E-materiały do kształcenia zawodowego

Rozwijanie wrażliwości artystycznej dziecka

SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka - Opiekunka dziecięca 325905

bg‑azure

Pomoce dydaktyczne rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka

PLANSZA INTERAKTYWNA

1

Spis treści

2

Pomoce dydaktyczne rozwijające aktywność plastyczną

RfMx3MdW0N97Y1
Ilustracja zatytułowana jest Plastyczna aktywność artystyczna dziecka. Na planszy jest siedem ramek, w których są zdjęcia pomocy dydaktycznych rozwijających aktywność plastyczną dziecka. W pierwszej ramce są kolorowe kredki świecowe o lekko zaostrzonych końcówkach i w osłonkach z papieru. W drugiej ramce są kolorowe kredki pastelowe. Nie są zaostrzone i są stosunkowo grube. W kolejnej ramce są kolorowe kredki ołówkowe o mocno zaostrzonych końcówkach. W czwartej ramce przedstawione są kolorowe flamastry z otwartymi końcówkami. W kolejnej ramce jest kolorowa kreda w formie długich prostopadłościanów. Następna ramka przedstawia słoik z pędzlami o różnej szerokości i grubości włosa. Zdjęcie w ostatniej ramce przedstawia niewielkie zbiorniczki z kolorowymi farbami plakatowymi. W dolnej części po lewej stronie jest grafika przedstawiająca uśmiechniętą, siedzącą dziewczynkę, która w ręku trzyma pędzel. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne, po kliknięciu których pojawia się ramka z tekstem i tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym.
  1. Rodzaj aktywności wykorzystujący zajęcia plastyczne do rozwoju dziecka
    Zajęcia plastyczne to jedna z aktywności artystycznej, prowadząca do rozwoju małego dziecka. Twórczość plastyczna jest jedną z potrzeb każdego dziecka i regulatorem równowagi emocjonalnej. Aktywność plastyczna umożliwia dziecku poznawanie otaczającego go świata oraz wyrażanie pierwszych emocji. Praca plastyczna nie musi być wytworem artystycznym, ale jest to proces twórczy, który wzmacnia i ujawnia cechy osobowości dziecka. Prace plastyczne powstają za pomocą różnych środków plastycznych: rysunek, wyklejanie, wycinanie, malowanie palcami, malowanie farbami itp.
    Aby uruchomić twórczą aktywność dziecka, należy pozwolić mu na spontaniczność i inicjatywę własną, gdyż sprzyja to podejmowaniu ryzyka, uczy samokrytycyzmu, rozwija ciekawość poznawczą, wzmacnia poczucie sprawstwa oraz rozwija ekspresję twórczą.
    Aby uzyskać jak najlepsze wyniki w rozwijaniu aktywności plastycznej dziecka, należy organizować zajęcia w atmosferze spokoju i życzliwości. Dawać dziecku pełną swobodę wybory techniki pracy, bez przymusu i narzucania swojej woli. Techniki plastyczne stosowane podczas zajęć powinny być różnorodne, a same zajęcia powinny przybierać formę zabawy.
    Wymienione zostały następujące pomoce dydaktyczne rozwijające aktywność plastyczną:
