E-materiały do kształcenia zawodowego

Rozwijanie wrażliwości artystycznej dziecka

SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka - Opiekunka dziecięca 325905

bg‑azure

Zajęcia artystyczne z dziećmi

GRA WCIELANIE SIĘ W ROLĘ

11
Samouczek

Przykładowe pomoce dydaktyczne wspierające wrażliwość i aktywność artystyczną dziecka

Zajęcia plastyczne

  • flamastry

  • bloki rysunkowe

  • kredki świecowe

  • folia i taśma malarska

  • farby do malowania dłońmi

  • arkusze szarego papieru

  • farby plakatowe

  • pojemniki na farby

  • naturalne olejki zapachowe

  • pędzelki

  • kolorowe kartki A4

  • kredki pastelowe

  • fartuszki ochronne

Zajęcia techniczne

  • bezpieczne nożyczki

  • plastelina

  • masa solna

  • rolki po papierze toaletowym

  • klocki konstrukcyjne drewniane

  • kolorowe wstążki

  • spinacze na bieliznę i drewniane patyczki po lodach

  • drewniane koraliki z otworami

  • patyczki po lodach

  • blok rysunkowy

  • kolorowe kartony i bibuła

  • klej

Zajęcia muzyczne

  • tamburyn

  • kołatki

  • trójkąt

  • pianino

  • bębenek

  • marakasy

  • pozytywka

  • janczary

  • grzechotki

Zajęcia taneczne

  • odtwarzacz muzyki

  • płyty z muzyką

  • kolorowe chusty

  • kolorowe szarfy na patyczkach

  • baletki

  • wstążki na kole

  • mata taneczna

Zajęcia literackie

  • książeczki sensoryczne

  • pacynki na palce

  • książki z obrazkami dla dzieci

  • kukiełki

  • marionetki

  • czasopisma dla dzieci

  • baśnie i bajki

Cele dydaktyczne zajęć wspierających wrażliwość i aktywność artystyczną dziecka

  • rozwijanie samodzielności u dzieci

  • stymulowanie polisensoryczne

  • kształtowanie spostrzegawczości

  • usprawnianie aparatu mowy

  • rozwijanie wyobraźni, kreatywności, twórczego myślenia

  • zwiększanie koncentracji uwagi

  • usprawnianie motoryki małej i dużej

  • kształtowanie umiejętności współpracy

  • rozwijanie pamięci

  • wprowadzenie w stan odprężenia i pogodny nastrój

  • kształtowanie wrażliwości artystycznej

  • rozwijanie mowy czynnej i biernej

  • usprawnianie koordynacji wzrokowo‑ruchowej

Zachowanie opiekunki dziecięcej, gdy w grupie są dzieci z niepełnosprawnościami, chorymi i z dysfunkcjami

Dziecko ze spektrum autyzmu

  • Należy uprzedzać dziecko przed rozpoczęciem zabawy lub przed wykonaniem danej czynności.

  • Należy zadbać o to, by dziecko nie doświadczało np. niespodziewanego dotyku.

  • Należy stopniowo zachęcać dziecko do zabaw z wykorzystaniem różnych mas plastycznych i zapachów.

  • Należy dać dziecku czas na zaakceptowanie zabawy.

Dziecko z przykurczem prawej dłoni

  • Należy zadbać, aby dziecko podczas wykonywania pracy otrzymało pomoc.

  • Warto zadbać o rozluźnienie ręki przed przystąpieniem do wykonania zadania, np. poprzez masaż dłoni.

  • Należy użyć stojaka, do którego dziecko będzie mogło włożyć kulę do malowania.

  • Należy zaproponować grubszy pędzel do malowania, który dziecko będzie mogło wygodniej trzymać.

Dziecko z alergią na gluten

  • Należy umożliwić dziecku wykonanie zadania, zastępując chrupki pszenne chrupkami kukurydzianymi.

  • Należy zadbać o bezpieczeństwo i zdrowie dziecka.

  • Należy zwrócić uwagę, żeby dziecko z alergią na gluten nie zjadło chrupka pszennego.

Dziecko z nadpobudliwością psychoruchową/ADHD

  • Należy zadbać o wyjaśnienie zasad zabawy i ich przestrzeganie.

  • Należy formułować jasne, krótkie i konkretne komunikaty do dzieci.

  • Należy zmienić aktywność dzieci podczas zajęć (zabawy aktywizujące na przemian z wyciszającymi).

  • Warto wspólnie z dzieckiem ustalić znak rozpoczynający zabawę.

Dziecko z dysfunkcją narządu wzroku lub z daltonizmem

  • Należy dostosować zabawę do możliwości wszystkich dzieci.

