2) wymienia formy muzyki wokalnej i instrumentalnej;
3) omawia cechy wybranych form muzycznych (madrygał, pieśń, kanon);
5) zna kompozytorów renesansowych (Guillaume Dufay, Orlando di Lasso, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Wacław z Szamotuł, Mikołaj Gomółka, Marcin Leopolita, Mikołaj Zieleński, i in.) i podaje przykłady ich twórczości;
7) zna pojęcia: tabulatura, polifonia wokalna, a cappella, polichóralność, imitacja, kapela.
5. Barok. Uczeń:
6) zna pojęcia: system dur‑moll, polifonia imitacyjna, bas cyfrowany (basso continuo), kontrapunkt, forma ewolucyjna, orkiestra barokowa, improwizacja, forma wariacyjna, ostinato, system równomiernie temperowany, bel canto.
7. Romantyzm. Uczeń:
6) zna pojęcia: kantylena, tempo rubato, transkrypcja fortepianowa, wirtuoz, uwertura koncertowa, muzyka programowa, leitmotiv, szkoła narodowa, instrumentacja.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
2. nazywa i porządkuje główne nurty, gatunki i style muzyczne, wskazuje formy wypowiedzi artystycznej spoza tradycyjnej klasyfikacji, uzasadniając swoją wypowiedź;
4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:
a) elementy muzyki,
5. rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię
m70d623518a893d36_0000000000048
Nauczysz się
charakteryzować zarys historyczny rozwoju śpiewu wielogłosowego, klasyfikację zespołów chóralnych oraz omówić cechy poszczególnych głosów wokalnych;
charakteryzować funkcjonowanie instrumentu głosowego oraz jak jego budowa wpływa na barwę wydobywanego dźwięku;
wymieniać nazwiska polskich twórców muzyki chóralnej.
m70d623518a893d36_0000000000061
Rola głosu na przestrzeni wieków
Głos jest instrumentem towarzyszącym ludzkości od zawsze. Jego historia i związana z nią tradycja ukazują rozwój człowieka na przestrzeni wieków. W czasach prehistorycznych, głos służył przede wszystkim do porozumiewania się, natomiast do muzykowania wykorzystywano proste instrumenty, które miały służyć wykonywaniu rytmu. Można było je wykonać z różnego rodzaju i kształtów drewna, jak również ze zwierzęcych kości. W starożytności muzyka przybrała już bardziej złożoną formę. Przy akompaniamencie kitaryKitarakitary, formingiFormingaformingi lub innego instrumentu wykonywano pieśni na głos. Śpiewak zyskał nowe znaczenie i rolę - komentatora, barda, dramaturga. Sztuka pojmowana była w sposób synkretyczny – muzyka, taniec, dramat antyczny przeplatały się i tworzyły jednolite dzieła.
R1ZPeAr6jjdEg
Wraz z rozwojem cywilizacyjnym oraz rozpowszechnieniem chrześcijaństwa nastała kolejna epoka w dziejach muzyki oraz wokalistyki. Średniowiecze przyniosło chóralny śpiew jednogłosowy, zwany chorałem gregoriańskimChorał gregoriańskichorałem gregoriańskim. Chorał wykonywano podczas liturgii, w języku łacińskim, śpiewany był wyłącznie przez mężczyzn.
R1d1r9tGfIjiu1
Stopniowy rozwój gatunków i form muzycznych oraz polifonii wokalnej znacząco rozwinął rolę muzyczną chóru traktując go niemal na równi z grupami instrumentalnymi. Wykształcił się czterogłos (S – sopran, A – alt, T – tenor, B – bas), który był powszechnie stosowany we wszystkich epokach, począwszy od renesansu. Doskonałym tego dowodem są fugiFugafugi wokalne lub wokalno‑instrumentalne w dziełach oratoryjnychOratoriumoratoryjnych oraz kantatowych barokowych mistrzów – Jana Sebastiana Bacha oraz Jerzego Fryderyka Haendla.