  2. kredki świecowe - malowanie kredkami świecowymi to dla małego dziecka bardzo atrakcyjne zajęcie i dobra okazja do zabawy, ćwiczenia koncentracji uwagi i ekspresji twórczej. Ponadto dziecko ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową oraz ma możliwość rozwijania kreatywności i ciekawości poznawczej,
  3. kredki pastelowe - to bardzo dobra alternatywa dla kredek świecowych i ołówkowych. Są miękkie i mają bardziej intensywne kolory, co pobudza wyobraźnię małego dziecka, stymuluje koordynację wzrokowo-ruchową, pobudza zmysły i pozwala stworzyć pierwsze samodzielne „dzieła”. Malowanie kredkami pastelowymi wpływa na rozwijanie wrażliwości artystycznej i daje poczucie sprawczości,
  4. kredki ołówkowe - rysowanie kredkami ołówkowymi to nieodłączny element zabaw plastycznych. Jest to sposób na kreatywne spędzanie czasu wolnego, rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej dziecka, a także przygotowanie do nauki pisania. Malowanie kredkami pozwala na rysowanie niepowtarzalnych obrazów, pozwalając jednocześnie małemu dziecku na wyciszenie, odreagowanie emocji i zwiększenie koncentracji uwagi,
  5. flamastry - rysowanie flamastrami stanowi istotny element zajęć plastycznych i pozytywnie wpływa na rozwój małego dziecka. Malując flamastrami, dziecko ma możliwość wyrażania swoich emocji, podejmowania własnej inicjatywy twórczej i pokazania, jak odbiera otaczający świat,
  6. kreda - malowanie kredą to aktywność plastyczna, którą może podjąć dziecko w każdym wieku. Niepotrzebne są szczególne umiejętności. Dziecko, malując kredą (podczas zabawy na świeżym powietrzu), poznaje otaczający go świat, pobudza wszystkie zmysły, poznaje różne faktury, powierzchnie i struktury, co wspomaga integrację sensoryczną. Używając do malowania kredy, wyraża swoje pierwsze emocje, rozwija motorykę małą, odruch chwytny, a przede wszystkim poszerza wyobraźnię, kreatywność i pobudza fantazję,
  7. pędzle - małe dziecko, malując pędzlami o różnej wielkości włosia i grubości trzonka, rozwija motorykę małą i chwytność, co jest dobrym przygotowaniem do nauki pisania. Ma możliwość wyrażania ekspresji twórczej poprzez swobodne ruchy pędzlem. To dziecko decyduje jaką techniką maluje i co maluje, dzięki czemu rozwija swoją kreatywność i samodzielność artystyczną,
  8. farby plakatowe - malowanie farbami plakatowymi to zajęcia artystyczne o twórczym charakterze, które pozwalają dziecku na kreatywne spędzanie czasu wolnego w domu czy żłobku. Malowanie farbami to ćwiczenie wspomagające integrację sensoryczną, a także okazja do rozwijania kreatywności, wyobraźni, zdolności manualnych oraz motoryki małej i dużej. Malowanie stymuluje twórczo umysł dziecka i rozwija warsztat artystyczny.
Pomoce dydaktyczne rozwijające aktywność plastyczną
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Pomoce dydaktyczne rozwijające aktywność techniczną

