Film edukacyjny, Zasady wykonywania montażu dźwiękowego w studiu telewizyjnym, radiowym i postprodukcyjnym
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Film nawiązujący do treści materiału
Powiązane ćwiczenia
1. Montaż dźwięku
Zaznaczanie komórek tabeli
1. Montaż dźwięku
RVgROugjKwkHW2
Łączenie par. Oceń prawdziwość podanych zdań. Zaznacz Prawda, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub Fałsz – jeśli jest fałszywe.. Montażysta telewizyjny tnie otrzymane pliki wideo i układa je zgodnie ze scenariuszem programu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. DAW (z ang. Digital Audio Workstation) to cyfrowa stacja robocza, platforma do pracy z dźwiękiem – od nagrywania, przez edycję i montaż aż po mastering.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zakres dynamiki, głośności dźwięku, tzw. LRA, materiałów przeznaczonych do emisji w telewizji, zgodnie z pomiarem EBU–R128 nie powinien przekraczać 30 dB.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Brawo! To jest poprawna odpowiedź. Zakres dynamiki, głośności dźwięku, tzw. LRA, materiałów przeznaczonych do emisji w telewizji, zgodnie z pomiarem EBU–R128 nie powinien przekraczać 15 dB.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń prawdziwość podanych zdań. Zaznacz Prawda, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub Fałsz – jeśli jest fałszywe.. Montażysta telewizyjny tnie otrzymane pliki wideo i układa je zgodnie ze scenariuszem programu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. DAW (z ang. Digital Audio Workstation) to cyfrowa stacja robocza, platforma do pracy z dźwiękiem – od nagrywania, przez edycję i montaż aż po mastering.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zakres dynamiki, głośności dźwięku, tzw. LRA, materiałów przeznaczonych do emisji w telewizji, zgodnie z pomiarem EBU–R128 nie powinien przekraczać 30 dB.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Brawo! To jest poprawna odpowiedź. Zakres dynamiki, głośności dźwięku, tzw. LRA, materiałów przeznaczonych do emisji w telewizji, zgodnie z pomiarem EBU–R128 nie powinien przekraczać 15 dB.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2. Dźwięki, formaty i postprodukcja
Test
2. Dźwięki, formaty i postprodukcja
71195Dobra robota! Poprawnie wykonałeś test. Doskonale wykorzystałeś przyswojoną wiedzę dotyczącą dźwięków, formatów i postprodukcji. Gratulacje!Niestety, nie wszystko poszło dobrze. Wróć do materiału, który dotyczy dźwięków, formatów i postprodukcji i wyszukaj w nim te elementy, z którymi miałeś największy problem. Zobacz: Wskazówki i klucze odpowiedzi. Spróbuj ponownie rozwiązać zadanie, a na pewno się uda. Powodzenia!
Test
Rozwiąż test jednokrotnego wyboru, zaznaczając jedną poprawną odpowiedź spośród podanych.
Liczba pytań:
7
Limit czasu:
11 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Pytanie
1/7
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Czym jest proces postprodukcji w studiu filmowym? Możliwe odpowiedzi: 1. Postprodukcja jest końcowym etapem realizacji prac nad materiałem audiowizualnym., 2. Postprodukcja to wstępne przygotowanie surowych materiałów audio i wideo do obróbki., 3. Postprodukcja to proces polegający na dystrybuowaniu gotowych materiałów filmowych, np. w agencjach reklamowych.
Artefaktem dźwiękowym zwykło się nazywać Możliwe odpowiedzi: 1. przypadkowy, niechciany dźwięk w ścieżce dźwiękowej., 2. efekt specjalny celowo dodany do ścieżki dźwiękowej podczas jej obróbki., 3. podkład muzyczny zsynchronizowany z materiałem filmowym.
LRA w postprodukcji określa Możliwe odpowiedzi: 1. zakres dynamiki dźwięku., 2. częstotliwość próbkowania dźwięku., 3. rodzaj kompresji dźwięku.
