpisane Ułożenie jednego lub kilku wydarzeń dźwiękowych. Na zdjęciu widać fragment ekranu komputera. Na ekranie pokazany jest program do montażu dźwięku. Widoczne jest kilkanaście ścieżek dźwiękowych w postaci fal na kolorowych paskach, ustawionych jeden nad drugim.

Zdjęcie trzecie, podpisane Realizacja dźwięku oraz oczyszczenie z ewentualnych zakłóceń lub błędów. Na zdjęciu widać kobietę w słuchawkach siedzącą przy biurku w studiu nagraniowym. Na biurku widać klawiaturę komputera, mikrofon, stojak ze słuchawkami oraz panele sterowania dźwiękiem. Na statywie jest tablet, na którym kobieta coś ustawia. W drugiej ręce trzyma podkładkę z kilkoma kartkami papieru.

Przetwarzanie i archiwizacja materiału dźwiękowego

1,1,1
R1Vj1Y0sL5VlZ
Opisanie pliku dźwiękowego za pomocą metadanych
Źródło: Vidmore, Screen z programu Vidmore, dostępny w internecie: www.vidmore.com, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1BLt61aL3Mjx
Sporządzanie kopii materiałów dźwiękowych na nośnikach dźwięku
Źródło: PhotoMIX-Company, Dyski i karty pamięci, dostępny w internecie: www.pixabay.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1I5nH0QoGj8b
Sporządzanie dokumentacji procesu archiwizacji plików dźwiękowych 
Źródło: freepik, Foldery z plikami na laptopie, dostępny w internecie: www.freepik, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
1

Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe. W galerii są trzy zdjęcia.

Zdjęcie pierwsze, podpisane Opisanie pliku dźwiękowego za pomocą metadanych. Na zdjęciu widać okno programu komputerowego z otwartym oknem do wpisania danych pliku dźwiękowego.

Zdjęcie drugie, podpisane Sporządzanie kopii materiałów dźwiękowych na nośnikach dźwięku. Na zdjęciu widać dwie duże i jedną małą kartę pamięci, małą pamięć U S B oraz dysk przenośny.

Zdjęcie trzecie, podpisane Sporządzanie dokumentacji procesu archiwizacji plików dźwiękowych. Na zdjęciu widać laptop na którym ktoś coś pisze. Na ekranie laptopa widać otwarty folder plików.

Galeria przedstawia przykładowe zajęcia zawodowe. Pokazany jest proces realizacji nagrań dźwiękowych.

Zdjęcie przedstawia mikrofon leżący na stole obok urządzenia do sterowania dźwiękiem.

Krok pierwszy, Przygotowanie statywu mikrofonowego. Na zdjęciu widać statyw z mikrofonem, który jest ustawiany przez mężczyznę w słuchawkach stojącego przy nim.

Krok drugi, Przygotowywanie sprzętu audio. Na zdjęciu widać mikrofon na stojaku ustawiany na stole.

Krok trzeci, Konfiguracja ustawień mikrofonu. Na zdjęciu widać mężczyznę siedzącego przy panelu sterowania dźwiękiem. Za panelem widać ekran komputera oraz mikrofon na statywie.

Krok czwarty, Prowadzenie nagrań wokalnych. Na zdjęciu widać wnętrze studia nagraniowego. Z lewej strony przy mikrofonie siedzi kobieta ze słuchawkami na uszach. Z prawej strony widać mężczyznę sterującego ustawieniami dźwięku na panelu przed nim. Nad panelem jest ekran komputera.

Krok piąty, Modulacja dźwięku przy wykorzystaniu oprogramowania komputerowego. Na zdjęciu widać mężczyznę w słuchawkach pochylonego nad panelem sterowania dźwiękiem i laptopem położonym na panelu. Mężczyzna zmienia ustawienia dźwięku jednocześnie na obydwu urządzeniach.