RvUObJuw5OHeS1
Ilustracja zatytułowana jest Techniczna aktywność artystyczna dziecka. Na planszy jest siedem ramek, w których są zdjęcia pomocy dydaktycznych rozwijających aktywność techniczną dziecka. W pierwszej ramce przedstawione są dłonie formujące na stole glinę. W drugiej ramce jest kolorowa plastelina w pudełku. W kolejnej ramce są kostki kolorowej modeliny w folii. W czwartej ramce przedstawione są dłonie dwójki dzieci, które modelują coś z masy modelarskiej. Kawałki masy leżą na stole. W kolejnej ramce widać dziecko, które ugniata widelcem masę solną leżącą na stole. Następna ramka przedstawia drewniane klocki tworzące tory wraz ze stacją. Zdjęcie w ostatniej ramce przedstawia kolorowe klocki konstrukcyjne z tworzywa sztucznego. W dolnej części po prawej stronie jest grafika przedstawiająca uśmiechniętą, siedzącą dziewczynkę, która w ręku trzyma figurkę smoka. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne, po kliknięciu których pojawia się ramka z tekstem i tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym.
  1. Rodzaj aktywności wykorzystujący zajęcia techniczne do rozwoju dziecka
    Podstawowym warunkiem efektywności pracy twórczej w dziedzinie technicznej jest zdobycie nowych wiadomości i umiejętności, a także rozwijanie inteligencji i myślenia logicznego.
    Dzieci wyróżniają się cechami, które są potrzebne twórcom: dużą płynnością i plastycznością wyobraźni i myślenia, postawą poszukującą, autentycznością, ciekawymi pomysłami. Należy rozwijać pomysłowość małych dzieci, a także wspierać je w poszerzaniu wyobraźni kreatywności. Rozwijaniu aktywności technicznej u małych dzieci sprzyja samodzielne tworzenie prostych konstrukcji i urządzeń technicznych.
    Wymienione zostały następujące pomoce dydaktyczne rozwijające aktywność techniczną:
  2. glina - lepienie z gliny to aktywność rozwijająca motorykę małą, wpływająca na sprawność palców i dłoni małego dziecka. Lepienie z gliny wymaga dużej precyzji i koncentracji uwagi. Dzieci rozwijają wyobraźnię, myślenie logiczne i uczą się nowych umiejętności technicznych, dzięki temu, że własnoręcznie nadają kształt i formę glinie,
  3. plastelina - lepienie z plasteliny jest jedną z aktywności technicznych rozwijających motorykę małą, zdolności manualne i sprawność dłoni małego dziecka. Jest to także świetna zabawa, która pobudza dziecięcą wyobraźnię i kreatywność. Dziecko, lepiąc różne kształty i trójwymiarowe figurki z plasteliny, nie tylko ćwiczy swoje dłonie, ale także uczy się myślenia przestrzennego, które jest bezpośrednio związane z umiejętnościami matematycznymi. Obserwacje naukowców wykazały, że w czasie zabawy plasteliną dziecko porusza bardzo aktywnie językiem, co jest przejawem skupienia i koncentracji na wykonywaniu zadania, a przy okazji doskonałym ćwiczeniem logopedycznym,
