Zapobiegajmy konfliktom!
Scenariusz zajęć
II etap edukacyjny
Temat: Zapobiegajmy konfliktom!
Treści kształcenia:
Uczeń:
Tworzy wypowiedź ustną i pisemną – język polski (III.1),
Kształtuje postawy sprzyjające dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu – wstęp do podstawy programowej,
Współpracuje w grupie – wstęp do podstawy programowej,
Utrwala wiadomości na temat państwa polskiego za Piastów – historia i społeczeństwo (10).
Cele operacyjne:
Uczeń:
Zapobiega sytuacjom konfliktowym,
Ustala zasady współpracy,
Wyszukuje potrzebne informacje,
Czyta ze zrozumieniem,
Wnioskuje na podstawie zdobytej wiedzy.
Nabywane umiejętności:
Uczeń:
Rozwiązuje konflikty,
Komunikuje się w języku ojczystym,
Planuje i organizuje pracę w grupie,
Posługuje się technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, także w celu wyszukiwania i korzystania z informacji.
Środki dydaktyczne:
Zasoby multimedialne: zadanie interaktywne Decyzja księcia, karty pracy (Książęcy testament oraz Mam pomysł),
Komputer z głośnikami/tablica interaktywna,
Mapa Polski,
Tablica, kreda/pisak.
Metody nauczania:
Podająca: rozmowa,
Problemowe: aktywizujące – burza mózgów, zabawa w Króla Lula – z elementami pantomimy,
Programowana: z użyciem komputera,
Praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
Formy pracy:
Zbiorowa jednolita,
Grupowa jednolita,
Indywidualna zróżnicowana.
Przebieg zajęć:
1. Nauczyciel wita uczniów i rozdaje karty pracy Książęcy testament.
Dzieci pracują indywidualnie, korzystając z komputera: poszukują informacji na temat testamentu Bolesława Krzywoustego i odpowiadają na pytania testu jednokrotnego wyboru. Po skończeniu pracy następuje wspólne sprawdzenie poprawności udzielonych odpowiedzi.
2. Zadanie interaktywne Decyzja księcia.
Ćwiczenie wykonywane jest przy użyciu tablicy interaktywnej lub komputera z głośnikami. Uczniowie – w odpowiedzi na postawione pytanie: „Jak sytuację konfliktową próbował rozwiązać Bolesław Krzywousty?” – mają połączyć w pary imiona książąt z ziemiami, które otrzymali. Uczniowie interesujący się geografią mogą wskazać na mapie Polski tereny, o których mowa w zadaniu.
3. Podsumowanie dotychczas poznanych wiadomości: uczniowie, patrząc na mapę, omawiają podział Polski na dzielnice dokonany przez Bolesława Krzywoustego.
4. Zabawa w Króla Lula.
Uczniowie dzielą się na grupy 5‑osobowe. W każdym zespole wybrany za pomocą wyliczanki lub głosowania król zostaje posadzony na krześle (tronie). Reszta dzieci ustala – tak, aby król nie usłyszał ich narady – jakąś czynność, którą za chwilę będą odgrywać przed władcą. Gdy są gotowe, stają przed nim i podejmują dialog według ustalonego schematu:
Dzieci: Dzień dobry ci, królu Lulu!
Król: Dzień dobry wam, dzieci śmieci! Gdzieście były?
Dzieci: W lesie.
Król: A coście robiły?
Dzieci w odpowiedzi pantomimicznie pokazują, co robiły. Król ma odgadnąć, jaką czynność naśladują. Kiedy rozwiąże zagadkę, wybiera swego następcę. Zabawa powtarza się przed nowym królem.
Nauczyciel powinien zachęcić uczniów o dużych uzdolnieniach społecznych (np. odznaczających się zdolnościami przywódczymi), aby czuwali nad przestrzeganiem reguł gry: dbali o sprawiedliwy przebieg wyborów na króla, przypominali innym dzieciom o przyjaznej atmosferze zabawy, pomagali wyjaśniać ewentualne nieporozumienia, zachęcali członków całej grupy do wspólnych działań. W każdym zespole jest jedna osoba, której zostaje przydzielona taka rola.
5. Praca zespołowa – burza mózgów.
Po skończonej zabawie uczniowie zapisują na tablicy zasady, które pomogły uniknąć konfliktu.
Przykłady spostrzeżeń:
Sprawny podział klasy na grupy,
Sprawiedliwy wybór króla Lula na podstawie klarownych reguł,
Życzliwa atmosfera,
Udział w zabawie wszystkich dzieci,
Nieobrażanie się.
6. Karta pracy Mam pomysł.
Uczniowie zapisują pomysły na uniknięcie konfliktów z rówieśnikami w czasie pracy i zabawy. Dzieci o zainteresowaniach historycznych, które mają uzdolnienia językowe oraz potrafią wnioskować na podstawie zdobytej wiedzy, otrzymują zadanie dodatkowe: zredagowanie krótkiego tekstu odpowiadającego na pytanie: „Czy pomysł Bolesława Krzywoustego zapobiegł konfliktom rodzinnym?”.
7. Podsumowanie zajęć: sprawdzenie i omówienie kart pracy, powtórzenie ważniejszych informacji, odczytanie i skomentowanie tekstów uczniów, którzy otrzymali zadanie dodatkowe.