Rekomendowane przez Europejską Unię Nadawców poziomy głośności dla audycji radiowych wynoszą Możliwe odpowiedzi: 1. -23 LUFS, poziomy szczytowe na -1 dBTP., 2. -32 LUFS, poziomy szczytowe na -10 dBTP., 3. -13 LUFS, poziomy szczytowe na -23 dBTP.
W którym formacie może być zgrywany i archiwizowany materiał dźwiękowy dla radia? Możliwe odpowiedzi: 1. MP3, 2. AVI, 3. MP4
Formatami transferowymi do DAW są Możliwe odpowiedzi: 1. AAF, OMF., 2. MP3, MOV., 3. DWG, AUD.
Systemem wyjściowym ścieżki dźwiękowej NIE JEST Możliwe odpowiedzi: 1. 8K., 2. Dolby Atmos., 3. SDDS Sony Dynamic Digital Sound.
3. Organizacja pracy z dźwiękiem w studiu postprodukcyjnym - test podsumowujący
Test
3. Organizacja pracy z dźwiękiem w studiu postprodukcyjnym - test podsumowujący
101195Dobra robota! Poprawnie rozwiązałeś test. Doskonale wykorzystałeś przyswojoną wiedzę dotyczącą różnych zagadnień związanych z organizacją pracy z dźwiękiem w studiu postprodukcyjnym. Gratulacje!Niestety, nie wszystko poszło dobrze. Wróć do materiału, który dotyczy zagadnień związanych z organizacją pracy z dźwiękiem w studiu postprodukcyjnym i wyszukaj w nim te elementy, z którymi miałeś największy problem. Zobacz: Wskazówki i klucze odpowiedzi. Spróbuj ponownie rozwiązać zadanie, a na pewno się uda. Powodzenia!
Test
Rozwiąż test wielokrotnego wyboru, zaznaczając jedną, dwie lub trzy poprawne odpowiedzi spośród podanych.
Liczba pytań:
10
Limit czasu:
11 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Pytanie
1/10
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Formaty plików dźwiękowych to Możliwe odpowiedzi: 1. WAV, 2. AIFF, 3. JPEG
Jakie parametry powinien posiadać dźwięk do emisji telewizyjnej? Możliwe odpowiedzi: 1. Format wyjściowy WAV/PCM, 16 bitów na 48 kHz., 2. Format wyjściowy OGG, 16 bitów na 16 kHz., 3. Format wyjściowy WAV/PCM, 48 bitów na 16 kHz.
Time Code to Możliwe odpowiedzi: 1. uporządkowane kody numeryczne, generowane w regularnych odstępach czasu przez system synchronizacji czasu., 2. kody języka HTML zapisu materiałów wideo przeznaczonych do publikacji na stronach internetowych., 3. częstotliwość próbkowania dźwięku.
Średnia głośność dźwięku dialogu do materiału filmowego powinna oscylować w granicach Możliwe odpowiedzi: 1. -10 do -11,5 dBfs., 2. -3 do -5 dBfs., 3. -20 do -21,5 dBfs.
Zgodnie ze wskazówkami ITU, średnia głośność całego materiału dźwiękowego dla kina wynosi Możliwe odpowiedzi: 1. -11 do -18 LUFS., 2. - 3 do -5 LUFS., 3. - 24 do -32 LUFS.
Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Dolby Atmos to technologia Możliwe odpowiedzi: 1. dźwięku przestrzennego., 2. transferująca praktycznie nieograniczoną liczbę dźwięków, które następnie są przekazywane do głośników, przez co uzyskujemy płynność przechodzenia dźwięków., 3. kojarzona z dźwiękiem kinowym.
Głośne efekty dźwiękowe w filmie powinny się znaleźć Możliwe odpowiedzi: 1. w okolicy -5 dBfs., 2. dokładnie -8 dBfs., 3. powyżej -10 dBfs.