  4. modelina - zabawy z użyciem modeliny dają dzieciom możliwość ćwiczeń zdolności manualnych i koordynacji wzorowo-ruchowej, co w konsekwencji wpływa pozytywnie na dziecięcą świadomość własnego ciała. Wcielając się w rolę rzeźbiarza, tworząc figury i postacie według własnego pomysłu, dzieci mają okazję ćwiczyć umiejętności techniczne. Lepienie i ugniatanie modeliny poprawia nie tylko precyzję i płynność ruchu rąk, ale też usprawnia prawidłowy nacisk poszczególnych mięśni: przedramienia, ramienia i palców. Utwardzanie modeliny w gorącej wodzie pozwala na poznawania różnych stanów skupienia wody, a także sprzyja rozwijaniu myślenia,
  5. masa modelarska - to bardzo dobra okazja do rozwijania umiejętności technicznych małego dziecka, które dzięki ugniataniu, wałkowaniu i lepieniu form z masy modelarskiej usprawnia pracę rąk i palców, wyrabia prawidłowy nacisk i ćwiczy precyzję. Masa daje także dotykowe doznania sensoryczne. Masa modelarska daje się dowolnie formować i pozwala na stworzenie przedmiotów o różnych kształtach, rozmiarach, kolorach i przeznaczeniach. Rzeźbienie i lepienie z mas modelarskich rozwija motorykę małą i działa relaksująco. Poprawia sprawność manualną najmłodszych i dostarcza dużo zabawy, rozwijając przy tym ich kreatywność i wyobraźnię. Do lepienia dziecko używa narzędzi typu: wyciskarki, foremki, szpatułki i łopatki, dzięki czemu poznaje nowe narzędzia i doskonali umiejętności techniczne. Masę modelarską można utwardzać, szlifować i malować, co jest dodatkowym atrakcyjnym zajęciem dla małego dziecka,
  6. masa solna - to proste i bezpieczne zajęcie wspierające aktywność techniczną małego dziecka. Lepienie miękkiej masy daje dzieciom pełną swobodę działania, ekspresji i wyrażania siebie. Umożliwia tworzenie figurek, rzeźb, elementów biżuterii i przedmiotów codziennego użytku. Do masy można dodawać barwniki i olejki zapachowe, co dodatkowo wpłynie na stymulację polisensoryczną,
  7. zabawki drewniane do konstruowania - drewniane zabawki są trwałe, bezpieczne i gładkie, a jednocześnie wygodne do chwytania dla małego dziecka. Rozwijają dziecięcą ciekawość świata i przybliżają do świata natury. Umożliwiają wszechstronny rozwój dziecka, dają możliwość zabawy i radość z małych sukcesów, kiedy uda się wybudować wieżę, czy stworzyć węża. Dziecko wykonując „pracę” techniczną, czyli po prostu bawiąc się i układając drewniane zabawki, rozwija inteligencję oraz logiczne myślenie,
  8. klocki konstrukcyjne - budując konstrukcje z klocków (domy, pojazdy, ludziki), dziecko rozwija aktywność własną i zdobywa nowe umiejętności techniczne. Rozwija wyobraźnię, ekspresję twórczą, uczy się proporcji i określania wielkości przedmiotów. Bawiąc się i budując, dziecko ma okazję do odkrywania świata i poznawania nowych pojęć. Z klocków konstrukcyjnych można budować miasta, zamki, parki. Można też układać różne miny, co jest wstępem i okazją do rozmów z dziećmi o emocjach, jakie przeżywają.
Pomoce dydaktyczne rozwijające aktywność techniczną
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Pomoce dydaktyczne rozwijające aktywność muzyczną