RjtOSjpCnC1n9
Głos jako instrument
RqZAqioI2E7Mv
Rnjs0aLMrQdIS
Podczas śpiewu rezonujeRezonansrezonuje całe ciało, jednak sam dźwięk powstaje w krtani. Znajduje się ona w górnym odcinku układu oddechowego. W krtani mieszczą się fałdy (struny) głosowe, które odpowiedzialne są za fonację dźwiękuFonacja dźwiękufonację dźwięku. Ich drganie powodowane przez napływ powietrza przez szparę głośni wytwarza dźwięk. Ruch fałdów głosowych można porównać do drgającej struny w gitarze. Porównanie to można również odnieść do wysokość dźwięku – im krótszy odcinek fałdów głosowych drga, tym wydobywany dźwięk staje się wyższy i na odwrót.
Higiena krtani i emisja głosu są bardzo ważnymi czynnikami wpływającymi na funkcjonowanie krtani. Stosowanie używek, w szczególności wyrobów tytoniowych może powodować powstawanie obrzęków, a w ostateczności zmiany nowotworowe. Również złe nawyki fonacyjne wpływają na pogorszenie się pracy tego narządu. Chrypka, gwizd lub szmer podczas mowy, mogą świadczyć o niedyspozycyjności krtani i sugerować wizytę u lekarza laryngologa, bądź foniatry.
Wokalista wykorzystuje podczas śpiewu tzw. rezonatory, które podobnie jak w instrumentach nadają specyficznej barwy i wolumenu brzmienia dźwięku. Są nimi kości, zęby, a także puste przestrzenie takie jak zatoki. Ze względu na to które elementy ciała pracują, wyróżnia się dwa rejestry: głowowy (dźwięk skupiony jest na rezonatorach głowy), piersiowy (dźwięk skupiony jest na rezonatorach klatki piersiowej). W śpiewie rozrywkowym wokalista wykorzystuje barwy rejestrów i różnice między nimi, potrafi także zmieniać pracę poszczególnych rezonatorów, poprzez wykorzystanie odpowiednich metod. Śpiewak operowy dąży do wyrównania rejestrów, skupia się na rezonansie całego ciała, w wyniku czego daje to poczucie jednorejestrowości.
Podział głosów chóralnych
W zespole chóralnym głosy dzielą się na cztery główne grupy: sopranySopransoprany, altyAltalty, tenoryTenortenory i basyBasbasy.
Najwyższym głosem jest sopran. Charakteryzuje się jasną barwą. W utworach chóralnych bardzo często pełni rolę wiodącą wykonując główną melodię. Struny głosowe w głosie sopranowym są krótkie (14–19 mm), co powoduje wysokie brzmienie tego głosu. Objętość dźwięków skali sopranu zaczyna się od c1, a kończy na c3, choć najczęściej w chórze najwyższym wykonywanym dźwiękiem przez soprany jest a2.
RTSE8ODdTD2xQ
Kolejnym głosem żeńskim, niższym i pełniej brzmiącym, jest alt. Jego struny są dłuższe, stąd możliwość wykonywania dźwięków od f do e2. Głosem pośrednim między sopranem a altem jest mezzosopranMezzosopranmezzosopran (średni sopran). Wykonuje on partie od dźwięku a do g2. Wszystkie głosy żeńskie notuje się w kluczu wiolinowym.
R13D9Qb96rx40
RzwppDHRRZ7TF
RCMPslz4HSZrU
W głosach męskich najwyższym chóralnym głosem jest tenor. Charakteryzuje się często bohaterską barwą dźwięku, co wynika z wydobycia wysokich nut rezonansem klatki piersiowej, a nie rezonansem głowy (jak np. sopran, czy kontratenorKontratenorkontratenor). Wśród głosów męskich posiada on najkrótsze struny głosowe (18–22 mm), które pozwalają wydobyć dźwięki od c do a1. Partię tenorową notuje się w kluczu wiolinowym z dolnym przenośnikiem oktawowymPrzenośnik oktawowyprzenośnikiem oktawowym.
RQGVRwH2B65B2
Najniższym, i zarazem posiadającym najdłuższe struny głosowe, w chórze jest bas (24–25 mm). Pełni on przede wszystkim rolę podstawy harmonicznej. Jego zakres dźwięków wynosi od E do e1. Głosem pośrednim między basem a tenorem jest barytonBarytonbaryton. Osiąga on dźwięki od G do g1. Partie basowe oraz barytonowe notuje się w kluczu basowym.
