Zwykłe i niezwykłe miejsca. Opis miejsca, sytuacji i przeżyć
Wiele osób silnie przywiązuje się do swojego miejsca urodzenia lub zamieszkania. Region, z którym odczuwamy emocjonalny związek, nazywa się „małą ojczyzną”. Czujemy się w niej jak u siebie w domu: swojsko, dobrze, bezpiecznie. Nie tylko różne obiekty kojarzą nam się z tym miejscem, ale także ludzie, których spotykamy na swojej drodze i z którymi budujemy różne więzi.
1) Zgromadź jak najwięcej informacji na temat miejsca, w którym mieszkasz, oraz przynieś na lekcję związane z nim foldery, ulotki, zdjęcia, mapy itd.
2) Przeprowadź krótki wywiad z osobą, która mieszka w twojej okolicy od urodzenia. Postaraj się tak prowadzić rozmowę, by twój rozmówca opisywał wybrane przez siebie miejsca, ciekawe zdarzenia oraz uczucia, jakimi darzy to miejsce.
Krótko o opisie
Opis pojawia się w różnych tekstach użytkowychtekstach użytkowych, zarówno oficjalnych, jak i nieoficjalnych, które służą codziennej komunikacji. Stanowi część opowiadania, ogłoszenia, listu, reklamacji czy życiorysu. Może być szczegółową prezentacją miejsca, sytuacji lub przeżyć. Składa się zwykle z trzech części: 1. wprowadzenia; 2. rozwinięcia i 3. zakończenia. W części wstępnej wprowadza się podstawowe informacje o przedmiocie opisu. Następnie dostarcza się bardziej szczegółowych danych zgodnie z przyjętym wcześniej zamysłem. Na koniec wyraża się opinię lub odczucia.
Opis miejsca
Opisywane miejsca to na przykład biurko w pokoju, mieszkanie czy budynek. Podczas ich prezentacji można zacząć od ogółu do szczegółu (opis pokoju) lub od zewnątrz do wewnątrz (opis domu). Osoba opisująca może być nieruchomym obserwatorem (opis statyczny) lub reżyserem z kamerą w ręku (opis dynamiczny).
Opis sytuacji
Opis sytuacji obejmuje różne wydarzenia, które przypominają kadr wycięty z filmu. Może to być opis wypadku, nieoczekiwanego zdarzenia lub uroczystości rodzinnej. Autor staje się wówczas świadkiem wydarzenia lub jego uczestnikiem.
Opis przeżyć wewnętrznych
Opis przeżyć wewnętrznych dotyczy różnych stanów psychicznych, które odczuwamy, np. smutku, miłości, bólu, zdziwienia. Każdy z nas w inny sposób działa, myśli i czuje, dlatego inny charakter będą miały opisy autorstwa np. człowieka porywczego, marzyciela czy optymisty.
Zadaniowo
Zaprezentujcie w parach przeprowadzone przed lekcją wywiady. Zwróćcie uwagę na sformułowania, które służą opisowi jakiegoś miejsca, zdarzenia lub uczuć związanych z tym miejscem. Następnie wpiszcie je do tabeli.
Opis miejsca | Opis sytuacji | Opis przeżyć |
Przyporządkuj poniższe zdania do odpowiednich grup.
Po chwili rozpętała się burza., Uderzyła się w głowę i zemdlała., Nagle stanął w drzwiach ktoś nieznajomy., Strach chwycił ją za gardło., Miasto wyglądało, jakby zapadło w głęboki sen., Pokój był duży i słoneczny., Spaliłbym się ze wstydu., Przeszedł mnie dreszcz., Plaża była szeroka i piaszczysta., Nieoczekiwanie wybuchł groźny pożar., Wzruszył się do głębi serca., Na biurku leżały niedbale porozrzucane książki i zeszyty.
Opis miejsca | |
---|---|
Opis sytuacji | |
Opis przeżyć |
Zapoznaj się z opisami ciekawych miejsc w internetowych przewodnikach turystycznych. Wybierz jeden tekst i sporządź plan opisu miejsca, które w tym tekście zostało zaprezentowane
Porozmawiajcie w parach o zaskakujących wydarzeniach, których byliście przypadkowymi świadkami lub uczestnikami.
Zaprezentujcie ponownie te same wydarzenia, jednak tym razem opiszcie swoje przeżycia wewnętrzne z perspektywy przypadkowego świadka lub uczestnika nieoczekiwanej sytuacji.
Zapoznaj się z tekstem piosenki pt. Moje miasto Włodka Górskiego i poszukaj w niej sformułowań związanych z opisem miejsca i przeżyć wewnętrznych.
Kiedy słyszę, jak przejeżdża
Stary tramwaj tuż za oknem,
Do uśmiechu coś mnie zmusza,
Jakże cieszę się stukotem.
I już wiem, że jestem w domu,
W którym wszystko jest cudowne,
W którym żyję po swojemu,
W którym znika zło okrutne.
Podaj dwie cechy miasta, któremu poświęcona jest piosenka.
Nazwij uczucia osoby wypowiadającej się w piosence.
Wyjaśnij, co sprawia, że miasto ukazane w piosence jest miejscem niezwykłym.
Stwórzcie w grupach nieoficjalną stronę WWW waszego regionu. Pamiętajcie o miejscach wam bliskich, tajemniczych, niedostępnych dla innych.
Uczniowie mają za zadanie stworzyć projekt strony WWW swojego regionu. Pracują metodą projektu, częściowo w klasie, częściowo w domu. Duży nacisk należy położyć na pracę grupową. Uczniowie otrzymują różne tematy do opracowania (np. miejsca związne z turystyką, sportem, rekreacją, kulturą, nauką). Zadaniem grup jest opisanie interesujących miejsc i związanych z nimi ciekawych zdarzeń.
Nauczyciel rozkłada pracę projektową na kilka etapów w zależności od dysponowanego czasu:
I. Etap pierwszy (do zrealizowania na lekcji):
zapoznanie z ideą projektu,
podział na grupy,
przydział tematów do opracowania,
burza mózgów nad przydzielonymi tematami.
II. Etap drugi (praca domowa):
zbieranie materiału językowego i pomocniczego,
redagowanie strony, projektowanie opisów miejsc i związanych z nimi zdarzeń.
III. Etap trzeci (do zrealizowania na kolejnej lekcji):
prezentacja zaplanowanych stron WWW (np. w formie plakatu lub pokazu multimedialnego).