Rv0RuReUNJ3qz1
Ilustracja zatytułowana jest Muzyczna aktywność artystyczna dziecka. Na planszy jest siedem ramek, w których są zdjęcia pomocy dydaktycznych rozwijających aktywność muzyczną dziecka. W pierwszej ramce jest kolorowy bębenek leżący na stole. Na bębenku leży pałeczka. W drugiej ramce są trzy kołatki. W kolejnej ramce są janczary, czyli dzwoneczki na ramie z rączką. W czwartej ramce jest kolorowa pozytywka z przyciskami. Po naciśnięciu wybranego przycisku odtwarzana jest melodia. W kolejnej ramce jest tamburyn z naciągniętą membraną w górnej części i blaszkami w okrągłej ramie. Następna ramka przedstawia metalowy trójkąt wraz z pałeczką. Zdjęcie w ostatniej ramce przedstawia kolorowe marakasy. W dolnej części po prawej stronie jest grafika przedstawiająca uśmiechniętą dziewczynkę, która gra na zawieszonym na szyi bębenku. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne, po kliknięciu których pojawia się ramka z tekstem i tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym.
  1. Rodzaj aktywności wykorzystujący zajęcia muzyczne do rozwoju dziecka.
    Muzyka daje największe możliwości twórczego działania, a także i kształtowania funkcji poznawczych i emocjonalno-motywacyjnych. Rozwija pomysłowość twórczą oraz wpływa na interakcje społeczne. Z ekspresją rytmiczną i wokalną związana jest także ekspresja ruchowa. Zajęcia muzyczne powinny być dla dzieci źródłem radości, dawać odprężenie, ożywiać pracę umysłu. Dzieci w sposób spontaniczny wymyślają wyliczanki, wynajdują rytmy, komponują melodie do znanych słów. Każde dziecko ma potrzebę muzycznej zabawy, śpiewu, tańca, gry, tworzenia własnych śpiewanek. Zarówno gra na instrumentach, jak i własne komponowanie piosenek, utworów muzycznych sprawiają dzieciom dużo radości, dają poczucie zadowolenia i satysfakcji z efektów swoich działań, rozwijając jednocześnie wyobraźnię i kreatywność.
    Aktywność muzyczna obejmuje: ekspresję ruchowo-muzyczną, twórczość muzyczną, śpiew dzieci, grę na instrumentach muzycznych i wywoływanie dźwięków, kształtowanie zainteresowań muzycznych i reakcji emocjonalnych podczas gry oraz słuchania muzyki.
    Wymienione zostały następujące pomoce dydaktyczne rozwijające aktywność muzyczną:
  2. bębenek - gra na bębenku to aktywność muzyczna, która pozwala małemu dziecku na wczesny rozwój motoryczny. Dzięki zabawom i grze z użyciem pałeczek polepsza się zręczność dzieci. Gra na bębenku pozwala także na rozwój percepcji słuchowej, rozwija pamięć werbalną, synchronizuje pracę półkul mózgowych, pozytywnie wpływa na zdolności manualne, a przez to także rozwija potencjał intelektualny małego dziecka,
  3. kastaniety, czyli inaczej kołatki - gra na kastanietach to aktywność muzyczna, która pozwala małemu dziecku na zwiększenie koncentracji uwagi, ćwiczenie pamięci; jest także okazją do twórczych działań artystycznych, angażujących zmysły, takie jak: słuch, wzrok, dotyk. Małe dziecko uczy się koncentracji uwagi oraz koordynacji ruchów poprzez opanowanie rytmu i techniki gry,
  4. janczary - gra na janczarach to aktywność muzyczna, która pozwala małemu dziecku na swobodną ekspresję twórczą i muzyczną, pokazanie swoich emocji poprzez dźwięki. Jest to także wspaniała okazja do relaksu i ekspresji ruchowej,
  5. pozytywka - stanowi element aktywności muzycznej małego dziecka. Najważniejszą rolą pozytywki jest uspokojenie, wyciszenie i pomoc w zrelaksowaniu dziecka po dniu pełnym intensywnych bodźców. Kojąca muzyka ułatwia także usypianie. Muzyka w pozytywce może być także wesoła. Poprawia wówczas humor dziecka i może towarzyszyć w zabawie,
  6. tamburyn - gra na tamburynie to aktywność muzyczna, która pozwala małemu dziecku na odkrywanie świata muzyki i swobodnej ekspresji muzycznej. Rozwija motorykę małą oraz pomaga oswoić się małemu dziecku z grą na instrumentach. Dziecko może swobodnie i samodzielnie komponować melodie do słów wypowiadanych lub śpiewanych przez nie samo lub opiekunkę dziecięcą czy rodzica,
  7. trójkąt - gra na trójkącie to aktywność muzyczna, która pozwala małemu dziecku na ekspresję twórczą, rozwijanie zainteresowań muzycznych; pozwala na odreagowanie emocji i napięć, inspiruje do określonego schematu ruchów ciała, a także wspomaga koordynację ruchową,
  8. marakasy - to kolorowe i atrakcyjne pod względem wyglądu instrumenty, które uatrakcyjniają zajęcia w domu i żłobku. Umożliwiają podejmowanie przez małe dzieci aktywności w formie różnego rodzaju zabaw muzycznych, co pozwala im na rozwijanie poczucia rytmu oraz zwiększanie koordynacji ruchowej i wyobraźni muzycznej. Mogą posłużyć także jako grzechotki dla małych dzieci. Naukowo zostało udowodnione, że dzieci, które podczas najmłodszych lat miały kontakt z instrumentami muzycznymi, znacznie lepiej radziły sobie później w przedszkolu czy szkole i miały o wiele bardziej rozwiniętą i kreatywną wyobraźnią.
Pomoce dydaktyczne rozwijające aktywność muzyczną
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Pomoce dydaktyczne rozwijające aktywność taneczną

