Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R6wKcvUqz7Coa1

Złoty Wiek w muzyce polskiego renesansu

Źródło: online-skills.

Ważne daty

Ok. 1490 – ok. 1543 – lata życia Sebastiana z Felsztyna

Ok. 1524 – ok. 1560 – lata życia Wacława z Szamotuł

Ok. 1535 – 1591 – lata życia Mikołaja Gomółki

Ok. 1540 – ok. 1589 – lata życia Marcina Leopolity

mfa3f129550f3e7cb_0000000000050
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1dQnk8qM86pU

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 86.69 KB w języku polskim
mfa3f129550f3e7cb_0000000000053

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

4. Renesans. Uczeń:

6) charakteryzuje „Złoty wiek muzyki polskiej”;

7) zna pojęcia: tabulatura, polifonia wokalna, a cappella, polichóralność, imitacja, kapela.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;

5. rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną;

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.

mfa3f129550f3e7cb_0000000000060
Nauczysz się

charakteryzować polską muzykę renesansową;

opisywać sylwetki polskich kompozytorów renesansowych;

stosować właściwą terminologię muzyczną;

rozpoznawać dzieła i ich autorów.

Na królewskim dworze

R10TRskVH9d0A
W celu wysłuchania audiobooka należy wybrać przycisk Odtwórz/Pauza. Można także zatrzymać audiobook za pomocą przycisku Stop, przejść do poprzedniego akapitu za pomocą przycisku Poprzedni lub do kolejnego akapitu korzystając z przycisku Następny.
Polecenie 1

Na podstawie powyższego tekstu źródłowego wskaż funkcje muzyki na królewskim dworze.

R1cOn5NRfmloT
Na podstawie powyższego tekstu źródłowego wskaż funkcje muzyki na królewskim dworze. Zapisz swoją odpowiedź.

Muzyka polska w dobie renesansu

W XVI wieku nastąpił rozkwit polskiej muzyki. Był to okres świetności i splendoru polskich kompozytorów, którzy poziomem artystycznym dorównywali zagranicznym twórcom, do czego przyczynił się mecenat królewski, wspierający kulturę muzyczną.

Dla pielęgnowania wielogłosowej muzyki kościelnej czyli śpiewu figuralnego ufundował Zygmunt I. Stary w r. 1543  Kapelę  Rorantystów  na Wawelu na wzór włoskiej Kapeli Sykstyńskiej. Pierwszym przełożonym był  Mikołaj z Poznania  w ciągu XVI. i XVII. w. stali na jej czele wybitni nasi kompozytorzy którzy dziełami swojemi zasilali repertuar chóru złożonego z głosów męskich i falsetystów dla wyższych partyj.
Obok Kapeli Rorantystów ufundowano w r. 1619 Kapelę  katedralną  pozostającą również pod kierunkiem znakomitych kompozytorów głównie Włochów jak Annibale  Orgas  Francesco Ligli– Lilius  Bernardino  Terzago. W końcu w r. 1630 stworzono jeszcze trzecią kapelę w katedralnym kościele św. Stanisława t. j. Kapelę  Angelistów. Działalnością i wzajemnym stosunkiem tych korporacyj muzycznych zajął się w wyczerpującej pracy Dr. Adolf Chybiński. — inne kościoły krakowskie miały także dobre chóry i orkiestrę jak np. kościół Marjacki kościół św. Piotra; kapela opactwa Benedyktynów w Tyńcu i Cystersów w Mogile słynęła daleko z bogatego repertuaru i poziomu artystycznego. Znaczenie  Krakowa  jako ogniska kultury muzycznej upadło z końcem XVI. wieku gdyż po przeniesieniu się dworu królewskiego za Zygmunta III. Wazy do  Warszawy  tutaj rozwijali swą twórczość najwybitniejsi kompozytorzy XVII w..

