Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Zdolność skupiająca soczewki.

TREŚCI KSZTAŁCENIA:

Fizyka, III etap edukacyjny, 7.6: opisuje bieg promieni przechodzących przez soczewkę skupiającą i rozpraszającą (biegnących równolegle do osi optycznej), posługując się pojęciami ogniska i ogniskowej)

Dodatkowe wymagania szczegółowe Podstawy programowej, które można realizować przy pomocy danego pakietu zasobów:

  • Fizyka, III etap edukacyjny, 7.3: wyjaśnia powstawanie obrazu pozornego w zwierciadle płaskim, wykorzystując prawa odbicia; opisuje zjawisko rozproszenia światła przy odbiciu od powierzchni chropowatej;

  • Fizyka, III etap edukacyjny, 7.4: opisuje skupianie promieni w zwierciadle wklęsłym, posługując się pojęciami ogniska i ogniskowej, rysuje konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez zwierciadła wklęsłe;

  • Fizyka, III etap edukacyjny, 9.14: wytwarza za pomocą soczewki skupiającej ostry obraz przedmiotu na ekranie, odpowiednio dobierając doświadczalnie położenie soczewki i przedmiotu

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

  • uczeń zna rodzaje soczewek (soczewki skupiające i rozpraszające),

  • uczeń wie, jaki jest bieg promieni świetlnych po przejściu przez soczewkę skupiającą,

  • uczeń zna i rozumie pojęcia: główna oś optyczna, środek soczewki, ognisko rzeczywiste soczewki, ogniskowa soczewki,

  • uczeń wie co to jest zdolność skupiająca soczewki, wie, że jednostką zdolności skupiającej jest dioptria,

  • uczeń wie, jaki jest bieg promieni świetlnych po przejściu przez soczewkę rozpraszającą,

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI

Uczeń:

  • potrafi wyznaczyć doświadczalnie bieg promienia świetlnego po przejściu przez soczewkę wypukłą i wklęsłą

Etapy lekcji

Obszar edukacyjny

Kompetencje kluczowe

Sposób realizacji

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap wstępny

Fizyka

Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się; świadomość i ekspresja kulturalna

Zapoznanie uczniów z tematem oraz celem lekcji.

Przypomnienie wiadomości na temat własności światła.

Podające: pogadanka

Zbiorowa, jednolita

Etap realizacji

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel odtwarza prezentację multimedialną.

Prezentacja multimedialna ,,Soczewki.”

Eksponujące:

Prezentacja multimedialna

Zbiorowa (grupowa) jednolita

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne; umiejętność uczenia się.

Przeprowadzenie ćwiczenia

Uczniowie wyznaczają doświadczalnie bieg promienia świetlnego po przejściu przez soczewkę wypukłą i wklęsłą oraz miejsce powstania ogniskowych soczewek.

Ćwiczenie ,,Soczewki.”

Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Zbiorowa (grupowa) jednolita

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne; umiejętność uczenia się.

Wykonanie doświadczenia.

Nauczyciel pomaga uczniom w przeprowadzeniu doświadczenia.

Załącznik nr 1 do scenariusza.

Praktyczne:

Ćwiczenia laboratoryjne

Zbiorowa (grupowa) jednolita

Fizyka

Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne; umiejętność uczenia się; świadomość i ekspresja kulturalna

Dyskusja na temat:

Gdzie można spotkać soczewki skupiające i rozpraszające w życiu codziennym?

Uczniowie wyszukują informacje na powyższy temat w różnych źródłach.

Komputer, internet

Problemowa: aktywizująca: panelowa

Zbiorowa, jednolita

Etap końcowy

Fizyka

Podsumowanie lekcji.

Podająca: pogadanka

*propozycja dla uczniów szczególnie uzdolnionych

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo - techniczne

Chętni uczniowie mogą przygotować Prezentację multimedialną na temat ,,Soczewka skupiająca w oku ludzkim”

Praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe

Indywidualna, zróżnicowana

ZAŁĄCZNIK NR 1 – INSTRUKCJA PRZEPROWADZENIA DOŚWIADCZENIA

Doświadczenie 1

Przejście światła przez soczewki

Przygotuj :

stolik optyczny, soczewkę wypukłą (lub tarczę Kolbego). Na stoliku optycznym umieszczamy soczewkę wypukłą i obserwujemy załamanie promieni światła.

Obserwacja :

Promienie po przejściu przez soczewkę wypukłą zbiegają się w punkcie, który nazywamy ogniskiem soczewki (F). (W punkcie tym skupia się energia tych promieni.)

Wniosek :

Soczewka wypukła skupia wiązkę promieni, więc jest soczewką skupiającą.

Zastosowanie w praktyce :

a)Wykorzystanie soczewek : lupa, mikroskop, lornetka, aparat fotograficzny, aparat projekcyjny (rzutnik do przeźroczy), okulary.

b)UWAGA ! Pozostawiona w lesie butelka może podziałać jak soczewka, skupiając promienie słoneczne powodując pożar!

Doświadczenie 2

Otrzymywanie obrazów za pomocą soczewki skupiającej.

Przygotuj :

stolik optyczny i soczewkę wklęsłą . Umieść soczewkę na stoliku optycznym i obserwuj przejście przez nią promieni (równoległych).

Obserwacja :

Po przejściu przez soczewkę wklęsłą promienie ulegają rozproszeniu

Wniosek :

Soczewka wklęsła rozprasza wiązkę promieni –jest soczewką rozpraszającą.

Zastosowanie w praktyce :

  1. Wykorzystuje się je w układach z soczewkami skupiającymi np. w niektórych lornetkach, w okularach.

Doświadczenie 3

Otrzymywanie obrazów za pomocą soczewki skupiającej.

Przygotuj :

soczewkę skupiającą, świecę, biały ekran (kartka papieru).

Między zapaloną świeczką, a ekranem umieszczamy soczewkę (lupę). Lupę raz zbliżamy, a raz oddalamy od zapalonej świecy.

Obserwacja

a/ gdy soczewka znajduje się dalej od świecy, obraz przedmiotu jest mniejszy, jak na kliszy aparatu fotograficznego.

b/ gdy soczewka znajduje się blisko przedmiotu powstały obraz jest większy od świecy, jak w rzutniku.

W obu przypadkach obraz jest odwrócony.

R16otD6n2AeZD

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 89.00 KB w języku polskim
R1WHjcMusaJxw

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 75.23 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3