Zapisywanie i odczytywanie wyrażeń algebraicznych
Zapoznaj się z poniższym filmem wprowadzającym do tematu tego materiału. Dowiesz się w nim czym są wyrażenia algebraiczne i do czego można je wykorzystywać.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RRRMgrb5UI5em
Animacja przedstawia odczytywanie i zapisywanie wyrażeń algebraicznych.
Wyrażenia algebraiczne można utworzyć z liczb, liter oraz znaków działań matematycznych i nawiasów. Litery występujące w wyrażeniu algebraicznym nazywamy zmiennymi.
W wyrażeniach algebraicznych można pominąć znak mnożenia między dwiema literami oraz liczbą i literą, jeżeli liczba jest w tym zapisie pierwsza.
Za pomocą wyrażeń algebraicznych możemy zapisywać na przykład wzory matematyczne, równania, nierówności. Nazwę wyrażenia algebraicznego określa działanie, które zgodnie z kolejnością wykonywania działań, byłoby w tym wyrażeniu wykonywane jako ostatnie.
Zapiszemy za pomocą wyrażeń algebraicznych podane zwroty matematyczne.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R10eEVzNzxu7I
Animacja przedstawia wyrażenia algebraiczne wraz z ich opisem słownym.
Nazwijmy podane wyrażenia algebraiczne.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1c9e6bZaZTgc
Animacja przedstawia wyrażenia algebraiczne wraz z ich opisem słownym.
Połącz dane wyrażenie z odpowiadającym mu opisem.
<span aria-label="y indeks górny, dwa" role="math"><math><msup><mrow><mi>y</mi></mrow><mrow><mn>2</mn></mrow></msup></math></span>, <span aria-label="z indeks górny, trzy" role="math"><math><msup><mrow><mi>z</mi></mrow><mrow><mn>3</mn></mrow></msup></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, b, mianownik, x, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mrow><mi>b</mi></mrow><mrow><mi>x</mi></mrow></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka, c" role="math"><math><mfrac><mrow><mn>1</mn></mrow><mrow><mn>2</mn></mrow></mfrac><mi>c</mi></math></span>, <span aria-label="a, plus, b" role="math"><math><mi>a</mi><mi> </mi><mo>+</mo><mi> </mi><mi>b</mi></math></span>, <span aria-label="dwa nawias a, plus, b zamknięcie nawiasu" role="math"><math><mn>2</mn><mo>(</mo><mi>a</mi><mo>+</mo><mi>b</mi><mo>)</mo></math></span>, <span aria-label="dwa a" role="math"><math><mn>2</mn><mi>a</mi></math></span>, <span aria-label="x, minus, y" role="math"><math><mi>x</mi><mo>-</mo><mi>y</mi></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, jeden, mianownik, pięć, koniec ułamka, x" role="math"><math><mfrac><mn>1</mn><mn>5</mn></mfrac><mi>x</mi></math></span>
| Suma a i b | |
| Iloraz b przez x | |
| Piąta część x | |
| Połowa c | |
| Sześcian z | |
| Różnica x i y | |
| Podwojona suma a i b | |
| Kwadrat y | |
| Iloczyn 2 i a |
Niech n oznacza dowolną liczbę naturalną. Przeciągnij i upuść.
2n – 5, 2n + 6, 2n + 2, 2n + 4, 2n, 2n + 1, 2n – 1, 2n – 3
Dowolną liczbę parzystą możemy zapisać w postaci ................ ,a dowolną liczbę nieparzystą w postaci ................. Dwie kolejne liczby parzyste następujące po liczbie 2n będą postaci ................ i ................. Dwie kolejne liczby nieparzyste następujące po liczbie 2n − 7 będą postaci ................ i ................. Liczba parzysta poprzedzająca liczbę 2n + 8 będzie postaci ................ , a liczba nieparzysta poprzedzająca liczbę 2n + 1 będzie postaci .................
Połącz w pary.
<span aria-label="nawias x, plus, y zamknięcie nawiasu indeks górny, trzy" role="math"><math><mo>(</mo><mi>x</mi><mo>+</mo><mi>y</mi><msup><mo>)</mo><mn>3</mn></msup></math></span>, <span aria-label="pięć y" role="math"><math><mn>5</mn><mi>y</mi></math></span>, <span aria-label="y, plus, pięć" role="math"><math><mi>y</mi><mo>+</mo><mn>5</mn></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, z indeks górny, dwa, mianownik, dwa, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mrow><msup><mrow><mi>z</mi></mrow><mrow><mn>2</mn></mrow></msup></mrow><mrow><mn>2</mn></mrow></mfrac></math></span>, <span aria-label="z indeks górny, dwa, minus, dwa" role="math"><math><msup><mrow><mi>z</mi></mrow><mrow><mn>2</mn></mrow></msup><mi> </mi><mo>–</mo><mi> </mi><mn>2</mn></math></span>, <span aria-label="zero przecinek trzy pięć a" role="math"><math><mn>0</mn><mo>,</mo><mn>35</mn><mi>a</mi></math></span>, <span aria-label="a, plus, zero przecinek trzy pięć a" role="math"><math><mi>a</mi><mo>+</mo><mn>0</mn><mo>,</mo><mn>35</mn><mi>a</mi></math></span>, <span aria-label="x indeks górny, trzy, plus, y indeks górny, trzy" role="math"><math><msup><mrow><mi>x</mi></mrow><mrow><mn>3</mn></mrow></msup><mi> </mi><mo>+</mo><mi> </mi><msup><mrow><mi>y</mi></mrow><mrow><mn>3</mn></mrow></msup></math></span>
| Liczba o większa od | |
| Liczba razy większa od | |
| Liczba razy mniejsza od kwadratu liczby | |
| Liczba o mniejsza od kwadratu liczby | |
| Liczba równa liczby | |
| Liczba o większa od liczby | |
| Suma sześcianów liczb i | |
| Sześcian sumy liczb i |
- Na podwórku znajduje się kur i psów. Razem mają nóg.