Źródło: http://www.gutenberg.czyz.org/word,60842

R198VIJsEZZai
Zygmunt Put (fot.), Kościół św. Stanisława i św. Wacława, Kraków, wikimedia.org, CC BY 3.0

Na kształtowanie się XVI w. muzyki polskiej miało wpływ kilka panujących w Europie nurtów. Reformacja luterańska i bezpośrednia granica z państwami niemieckimi umożliwiły przeniknięcie elementów chorału protestanckiegoChorał protestanckichorału protestanckiego. Pojawiły się także inspiracje muzyką krajów niderlandzkich, w których dominowała rozbudowana polifoniaPolifoniapolifonia oraz szkołą rzymską, pielęgnującą śpiew a cappellaA cappellaa cappella. Synteza tych elementów wykształciła unikalny styl kompozytorów polskich doby renesansu.

Najwybitniejsi przedstawiciele polskiej muzyki renesansowej

Jednym z czołowych kompozytorów polskiego renesansu jest Wacław z Szamotuł (Wacław Szamotulski), absolwent Akademii Krakowskiej, nadworny kompozytor króla Zygmunta Augusta. Był związany z polskim środowiskiem protestanckim, a sam przeszedł na kalwinizm, co miało wpływ na jego utwory, w których rezygnował z języka łacińskiego na rzecz języka narodowego.

Najdostojniejszym talentem XVI. w. jest  Wacław z Szamotuł   Szamotulski  († 1572) mistrz techniki imitacyjnej świetny polifonista odznaczający się niezwykłą inwencją melodji. Motety jego umieszczali niemieccy wydawcy: Montanus i Neuber w Norymberdze w swych zbiorach obok dzieł największych mistrzów muzyki zachodniej. Prócz pieśni 4–głosowych komponowanych do tekstów polskich napisał Szamotulski na chór męski „Lamentationes Hieremiae Prophetae“ wyd. w Krakowie 1553 niestety niekompletnie zachowane zginęły również msze 4– 5– i 8–głosowe. Z pieśni Szamotulskiego największą popularność zdobyła pieśń „Ach mój niebieski panie“ dotąd śpiewana w polskim Kościele ewangelickim. Najliczniejszy zbiór 4– głosowych   pieśni  polskich wydawanych głównie przez obóz dyssydencki a drukowanych w Krakowie u Mat. Siebeneichesa i in. między 1530—1559 zachował się w Bibljotece Ordynacji Zamoyskiej w Warszawie i w t. zw. Kancjonale Puławskim w Muzeum XX. Czartoryskich w Krakowie.

Źródło: http://www.gutenberg.czyz.org/word,60842

RlP0nd0Py0sCk
Ilustracje przedstawiają zapis nutowy utworu „Modlitwa, gdy dziadki spać idą”. Po zaznaczeniu kursorem myszy grafiki zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny „Modlitwa, gdy dziadki spać idą”, autorstwa Wacława z Szamotuł, wykonawca: Collegium Vocale Bydgoszcz. Utwór „Modlitwa, gdy dziadki spać idą”, autorstwa Wacława z Szamotuł wykonywany jest przez czterogłosowy chór mieszany a cappella. Tempo utworu jest wolne, każdy z głosów wykonuje swoją partię autonomicznie, co wskazuje, że utwór jest polifoniczny. Tekst utworu; Już się zmierzcha, nadchodzi noc, prośmy Boga o pomoc, aby On naszym stróżem był, od złych czartów nas obronił, którzy najlepiej w ciemności używają swej chytrości.
Wacław z Szamotuł, widok nutowy utworu „Modlitwa, gdy dziadki spać idą”, idn.org.pl, CC BY 3.0 (ilustracja); Wacław z Szamotuł, „Modlitwa, gdy dziadki spać idą”, XVI w., online-skills, CC BY 3.0

Sebastian z Felsztyna (Felsztyński) uważany był w renesansie za jednego z najważniejszych kompozytorów polskich. Wychowywał się w rodzinie szlacheckiej Herburtów, która zauważyła jego potencjał i zapewniła mu ukończenie Akademii Krakowskiej. Artysta, znany za granicą jako Sebastian Herburt, był założycielem szkoły muzycznej w Sanoku.

Do mistrzów naszej muzyki „złotego wieku“ w epoce Jagiellonów należą:  Sebastjan z Felsztyna Felsztyński  znakomity nauczyciel teoretyk i kompozytor. Z bogatej twórczości jego ocalały tylko trzy kompozycje: „Prosa ad Rorate tempore Paschali“ (wyd. X. Dr. J. Surzyński w „Monumenta musices sacrae in Polonia“ 1887) graduale „Alleluia Felix es Virgo Maria“ i „Alleluia ad Rorate“; zaginęły natomiast drukowane u Victora w Krakowie w r. 1522 „Aliquot hymni ecclesiastici“. Zachowane kompozycje Felsztyńskiego świadczą o wpływie muzyki niderlandzkiej i niemieckiej.

(…)

Odłogiem leżąca u nas literatura teoretyczna  ożywia się w połowie XVI. wieku.  Sebastjan Felsztyński  wydaje prócz podręczników o akcentach kościelnych traktaty poświęcone zagadnieniom śpiewu liturgicznego „Opusculum musicae choralis“ i skomplikowanym zagadnieniom muzyki wielogłosowej figuralnej „Opusculum musicae mensuralis“ (…)

Źródło: http://www.gutenberg.czyz.org/word,60842

RMRfQEBkWe8TR
Utwór Alleluia. Felix Es, Sacra Virgo Maria Sebastiana z Felsztyna w wykonaniu Zespołu Męskiego Gregorianum w składzie: Robert Lawaty (kontratenor), Jacek Iwaszko (tenor), Tomasz Gozdek (baryton), Martin M. Sobczyk (baryton), Leszek Kubiak (bas), Jan Kurek (bas). Dyrygent: Berenika Jozajtis. Jest to utwór czterogłosowy, a cappella, z licznymi melizmatami, utrzymany w żywym tempie.

Marcin ze Lwowa (Leopolita), prawdopodobnie ukończył Akademię Krakowską, chociaż niektóre źródła mówią o pobieraniu przez niego nauk od Sebastiana Felsztyńskiego. Był nadwornym kompozytorem i organistą króla Zygmunta Augusta, a także członkiem Kapeli Rorantysyów, zrezygnował jednak z posady i resztę życia spędził we Lwowie. Uważany jest za jednego z czołowych twórców muzyki kościelnej, charakteryzującej się bogatą polifonią franko‑flamandzką.

Drugą potężną indywidualnością w naszej muzyce XVI. W. jest Marcin Lwowczyk Leopolita  ze Lwowa (1540—1589). Według znanego dzieła Szym. Starowolskiego „Hekatontas“ miał być Leopolita uczniem Seb. Felsztyńskiego. Tylko część jego bogatej twórczości zachowała się: trzy msze pięciogłosowe „Missa: aschalis Rorate De resurrectione“ i cztery motety również pięciogłosowe. Cykl pieśni kościelnych na cały rok (totius anni cantus ecclesiast) zachowany w tabulaturze Tow. Muz. W Warszawie Nr 220 bezimiennie uważa Dr Z. Jachimecki za dzieło Leopolity.

Źródło: http://www.gutenberg.czyz.org/word,60842

RGem2ebA1TnyE
Ilustracja interaktywna przedstawia widok nutowy utworu „Missa Paschalis, Kyrie”. Po zaznaczeniu kursorem myszy krótki opis utworu oraz odtworzony utwór muzyczny „Missa Paschalis”, „Kyrie”, autorstwa Marcina Leopolity. Utwór Kyrie w wykonaniu zespołu Il Canto to pięciogłosowa msza na sopran, alt, dwa tenory i bas wykonywana a cappella. Nastrój utworu jest kontemplacyjny, tempo umiarkowane, brak dużych zróżnicowań dynamicznych.
Marcin Leopolita, widok nutowy utworu „Missa Paschalis, Kyrie”, biblioteka2.caecilianum.eu, CC BY 3.0 (ilustracja); Marcin Leopolita, „Missa Paschalis, Kyrie”, XVI w, online-skills, CC BY 3.0

Mikołaj Gomółka był mieszczaninem, dorastał w gronie paziów króla Zygmunta Augusta, co umożliwiło mu rozpoczęcie nauki u jednego z królewskich instrumentalistów. Pełnił funkcję nadwornego muzyka na dworze kanclerza Jana Zamoyskiego. Jego najbardziej znane i jedyne zachowane do dzisiaj dzieło to Melodie na psałterz polski, skomponowane do poetyckiego tłumaczenia biblijnych psalmów, którego autorem był Jan Kochanowski.

Największą popularność wśród kompozytorów XVI. wieku zdobył Mikołaj Gomółka  († 1609) mistrz czterogłosowych psalmów do przekładu J. Kochanowskiego (1580 Kraków drukarnia Łazarza). Odznaczają się one prostotą formy są „łacniuchno uczynione dla naszych prostych domaków“ jak mówi sam kompozytor w wierszu dedykacyjnym wystosowanym do biskupa krakowskiego Piotra Myszkowskiego; dalszą ich cechą jest polot melodji liryzm i głęboka uczuciowość; nieraz potrącają o nutę pieśni ludowej a nawet i rytmy taneczne. W związku ze starannem traktowaniem tekstu pozostają rysy ilustracyjno–programowe.

Źródło: http://www.gutenberg.czyz.org/word,60842

RdvvBjhQwwbt3
Ilustracja interaktywna przedstawia stronę tytułową Melodii na Psałterz polski Mikołaja Gomółki. Po zaznaczeniu kursorem myszy widoczny jest krótki opis utworu oraz odtwarzany utwór muzyczny „Kleszczmy rękoma”, autorstwa Mikołaja Gomółki. Utwór jest wykonywany przez flety proste oraz czterogłosowy mieszany zespół wokalny. Psalm ma taneczny charakter i umiarkowane tempo. Brak różnic dynamicznych.
Strona tytułowa Melodii na Psalterz polski Mikołaja Gomółki, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja 1); Mikołaj Gomółka, widok nutowy utworu „Kleszczmy rękoma”, biblioteka2.caecilianum.eu, CC BY 3.0 (ilustracja 2); Mikołaj Gomółka, „Kleszczmy rękoma”, XVI w, online-skills, CC BY 3.0

Zadania

Ćwiczenie 1
RDdc3uzT7WTHz
Utwór do zadania nr 1. Jest to utwór czterogłosowy, a cappella, z licznymi melizmatami, utrzymany w żywym tempie.
RPRCP6ShX8N32
Kto jest autorem motetu Alleluia. Felix Es, Sacra Virgo Maria? Możliwe odpowiedzi: 1. Sebastian z Felsztyna, 2. Marcin Leopolita, 3. Wacław z Szamotuł, 4. Mikołaj Gomółka.
RPZUH6KitIi7T
Ćwiczenie 2
Wskaż te zdania, które są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Na kształt polskiej muzyki renesansu wpływały nurty europejskie., 2. W 1543 roku Zygmunt stary utworzył Kapelę Rorantystów., 3. Reformacja protestancka nie miała wpływu na polską muzykę renesansu., 4. W renesansie powstawały dzieła pisane w językach narodowych.
R1Phx21g6AwMf
Ćwiczenie 3
Dokończ zdania. Nadworni kompozytorzy królewscy nosili miano compositor [Tu uzupełnij]. Sebastian z Felsztyna wychowany został przez rodzinę [Tu uzupełnij]. Szkoła rzymska pielęgnowała tradycję śpiewania [Tu uzupełnij].
Ćwiczenie 4
R1WjBo3PLMFEw
Utwór do zadania nr 4. Jest wykonywany przez flety proste oraz czterogłosowy mieszany zespół wokalny. Ma taneczny charakter i umiarkowane tempo. Brak różnic dynamicznych.
R1JYE2uYpRapV
Kto jest autorem psalmu "Kleszczmy rękoma"? Wpisz imię i nazwisko kompozytora dzieła.
Ćwiczenie 5
R1LUdcoj5NBHK
Utwór do zadania nr 5. Utwór jest pięciogłosowy na sopran, alt, dwa tenory i bas wykonywany a cappella. Nastrój utworu jest kontemplacyjny, tempo umiarkowane, brak dużych zróżnicowań dynamicznych.
R1B4cNtWpJQHI
Jaką funkcję pełni utwór „Missa Paschalis” autorstwa Marcina Leopolity? Możliwe odpowiedzi: 1. wojskowa, 2. religijna, 3. reprezentacyjna, 4. biesiadna
RAHELMeBMYj5o
Ćwiczenie 6
Wskaż imię i nazwisko kompozytora, który stworzył muzyczne opracowanie psalmów biblijnych w języku polskim. Możliwe odpowiedzi: 1. Sebastian z Felsztyna, 2. Mikołaj Gomółka, 3. Wacław z Szamotuł, 4. Marcin Leopolita
RVLtUqKB4obqy
Ćwiczenie 7
Połącz pojęcia z ich opisem. Chorał protestancki Możliwe odpowiedzi: 1. Śpiew bez akompaniamentu instrumentów, rodzaj muzyki przeznaczonej do wykonania wyłącznie chórowego., 2. Oficjalne pieśni i hymny niemieckiego Kościoła protestanckiego (ewangelickiego); od XVI w. wykonywane przez wiernych w czasie nabożeństw w językach narodowych., 3. Rodzaj faktury wynikający z występowania w utworze kilku niezależnych, lecz skoordynowanych ze sobą linii melodycznych, w przeciwieństwie do homofonii. Polifonia Możliwe odpowiedzi: 1. Śpiew bez akompaniamentu instrumentów, rodzaj muzyki przeznaczonej do wykonania wyłącznie chórowego., 2. Oficjalne pieśni i hymny niemieckiego Kościoła protestanckiego (ewangelickiego); od XVI w. wykonywane przez wiernych w czasie nabożeństw w językach narodowych., 3. Rodzaj faktury wynikający z występowania w utworze kilku niezależnych, lecz skoordynowanych ze sobą linii melodycznych, w przeciwieństwie do homofonii. A cappella Możliwe odpowiedzi: 1. Śpiew bez akompaniamentu instrumentów, rodzaj muzyki przeznaczonej do wykonania wyłącznie chórowego., 2. Oficjalne pieśni i hymny niemieckiego Kościoła protestanckiego (ewangelickiego); od XVI w. wykonywane przez wiernych w czasie nabożeństw w językach narodowych., 3. Rodzaj faktury wynikający z występowania w utworze kilku niezależnych, lecz skoordynowanych ze sobą linii melodycznych, w przeciwieństwie do homofonii.

Słownik pojęć

A cappella
A cappella

śpiew bez akompaniamentu instrumentów, rodzaj muzyki przeznaczonej do wykonania wyłącznie chórowego.

Chorał protestancki
Chorał protestancki

oficjalne pieśni i hymny niemieckiego Kościoła protestanckiego (ewangelickiego); od XVI w. wykonywane przez wiernych w czasie nabożeństw w językach narodowych.

Polifonia
Polifonia

rodzaj faktury wynikający z występowania w utworze kilku niezależnych, lecz skoordynowanych ze sobą linii melodycznych, w przeciwieństwie do homofonii; także technika kompozytorska polegająca na prowadzeniu, zgodnie z regułami kontrapunktu, jednocześnie 2 lub więcej linii melodycznych.

Słownik pojęć opracowano na podstawie:

encyklopedia.pwn.pl

Biblioteka muzyczna

RlP0nd0Py0sCk
Ilustracje przedstawiają zapis nutowy utworu „Modlitwa, gdy dziadki spać idą”. Po zaznaczeniu kursorem myszy grafiki zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny „Modlitwa, gdy dziadki spać idą”, autorstwa Wacława z Szamotuł, wykonawca: Collegium Vocale Bydgoszcz. Utwór „Modlitwa, gdy dziadki spać idą”, autorstwa Wacława z Szamotuł wykonywany jest przez czterogłosowy chór mieszany a cappella. Tempo utworu jest wolne, każdy z głosów wykonuje swoją partię autonomicznie, co wskazuje, że utwór jest polifoniczny. Tekst utworu; Już się zmierzcha, nadchodzi noc, prośmy Boga o pomoc, aby On naszym stróżem był, od złych czartów nas obronił, którzy najlepiej w ciemności używają swej chytrości.
Wacław z Szamotuł, widok nutowy utworu „Modlitwa, gdy dziadki spać idą”, idn.org.pl, CC BY 3.0 (ilustracja); Wacław z Szamotuł, „Modlitwa, gdy dziadki spać idą”, XVI w., online-skills, CC BY 3.0
RMRfQEBkWe8TR
Utwór Alleluia. Felix Es, Sacra Virgo Maria Sebastiana z Felsztyna w wykonaniu Zespołu Męskiego Gregorianum w składzie: Robert Lawaty (kontratenor), Jacek Iwaszko (tenor), Tomasz Gozdek (baryton), Martin M. Sobczyk (baryton), Leszek Kubiak (bas), Jan Kurek (bas). Dyrygent: Berenika Jozajtis. Jest to utwór czterogłosowy, a cappella, z licznymi melizmatami, utrzymany w żywym tempie.
RGem2ebA1TnyE
Ilustracja interaktywna przedstawia widok nutowy utworu „Missa Paschalis, Kyrie”. Po zaznaczeniu kursorem myszy krótki opis utworu oraz odtworzony utwór muzyczny „Missa Paschalis”, „Kyrie”, autorstwa Marcina Leopolity. Utwór Kyrie w wykonaniu zespołu Il Canto to pięciogłosowa msza na sopran, alt, dwa tenory i bas wykonywana a cappella. Nastrój utworu jest kontemplacyjny, tempo umiarkowane, brak dużych zróżnicowań dynamicznych.
Marcin Leopolita, widok nutowy utworu „Missa Paschalis, Kyrie”, biblioteka2.caecilianum.eu, CC BY 3.0 (ilustracja); Marcin Leopolita, „Missa Paschalis, Kyrie”, XVI w, online-skills, CC BY 3.0
RdvvBjhQwwbt3
Ilustracja interaktywna przedstawia stronę tytułową Melodii na Psałterz polski Mikołaja Gomółki. Po zaznaczeniu kursorem myszy widoczny jest krótki opis utworu oraz odtwarzany utwór muzyczny „Kleszczmy rękoma”, autorstwa Mikołaja Gomółki. Utwór jest wykonywany przez flety proste oraz czterogłosowy mieszany zespół wokalny. Psalm ma taneczny charakter i umiarkowane tempo. Brak różnic dynamicznych.
Strona tytułowa Melodii na Psalterz polski Mikołaja Gomółki, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja 1); Mikołaj Gomółka, widok nutowy utworu „Kleszczmy rękoma”, biblioteka2.caecilianum.eu, CC BY 3.0 (ilustracja 2); Mikołaj Gomółka, „Kleszczmy rękoma”, XVI w, online-skills, CC BY 3.0

Bibliografia

Katarzyna Morawska, Renesans 1500–1600, Historia muzyki polskiej, pod red. Stefana Sutkowskiego, Tom 2, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014

Józef Chomiński, Krystyna Wilkowska‑Chomińska, Historia muzyki, PWM Warszawa 1989.

http://www.gutenberg.czyz.org/word,60842