Podsumowanie. W prezentacji ukazano typowe zadanie zawodowe. Zastanów się, na co warto zwrócić uwagę w trakcie wykonywania poszczególnych czynności, aby cały proces przebiegł poprawnie. 

Wykonywanie postprodukcji materiału dźwiękowego

1,1
RqGoMcI7aXZFX
Mastering dźwięku
Źródło: Brett Sayles, Postprodukcja materiału dźwiękowego, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R5l48rtMMyZ9A
Korekcja dźwięku
Źródło: cottonbro studio, Korekcja materiału dźwiękowego, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe. W galerii są dwa zdjęcia.

Zdjęcie pierwsze, podpisane Mastering dźwięku. Na zdjęciu widać mężczyznę siedzącego przy biurku w studiu nagraniowym. Przed nim są dwa ekrany komputera, na których widać programy do sterowania dźwiękiem.

Zdjęcie drugie, podpisane Korekcja dźwięku. Na zdjęciu widać kobietę siedzącą przy komputerze. Na ekranie komputera widać program do edycji dźwięku.

Wykorzystanie systemu MIDI

1,1,1,1
RBRVMnxfdzsc4
Modulowanie dźwięku za pomocą syntezatora
Źródło: pvproductions, Syntezator, dostępny w internecie: www.freepik.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R18aZD3E8Lsfj
Pad perkusyjny do ćwiczeń
Źródło: wirestock, Pad perkusyjny, dostępny w internecie: www.freepik.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R14vIFiWA5bdr
Miksowanie dźwięku za pomocą miksera cyfrowego
Źródło: freepik, Mikser cyfrowy, dostępny w internecie: www.freepik.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R178W8f0fwQTr
Gra na gitarze elektrycznej
Źródło: pvproductions, Gitara elektryczna, dostępny w internecie: www.freepik.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria przedstawia przykładowe zajęcia zawodowe. W galerii są cztery zdjęcia.

Zdjęcie pierwsze, podpisane Modulowanie dźwięku za pomocą syntezatora. Na zdjęciu widać mężczyznę siedzącego przy stole z syntezatorem dźwięku. Ma on postać klawiatury fortepianu. Przed syntezatorem leżą również klawiatura i myszka. Mężczyzna trzyma słuchawki nauszne.

Zdjęcie drugie, podpisane Pad perkusyjny do ćwiczeń. Na zdjęciu widać urządzenie leżące na rogu stołu obok laptopa. Na urządzeniu jest panel z szesnastoma kwadratowymi białymi przyciskami.

Zdjęcie trzecie, podpisane Miksowanie dźwięku za pomocą miksera cyfrowego. Na zdjęciu widać mężczyznę w słuchawkach stojącego przy stole. Na stole znajduje się mikser dźwięku. Urządzenie posiada mały ekran i pokrętła na środku oraz dwie okrągłe płyty po bokach.

Zdjęcie czwarte, podpisane Gra na gitarze elektrycznej. Na zdjęciu widać osobę trzymającą gitarę elektryczną. Osoba jest pochylona i ustawia coś na panelu przed nią.

Gra edukacyjna

Po zapoznaniu się z rozdziałem „Zadania zawodowe” zapraszamy do gry, która pozwoli Ci na utrwalenie swojej wiedzy dotyczącej zawodu technik realizacji nagrań.

Ćwiczenia

Wykonaj poniższe ćwiczenia. Wykorzystaj informacje nabyte w tym materiale.

R5I7BdLqVN2nl1
Ćwiczenie 1
Zaznacz wszystkie zadania zawodowe technika realizacji nagrań.
RzgGIV6hi7Smw1
Ćwiczenie 2
Które z poniższych czynności wykonuje w czasie pracy technik realizacji nagrań?
R1U3Q4J3U6zxx1
Ćwiczenie 3
Połącz w pary nazwę urządzenia z jego opisem.
1
R18M4EbJdojey
Gra edukacyjna
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Gra edukacyjna, licencja: CC BY-SA 3.0.