R1QsnrJwSouOP
RXKzuRe7JuCTx
Barwę głosu tenorowego oraz basowego przybliży nam fragment utworu He trusted in God z oratorium Mesjasz J. F. Haendla:
R1HXlpWjC2IaQ1
Kontratenor jest najwyższym rodzajem głosu męskiego. Wysokość tego głosu wiąże się ze specyficznym rezonansem. Śpiewak świadomie, z wykorzystaniem odpowiedniej techniki wokalnej, używa rezonansu głowy niejako rezygnując z rezonansu klatki piersiowej i reszty ciała. Jest to w uogólnieniu technika śpiewania tzw. falsetem. Kontratenor nie jest wrodzonym typem głosu, a wyszkolonym sposobem śpiewania wokalisty tenora lub barytona. Kontratenor w chórze występuje zazwyczaj w chórach chłopięco‑męskich, w których wykonuje partie altu.
Rs7HXN8ZiDf0j
m70d623518a893d36_0000000000136
Klasyfikacja chórów
Współcześnie chór to zespół muzyczny złożony z minimum 25 śpiewaków (wokalistów). Zespoły do 15 osób nazywa się zespołami wokalnymiZespół wokalnyzespołami wokalnymi, zaś od 15 do 25 osób chórami kameralnymi. Chóry wykonują muzykę a cappellaA cappellaa cappella lub z akompaniamentem. Chór pełni także ważną rolę w utworach wielkoobsadowych, takich jak: mszeMszamsze, oratoria, czy operyOperaopery. Oprócz funkcji czysto brzmieniowej, jest również nośnikiem warstwy słownej utworu literackiego włączonego do kompozycji.
R7QKDGsfebsXH1
Chór mieszanyChór mieszanyChór mieszany jest najczęściej spotykanym rodzajem chóru. Śpiewają w nim zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Podział głosów rozpoczyna się od czterech (SATB – sopran, alt, tenor, bas), choć zdarzają się również utwory lub ich fragmenty, w których cały mieszany chór śpiewa jednym głosem (unisono). W bardziej złożonym repertuarze podział może wzrosnąć do ośmiu (SSAATTBB) lub więcej głosów.
RwCj88wu2YgKL
RW13K9u2jm23W
Rr3RHSHYHsnKu
ROPW77jUR0qDQ
R10PlFebNiITP
R1JH6uHm7VEQ5
R1RacqRig3mvE
RdYkyBtlW0Pii
R1bv5S5VPDzNM
R1XiGhQPJRH88
RPXzAgZSilIJX
Chór dziecięcy charakteryzuje się prostym brzmieniem głosów. Wynika to z wieku chórzystów (przed mutacją głosuMutacja głosumutacją głosu), a w związku z tym również z budową fałdów (strun) głosowych oraz odmiennością rezonansu (w śpiewie rezonuje całe ciało). Głosy w chórze dziecięcym (lub chłopięcym, czy dziewczęcym) osiągają podobny przedział dźwiękowy, co głosy żeńskie – sopran i alt. Podział w partyturze rozpoczyna się od dwóch (SA) do czterech (SSAA) lub nawet pięciu głosów (SSSAA).
Utwory przeznaczone na chór dziecięcy można wykonać również w chórze żeńskim.
Innym rodzajem chóruChórchóru jest chór chłopięco‑męski. Partie sopranów i altów wykonują w nim chłopcy przed mutacją, dzięki czemu brzmienie zespołu jest prostsze, delikatniejsze i bardziej spójne. Jednorodność zespołu wynika z jednej płci chórzystów. Podział głosów w takim zespole jest podobny jak w chórze mieszanym: SATB. Sięga on do ośmiu, choć zależne jest to od zaawansowania zespołu.
R8s71SdlAODFW1
W chórach amatorskich wykonawcami są najczęściej śpiewacy‑amatorzy, wykonują muzykę z pasji i osobistego zaangażowania. Chórów tego rodzaju jest bardzo wiele, działają przy ośrodkach kultury, szkołach, kościołach i innych instytucjach lub jako stowarzyszenia. W Polsce działa kilka organizacji zrzeszających chóry amatorskie, np. Federacja Caecilianum, Polski Związek Chórów i Orkiestr.