  • Należy dostosować przebieg zajęć, np. naklejając na szarfach o tym samym kolorze dodatkowy element wypukły, po którym dziecko będzie mogło zidentyfikować inną osobę o takim samym wzorze i kolorze szarfy.

  • Należy zadbać o bezpieczeństwo wszystkich dzieci podczas zajęć.

1
1
Instrukcja obsługi gry wcielanie się w rolę

Gra wcielanie się w rolę “Zajęcia artystyczne z dziećmi” rozpoczyna się ekranem startowym. Klikając przycisk Start, gracz przechodzi do zasad i celów gry. Między tymi ekranami przechodzi się, klikając przycisk Dalej lub Wstecz.

Każdy tekst oznaczony ikoną Włącz/wyłącz dźwięk jest czytany przez lektora. Gracz ma możliwość wielokrotnego odsłuchania nagrania.

Gra polega na wcielaniu się w rolę opiekunki dziecięcej prowadzącej zajęcia artystyczne z małymi dziećmi: plastyczne, techniczne, muzyczne, taneczne i literackie. Zadaniem gracza na pierwszym etapie jest z wymienionych pomocy dydaktycznych, wybrać te odpowiadające danym zajęciom. Gracz na drugim etapie otrzymuje opis jednego rodzaju zajęć, do której dobiera właściwe pomoce, cele oraz scenariusz. W grze występują elementy zaskoczenia - jak powinna postąpić opiekunka, jeśli w grupie jest dziecko z opisaną niepełnosprawnością. Gracz nie może pominąć żadnego pytania.

Na ekranie Wybór zajęć znajdują się interaktywne pola wyboru pięciu zajęć. Po dokonaniu wyboru, gracz przechodzi do okna z opisem polecenia. Następnie, klikając przycisk Dalej do planszy z elementami do zaznaczenia. Po kliknięciu przycisku Sprawdź, gracz otrzymuje informację zwrotną o poprawności podjętej decyzji. Po ukończeniu etapu pierwszego, pojawia się polecenie oraz wybrany losowo opis rodzaju zajęcia. Następnie, klikając przycisk Dalej, gracz przechodzi do planszy z elementami do zaznaczenia. Kolejne plansze zawierają pytania o cele dydaktyczne oraz przebieg zajęć. Po kliknięciu przycisku Sprawdź, gracz otrzymuje informację zwrotną o poprawności podjętej decyzji.

Aby ukończyć grę należy przejść wszystkie zajęcia artystyczne. Na ekranie kończącym grę znajduje się przycisk Jeszcze raz umożliwiający przejście do ekranu startowego.

RltEC4ihECa3i
Przyciski funkcyjne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
R2GQr5StcF2TX
Zajęcia artystyczne z dziećmi
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1CBInIYz4L5O
Ćwiczenie 1
Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
Z podanych pomocy dydaktycznych wybierz te, które należą do zajęć plastycznych.
R1Mx1hKe0x2aa
Ćwiczenie 2
Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
Z podanych pomocy dydaktycznych wybierz te, które należą do zajęć technicznych.
RxRYxHURTjT6u
Ćwiczenie 3
Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
Z podanych pomocy dydaktycznych wybierz te, które należą do zajęć muzycznych.
R12tuPy13HPnn
Ćwiczenie 4
Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
Z podanych pomocy dydaktycznych wybierz te, które należą do zajęć tanecznych.
RMrZT16aoKdEO
Ćwiczenie 5
Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
Z podanych pomocy dydaktycznych wybierz te, które należą do zajęć literackich.
RXWCnpscME30w
Ćwiczenie 6
Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
Jesteś opiekunką dziecięcą, która organizuje zajęcia plastyczne dzieciom w grupie wiekowej 15-18 miesięcy.
Dobierz odpowiednie pomoce dydaktyczne do zajęć plastycznych, podczas których dzieci będą malowały pachnące obrazy dłońmi.
R1K5UpL5csmfs
Ćwiczenie 7
Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
Na co powinna zwrócić uwagę opiekunka dziecięca, gdy w grupie jest dziecko ze spektrum autyzmu?
RI395xKobMpF1
Ćwiczenie 8
Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
Dobierz odpowiednie cele dydaktyczne do zajęć plastycznych, podczas których dzieci będą malowały plastikową kulą w tekturowym pudełku.
RTG7rivjd0I1k
Ćwiczenie 9
Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
Co powinna zrobić opiekunka dziecięca, gdy w grupie jest dziecko z przykurczem prawej dłoni?
R13KA3ruoEuJl
Ćwiczenie 10
Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
Na co powinna zwrócić uwagę opiekunka dziecięca podczas zajęć, gdy w grupie jest dziecko z nadpobudliwością psychoruchową/ADHD?

Powiązane ćwiczenia