Związki nieorganiczne W grupie związków nieorganicznych, o których była lub będzie mowa na lekcjach w gimnazjum, wyróżnia się między innymi wodorotlenki i kwasy.
RY9LtdTVsPJjQ1
iENuGuhnFq_d5e356
1. Wodorotlenki
Wodorotlenki to związki chemiczne o stałym stanie skupienia, zbudowane z kationów metalu i anionów wodorotlenkowych. *Jony te przyciągają się siłami elektrostatycznymi, tworząc sieć krystaliczną.
R1KfZDxIrOpOD1
Wodorotlenki otrzymuje się w reakcji metali aktywnych z wodą (metali z 1. oraz 2. grupy układu okresowego, z wyjątkiem berylu). W ich wyniku powstają zasady (wodne roztwory wodorotlenków) i wydziela się wodór.
R1M7FxR0met1F1
Innym sposobem otrzymywania wodorotlenków jest działanie tlenków metali aktywnych (należących do 1. oraz 2. grupy układu okresowego z wyjątkiem berylu), zwanych tlenkami zasadowymi, na wodę.
R1146lHIs62bW1
Właściwości
Wodorotlenek sodu i wodorotlenek potasu to substancje stałe o barwie białej. Pozostawione na powietrzu po pewnym czasie rozpływają się – pochłaniają wilgoć z otoczenia. Substancje o takich właściwościach nazywamy higroskopijnymi.
R1O9AFNkCLTvQ1
Wodorotlenki są substancjami stałymi, mogą mieć różne barwy. Wodorotlenki sodu i potasu oraz innych pierwiastków z 1. grupy układu okresowego są bardzo dobrze rozpuszczalne w wodzie. Rozpuszczalność wodorotlenków pierwiastków 2. grupy zwiększa się ze wzrostem liczby atomowej berylowca, a wodorotlenki pozostałych metali są praktycznie nierozpuszczalne w wodzie.
Zgodnie z teorią rozpadu substancji na jony zasadami nazywamy związki chemiczne, które dysocjują na kationy metalu i aniony wodorotlenkowe:
Zasadami nazywamy zarówno wodorotlenki rozpuszczalne w wodzie, jak i ich wodne roztwory.
RmVFUDzlDEneK1
iENuGuhnFq_d5e436
2. Kwasy
Kwasy to związki chemiczne, których cząsteczki są zbudowane z atomów wodoru i reszty kwasowej. W cząsteczkach kwasów beztlenowych atomy wodoru łączą się bezpośrednio z atomem niemetalu.
Wzór ogólny kwasów ma postać:
gdzie: – liczba atomów wodoru w cząsteczce kwasu, – reszta kwasowa (w przypadku kwasów beztlenowych są to atomy niemetalu).
Kwasy beztlenowe otrzymuje się m.in. przez rozpuszczenie w wodzie związku chemicznego powstałego podczas reakcji wodoru z niektórymi niemetalami, np.
Kwasy tlenowe otrzymuje się m.in. w wyniku reakcji tlenku niemetalu z wodą, np.
Rzymska cyfra podawana w nawiasie po nazwie kwasu tlenowego informuje o wartościowości niemetalu, od którego pochodzi nazwa kwasu, np. kwas siarkowy(VI).
Wybrane właściwości kwasów
R1XkzMaYovasF1
Zgodnie z teorią rozpadu substancji na jony kwasami nazywamy związki chemiczne, które w roztworze wodnym dysocjują na kationy wodoru i aniony reszt kwasowych:
gdzie: – liczba atomów wodoru w cząsteczce kwasu (ładunek anionu reszty kwasowej), – reszta kwasowa.
Ładunek anionu reszty kwasowej jest równy liczbie kationów wodoru w cząsteczce kwasu. Zastosowanie kwasów beztlenowych
RVuGRfQw0wKlg1
Zastosowanie kwasów tlenowych
RVtt8pNG8JqKG1
iENuGuhnFq_d5e556
3. Wskaźniki
O tym, że badane związki chemiczne mają odmienne właściwości, można się przekonać, używając substancji zwanych wskaźnikami. Ich działanie pod wpływem różnych substancji polega na tym, że w łatwy do zaobserwowania sposób zmieniają barwę. Dzięki temu możemy stwierdzić, czy w badanej próbce jest interesująca nas substancja.
Uniwersalne papierki wskaźnikowe w środowisku kwasowym barwią się na czerwono, a w zasadowym – na zielono lub niebiesko.
Miarą kwasowości i zasadowości roztworu jest skala pH. Przyjmuje ona wartości od 0 do 14.
R1HnakRjevrqt1
iENuGuhnFq_d5e599
Zadania
Pamiętam i rozumiem
Wyjaśnij, jakie substancje nazywamy kwasami, a jakie – zasadami. Przedstaw to zagadnienie w formie infografiki.
Opisz właściwości wodorotlenków sodu i potasu oraz wyjaśnij, jakie piktogramy należy umieszczać na ich opakowaniach.
Podaj dwie metody otrzymywania wodorotlenków.
Wyjaśnij, czym różni się wodorotlenek od zasady.
Podaj reguły pracy z substancjami o właściwościach żrących.
Zapisz równania reakcji otrzymywania kwasów beztlenowych, np. i .
Czytam i interpretuję
Z tablic chemicznych odczytaj, które wodorotlenki są rozpuszczalne, a które – nierozpuszczalne w wodzie. Przedstaw po 4 przykłady w postaci tabeli.
W dowolnym źródle (podręczniki, książki, encyklopedie, Internet) znajdź informacje dotyczące przyczyn i skutków kwaśnych opadów. Napisz krótką notatkę.
*Na podstawie dostępnych źródeł (podręczniki, książki, encyklopedie, Internet) odpowiedz, czy pH gleby wpływa na rodzaj uprawianych na niej roślin.
Rozwiązuję problemy
Zaproponuj doświadczenie pozwalające sprawdzić, czy reakcja tworzenia wodorotlenku wapnia z tlenku wapnia i wody jest reakcją egzoenergetyczną.
Wyjaśnij, dlaczego fenoloftaleina nie nadaje się do wykrywania kwasów.
Sporządź roztwór mydła w wodzie, a następnie zaproponuj sposób, w jaki można sprawdzić odczyn tego roztworu.
iENuGuhnFq_d5e685
Projekt badawczy
Projekt badawczy – badanie odczynu roztworów znajdujących się w najbliższym otoczeniu
Tytuł projektu
Badanie odczynu roztworów znajdujących się w najbliższym otoczeniu
Temat projektu
Badanie odczynu wybranych roztworów za pomocą wywaru z czerwonej kapusty
Badana hipoteza
Roztwory różnych substancji różnią się odczynem.
Wszystkie badane produkty mają odczyn kwasowy.
Materiały źródłowe
Uczeń
Co dokładnie mam zamiar zrobić, by sprawdzić, czy hipoteza jest prawdziwa?
Przygotować wywar z czerwonej kapusty
Zaplanować doświadczenie pozwalające zbadać odczyn roztworu: octu, mydła, płynu do mycia naczyń, sody oczyszczonej, wody z kranu, deszczówki, wody gazowanej.
Co trzeba przygotować, by zweryfikować hipotezę?
Wywar z czerwonej kapusty
Roztwory: octu, mydła, płynu do mycia naczyń, sody oczyszczonej, wody z kranu, deszczówki, wody gazowanej
Co będę obserwować (mierzyć)?
Odczyn roztworu
Czas trwania
–
Wyniki
Przygotowanie opisu doświadczenia wraz z relacją fotograficzną z przebiegu