Zajęcia z podstaw unihokeja z wykorzystaniem narzędzia Smartfloor
LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI
SCENARIUSZ: MLP‑012
SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA: uczniów szkół podstawowych, klasa IV
PROWADZONYCH PRZEZ: nauczycieli kształcenia ogólnego, nauczyciel wychowania fizycznego
TEMAT: Zajęcia z podstaw unihokeja z wykorzystaniem narzędzia Smartfloor
CELE KSZTAŁCENIA – wymagania ogólne
Zachęcenie do uczestnictwa w rekreacyjnych i sportowych formach aktywności fizycznej.
TREŚCI NAUCZANIA – wymagania szczegółowe:
Aktywność fizyczna. W zakresie umiejętności. Uczeń:
wykonuje i stosuje w grze: strzał piłki do bramki z miejsca;
uczestniczy w minigrach.
METODY NAUCZANIA:
metoda zabawowo‑naśladowcza,
metoda bezpośredniej celowości ruchu.
FORMY ORGANIZACYJNE NAUCZANIA:
nauczanie zbiorowe;
nauczanie zespołowe.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
sala gimnastyczna;
zestaw kijów do unihokeja wraz z piłkami;
małe bramki unihokejowe.
Smartfloor wraz ze statywem
PRZEWIDYWANY CZAS:
45 minut
PROPONOWANY PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Faza przygotowawcza
1. Cel fazy przygotowawczej (zakładany efekt kształcenia).
Uczeń potrafi określić zasady poprawnej rozgrzewki dynamicznej.
2. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy nauczyciela.
Nauczyciel wprowadza uczniów w cele lekcji, dzieli ich na zespoły równoliczne oraz rozpoczyna rozgrzewkę.
3. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy ucznia.
Uczniowie stoją w zespołach i czekają na dalsze instrukcje
4. Szczegółowo opisane sytuacje dydaktyczne.
Na środku Hali ustaw Smartfloor (najlepiej w najwyższym dostępnym ustawieniu). Uruchom aplikację Bieg po numerach w dziale aplikacji Ruchowych.
Uczniowie rozgrzewają się poprzez trucht i wykonywanie ćwiczeń wokół sali. Kolejno krążenia ramion w przód naprzemiennie, krążenia ramion w tył naprzemiennie, krążenia w przód oburącz oraz w tył oburącz. W trakcie tej rozgrzewki, uczniowie kolejno podchodzą do urządzenia Smartfloor i w pierwszej kolejności za pomocą półskipu A, mają za zadanie przebiec całą trasę numerów. Po przebiegnięciu trasy kolejny uczeń podchodzi do Smartfloor, a ten który właśnie wykonywał ćwiczenie wraca do biegania. Po tym jak wszyscy uczniowie wykonają ćwiczenie z półskipem A, w tej samej kolejności próbują przebiec trasę przy pomocy półskipu C. Rozgrzewka kończy się w momencie, gdy ostatni uczeń kończy bieg po numerach.
5. Materiały graficzne lub załączniki (pliki do stworzenia materiałów)/ multimedia (pliki)
Instrukcja obsługi Smartfloor: https://www.smartfloor.edu.pl/specyfikacja/smartfloor_instrukcja_obslugi.pdf
Faza zasadnicza
1. Cel fazy zasadniczej (zakładany efekt kształcenia).
Pod koniec tej części lekcji uczeń będzie w stanie:
prowadzić piłkę do unihokeja przy kiju;
wykonać podanie;
wykonać strzał do bramki.
2. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy nauczyciela.
Nauczyciel informuje uczniów o zasadach wyścigu rzędów oraz rozkłada potrzebny sprzęt. W tym czasie każdy rząd bierze kije i jedną piłkę na grupę.
3. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy ucznia.
Uczniowie poprzez rywalizację rzędów uczą się współzawodnictwa i zdrowej konkurencji.
4. Szczegółowo opisane sytuacje dydaktyczne.
Unihokejowe wyścigi rzędów:
Ćwiczenie nr 1
Uczeń wybiega z rzędu bez piłki, gdy dobiega do pierwszego pachołka druga osobą z rzędu wykonuje podanie do niego, po otrzymaniu piłki biegnie z nią na drugi koniec sali i oddaje strzał, jeśli trafi to wraca i podaje piłkę do drugiej osoby w swoim rzędzie, jeśli nie trafi to strzela, aż do momentu trafienia. Kolejna osoba rozpoczyna ćwiczenie, gdy uczeń wróci do rzędu.
Ćwiczenie nr 2
Uczeń wybiega z piłką i wykonuje slalom pomiędzy pachołkami do połowy boiska. Następnie wykonuje podanie do kolejnej osoby w rzędzie, kolejny uczeń rozpoczyna slalom w momencie otrzymania podania. Uczniowie wykonują slalom tylko w jednym kierunku. Wygrywa drużyna, której uczestnicy pierwsi znajdą się po drugiej stronie.
5. Materiały graficzne lub załączniki (pliki do stworzenia materiałów)/ multimedia (pliki)
ćwiczenie 1, link do interaktywnej instrukcji: https://tactical-board.com/animation/432fb4698b6ea5_bluk
ćwiczenie 2, link do interaktywnej instrukcji:: https://tactical-board.com/animation/eb15b4829d35e1_bluk
Faza końcowa
1. Cel fazy końcowej (zakładany efekt kształcenia):
Rozwój kultury fizycznej uczniów przez rozrywkę oraz rywalizację.
2. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy nauczyciela.
Nauczyciel kontroluje przebieg gry, dba o porządek i pilnuje zasad zdrowej rywalizacji.
3. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy ucznia.
Uczniowie mogą założyć kolorowe szarfy lub znaczniki aby łatwiej było im decydować z kim są na boisku.
4. Szczegółowo opisane sytuacje dydaktyczne.
Gra
We wcześniej podzielonych zespołach uczniowie rywalizują w krótkich meczach. Grają krótkie mecze, trwające 3 min, na całej rozpiętości hali. Grę prowadzimy bez bramkarza z użyciem małych bramek. Gra trwa do czasu zakończenia lekcji, który pozostał po wykonaniu pozostałych sprawności.
EWALUACJA ZAJĘĆ
Pogadanka z uczniami na temat ich satysfakcji z zajęć. Obserwacja zaangażowania uczniów w trakcie zajęć przez nauczyciela.
LITERATURA POMOCNICZA
Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego. Podręcznik dla nauczycieli wychowania fizycznego i studentów studiów pedagogicznych; Janusz Bielski.
Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego. Podręcznik dla nauczycieli i studentów; Eligiusz Madejski.
Wychowanie fizyczne - metodyka nauczania i aplikacje. Jak pisać programy autorskie z wychowania fizycznego; Janusz Kwieciński, Maciej Tomczak.
Autor scenariusza: Filip Bochno