W chórach zawodowych śpiewają profesjonalni muzycy – osoby wykształcone wokalnie, absolwenci wydziałów wokalnych lub chórmistrzowskich. Śpiewanie w chórze jest ich pracą zawodową. Takie zespoły działają przede wszystkim w filharmoniach i operach. W ich repertuarze znajduje się wiele dzieł wokalno‑instrumentalnych, a nawet operowych (chóry operowe). Zdarza się, że mecenat nad chórami zawodowymi sprawują władze miasta, np. Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis z Gdańska, czy Camerata Silesia z Katowic.
Chóry mogą się również dzielić ze względu na wykonywany repertuar. Największą grupę stanowią te wykonujące repertuar muzyki poważnej, jednak są również takie, które specjalizują się w muzyce gospel lub jazzie.
Animacja pt. Wybrani polscy kompozytorzy muzyki chóralnej
R1EHG5vBKonw7
Wybrane utwory
R1JgD7TBc6SsQ
R1Xhcrt7pFWpS
RMPQocUjqE1n9
Rvgl6WARicLfd
RtqUikJRmYi1f
RRxm8yvbviAUT
R13EAOGUnaW1Z
RIzllYjBsNCOw
R113VEv4znwL5
RckEDyYOOg4Kz
m70d623518a893d36_0000000000177
Zakończenie
Głos ludzki charakteryzuje się różnorodnym sposobem wydobywania dźwięku. Naśladując odgłosy natury może szeleścić, kląskać, szeptać, a nawet krzyczeć. Oprócz samego głosu i aparatu mowy chórzysta ma do dyspozycji całe swoje ciało, stąd w partyturach chóralnych XX i XXI w. znajdziemy również oznaczenia klaskania, tupania, czy pstrykania palcami. Chórzyści władają instrumentem zdolnym wyrazić niezliczoną liczbę emocji, które towarzyszą każdemu człowiekowi.
R1OBoEmlK10CD11
Chór każdego rodzaju, jednorodny, mieszany, zawodowy, czy amatorski, pełni niezwykłą rolę w kompozycjach wokalnych czy wokalno‑instrumentalnych – wyraża zarówno treści muzyczne jak i słowne utworu. Zespół ten eksponuje emocjonalność dzieła muzycznego poprzez umiejętne wykorzystywanie głosu - instrumentu, który posiadamy wszyscy.
W Polsce funkcjonuje Polski Związek Chórów i Orkiestr (PZChiO), który zrzesza chóry, zespoły śpiewacze i orkiestry. Organizacja funkcjonuje od 2002 roku i posiada oddziały w całym kraju. Jedną z działalności podejmowanych przez PZChiO jest organizacja festiwali muzycznych, na których prezentują się rodzimi i zagraniczni muzycy.
RFQiQq6D52jR9
Zadania
Posłuchajmy utworu muzycznego Johannesa Brahmsa pt. Niemieckie Requiem, część II.
R19sRpnYuuy8r
R1b3uswhAfp7T
Ćwiczenie 1
Posłuchajmy utworu muzycznego Jerzy Fryderyk Haendel - Lascia ch'io pianga
R16kyH0E3UYGl1
R1bnkGHdnuHLn
Ćwiczenie 2
RErV1ZjOvpIlg
Ćwiczenie 3
R17JaZPT3p9kA
Ćwiczenie 4
R843GBMWSPKVa
Ćwiczenie 5
R1ZQOlxOMgqLT
Ćwiczenie 6
R1FcfXBG0lCQp
Ćwiczenie 7
Wyjaśnij pojęcie kontratenor.
Wyjaśnij pojęcie kontratenor.
Przyporządkuj hasła z lewej kolumny do właściwej definicji z kolumny prawej.
Wysoki głos męski, Głosy w tym zespole dzielą się na soprany, alty, tenory i basy, Wysoki głos żeński, Chór ten wykonuje głównie partie chóralne w operach, Głosy w tym zespole dzielą się na soprany i alty, Najwyższy głos męski
Sopran
Chór mieszany
Chór chłopięcy
Tenor
Kontratenor
Chór operowy
Słownik pojeć
A cappella
A cappella
śpiew bez akompaniamentu (udziału) instrumentów.
Alt
Alt
niski głos żeński.
Baryton
Baryton
średni głos męski.
Bas
Bas
niski głos męski.
Chorał gregoriański
Chorał gregoriański
śpiew jednogłosowy, sakralny; pochodzi z epoki średniowiecza.
Chór
Chór
zespół śpiewaków wykonujących utwór jedno- lub wielogłosowy a cappella lub z towarzyszeniem instrumentów; rozróżnia się chór męski, żeński, chłopięcy, mieszany, 1-, 2-, 3-, 4- (najczęściej) i więcej głosowy; chór 4‑głosowy mieszany składa się z sopranów, altów, tenorów i basów. W starożytnej Grecji i we wczesnym średniowieczu chór był jednogłosowy, dopiero wraz z rozkwitem polifonii powstały chóry kilkugłosowe; początkowo z chóru w zasadzie były wyłączone kobiety; partie wysokie śpiewali chłopcy, potem kastraci (neapolitańska szkoła); w XIX w. rozwój chórów zawodowych i amatorskich był ważnym czynnikiem kultury muzycznej (w Polsce chór Echo, Harfa, Lutnia i in.).
Chór jednorodny
Chór jednorodny
chór, w którym wszyscy wykonawcy są jednakowej płci lub chór dziecięcy.
Chór mieszany
Chór mieszany
chór, w którym śpiewają kobiety i mężczyźni.
Fonacja dźwięku
Fonacja dźwięku
wydobywanie dźwięku.
Forminga
Forminga
instrument strunowy powstały w starożytnej Grecji.
Fuga
Fuga
polifoniczna forma muzyczna rozwinięta w baroku.
Kitara
Kitara
instrument strunowy powstały w starożytnej Grecji.
Kontratenor
Kontratenor
najwyższy głos męski, śpiewa w tym samym zakresie dźwiękowym, co żeński alt lub sopran.
Mezzosopran
Mezzosopran
średni głos żeński.
Msza
Msza
utwór wokalno‑instrumentalny, sakralny; skomponowany do tekstu stałych części mszy w kościele katolickim.
Mutacja głosu
Mutacja głosu
zmiana brzmienia głosu występująca podczas dojrzewania; przechodzą ją zarówno chłopcy, jak i dziewczynki; zmianę brzmienia głosu powoduje powiększenie się krtani oraz wydłużenie fałdów głosowych.
Opera
Opera
utwór wokalno‑instrumentalny, sceniczny.
Oratorium
Oratorium
utwór wokalno‑instrumentalny, sakralny, pozbawiony akcji scenicznej.
Przenośnik oktawowy
Przenośnik oktawowy
określenie w partyturze (podawane też skrótem 8 pod kluczem), nakazujące transponowanie oznaczonego fragmentu o oktawę niżej.
Rezonans
Rezonans
zjawisko akustyczne polegające na wchodzeniu drgań fałdów głosowych w inne struktury ciała; rezonans nadaje głosowi właściwe, jasne lub przyciemnione, brzmienie.
Sopran
Sopran
wysoki głos żeński.
Tenor
Tenor
wysoki głos męski.
Zespół wokalny
Zespół wokalny
zespół wspólnie wykonujący muzykę z wykorzystaniem głosów.
Źródło:
Jerzy Habela, Słowniczek muzyczny, PWM/Pedagogika, Kraków 2015
m70d623518a893d36_0000000000387
Biblioteka muzyczna
R1d1r9tGfIjiu
Utwór muzyczny: „Ubi caritas et amor” – chorał gregoriański. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.
RjtOSjpCnC1n9
Utwór muzyczny: Kyrie z Wielkiej mszy h-moll BWV232, autorstwa Jana Sebastiana Bacha. Wykonawca: Grupa muzyczna L'arpa festante, pod dyrekcją Pia Praetorius. Utwór ten został wykonany w kościele St. Egidien w Norymberdze w 2009 roku. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.
RTSE8ODdTD2xQ
Utwór muzyczny:Laudate Dominum KV339 (fragment), autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta. Wykonawca: The Janáček Chamber Orchestra, pod dyrekcją Jakuba Černohorský'ego. Sopran: Patricia Janečková. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się majestatycznym, kantylenowym charakterem.
R13D9Qb96rx40
Utwór muzyczny:Pasja wg św. Jana BWV 245 (fragment), autorstwa Jana Sebastiana Bacha. Wykonawca: Uppsala Akademiska Kammarkör, pod dyrekcją Stefana Parkmana.
RzwppDHRRZ7TF
Utwór muzyczny: OperaCarmen - Habanera (fragment), autorstwa Georgesa Bizeta. Wykonawca: Orkiestra Metamorphose, pod dyrekcją Pavla Lyubomudrova, Mezzosopran: Yuliya Lebedenko. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się rezolutnym, tanecznym charakterem.
RCMPslz4HSZrU
Utwór muzyczny:Suscepit israel z utworu Magnificat BWV243, Johana Sebastiana Bacha. Wykonawca: Netherlands Bach Society, Julia Doyle (Sopran), Hana Blažíková (Sopran) and Maarten Engeltjes (Alt). dyrygent: Jos van Veldhoven. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się majestatycznym, tkliwym charakterem.
RQGVRwH2B65B2
Utwór muzyczny:Time to Say Goodbye (Con te partirò). Wykonawca: London Symphony Orchestra, pod dyrekcją Davida Malleta, Andrea Bocelli (tenor), Sarah Brightman (sopran). Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się majestatycznym, wirtuozerskim charakterem.
R1QsnrJwSouOP
Utwór muzyczny:Mów do mnie jeszcze. Wykonawca: Adam Woźniak. Fragment utworu pochodzi z Benefisu Bernarda Ładysza, który odbył się w MCC Mazurkas w Ożarowie Mazowieckim 29 września 2013 roku. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się tkliwym, wzruszającym charakterem.
RXKzuRe7JuCTx
Utwór muzyczny:Aria Skołuby z opery Straszny Dwór Stanisława Moniuszki. Wykonawca: Bernard Ładysz. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się podniosłym charakterem.
R1HXlpWjC2IaQ
Utwór muzyczny: Jerzy Fryderyk Haendel „He trustad in God” z oratorium „Mesjasz”, temat fugi w basie i tenorze. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się radosnym charakterem.
Rs7HXN8ZiDf0j
Utwór muzyczny: Utwór wykonany przez Marca Beasleya i Guido Moriniego z grupy Accordone. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się tkliwym, spokojnym charakterem.
R1XiGhQPJRH88
Utwór muzyczny: I Love My Love Utwór wykonany przez Cambridge Singers pod dyrekcją Johna Ruttera. Cechuje się spokojnym, mistycznym charakterem. Kompozycja posiada umiarkowane tempo.
R1JgD7TBc6SsQ
Utwór muzyczny: Mikołaj Gomółka, „Nieście chwałę, mocarze”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się radosnym, tanecznym charakterem.
R1Xhcrt7pFWpS
Utwór muzyczny: Mikołaj Zieleński, „Viderunt omnes”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się wirtuozerskim charakterem.
RMPQocUjqE1n9
Utwór muzyczny: Grzegorz Gerwazy Gorczycki, „Omni die dic Mariae”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się majestatycznym, religijnym charakterem.
Rvgl6WARicLfd
Utwór muzyczny: Stanisław Moniuszko Ojcze nasz. Nagranie Chóru Akademickiego Szkoły Głównej Handlowej, dyrygent: Tomasz Hynek. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się majestatyczny, modlitewnym charakterem.
RtqUikJRmYi1f
Utwór muzyczny: Stanisław Wiechowicz, „Pado dysc”. Cechuje się skocznym, ruchliwym charakterem.Kompozycja posiada szybkie tempo.
RRxm8yvbviAUT
Utwór muzyczny: Andrzej Koszewski, „Serioso Giocoso”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się tajemniczym, kantylenowym charakterem.
R13EAOGUnaW1Z
Utwór muzyczny: Józef Świder, „Cantus Gloriosus”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się radosnym, podniosłym charakterem.
RIzllYjBsNCOw
Utwór muzyczny: Romuald Twardowski, „Alleluja”. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo. Cechuje się zróżnicowanym charakterem - na początku mistyczny, później radosnym.
R113VEv4znwL5
Utwór muzyczny: Marek Jasiński, „Cantus finalis”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się podniosłym charakterem.
RckEDyYOOg4Kz
Utwór muzyczny: Paweł Łukaszewski, „Ave Maria”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się tkliwym, mistycznym charakterem.