| |
| |
| |
| |
| (2.2) rozpoznaje w dziele sztuki temat i potrafi wskazać́ jego źródło ikonograficzne; |
| |
| |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
zna źródła ikonograficzne malarstwa religijnego i mitologicznego,
zna motywy w malarstwie religijnym i mitologicznym,
określa temat obrazu.
|
| umiejętności – uczeń:
potrafi wskazać źródło zaczerpnięte w danym dziele,
odróżnia tematykę mitologiczną od religijnej,
|
| postawy:
szacunek dla malarstwa religijnego,
kształtowanie umiejętności poznawczych,
wyrabianie poglądów estetycznych.
|
| |
| |
| |
| indywidualna, zbiorowa, praca grupowa |
| |
| Słownik motywów w sztuce lub inny, np. słownik symboli, Mitologia, Pismo święte Starego i Nowego Testamentu |
w tym zasoby multimedialne: | zadanie interaktywne do łączenia motywów w sztuce z ich źródłami ikonograficznymi I plastycznymi. |
| |
| |
faza wprowadzająca: (7 min.) |
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).
Uczniowie podczas burzy mózgów odpowiadają na pytanie: skąd artysta bierze temat do obrazu? Skąd czerpie pomysł?
Wśród odpowiedzi powinny znaleźć się: mitologia i Stary oraz Nowy testament.
Nauczyciel wyjaśnia, że to, co przedstawia obraz to jego temat, a to, co jest zawarte w obrazie to motyw.
|
faza realizacyjna: (30 min.) |
Nauczyciel uruchamia zadanie interaktywne do łączenia motywów w sztuce z ich źródłami ikonograficznymi.
Uczniowie wykonują zadanie z pomocą nauczyciela, sporządzając notatkę w formie tabeli:
Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy, Na podstawie własnych notatek oraz słownika motywów w sztuce uczniowie wykonują zadanie, polegające na wyszukaniu:
grupa 1 ma za zadanie wskazanie dzieł podejmujących tematy z życia Chrystusa.
grupa 2 wyszukuje dzieł związanych z życiem Marii i świętych
grupa 3 wyszukuje obrazów, które podejmują temat Wenus.
Uczniowie, którzy pracują nad tematyką biblią poszukują w Piśmie świętym cytatów, które odnoszą się do dzieł.
Uczniowie opracowujący tematy mitologiczne w obrazach korzystając ze słownika lub innych źródeł poszukują dziełach symboli, atrybutów, odczytują ich znaczenie, szukają również cytatów z Mitologii.
Uczniowie prezentują wyniki swoich prac.
|
faza podsumowująca: (8 min.) |
W celu utrwalenia materiału uczniowie samodzielnie wykonują zadanie interaktywne.
Nauczyciel ocenia prezentacje uczniów
|