Żubr grzecznie żuje dojrzałą porzeczkę, czyli o rz i ż

Wypisz z wyrazowych ciągów słowa z „rz” i „ż”. Następnie tutaj lub w zeszycie zapisz odpowiednie zasady ortograficzne dotyczące pisowni „rz” lub „ż”.
W podanych zdaniach zaznacz kolorem fioletowym wyrazy stanowiące wyjątki w zasadach pisowni rz lub ż.
fioletowy
Słowo jest jak pszczoła: posiada miód i żądło.
Przed dobrym owsem i pszenica czoła uchyli.
Moda kształtuje ciało kobiety na swój własny sposób.
Dobremu wszędzie dobrze.
Gdzie Bóg gospodarzy, tam się wszystko darzy.
Najlepsza jesień tego nie zrodzi, czego wiosna nie zasiała.
Nowina zła rzadko się odmieni.
Czyń dobro i rzucaj je do wody.
Gdzie papież, tam Rzym.
Do odgadniętych wyjątków dopisz tutaj lub zeszycie po dwa wyrazy pokrewne.
Z rozsypanych sylab ułóż słowa z ż lub rz. Zapisz je w zeszycie w dwóch kolumnach.
ko, żki, rzę, żuch, ba, rza, rzeń, ża, żo, dy
chy | |
zwie | |
ko | |
wie | |
ko | |
łóż | |
wróż | |
bu | |
każ | |
cię |
Uzupełnij związki frazeologiczne wybranymi wyrazami z poprzedniego zadania. Użyj odpowiedniej formy gramatycznej.
................ ręka
............ Babel
przykuty do ................
król ..................
w .............. calu
na .................. dziennym
............ w szklance wody
coś pasuje jak kwiatek do ................
Uzupełnij tabele wyrazami rozpoczynającymi się odpowiednio na ż lub rz. Korzystaj ze słownika ortograficznego. Kto pierwszy skończy (bez błędów), wygrywa.