Końcowy etap procesu przygotowania dźwięku, podczas którego szlifuje się szczegóły brzmieniowe, to Możliwe odpowiedzi: 1. mastering., 2. equalizacja., 3. kompresowanie.
Bezprzewodowy zestaw mikrofonowy jest nazywany Możliwe odpowiedzi: 1. mikroportem., 2. portem usb-c., 3. equalizerem.
Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Niemal w każdym studiu dźwiękowym mogą być udźwiękawiane materiały Możliwe odpowiedzi: 1. telewizyjne., 2. radiowe., 3. reklamowe.
4. Stanowisko montażowe w studiach telewizyjnych, radiowych i reklamowych
Wstaw w tekst
4. Stanowisko montażowe w studiach telewizyjnych, radiowych i reklamowych
R1PlLqPSAZYt01
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym stanowiska montażowego w studiach telewizyjnych, radiowych i reklamowych. Stanowisko montażowe w studiach telewizyjnych, radiowych, reklamowych czy w postprodukcji wymaga przygotowania jednostki komputerowej wyposażonej w platformę 1. reżyser, 2. kolorystycznej, 3. montażysta, 4. fotograficzny, 5. JPEG, 6. DAW, 7. wideo, 8. miksowanie, 9. produkcji, 10. mastering, 11. postprodukcji, 12. audio oraz systemu odsłuchowego. Pierwszą edycję materiału w telewizji wykonuje 1. reżyser, 2. kolorystycznej, 3. montażysta, 4. fotograficzny, 5. JPEG, 6. DAW, 7. wideo, 8. miksowanie, 9. produkcji, 10. mastering, 11. postprodukcji, 12. audio obrazu. Dostaje on surowy materiał, który pod okiem reportera jest cięty i układany zgodnie z koncepcją programu. Kluczem jest obraz 1. reżyser, 2. kolorystycznej, 3. montażysta, 4. fotograficzny, 5. JPEG, 6. DAW, 7. wideo, 8. miksowanie, 9. produkcji, 10. mastering, 11. postprodukcji, 12. audio. Razem z nim cięte są ścieżki dźwiękowe – zazwyczaj setki, dialogi, obrazy tła, np. ruch uliczny w reportażu. Po zmontowaniu materiału wideo dźwięk jest obrabiany bezpośrednio na stanowisku do montażu wideo albo przekazywany do studia 1. reżyser, 2. kolorystycznej, 3. montażysta, 4. fotograficzny, 5. JPEG, 6. DAW, 7. wideo, 8. miksowanie, 9. produkcji, 10. mastering, 11. postprodukcji, 12. audio dźwięku, gdzie jest dokonywana edycja ścieżki 1. reżyser, 2. kolorystycznej, 3. montażysta, 4. fotograficzny, 5. JPEG, 6. DAW, 7. wideo, 8. miksowanie, 9. produkcji, 10. mastering, 11. postprodukcji, 12. audio, jej oczyszczanie z niepotrzebnych artefaktów dźwiękowych oraz equalizacja, kompresja, a także jest dodawana ilustracja muzyczna i wykonuje się 1. reżyser, 2. kolorystycznej, 3. montażysta, 4. fotograficzny, 5. JPEG, 6. DAW, 7. wideo, 8. miksowanie, 9. produkcji, 10. mastering, 11. postprodukcji, 12. audio całości.