RfGzizPCTOd5G1
Ilustracja zatytułowana jest Taneczna aktywność artystyczna dziecka. Na planszy jest siedem ramek, w których są zdjęcia pomocy dydaktycznych rozwijających aktywność taneczną dziecka. W pierwszej ramce jest mata taneczna z polami oznaczonymi cyframi od jeden do dziewięć. W drugiej ramce jest odtwarzacz muzyki z ekranem i przyciskami sterującymi muzyką. W kolejnej ramce jest płyta kompaktowa wraz z pudełkiem. W czwartej ramce są kolorowe chusty. W kolejnej ramce przedstawiona jest zgięta ręka wraz z szarfą do tańca. W następnej ramce są szarfy zawieszone na metalowych kołach. Zdjęcie w ostatniej ramce przedstawia baletki na stopach dzieci. W dolnej części po lewej stronie jest grafika przedstawiająca uśmiechniętą, tańczącą dziewczynkę. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne, po kliknięciu których pojawia się ramka z tekstem i tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym.
  1. Rodzaj aktywności wykorzystujący zajęcia taneczne do rozwoju dziecka.
    Taniec rozwija u małych dzieci wrażliwość estetyczną oraz przyczynia się do zwiększenia poczucia własnej wartości oraz odpowiedzialności. Taniec kształtuje u dzieci pozytywne cechy charakteru oraz zwiększa koncentrację uwagi. Dzieci uczestniczące w zajęciach z tańca uczą się lepszej równowagi i koordynacji ciała oraz poczucia rytmu. Regularne ćwiczenia, którym towarzyszy wiele zabawy pozwalają na utrzymanie przez najmłodsze dzieci świetnej kondycji. Ruch wynikający z systematycznego tańczenia wpływa także na poprawę gibkości dzieci oraz ich ogólną sprawność. Wykonywane sekwencje taneczne angażują całe ciało i wzmacniają pracę mięśni.
    Wymienione zostały następujące pomoce dydaktyczne rozwijające aktywność taneczną:
  2. mata taneczna - umożliwia małemu dziecku podejmowanie aktywności tanecznej, dzięki której rozwija się jego zainteresowanie aktywnością fizyczną. Forma zabawy z użyciem maty tanecznej poprawia sprawność fizyczną, koordynację ruchową oraz szybkość reakcji na dźwięki. Wesołe melodie i możliwość tańczenia na kolorowej macie do ulubionych piosenek dziecka to doskonała okazja do zabawy i zwiększania poczucia własnej wartości. Dzieci mogą korzystać z gotowych gier zręcznościowych, które umożliwia mata lub tworzyć własne układy taneczne, angażując całe ciało i wzmacniając pracę mięśni,
  3. odtwarzacz muzyki - umożliwia małemu dziecku podejmowanie aktywności tanecznej i muzycznej. Posiada walor kształcący, ponieważ dziecko, odtwarzając muzykę, rozwija zdolności słuchowe, spostrzegawczość, zdolność do analizy i syntezy oraz zwiększa koncentrację uwagi,
  4. płyty z muzyką - umożliwiają małemu dziecku podejmowanie aktywności muzycznej i tanecznej, wprowadzają w świat dźwięków i różnych gatunków muzycznych. Muzyka ma istotny wpływ na rozwój psychofizyczny dzieci, gdyż kształtuje osobowość małego dziecka, uspokaja i wycisza. Słuchanie muzyki klasycznej pozytywnie oddziałuje na dziecko, ponieważ wspomaga synchronizację półkul mózgowych, stymuluje rozwój układu nerwowego i mowy,
  5. kolorowe chusty - umożliwiają małemu dziecku podejmowanie aktywności tanecznej, ponieważ mogą być elementem uatrakcyjniającym zabawy taneczne. Kolorowe chusty stymulują zmysł wzroku i dotyku, ułatwiają przeprowadzenie zabaw na odreagowanie emocji i wzajemne poznawanie się, a także zapamiętanie imion oraz współdziałanie w grupie. Dzięki zastosowaniu kolorowych chust dzieci na zajęciach rozwijają zmysł równowagi i doskonalą koordynację wzrokowo-ruchową,
  6. szarfa do tańca - umożliwia małemu dziecku podejmowanie aktywności tanecznej, stymulując jego rozwój poznawczy, fizyczny i społeczny. Zabawy taneczne z użyciem szarf stanowią element rozwijający motorykę małą i dużą małego dziecka, wpływają na poprawę gibkości oraz ogólną sprawność ruchową,
  7. wstążki na kole - umożliwiają małemu dziecku podejmowanie aktywności tanecznej i są doskonałym elementem zwiększającym atrakcyjność zajęć i zabaw. Wstążki mogą być kolorowe, co zwiększa ciekawość małych dzieci i sprzyja koncentracji uwagi. Stanowi także element stymulacji zmysłu wzroku. Wstążki używane do zajęć tanecznych wpływają pozytywnie na rozwój ruchowy małych dzieci,
  8. baletki do tańca - umożliwiają małemu dziecku podejmowanie aktywności tanecznej i tworzenie własnych choreografii baletowych, z zachowaniem odpowiedniej pozycji stóp. Uczestnicząc w zajęciach baletu w odpowiednim obuwiu, dzieci pracują nad koordynacją ruchową, orientacją w przestrzeni, rozwijają zwinność, gibkość oraz równowagę.
Pomoce dydaktyczne rozwijające aktywność taneczną
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Pomoce dydaktyczne rozwijające aktywność literacką