- Na parkingu stoi samochodów i motocykli. Razem mają kół (nie licząc kół zapasowych).
- Marek zerwał koniczynek i znalazł wśród nich dwie czterolistne koniczynki. Koniczyny zerwane przez Marka miały łącznie listków.
- Grupa kolonistów idąca do zoo składała się z par i Zuzanny, która szła z wychowawczynią. Grupa liczyła osób.
- Tulipan kosztuje zł, żonkil zł, a hiacynt zł. Bukiet złożony z tulipanów, hiacyntów i żonkili kosztuje
- Michał ma znaczków polskich, a zagranicznych o mniej niż polskich. Liczba wszystkich znaczków Michała wynosi .
2. Gdy sadownik dokupi duże kosze, to w jego koszach zmieści się 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. jabłek.
3. Jeżeli małe kosze uległy zniszczeniu, to w koszach zmieści się 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. jabłek.
4. Jeżeli sadownik dokupi dużych koszy i małych koszy, to w koszach zmieści się 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. jabłek.
5. Jeżeli sadownik zastąpi wszystkie małe kosze dużymi (nie będzie korzystał z małych koszy, a w ich miejsce zakupi taką samą liczbę dużych koszy), to w koszach zmieści się 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. jabłek.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1ejtA2NeQCh6
Animacja przedstawia sposób obliczenia liczby powitań czterech osób.
Uzupełnij zdania tak, aby były prawdziwe. 1. Jeżeli w spotkaniu brało udział osób, to każdy uczestnik spotkania wymienił Tu uzupełnij uściski dłoni. 2. Jeżeli w spotkaniu brało udział osób, to każdy uczestnik spotkania wymienił Tu uzupełnij uścisków dłoni. 3. Jeżeli w spotkaniu brało udział osób, to każdy uczestnik spotkania wymienił Tu uzupełnij uścisków dłoni.
Przeciągnij i upuść tak, aby zdania były prawdziwe. 1. Jeżeli w spotkaniu brało udział osób, to podczas spotkania zostało wymienionych 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. uścisków dłoni.
2. Jeżeli w spotkaniu brało udział osób, to podczas spotkania zostało wymienionych 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. uścisków dłoni.
3. Jeżeli w spotkaniu brało udział osób, to podczas spotkania zostało wymienionych 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. uścisków dłoni.
Dopasuj wyrażenie algebraiczne opisujące liczbę przekątnych wychodzących z jednego wierzchołka wielokąta, następnie przeciągnij i upuść.
, , , , , , , ,
Trapez ............
Pięciokąt ............
Sześciokąt ............
Ośmiokąt ............
Siedmiokąt ............
Wielokąt o n bokach ............
2. Z dzbanka do butelki przelano soku zawartego w dzbanku, więc w dzbanku znajduje się 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. litrów soku, a w butelce 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. litrów soku.
Połącz w pary pytania z odpowiednimi odpowiedziami. Ile wyniosła wartość zakupów pani Zofii? Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Ile wyniosłą wartość zakupów pani Anny? Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. O ile złotych mniej zapłaciła za swoje zakupy pani Anna? Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Ile złotych zapłaciłby za swoje zakupy pan Ireneusz, gdyby kupił jabłek i gruszek w sklepie i śliwek w sklepie ? Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Łamana przedstawiona na rysunku składa się z odcinków pionowych i poziomych. Pierwszym odcinkiem jest odcinek pionowy długości . Drugi to odcinek poziomy długości . Trzeci to odcinek pionowy długości , a czwarty odcinek poziomy długości . Kolejne odcinki, z których zbudowana jest łamana, tworzone są według tej samej reguły.
2. Trzydziesty odcinek będzie miał długość równą 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. .
3. Długość - tego odcinka, jeżeli jest liczbą parzystą, będzie równa 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. .
4. Piąty odcinek będzie miał długość równą 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. .
5. Piętnasty odcinek będzie miał długość równą 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. .
6. Długość - tego odcinka, jeżeli jest liczbą nieparzystą, będzie równa 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. .
Stężenie procentowe otrzymanego w ten sposób wodnego roztworu kwasu solnego można zapisać w postaci Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
- · %
- %
- %
- · %
Kartkówka z lekcji
Zapisywanie i odczytywanie wyrażeń algebraicznych