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym stanowiska montażowego w studiach telewizyjnych, radiowych i reklamowych. Stanowisko montażowe w studiach telewizyjnych, radiowych, reklamowych czy w postprodukcji wymaga przygotowania jednostki komputerowej wyposażonej w platformę 1. reżyser, 2. kolorystycznej, 3. montażysta, 4. fotograficzny, 5. JPEG, 6. DAW, 7. wideo, 8. miksowanie, 9. produkcji, 10. mastering, 11. postprodukcji, 12. audio oraz systemu odsłuchowego. Pierwszą edycję materiału w telewizji wykonuje 1. reżyser, 2. kolorystycznej, 3. montażysta, 4. fotograficzny, 5. JPEG, 6. DAW, 7. wideo, 8. miksowanie, 9. produkcji, 10. mastering, 11. postprodukcji, 12. audio obrazu. Dostaje on surowy materiał, który pod okiem reportera jest cięty i układany zgodnie z koncepcją programu. Kluczem jest obraz 1. reżyser, 2. kolorystycznej, 3. montażysta, 4. fotograficzny, 5. JPEG, 6. DAW, 7. wideo, 8. miksowanie, 9. produkcji, 10. mastering, 11. postprodukcji, 12. audio. Razem z nim cięte są ścieżki dźwiękowe – zazwyczaj setki, dialogi, obrazy tła, np. ruch uliczny w reportażu. Po zmontowaniu materiału wideo dźwięk jest obrabiany bezpośrednio na stanowisku do montażu wideo albo przekazywany do studia 1. reżyser, 2. kolorystycznej, 3. montażysta, 4. fotograficzny, 5. JPEG, 6. DAW, 7. wideo, 8. miksowanie, 9. produkcji, 10. mastering, 11. postprodukcji, 12. audio dźwięku, gdzie jest dokonywana edycja ścieżki 1. reżyser, 2. kolorystycznej, 3. montażysta, 4. fotograficzny, 5. JPEG, 6. DAW, 7. wideo, 8. miksowanie, 9. produkcji, 10. mastering, 11. postprodukcji, 12. audio, jej oczyszczanie z niepotrzebnych artefaktów dźwiękowych oraz equalizacja, kompresja, a także jest dodawana ilustracja muzyczna i wykonuje się 1. reżyser, 2. kolorystycznej, 3. montażysta, 4. fotograficzny, 5. JPEG, 6. DAW, 7. wideo, 8. miksowanie, 9. produkcji, 10. mastering, 11. postprodukcji, 12. audio całości.
5. Nagrania radiowe, telewizyjne i reklamowe
Wskaż element tekstu
5. Nagrania radiowe, telewizyjne i reklamowe
R1AAduNk3lpjr2
Zaznacz poprawne wyrażenia w tekście spośród podanych do wyboru. 1. Udźwiękowienie filmu realizowane jest zazwyczaj w systemie dźwiękowym 1.5/5.1.
2. Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny, czyli MTU/ITU, opracował wskazówki dotyczące poziomów nagrania i archiwizacji ostatecznej ścieżki. Wskazówki te znajdują się pod sygnaturą BS1770-3/A85.
3. Dźwięk do nagrań telewizyjnych zgrywany jest najczęściej w formacie wyjściowym WAV/PCM/DWG/PCM 16 lub 24 bity na 48 kHz.
4. Czas trwania spotów radiowych oscyluje w granicach 5–60 minut/sekund.
5. W rozgłośniach radiowych spotykamy się z trzema rodzajami materiałów dźwiękowych wymagającymi montażu - reportażami/banerami, audycjami i produkcjami reklamowymi.
Zaznacz poprawne wyrażenia w tekście spośród podanych do wyboru. 1. Udźwiękowienie filmu realizowane jest zazwyczaj w systemie dźwiękowym 1.5/5.1.
2. Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny, czyli MTU/ITU, opracował wskazówki dotyczące poziomów nagrania i archiwizacji ostatecznej ścieżki. Wskazówki te znajdują się pod sygnaturą BS1770-3/A85.
3. Dźwięk do nagrań telewizyjnych zgrywany jest najczęściej w formacie wyjściowym WAV/PCM/DWG/PCM 16 lub 24 bity na 48 kHz.
4. Czas trwania spotów radiowych oscyluje w granicach 5–60 minut/sekund.
5. W rozgłośniach radiowych spotykamy się z trzema rodzajami materiałów dźwiękowych wymagającymi montażu - reportażami/banerami, audycjami i produkcjami reklamowymi.