Rozważmy następujące problemy

Polecenie 1

Zapoznaj się z definicją papiestwa. Odpowiedz na pytanie. Co oznacza, że papież jest głową Kościoła? Zanotuj swoje przypuszczenia.

R13KeFm28KTI6
(Uzupełnij).
papiestwo
Definicja: papiestwo

Wyraz „papież” pochodzi z języka greckiego – pappas i dosłownie znaczy „ojciec”. W języku łacińskim słowo to przybrało postać papa. Początkowo papieżami nazywano wszystkich ważniejszych biskupów głównych gmin chrześcijańskich, zarówno w zachodniej części imperium rzymskiego, jak i na wschodzie. Po raz pierwszy tytuł ten w zastosowaniu do biskupa Rzymu pojawia się na inskrypcji poświęconej papieżowi Marcellemu zmarłemu ok. 304 r. Wraz ze wzrostem roli chrześcijaństwa w cesarstwie rzymskim tytuł papieża zaczyna być wyznacznikiem przywództwa nad Kościołem. Stopniowo rola ta przypada biskupom Rzymu, wiecznego miasta – symbolu świata antycznego. Ostatecznie dopiero od czasów pontyfikatu Grzegorza VII (1073‑1085) tytuł papieża przypisuje się wyłącznie głowie Kościoła katolickiego, którą zostaje biskup rzymski.

Źródła

Polecenie 2

Zapoznaj się z Dictatus Papae. Wypisz argumenty, które przemawiają za tym, że papież ma nieograniczoną władzę.

Rde4lkDZ1LCNY1
Zdjęcie przedstawia sklepienie nawy głównej kościoła. Jest ono bogato zdobione sztukateriami.
R3tnWSaux4sex
(Uzupełnij).
Dictatus Papae z 1075 r.
  1. Kościół rzymski przez samego Boga został założony.

  2. Tylko sam biskup rzymski może być prawnie nazwany biskupem powszechnym.

  3. Tylko on sam może biskupów składać z godności lub do nich przywracać.

  4. Legat jego przewodniczy wszystkim biskupom na synodzie, nawet gdy jest niższy stopniem, i może na nich wydać wyrok złożenia z godności.

  5. Nieobecnych może papież składać z godności.

  6. Z obłożonymi przez niego klątwą nie wolno przebywać w jednym domu.

  7. Jedynie jemu samemu wolno, stosownie do wymagań czasu, nowe prawa wydawać, nowe gminy zakładać, ze zgromadzenia kanoników tworzyć opactwo, z drugiej strony dzielić bogate biskupstwo a ubogie łączyć.

  8. On sam tylko może używać insygniów cesarskich.

  9. Tylko papieża stopy całować mają wszyscy książęta.

  10. Jego jednego imię ma być wspomniane w modlitwach kościelnych.

  11. Ten jeden jedyny jest tytuł [papież] na świecie.

  12. Jemu wolno władcami rozporządzać [a więc i cesarzy z tronu składać].

  13. Jemu wolno w razie potrzeby biskupów z miejsca na miejsce przenosić.

  14. W całym Kościele wolno mu duchownych mianować, gdzie by chciał.

  15. Mianowany przez niego [duchowny] może być przełożonym innego kościoła, ale nie może pełnić służby wojskowej i nie może od żadnego biskupa przyjmować urzędu wyższego stopnia.

  16. Żaden synod nie może bez jego rozkazu nazywać się powszechnym.

  17. Żaden przepis prawny i żadna księga kanonów nie może mieć ważności bez jego stopnia.

  18. Orzeczenie jego przez nikogo nie może być zaczepione, on sam zaś może unieważniać [orzeczenia] wszystkich innych.

  19. Przez nikogo nie może być on sądzony.

  20. Nikomu nie wolno [sądownie] skazywać apelującego do Stolicy Apostolskiej.

  21. Ważniejsze sprawy każdego kościoła mają być jej [Stolicy Apostolskiej] przedkładane.

  22. Kościół rzymski nigdy nie pobłądził i po wszystkie czasy, wedle świadectwa Pisma św. w żaden błąd nie popadnie.

  23. Biskup rzymski, jeśli kanonicznie został obrany, dzięki zasługom św. Piotra, niewątpliwie staje się świętym, jak świadczy św. Ennodiusz, biskup pawijski, z czym zgadza się wielu Ojców świętych, jak poznać można z dekretów świętego papieża Symacha.

  24. Na jego zlecenie i za jego zezwoleniem wolno poddanym wnosić skargi.

  25. Bez zgromadzenia synodalnego może on biskupów składać z godności i na nowo przywracać.

  26. Nikt nie ma być uważany za katolika, kto nie zgadza się z Kościołem rzymskim.

  27. On może poddanych zwalniać od wierności bezecnym.

fil2 Źródło: Dictatus Papae z 1075 r., [w:] Władysław Semkowicz, Walka Cesarstwa z Papiestwem. Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej, w świetle źródeł, Kraków 1924.
Józef Garbacik, Krystyna Pieracka Teksty źródłowe do nauki historii powszechnej wieków średnich

Podobnie jak Bóg, stwórca wszechświata uczynił na firmamencie niebieskim dwa światła: światło większe, aby rządziło dniem, i światło mniejsze, aby rządziło nocą, tak dla umocnienia powszechnego Kościoła, który nazywają królestwem niebieskim, ustanowił dwie wielkie godności,większą, aby jako dniami rządziła duszami, i mniejszą, która by jako nocą rządziła ciałami: to są powaga papieska i władza królewska. A jak księżyc bierze światło swoje od słońca, ponieważ ustępuje mu pod względem wielkości, jakości, położenia i skutków działania, podobnie władza królewska od powagi papieskiej bierze blask dostojeństwa. I im bardziej tkwi w blasku promieni słońca, tym mniejsze posiada światło, a im więcej oddala się od oblicza słonecznego, tym więcej zyskuje na jasności.

fil4 Źródło: Józef Garbacik, Krystyna Pieracka, Teksty źródłowe do nauki historii powszechnej wieków średnich, Kraków 1951.
Polecenie 3

Zapoznaj się z definicją papalizmu. Zastanów się, na jakim tle powstawał ta doktryna, czy miała wymiar religijny, czy również polityczny?

RJpc0fEsTiWhr
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Zastanów się, czy  idea supremacji władzy papieskiej jest ci bliska, czy raczej twoje poglądy są od niej dalekie. Wyjaśnij, dlaczego możesz lub z jakich powodów nie możesz się z nią utożsamić.

RbbEryp3P0OLg
(Uzupełnij).