"Złoty wiek" Rzeczypospolitej- powtórzenie.
Autor/autorka
Małgorzata Majgier
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa II
2. Przedmiot
historia
3. Temat zajęć
„Złoty wiek” Rzeczypospolitej- powtórzenie.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Lekcja jest treningiem przed pisemnym sprawdzianem i stanowi zwieńczenie oraz podsumowanie działań mających na celu usystematyzowanie i utrwalenie nabytej wiedzy z okresu „złotego wieku” Rzeczypospolitej Obojga Narodów w zakresie kultury, nauki, gospodarki i najważniejszych wydarzeń politycznych. Pozwoli również uczniom dostrzec i docenić szczytne karty naszej historii. Wybór tematu wynika z treści zawartych w podstawie programowej i zgodnego z nimi rozkładu materiału.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Narzędzia TIK wykorzystane do przeprowadzenia lekcji służą polisensorycznej metodzie prezentacji materiału powtórzeniowego, przyczyniającej się do wzrostu atrakcyjności zajęć, motywacji i zaangażowania uczniów, zainteresowania ich lekcją oraz pełniejszego przygotowania do napisania testu z omawianego działu. Stosowanie metod polisensorycznych jest szczególnie ważne w przypadku pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zastosowane technologie sprzyjają również dostosowaniu się do nowych warunków pracy- pracy zdalnej. Film edukacyjny na kanale YouTube - w atrakcyjny sposób wprowadza uczniów w tematykę lekcji. LearningApps i Wordwall- umożliwia w atrakcyjny sposób szybkie sprawdzenie zdobytej na lekcji wiedzy i jej utrwalenie. Sprzyja większemu zaangażowaniu uczniów w proces dydaktyczny i podnosi poziom atrakcyjności zajęć. Kod QR - pozwala na zaszyfrowanie treści w znaku graficznym i szybki dostęp do materiału, co uatrakcyjnia i ułatwia pracę, również uczniom niepełnosprawnym. Quizizz - umożliwia zweryfikowanie poziomu nabytej wiedzy w celu jej uzupełnienia. Rywalizacja podczas wykonywania zadań podnosi poziom motywacji uczniów do rozwijania swych umiejętności. Quizlet- pozwala uczniom na samodzielne uczenie się, powtarzanie i sprawdzanie zdobytej wiedzy.
7. Cel ogólny zajęć
Powtórzenie, usystematyzowanie, podsumowanie oraz utrwalenie wiadomości i umiejętności zdobytych w cyklu zajęć poświęconych Rzeczypospolitej XVI wieku - „złotego wieku” przy pomocy narzędzi TIK. Uświadomienie uczniom, że Polska na przestrzeni dziejów, mimo wielu kryzysów i upadków, może się również poszczycić okresami świetności. Kształtowanie kompetencji kluczowych.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń omawia najważniejsze wydarzenia z dziejów Rzeczypospolitej w XVI w.
Uczeń charakteryzuje ustrój Rzeczypospolitej (demokrację szlachecką, unię z Litwą oraz zasady elekcji władców).
Uczeń rozpoznaje i wymienia osiągnięcia kultury, gospodarki, nauki i architektury polskiej tego okresu.
Uczeń zna najważniejsze postaci i pojęcia dotyczące ww. okresu w historii Polski.
Uczeń doskonali kompetencje kluczowe: porozumiewania się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się, kompetencje informatyczne, obywatelskie oraz świadomość i ekspresję kulturalną.
9. Metody i formy pracy
Etapy lekcji są spójne z modelem uczenia się przez doświadczenie (cykl Kolba)
Metody polisensoryczne z wykorzystaniem narzędzi TIK:
eksponująca- praca z filmem,
ćwiczeniowa- praca z aplikacjami LearningApps, Wordwall, Quizizz, Quizlet
praca z tekstem (przypomnienie najważniejszych dat z zastosowaniem kodu QR)
pogadanka
Formy pracy:
praca indywidualna
praca zbiorowa
10. Środki dydaktyczne
zasoby edukacyjne na kanale You Tube- film
https://youtu.be/gWdQcvcn17c (BYLIŚMY POTĘGĄ - Złoty wiek XVI/ Hardkorowa Historia)
ćwiczenia interaktywne w aplikacji LearningApps i Wordwall
https://learningapps.org/14900623
https://learningapps.org/14901044
infografika:
https://lekcjaenter.pl/files/messages/b92c9ceff45d52708a46e34e1d232cef_infograika_zloty_wiek.png
kod QR utworzony w generatorze QR on‑line (notatka)
quiz interaktywny podsumowujący temat lekcji (Quizizz)
https://quizizz.com/admin/quiz/5faa8bf67bc130001be0769a/z%C5%82oty-wiek-rzeczypospolitej
ćwiczenia do samodzielnego utrwalenia i powtórzenia materiału w aplikacji Quizlet
https://quizlet.com/_943qyl?x=1qqt&i=3a6063
11. Wymagania w zakresie technologii
komputer/ laptop/ smartfon z dostępem do Internetu i zainstalowanym czytnikiem kodów QR, kamerką, mikrofonem i głośnikami
aplikacja Zoom
konto email
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie: Co rozumiemy pod pojęciem „złotego wieku” Rzeczypospolitej?
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Wprowadzenie do tematyki zajęć- podanie celów lekcji.
Pogadanka:
Co rozumiemy pod pojęciem „złotego wieku” w Rzeczypospolitej?
Jakie wydarzenia w dziejach Polski XVI- wiecznej i dziedziny działalności człowieka obejmujemy tym określeniem?
Ukierunkowanie uwagi uczniów przed obejrzeniem filmu.
3. Projekcja filmu edukacyjnego o „złotym wieku” w Rzeczypospolitej, znajdującego się na kanale YouTube udostępnionego przez nauczyciela uczniom na aplikacji Zoom w ramach przypomnienia wiadomości poznanych podczas realizacji materiału z ww. działu.
Link do filmu:
Aktywność 2
Temat: Refleksja: Utrwalenie wiadomości na temat wydarzeń i dziedzin działalności człowieka w dziejach Polski XVI- wiecznej objętych określeniem Złotego wieku.
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Pogadanka z uczniami na podstawie informacji zdobytych podczas projekcji filmu oraz wiedzy własnej z wykorzystaniem infografiki w celu utrwalenia wiadomości poprzez:
zwrócenie uwagi na istotne wydarzenia polityczne z XVI w.
przedstawienie ważnych postaci i pojęć z ww. okresu w dziejach Polski
przedstawienie osiągnięć w dziedzinie gospodarki, kultury, nauki i architektury.
Link do infografiki:
https://lekcjaenter.pl/files/messages/b92c9ceff45d52708a46e34e1d232cef_infograika_zloty_wiek.png
2. Ćwiczenia interaktywne powtórzeniowo- utrwalające z wykorzystaniem aplikacji LearningApps i Wordwall:
https://learningapps.org/14900623 (pojęcia)
https://learningapps.org/14901044 (postacie)
https://learningapps.org/5293125 (wydarzenia)
https://wordwall.net/pl/resource/6730111 (zabytki renesansowe w Polsce)
Aktywność 3
Temat: Teoria: Usystematyzowanie zdobytej wiedzy.
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Spostrzeżenia uczniów i ich podsumowanie.
Udzielenie odpowiedzi przez uczniów na pytanie: Czy słusznie XVI wiek w Rzeczypospolitej określany jest mianem „złotego wieku”?
Zapoznanie się z notatką podsumowującą, sporządzoną w celu utrwalenia najważniejszych wydarzeń (dostęp dla uczniów za pomocą kodu QR).
\Małgorzata ” alt=””/>\Desktop
Treść zaszyfrowanej notatki podsumowującej:
Ważne daty:
1430 - 1433 – przywilej jedlneńsko‑krakowski Władysława Jagiełły
1454 r. – przywileje cerekwicko‑nieszawskie Kazimierza Jagiellończyka
1493 r. – pierwszy sejm walny obradujący w Piotrkowie
1496 r. – statuty piotrkowskie Jana Olbrachta
1505 r. – Konstytucja „Nihil novi” (nic nowego)
1515 r. – układ w Wiedniu między Habsburgami a Jagiellonami
1525 r. – hołd pruski Albrechta Hohenzollerna złożony Zygmuntowi Staremu w Krakowie
1526 r. – bitwa pod Mohaczem
1537 r. – rokosz lwowski, zwany wojną kokoszą
1543 r. – wydanie dzieła Mikołaja Kopernika „O obrotach sfer niebieskich”
1561 r. – układ w Wilnie mistrza Zakonu Kawalerów Mieczowych Gotarda Kettlera z Polską
1569 r. – unia realna polsko‑litewska zawarta w Lublinie
1570 r. – pokój w Szczecinie kończący I wojnę północną o panowanie nad Bałtykiem
1570 r. – ugoda w Sandomierzu między luteranami, kalwinami i braćmi czeskimi
1573 r. – konfederacja warszawska
1573 r. – pierwsza wolna elekcja w Polsce
1576 r. – koronacja Stefana Batorego na króla Polski
1579 r. – utworzenie przez króla Stefana Batorego uniwersytetu w Wilnie
1596 r. – unia w Brześciu
Aktywność 4
Temat: Praktyka: Weryfikacja nabytych wiadomości i umiejętności.
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
1. Praca samodzielna: zastosowanie, sprawdzenie i utrwalenie zdobytej wiedzy przez uczniów poprzez rozwiązanie quizu z wykorzystaniem aplikacji Quizizz:
Link do quizu:
https://quizizz.com/admin/quiz/5faa8bf67bc130001be0769a/z%C5%82oty-wiek-rzeczypospolitej
2. Podsumowanie wyników quizu, wyróżnienie najlepszych uczniów.
3. Przypomnienie uczniom o przygotowaniu się do testu sprawdzającego z działu: „Złoty wiek” Rzeczypospolitej oraz podanie daty sprawdzianu.
4. Praca domowa: Podanie uczniom linku do ćwiczeń w aplikacji Quizlet do samodzielnego uczenia się, powtórzenia i sprawdzenia zdobytej wiedzy.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ankieta online- formularz Google
Link do ankiety:
https://forms.gle/ngUnY1yABKKDBy4L8
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Zajęcia można przeprowadzić w pracowni TIK z wykorzystaniem projektora.
Konieczne jest posiadanie przez uczniów smartfonów z dostępem do Internetu.
W aktywności 2 (refleksji) w punkcie 1 można zastosować pracę w w grupach (breakout room'ach), a następnie na forum klasy wprowadzić odpowiedzi na tablicy Jamboard z wklejonym obrazem (infografiką).
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć