Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Źródła ikonograficzne

Zakres

IV etap edukacyjny

Przedmiot

Historia sztuki

Wymagania szczegółowe:

(2.2) rozpoznaje w dziele sztuki temat i potrafi wskazać́ jego źródło ikonograficzne;

Temat lekcji:

Źródła ikonograficzne

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna źródła ikonograficzne malarstwa religijnego i mitologicznego,

  • zna motywy w malarstwie religijnym i mitologicznym,

  • określa temat obrazu.

umiejętności – uczeń:

  • potrafi wskazać źródło zaczerpnięte w danym dziele,

  • odróżnia tematykę mitologiczną od religijnej,

postawy:

  • szacunek dla malarstwa religijnego,

  • kształtowanie umiejętności poznawczych,

  • wyrabianie poglądów estetycznych.

Metody pracy:

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa, praca grupowa

Środki dydaktyczne,

Słownik motywów w sztuce lub inny, np. słownik symboli, Mitologia, Pismo święte Starego i Nowego Testamentu

w tym zasoby multimedialne:

zadanie interaktywne do łączenia motywów w sztuce z ich źródłami ikonograficznymi I plastycznymi.

Przebieg lekcji

faza wprowadzająca:

(7 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Uczniowie podczas burzy mózgów odpowiadają na pytanie: skąd artysta bierze temat do obrazu? Skąd czerpie pomysł?

  3. Wśród odpowiedzi powinny znaleźć się: mitologia i Stary oraz Nowy testament.

  4. Nauczyciel wyjaśnia, że to, co przedstawia obraz to jego temat, a to, co jest zawarte w obrazie to motyw.

faza realizacyjna:

(30 min.)

  1. Nauczyciel uruchamia zadanie interaktywne do łączenia motywów w sztuce z ich źródłami ikonograficznymi.

  2. Uczniowie wykonują zadanie z pomocą nauczyciela, sporządzając notatkę w formie tabeli:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy, Na podstawie własnych notatek oraz słownika motywów w sztuce uczniowie wykonują zadanie, polegające na wyszukaniu:

    1. grupa 1 ma za zadanie wskazanie dzieł podejmujących tematy z życia Chrystusa.

    2. grupa 2 wyszukuje dzieł związanych z życiem Marii i świętych

    3. grupa 3 wyszukuje obrazów, które podejmują temat Wenus.

  2. Uczniowie, którzy pracują nad tematyką biblią poszukują w Piśmie świętym cytatów, które odnoszą się do dzieł.

  3. Uczniowie opracowujący tematy mitologiczne w obrazach korzystając ze słownika lub innych źródeł poszukują dziełach symboli, atrybutów, odczytują ich znaczenie, szukają również cytatów z Mitologii.

  4. Uczniowie prezentują wyniki swoich prac.

faza podsumowująca:

(8 min.)

  1. W celu utrwalenia materiału uczniowie samodzielnie wykonują zadanie interaktywne.

  2. Nauczyciel ocenia prezentacje uczniów

R1S9xPm7fBoUJ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 95.50 KB w języku polskim
RKU7l46qWJXyJ

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 88.14 KB w języku polskim