RQ3MGW5Pw8izW1
Ilustracja zatytułowana jest Literacka aktywność artystyczna dziecka. Na planszy jest siedem ramek, w których są zdjęcia pomocy dydaktycznych rozwijających aktywność literacką dziecka. W pierwszej ramce trzy książki z obrazkami dla najmłodszych dzieci. W drugiej ramce są kolorowe czasopisma dla dzieci. W kolejnej ramce jest książka pod tytułem “Opowieści pokoleń, czyli baśnie i legendy polskie”. W czwartej ramce są książeczki sensoryczne z wystającymi elementami, które stymulują zmysł dotyku u dziecka. W kolejnej ramce przedstawiona jest dłoń. Na każdym palcu jest pluszowa pacynka przedstawiająca inne zwierzę. W następnej ramce są cztery marionetki na sznurkach. Zdjęcie w ostatniej ramce przedstawia kukiełki z drewnianych łyżek. W dolnej części po lewej stronie jest grafika przedstawiająca uśmiechniętą, leżącą dziewczynkę, która czyta książkę. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne, po kliknięciu których pojawia się ramka z tekstem i tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym.
  1. Rodzaj aktywności wykorzystujący zajęcia literackie do rozwoju dziecka.
    Ważnym czynnikiem wpływającym na rozwój aktywności literackiej małego dziecka jest wczesny i częsty kontakt dziecka z książką, czasopismem, gazetą, ze światem baśni, podań ludowych i legend, z prozą i poezją przekazywaną dziecku z użyciem „żywego” słowa. Dzięki temu rozwija się u dziecka wyobraźnia przyszłego twórcy, uwrażliwia się ono na piękno otaczającego świata, pojawiają się treści i tematy do marzeń oraz fantazjowania.
    Aktywność literacka często przybiera postać zajęć teatralnych, gdzie dziecko ma możliwość podejmowania twórczej aktywności, która z zastosowaniem środków teatralnych pozwala na wykorzystanie wszystkich rodzajów ekspresji i autokreacji. Dzieci w czasie zajęć naśladują dorosłych, czynności życia codziennego, odtwarzają ważne dla nich zdarzenia.
    Twórczość literacka pełni przede wszystkim ważne funkcje w rozwoju języka i mowy u małego dziecka. Rozwija wyobraźnię, twórcze myślenie, uczucia wyższe. Pozwala także na wykazanie się wiedzą, wyrażanie uczuć i emocji. Twórczość literacka dzieci korzystnie wpływa na rozwój w sferze intelektualnej, emocjonalnej, społecznej i kreatywnej.
    Wymienione zostały następujące pomoce dydaktyczne rozwijające aktywność literacką:
  2. książki z obrazkami dla dzieci - umożliwiają małemu dziecku podejmowanie aktywności literackiej. Dzięki obrazkom zawartym w książeczkach może ono zdobywać wiedzę o otaczającym świecie. Dziecko ma okazję zobaczyć, jak wyglądają zwierzęta czy elementy krajobrazu, których nie ma w jego najbliższym otoczeniu i dodatkowo, słuchając opowiadania rodzica czy opiekuna, poznawać słowa i uczyć się ich wymowy,
  3. czasopisma dla dzieci - umożliwiają małemu dziecku podejmowanie aktywności literackiej i stanowią efektywne narzędzie budowania nawyku czytelnictwa już od najmłodszych lat. Małe dziecko, słuchając tekstu czytanego przez osobę dorosłą, wzbogaca zasób słownictwa, poznaje historie podobne do tych z jego życia, a przede wszystkim konstruktywnie spędza czas,
  4. baśnie i bajki - umożliwiają małemu dziecku podejmowanie aktywności literackiej, dzięki temu, że rozwijają jego wyobraźnię i fantazję. Baśnie i bajki opisują przygody różnych bohaterów, co pozwala małemu dziecku oderwać się od trudności dnia codziennego. Poznawanie (słuchanie) utworów literackich usprawnia procesy poznawcze i daje okazję do odreagowania emocji, a także uwrażliwia na piękno otaczającego świata,
  5. książeczki sensoryczne - umożliwiają małemu dziecku podejmowanie aktywności literackiej, a także pobudzają jego zmysły (wzrok, dotyk, słuch, a niektóre nawet smak czy węch). Przygotowują małe dziecko do nabywania nowych umiejętności, np. chwytania, zapinania rzepów, zamykania zamka błyskawicznego. Wpływają pozytywnie na zwiększenie koncentracji u dzieci i uwrażliwiają na piękno otaczającego świata,
  6. pacynki na palce - umożliwiają małemu dziecku podejmowanie aktywności literackiej i często przybierają formę zabaw w teatrzyk. Dzięki temu dziecko rozwija kreatywność i wyobraźnię oraz doskonali umiejętności mówienia, słuchania, a także zdolności motoryczne i podejmowanie zabaw w grupie,
  7. marionetki - umożliwiają małemu dziecku podejmowanie aktywności literackiej, której często towarzyszą zabawy w teatrzyki. Nie chodzi tu tylko o samą zabawę, ale również istotny wpływ na rozwój psychiczny i społeczny dziecka. Dzięki zabawom z udziałem marionetek rozwija się mowa dziecka, pamięć, a dzieci nieśmiałe mają okazję do pokonania wstydu i nieśmiałości,
  8. kukiełki z drewnianych łyżek - umożliwiają małemu dziecku podejmowanie aktywności literackiej, często połączonej z aktywnością plastyczną, której towarzyszy, wspólne z dorosłymi, tworzenie kukiełek, np. z drewnianych łyżek. Zabawy te dają dziecku satysfakcję i są źródłem radości, a także rozwijają logiczne myślenie, sprawność manualną i stanowią okazję do odtworzenia ważnych dla dziecka zdarzeń z życia codziennego.
Pomoce dydaktyczne rozwijające aktywność literacką
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Miejsce na notatki

R1Lw1TmRTBFl3

Powiązane ćwiczenia