Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do porządkowania i filtrowania danych
Autor/autorka
MIrosław Taudul
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VIII
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do porządkowania i filtrowania danych
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat realizuje podstawę programową nauczania informatyki w klasie 8 szkoły podstawowej. Jest zgodny z podręcznikiem „Informatyka dla szkoły podstawowej. Klasa VIII” z serii Teraz bajty autorstwa Grażyny Koby, wydawnictwa Migra. Lekcja ma charakter ćwiczeniowy. Uczniowie nabędą przydatne umiejętności porządkowania posiadanych danych poprzez sortowanie i filtrowanie
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Tabele w arkuszu kalkulacyjnym wypełnione danymi mogą być wykorzystywane jako proste bazy danych. Czasami zachodzi konieczność uporządkowania danych umieszczonych w takiej bazie poprzez ich posortowanie, czyli ustawienie ich w takiej kolejności w jakiej sobie życzymy lub wybranie z dużej ilości danych tylko tych, które nas interesują poprzez zastosowanie filtrowania. Poprzez zastosowanie narzędzi do sortowania i filtrowania uczniowie lepiej zrozumieją zasadę działania baz danych i poznają korzyści z umiejętności sortowania i przeszukiwania zbiorów. Tematu takiego nie można zrealizować bez użycia technologii informatycznej.
7. Cel ogólny zajęć
Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz arkusza kalkulacyjnego MS Excel. Poznanie i wykorzystanie odpowiednich narzędzi arkusza kalkulacyjnego do porządkowania i filtrowania posiadanych danych.
8. Cele szczegółowe zajęć
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów. Uczeń: 5. Prezentuje przykłady zastosowań informatyki w innych dziedzinach, w zakresie pojęć, obiektów oraz algorytmów.
II.Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń: 3. korzystając z aplikacji komputerowych, przygotowuje dokumenty i prezentacje, także w chmurze, na pożytek rozwiązywanych problemów i własnych prac z różnych dziedzin (przedmiotów), dostosowuje format i wygląd opracowań do ich treści i przeznaczenia, wykazując się przy tym umiejętnościami: 3) rozwiązywania zadań rachunkowych z programu nauczania z różnych przedmiotów w zakresie szkoły podstawowej, z codziennego życia oraz implementacji wybranych algorytmów w arkuszu kalkulacyjnym: umieszcza dane w tabeli arkusza kalkulacyjnego, posługuje się podstawowymi funkcjami, stosuje adresowanie względne, bezwzględne i mieszane, przedstawia dane w postaci różnego typu wykresów, porządkuje i filtruje dane,
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych. Uczeń: 2. Ocenia krytycznie informacje i ich źródła, w szczególności w sieci, pod względem rzetelności i wiarygodności w odniesieniu do rzeczywistych sytuacji, docenia znaczenie otwartych zasobów w sieci i korzysta z nich;
9. Metody i formy pracy
pokaz z objaśnieniem
rozmowa kierowana
praca z podręcznikiem: Informatyka dla szkoły podstawowej. Klasa VIII - „Teraz bajty”, wydawnictwo: Migra
praca na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej: https://zpe.gov.pl
praca w arkuszu kalkulacyjnym MS Excel
10. Środki dydaktyczne
komputer z zainstalowanym pakietem biurowym MS Office i dostępem do Internetu
projektor multimedialny i ekran
podręcznik: Informatyka dla szkoły podstawowej. Klasa VIII - „Teraz bajty”, wydawnictwo: Migra
program MS Excel
Zintegrowana Platforma Edukacyjna
11. Wymagania w zakresie technologii
komputery
projektor multimedialny z ekranem
dostęp do Internetu
zainstalowany pakiet biurowy MS Office (z programem MS Excel)
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Dyskusja kierowana odwołująca się do doświadczeń uczniów związanych z korzystaniem np. z zasobów dziennika elektronicznego.
Przypomnienie do czego służy arkusz kalkulacyjny i jakie rodzaje danych możemy gromadzić (zamieszczać) w tabeli arkusza kalkulacyjnego.
Podanie przykładów prostych baz danych, z którymi uczniowie mogli mieć do czynienia np. listy wpłat na wyjście do kina, listy osobowej związanej
z wyjazdem na wycieczkę (z podaniem imion rodziców, adresów zamieszkania, numerów telefonów do rodziców, itp.), ocen ze wszystkich przedmiotów na koniec semestru.
Wyświetlenie filmu „Sortowanie i filtrowanie list” https://youtu.be/MnWIrFdirtA około 4,21 min
Aktywność 2
Temat: Refleksja
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
Uczniowie na podstawie własnych doświadczeń i obejrzanego filmu odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytania:
Co to jest baza danych?
Jakie dane możemy zamieszczać z bazie danych (tabeli arkusza kalkulacyjnego)?
Jakich narzędzi programu używamy do porządkowania zamieszczonych w arkuszu danych?
Na czym polega sortowanie danych?
na czuym polega filtrowanie danych i czym różni się od sortowania?
Aktywność 3
Temat: Teoria
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Nauczyciel dokładnie wyjaśnia na czym polegają operacje sortowania i filtrowania danych na przykładzie przykładowej tabeli z danymi wyświetlonej na ekranie za pomocą projektora multimedialnego.
Wydaje polecenie pobrania pliku z tabelą do wykonania ćwiczenia 8
Daje polecenie wykonania ćwiczenia 8 z podręcznika (str. 205) i zapisania go pod odpowiednią nazwą we wskazanym miejscu, w folderze Dokumenty.
Aktywność 4
Temat: Praktyka
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności:
Nauczyciel prosi uczniów o przejście na Zintegrowaną Platformę Edukacyjną i podaje link do odpowiedniego zasobu: https://zpe.gov.pl/a/arkusz-kalkulacyjny-jako-baza-danych/D7SIVuqdy
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia 1 i 2 zamieszczone w materiale do którego otrzymali link.
Nauczyciel prezentuje sposoby filtrowania danych poprzez zaznaczenie odpowiednich filtrów oraz za pomocą filtrów liczb i tekstów.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 9 z podręcznika (str. 206) oraz ćwiczenia 3, 4 i 5 z materiału pochodzącego ze Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej, do którego otrzymali link.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Podsumowanie wiadomości i umiejętności zdobytych na lekcji:
wybrani uczniowie prezentują rozwiązania wskazanych ćwiczeń na forum klasy i przypominają sposób ich wykonania
uczniowie odpowiadają na pytania 4 i 5 z podręcznika (str. 207) dotyczące sortowania i filtrowania danych zgromadzonych w arkuszu kalkulacyjnym
nauczyciel jako zadanie domowe zadaje wykonanie ćwiczenia 6 i 7 z materiału pochodzącego ze Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej, do którego otrzymali link i wysłanie rozwiązań na platformę classroom do sprawdzenia i oceny.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Te same ćwiczenia można wykonać w programie „Calc” darmowego pakietu biurowego Libre Office, lub korzystając z aplikacji „Arkusze” w aplikacjach Google.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna