Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Małgorzata Majgier

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa II

2. Przedmiot

historia

3. Temat zajęć

„Złoty wiek” Rzeczypospolitej- powtórzenie.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Lekcja jest treningiem przed pisemnym sprawdzianem i stanowi zwieńczenie oraz podsumowanie działań mających na celu usystematyzowanie i utrwalenie nabytej wiedzy z okresu „złotego wieku” Rzeczypospolitej Obojga Narodów w zakresie kultury, nauki, gospodarki i najważniejszych wydarzeń politycznych. Pozwoli również uczniom dostrzec i docenić szczytne karty naszej historii. Wybór tematu wynika z treści zawartych w podstawie programowej i zgodnego z nimi rozkładu materiału.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Narzędzia TIK wykorzystane do przeprowadzenia lekcji służą polisensorycznej metodzie prezentacji materiału powtórzeniowego, przyczyniającej się do wzrostu atrakcyjności zajęć, motywacji i zaangażowania uczniów, zainteresowania ich lekcją oraz pełniejszego przygotowania do napisania testu z omawianego działu. Stosowanie metod polisensorycznych jest szczególnie ważne w przypadku pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zastosowane technologie sprzyjają również dostosowaniu się do nowych warunków pracy- pracy zdalnej. Film edukacyjny na kanale YouTube - w atrakcyjny sposób wprowadza uczniów w tematykę lekcji. LearningApps i Wordwall- umożliwia w atrakcyjny sposób szybkie sprawdzenie zdobytej na lekcji wiedzy i jej utrwalenie. Sprzyja większemu zaangażowaniu uczniów w proces dydaktyczny i  podnosi poziom atrakcyjności zajęć. Kod QR - pozwala na zaszyfrowanie treści w znaku graficznym i szybki dostęp do materiału, co uatrakcyjnia i ułatwia pracę, również uczniom niepełnosprawnym. Quizizz - umożliwia zweryfikowanie poziomu nabytej wiedzy w celu jej uzupełnienia. Rywalizacja podczas wykonywania zadań podnosi poziom motywacji uczniów do rozwijania swych umiejętności. Quizlet- pozwala uczniom na samodzielne uczenie się, powtarzanie i sprawdzanie zdobytej wiedzy.

7. Cel ogólny zajęć

Powtórzenie, usystematyzowanie, podsumowanie oraz utrwalenie wiadomości i umiejętności zdobytych w cyklu zajęć poświęconych Rzeczypospolitej XVI wieku - „złotego wieku” przy pomocy narzędzi TIK. Uświadomienie uczniom, że Polska na przestrzeni dziejów, mimo wielu kryzysów i upadków, może się również poszczycić okresami świetności. Kształtowanie kompetencji kluczowych.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń omawia najważniejsze wydarzenia z dziejów Rzeczypospolitej w XVI w.

  2. Uczeń charakteryzuje ustrój Rzeczypospolitej (demokrację szlachecką, unię z Litwą oraz zasady elekcji władców).

  3. Uczeń rozpoznaje i wymienia osiągnięcia kultury, gospodarki, nauki i architektury polskiej tego okresu.

  4. Uczeń zna najważniejsze postaci i pojęcia dotyczące ww. okresu w historii Polski.

  5. Uczeń doskonali kompetencje kluczowe: porozumiewania się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się, kompetencje informatyczne, obywatelskie oraz świadomość i ekspresję kulturalną.

9. Metody i formy pracy

Etapy lekcji są spójne z modelem uczenia się przez doświadczenie (cykl Kolba)

Metody polisensoryczne z wykorzystaniem narzędzi TIK:

  • eksponująca- praca z filmem,

  • ćwiczeniowa- praca z aplikacjami LearningApps, Wordwall, Quizizz, Quizlet

  • praca z tekstem (przypomnienie najważniejszych dat z zastosowaniem kodu QR)

  • pogadanka

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca zbiorowa 

10. Środki dydaktyczne

  • zasoby edukacyjne na kanale You Tube- film

https://youtu.be/gWdQcvcn17c  (BYLIŚMY POTĘGĄ - Złoty wiek XVI/ Hardkorowa Historia)

https://lekcjaenter.pl/files/messages/b92c9ceff45d52708a46e34e1d232cef_infograika_zloty_wiek.png

  • kod QR utworzony w generatorze QR on‑line (notatka)

  • quiz interaktywny podsumowujący temat lekcji (Quizizz)

https://quizizz.com/admin/quiz/5faa8bf67bc130001be0769a/z%C5%82oty-wiek-rzeczypospolitej

  • ćwiczenia do samodzielnego utrwalenia i powtórzenia materiału w aplikacji Quizlet

https://quizlet.com/_943qyl?x=1qqt&i=3a6063

11. Wymagania w zakresie technologii

  • komputer/ laptop/ smartfon z dostępem do Internetu i zainstalowanym czytnikiem kodów QR, kamerką, mikrofonem i głośnikami

  • aplikacja Zoom

  • konto email

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Doświadczenie: Co rozumiemy pod pojęciem „złotego wieku” Rzeczypospolitej?

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      1. Wprowadzenie do tematyki zajęć- podanie celów lekcji.

      2. Pogadanka:

      • Co rozumiemy pod pojęciem „złotego wieku” w Rzeczypospolitej?

      • Jakie wydarzenia w dziejach Polski XVI- wiecznej i dziedziny działalności człowieka obejmujemy tym określeniem?

      Ukierunkowanie uwagi uczniów przed obejrzeniem filmu.

      3. Projekcja filmu edukacyjnego o „złotym wieku” w Rzeczypospolitej, znajdującego się na kanale YouTube udostępnionego przez nauczyciela uczniom na aplikacji Zoom w ramach przypomnienia wiadomości poznanych podczas realizacji materiału  z ww. działu.

      Link do filmu:

      https://www.youtube.com/watch?v=gWdQcvcn17c

  • Aktywność 2

  • Aktywność 3

    • Temat: Teoria: Usystematyzowanie zdobytej wiedzy.

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      1. Spostrzeżenia uczniów i ich podsumowanie.

      2. Udzielenie odpowiedzi przez uczniów na pytanie: Czy słusznie XVI wiek w Rzeczypospolitej określany jest mianem „złotego wieku”?

      3. Zapoznanie się z notatką podsumowującą, sporządzoną w celu utrwalenia najważniejszych wydarzeń (dostęp dla uczniów za pomocą kodu QR). 

        \Małgorzata
        \Desktop
        ” alt=””/>

       Treść zaszyfrowanej notatki podsumowującej:

      Ważne daty:

      1430 - 1433 – przywilej jedlneńsko‑krakowski Władysława Jagiełły

      1454 r. – przywileje cerekwicko‑nieszawskie Kazimierza Jagiellończyka

      1493 r. – pierwszy sejm walny obradujący w Piotrkowie

      1496 r. – statuty piotrkowskie Jana Olbrachta

      1505 r. – Konstytucja „Nihil novi” (nic nowego)

      1515 r. – układ w Wiedniu między Habsburgami a Jagiellonami

      1525 r. – hołd pruski Albrechta Hohenzollerna złożony Zygmuntowi Staremu w Krakowie

      1526 r. – bitwa pod Mohaczem

      1537 r. – rokosz lwowski, zwany wojną kokoszą

      1543 r. – wydanie dzieła Mikołaja Kopernika „O obrotach sfer niebieskich”

      1561 r. – układ w Wilnie mistrza Zakonu Kawalerów Mieczowych Gotarda Kettlera z Polską

      1569 r. – unia realna polsko‑litewska zawarta w Lublinie

      1570 r. – pokój w Szczecinie kończący I wojnę północną o panowanie nad Bałtykiem

      1570 r. – ugoda w Sandomierzu między luteranami, kalwinami i braćmi czeskimi

      1573 r. – konfederacja warszawska

      1573 r. – pierwsza wolna elekcja w Polsce

      1576 r. – koronacja Stefana Batorego na króla Polski

      1579 r. – utworzenie przez króla Stefana Batorego uniwersytetu w Wilnie

      1596 r. – unia w Brześciu

  • Aktywność 4

    • Temat: Praktyka: Weryfikacja nabytych wiadomości i umiejętności.

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

       1. Praca samodzielna: zastosowanie, sprawdzenie i utrwalenie zdobytej wiedzy przez uczniów poprzez rozwiązanie quizu z wykorzystaniem aplikacji Quizizz:

      Link do quizu:

      https://quizizz.com/admin/quiz/5faa8bf67bc130001be0769a/z%C5%82oty-wiek-rzeczypospolitej

      2. Podsumowanie wyników quizu, wyróżnienie najlepszych uczniów.

      3. Przypomnienie uczniom o przygotowaniu się do testu sprawdzającego z działu: „Złoty wiek” Rzeczypospolitej oraz podanie daty sprawdzianu.

       4. Praca domowa: Podanie uczniom linku do ćwiczeń w aplikacji Quizlet do samodzielnego uczenia się, powtórzenia i sprawdzenia zdobytej wiedzy.

      https://quizlet.com/_943qyl?x=1qqt&i=3a6063

13. Sposób ewaluacji zajęć

Ankieta online- formularz Google

Link do ankiety: 

https://forms.gle/ngUnY1yABKKDBy4L8

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Zajęcia można przeprowadzić w pracowni TIK z wykorzystaniem projektora.

Konieczne jest posiadanie przez uczniów smartfonów z dostępem do Internetu.

W aktywności 2 (refleksji) w punkcie 1 można zastosować pracę w w grupach (breakout room'ach), a następnie na forum klasy wprowadzić odpowiedzi na tablicy Jamboard z wklejonym obrazem (infografiką).

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć