Las to bogate środowisko przyrodnicze, w którym podstawową roślinnością są drzewa. W naszej strefie klimatycznej las naturalny zbudowany jest z czterech warstw. Gdy spojrzymy w górę, dojrzymy najwyższą warstwę koron drzew. Niżej znajduje się podszyt, a tuż przy ziemi – runo leśne. Glebę pokrywa zaś ściółka. Każdą warstwę lasu tworzą rośliny, zwierzęta, grzyby i inne organizmy, które funkcjonują jako jedna całość i wzajemnie na siebie wpływają.

RyaCUPjfw5Pkz1
Rozwój wielu gatunków drzew, należących do warstwy koron, zależy od obecności odpowiednich grzybów, które rosną w warstwie runa leśnego. Na przykład przy sosnach możemy znaleźć maślaka zwyczajnego i rydza, przy dębach, sosnach i bukach — borowika, przy brzozach – koźlarza, a pod bukami, sosnami i świerkami natrafimy na kurkę.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • jakie drzewa liściaste i iglaste można spotkać w twoim otoczeniu;

  • jakie warstwy wyróżniamy w lesie i jakie warunki w nich panują.

Twoje cele
  • Rozpoznasz pospolite gatunki drzew i krzewów rosnących w polskich lasach.

  • Przypomnisz, jakie występują warstwy lasu, i porównasz panujące w nich warunki.

  • Rozpoznasz grzyby jadalne i trujące rosnące w polskich lasach.

  • Scharakteryzujesz wybrane gatunki roślin i zwierząt występujące w poszczególnych warstwach lasu.

  • Opiszesz znaczenie grzybów w przyrodzie i życiu człowieka.

  • Wyjaśnisz, jak należy zachowywać się w lesie.

iIm8NTNPXg_d5e230

1. Warstwy lasu

R1X22wZjWEvKr1
Charakterystyczna dla lasu jest piętrowa struktura. Wyróżniamy w nim cztery warstwy, od najwyższej do najniższej: korony drzew, podszyt, runo leśne oraz ściółkę.
Źródło: Babij, Flickr, licencja: CC BY-SA 2.0.

W każdej warstwie lasu panują odmienne warunki do życia: im niższa warstwa, tym mniejsze nasłonecznienie, większa wilgotność i mniejsza siła wiatru. W każdej z tych warstw żyją inne zwierzęta i rośliny, dostosowane do danych warunków.

Więcej informacji o warunkach w poszczególnych warstwach lasu znajdziesz w e‑materiale pt. „W lesieD4RJpXXNQW lesie”.

bg‑green

Korony drzew tworzą najwyższą warstwę lasu

W najwyższej warstwie lasu rosną drzewa iglaste, takie jak sosny, świerki, oraz drzewa liściaste, m.in. buki, dęby, brzozy. Zbudowane są one z pnia i korony, na którą składają się gałęzie wraz z liśćmi.

R1YiXjIVO3cvV
Na planszy widoczne jest wysokie drzewo z brązowym pniem i zieloną, zaokrągloną, liściastą koroną, która oznaczona jest numerem 1. Numerem 2 oznaczone są długie, skierowane w górę gałęzie. Numerem 3 oznaczony jest szeroki, wysoki pień. Numerem 4 oznaczone są zielone, liczne liście.
Elementy budowy drzewa.
Źródło: OpenClipart-Vectors, Pixabay, domena publiczna.

Dzięki swojej wysokości drzewa mają najlepszy dostęp do światła słonecznego, które tylko w niewielkiej ilości przedziera się przez korony do niższych warstw lasu. Z powodu bezpośredniego wystawienia na słońce drzewa narażone są latem na wysoką temperaturę, podczas gdy pod ich koronami odczuwalny jest przyjemny chłód. Natomiast zimą w najwyższej warstwie panuje największy mróz, a wnętrze lasu jest przed nim chronione. Na korony drzew oddziałują też silne wiatry.

1
bg‑green

W cieniu koron drzew – życie w podszycie

Ograniczony dostęp światła, zatrzymywanego przez korony drzew, wpływa na niższe piętra lasu. Drzewa osiągają tu dużo mniejsze wysokości, a rosnące pod nimi rośliny są przystosowane do rozwoju w zacienionych miejscach. Panuje tu bardziej stabilna temperatura, a wiatr jest słabiej odczuwalny. Młode i niskie drzewa oraz krzewy tworzą podszyt, zwany inaczej podszyciem lasu. Na ubogich glebach w podszycie rosną jałowce, na żyźniejszych – np. jarzębina, natomiast na wilgotnych – m.in. kalina.

RFip2DyKx0sk11
Na planszy widoczna jest fotografia lasu z niskimi drzewami i krzewami oraz wysokimi, brązowymi pniami drzew z żółto-zielono-pomarańczowymi koronami. Zaznaczone są numery 1, z fotografią gałęzi Modrzewia z krótkimi, zielonymi igłami i owalnymi, licznymi, brązowymi szyszkami. Numer 2 to Świerk ze zwisającymi krótkimi, licznymi gałązkami z krótkimi, zielonymi igłami i długimi, szerokimi, owalnymi, brązowymi szyszkami. Numer 3 to Trzmielina. Widoczna jest cienka, zielona gałązka z dużymi, owalnymi liśćmi i skupiskami czerwonych, okrągłych, licznych owoców. Numer 4 to Grab. Ma bardzo cienkie, podłużne gałązki z zaokrąglonymi, jasno-zielonymi, szerokimi, licznymi liśćmi.
Rośliny rosnące w podszycie. Na ilustracji widoczne są m.in. modrzewie, młody świerk, trzmielina oraz młode graby.
Źródło: Nicholas A. Tonelli, PxHere, licencja: CC BY 2.0.
bg‑green

Runo leśne pokrywa dno lasu

Runopiętro runa leśnegoRuno to najniższa warstwa roślin w lesie, znajdująca się poniżej warstwy podszytupiętro podszytupodszytu. Dociera tu bardzo mało światła. Latem jest chłodno i wilgotno. W warstwie tej rosną głównie trawy, paprocie, mchy, porosty i grzyby, a także malutkie krzaczki – krzewinki, takie jak czarne borówki (jagody) czy wrzosy.

RGXLjQ6BvC0FY1
Warstwa runa leśnego. W warstwie tej rosną niskie rośliny, m.in. paprocie (widoczne na zdjęciu).
Źródło: Noemie_gi, Pixabay, domena publiczna.
bg‑green

Świat organizmów żyjących w ściółce i glebie

Nagromadzone na powierzchni gleby rozkładające się szczątki roślinne, np. opadłe liście, tworzą ściółkępiętro ściółkiściółkę. Jej obecność wpływa korzystnie na leśną glebę. Jest ona też środowiskiem życia wielu organizmów, takich jak drobnoustroje glebowe czy dżdżownice. Pod górną warstwą ściółki, słabo rozłożoną, znajduje się strefa już częściowo zbutwiała, a jeszcze niżej – próchnica. Próchnica, czyli rozłożone resztki roślinne, stanowi źródło składników pokarmowych dla roślin.

R1EHaYFBoXqq91
Ściółka wzbogaca glebę w składniki odżywcze z rozkładających się resztek roślinnych, ale pełni także wiele innych funkcji – m.in. zapobiega nadmiernemu parowaniu z gleby, ponieważ martwa materia gromadzi wodę.
Źródło: Bernard Dupont, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.
bg‑green

Dlaczego lasy są ważne?

  • 1 hektar lasu liściastego może wyprodukować ok. 700 kg tlenu, co jest ilością wystarczającą na dobę dla ponad 2,5 tysiąca osób.

  • Drzewa pochłaniają dwutlenek węgla, dzięki czemu zmniejszają efekt cieplarniany.

iIm8NTNPXg_d5e287

2. Leśne życie

Świat leśnych zwierząt jest bardzo zróżnicowany, zwłaszcza w ściółce i glebie, które są najbogatszym środowiskiem życia w lesie. Obliczono, że np. w lasach sosnowych żyje niemal pół miliona bezkręgowców na 1 mIndeks górny 2 gleby. Natomiast w najwyższej warstwie, czyli w koronach drzewwarstwa koron drzewkoronach drzew, żyją głównie owady żywiące się liśćmi oraz ptaki polujące na te owady.

bg‑green

Rozpoznaj drzewa podczas spaceru po lesie

bg‑gray2

Jakie drzewa iglaste rosną w lesie?

1
bg‑gray2

Jakie drzewa liściaste rosną w lesie?

1
bg‑green

Jakie zwierzęta żyją w koronach drzew?

RWW7icwMux5dr1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑green

Jakie rośliny tworzą warstwę podszytu?

1
bg‑green

Zwierzęta, które można spotkać w warstwie podszytu

1
bg‑green

Jakie rośliny tworzą runo leśne – najniższą warstwę lasu?

1
bg‑green

Jakie zwierzęta można spotkać w runie leśnym?

1
bg‑green

Życie w ściółce i glebie

1
Ważne!
R3k28Ap2pQFtE
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

3. Znaczenie lasów

bg‑gray2

Dary lasu

1
bg‑yellow

Czas na grzyby!

Jak zbudowany jest grzyb?

Większość grzybów ma ciało złożone ze strzępek tworzących podziemną grzybnięgrzybniagrzybnię, z której powstają nadziemne owocniki. To właśnie owocniki są tą częścią grzyba, którą zbieramy podczas grzybobrania.

U tzw. grzybów kapeluszowych, czyli takich, jakie zbieramy w lesie, owocnik ma postać kapelusza osadzonego na trzonie.

R1NUR9jcB0kHv
Budowa grzyba kapeluszowego.
Źródło: Tomasz Świdziński, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
bg‑red
Ważne!

Niektóre grzyby zawierają substancje toksyczne dla człowieka i są silnie trujące (np. muchomor sromotnikowy, krowiak podwinięty). Zatrucia grzybami są bardzo groźne i wymagają natychmiastowej pomocy lekarskiej! Z tego powodu nie wolno zbierać i jeść grzybów nieznanych. Niektóre trujące gatunki są podobne do tych jadalnych, dlatego jeśli nie jesteśmy pewni, jaki to grzyb, należy zostawić go w lesie.

bg‑gray2

Grzyby jadalne i trujące

R1CT00TJ52sUq1
Grafika interaktywna przedstawia gatunki grzybów jadalnych. Po lewej stronie widać grafikę przykładowych grzybów jadalnych. Mają one grubą jasnobrązową nóżkę i brązowy kapelusz. Na środku grafiki widać sześć zdjęć grzybów. Po prawej stronie znajdują się ich nazwy. Na nazwy można klikać, po kliknięciu wyświetli się zdjęcie grzyba i opis. Grzyby jadalne - charakterystyka ogólna. Grzyby jadalne nie powodują dolegliwości trawiennych ani nie zawierają trujących substancji. Wiele z nich jest cenionych za swój smak - gatunki te wykorzystuje się w kuchni. Uważaj: wiele grzybów jadalnych jest bardzo podobnych do grzybów trujących, co jest przyczyną groźnych pomyłek. Borowik szlachetny. Borowik szlachetny (prawdziwek) występuje pod świerkami, sosnami i dębami. Kapelusz jest brązowy, ciemniejący z wiekiem. Powierzchnia kapelusza jest gładka lub pomarszczona (nie zamszowa), a u młodych borowików i przy wilgotnej pogodzie - lepka. Trzon ma barwę białawą lub jasnobrązową. Podgrzybek brunatny. Podgrzybek występuje pod świerkami, dębami, bukami i sosnami. Kapelusz jest brązowy i ma zamszową powierzchnię. Trzon jest jasnobrązowy w ciemniejsze pręgi. Często ma kształt baryłkowaty. Rurki pod kapeluszem i miąższ po uszkodzeniu zmieniają kolor na niebieskozielony. Maślak. Maślak występuje pod sosnami. Kapelusz jest czekoladowobrązowy, z wiekiem jaśniejszy. U młodych maślaków kapelusz jest półkulisty, a u starszych - rozpostarty. Skórka kapelusza jest lepka i śluzowata. Rurki mają żółtawy kolor. Na trzonku występuje charakterystyczny pierścień (błoniasta osłona). Gąska zielonka. Gąska zielonka występuje głównie pod sosnami. Kapelusz jest gładki i żółtozielony lub żółtobrązowy, czasem w odcieniu oliwkowym. Na skórce widoczne są promieniście rozłożone żyłki. Blaszki są jasnożółte (nie występują rurki). Trzon jest żółtozielony, cylindryczny, u podstawy trochę grubszy. Pozbawiony jest pierścienia i pochwy u nasady (rodzaj błoniastych osłonek) - stanowi to ważną cechę, ze względu na mylenie gąski z trującym muchomorem zielonawym. Koźlarz babka. Koźlarz babka występuje w pobliżu brzóz. Kapelusz ma barwę od żółtobrązowej do ciemnobrązowej. Smukły trzon jest pokryty ciemnobrązowymi lub czarnymi kosmkami (ta część nie jest jadana z powodu włókien). Miąższ jest białawy. Pieprznik jadalny. Pieprznik jadalny (kurka) występuje pod sosnami, świerkami, dębami i grabami. Kurka ma lejkowaty kształt. Grzyb ten ma jaskrawą barwę: od żółtej do pomarańczowej. Brzeg kapelusza jest podwinięty, a u starszych pieprzników - postrzępiony. Pod kapeluszem występują fałdki (nie rurki).
Źródło: Holger Krisp, Jerzy Opioła, Andreas Kunze, Public Domain Pictures, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
RLVwPgJ98B6E11
Grafika interaktywna przedstawia gatunki grzybów trujących. Po lewej stronie widać grafikę przykładowych grzybów trujących. Mają one wąską białą nóżkę i czerwony kapelusz w białe. Na środku grafiki widać sześć zdjęć grzybów. Po prawej stronie znajdują się ich nazwy. Na nazwy można klikać, po kliknięciu wyświetli się zdjęcie grzyba i opis. Grzyby trujące - charakterystyka ogólna. Grzyby trujące zawierają toksyczne substancje. Uważaj: wiele gatunków jest bardzo podobnych do grzybów jadalnych, co jest przyczyną groźnych pomyłek. Zatrucia niektórymi grzybami mogą zakończyć się śmiercią. Muchomor zielonawy. Muchomor zielonawy (sromotnikowy) najczęściej występuje pod dębami, bukami i brzozami. Kapelusz może być oliwkowobrązowy, oliwkowozielony lub żółtozielony. Powierzchnia kapelusza jest zwykle gładka (inaczej niż u innych muchomorów), z widocznymi promieniście rozłożonymi ciemniejszymi włókienkami. Trzon jest biały, z zygzakowatym wzorkiem. Pod kapeluszem zwisa pierścień, a u dołu trzonu występuje bulwiaste zgrubienie i tzw. pochwa. Muchomor czerwony. Muchomor czerwony najczęściej występuje pod brzozami, jodłami, sosnami, świerkami i dębami. Muchomor ten ma charakterystyczny czerwony kapelusz w białe lub białożółte łatki. Młode okazy okryte są białawą osłoną, a po jej rozerwaniu na kapeluszu pozostają resztki – właśnie w postaci łatek. Kapelusz może też przybrać kolor żółtopomarańczowy. Krowiak podwinięty. Krowiak podwinięty występuje pod różnymi drzewami, takimi jak brzozy, dęby, sosny, świerki. Kapelusz ma kolor jasnobrązowy, czasem żółtoczerwony lub oliwkowobrązowy. Młode okazy mają płaski kapelusz z mocno podwiniętym brzegiem, a starsze – rozpostarty, często z wgłębieniem. Trzon jest brązowożółty. Hełmówka jadowita. Hełmówka jadowita rośnie głównie na obumarłych bukach. Kapelusz początkowo jest półkulisty, później wypukły, na koniec płaski. Podczas suchej pogody kapelusz ma kolor od beżowego do żółtawego, a podczas wilgotnej przybiera barwy brązowawe i staje się wówczas widoczne promieniste prążkowanie.
Źródło: Holger Krisp, Stu’s Images, Public Domain Pictures, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
Polecenie 1
Revzcp8va8SMf
Na podstawie grafiki interaktywnej określ, który gatunek grzyba jadalnego przedstawia poniższy opis.

Barwa kapelusza jest ciemnobrązowa u młodych osobników, a jaśnieje u starszych osobników. Jego kształt również różni się u starszych osobników - rozpostarty oraz u młodych osobników - półkolisty. Na powierzchni kapelusza występuje lepki śluz. Pod kapeluszem znajdują się żółte rurki. Na trzonku znajduje się pierścień. Możliwe odpowiedzi: 1. Koźlarz babka, 2. Maślak, 3. Podgrzybek brunatny, 4. Gąska zielonka
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2
R1EFqfro6EoHg
Połącz w pary nazwę gatunku grzyba jadalnego z jego zdjęciem.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
RVweT5bLiFqdk
Ćwiczenie 1
Dopasuj wyrażenia do odpowiedniej kategorii.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 3
R1SA2vn4a9aEE
Na podstawie grafiki interaktywnej określ, który gatunek grzyba trującego przedstawia poniższy opis.

Możliwe odpowiedzi: 1. Krowiak podwinięty, 2. Muchomor czerwony, 3. Muchomor zielonawy, 4. Hełmówka jadowita
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 4
RpOQQZeoESngt
Połącz w pary nazwę gatunku grzyba trującego z jego zdjęciem.
Źródło: Jason Hollinger, Jerzy Opioła, Wikimedia Commons, Pixabay, licencja: CC BY-SA 3.0.
RuK9Vg74HX5O4
Ćwiczenie 1
Wstaw w tekst brakujące wyrażenia z rozwijanej listy.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 5
R1Rmk2bEX76ME
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 6
R1Ba978NRvTpP
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RSZJOmBg22Adk
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jaką rolę odgrywają grzyby w przyrodzie? Jakie mają znaczenie dla człowieka?

RAcJIXlqUxCmA
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 7
RGjy3YWObjG5O
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 8
RDfQhd70t0vOl
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 9
ROeufeFozNWpH
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Podsumowanie

  • W warunkach klimatu umiarkowanego, czyli również w Polsce, lasy mają cztery warstwy: ściółkę, runo, podszyt i korony drzew. W każdej warstwie panują odmienne warunki i tym samym żyją w nich różne organizmy.

  • W polskich lasach rosną grzyby zarówno jadalne, jak i trujące, dlatego ważne jest, by umieć je rozpoznawać. Nie wolno jeść grzybów, których nie znamy.

iIm8NTNPXg_d5e420

Słownik

grzybnia
grzybnia

ciało (plecha) grzybów; jednostkami strukturalnymi grzybni są nitkowate, rozgałęzione strzępki; tworzą one bogato rozgałęziony system, o dużej powierzchni chłonnej

piętro podszytu
piętro podszytu

średnie piętro lasu, obejmujące młode drzewa, drzewa gatunków nisko rosnących i krzewy o wysokości do kilku metrów

piętro runa leśnego
piętro runa leśnego

niskie piętro lasu, obejmujące rośliny zielne, mchy, grzyby i inne, o wysokości od kilku do kilkudziesięciu centymetrów

piętro ściółki
piętro ściółki

najniższe i najbardziej zacienione piętro, w którym zbierają się zeschłe liście i inne szczątki organiczne

reducent
reducent

organizm rozkładający szczątki (np. liście, martwe zwierzęta, odchody)

symbioza
symbioza

stałe lub czasowe współżycie dwóch różnych gatunków (symbiontów) zwierząt, zwierzęcia i rośliny lub dwóch gatunków roślin, korzystne, a często nieodzowne, dla jednego lub dla obu partnerów

warstwa koron drzew
warstwa koron drzew

najwyższe piętro lasu, obejmujące wysokie drzewa od kilku do kilkudziesięciu metrów powyżej gruntu

iIm8NTNPXg_d5e497

Zadania

1
Pokaż ćwiczenia:
R15SUXoInl38n1
Ćwiczenie 1
Zaznacz rośliny, które możesz spotkać w polskim lesie.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
R17ftebfAdG9A
Ćwiczenie 1
Zaznacz, jakie warstwy mają lasy w Polsce.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RoUWK3cX1YuVH
Ćwiczenie 2
Umieść nazwy organizmów w odpowiedniej warstwie lasu, w której występują.
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
RIQyBIOvgW1o0
Ćwiczenie 2
Dopasuj do poszczególnych pięter lasu odpowiadające opisy.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Rf0Z7MqGwEggf21
Ćwiczenie 3
Uporządkuj gatunki roślin występujące w kolejnych warstwach lasu, zacznij od lewej strony i poziomu koron drzew.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
2
Ćwiczenie 3
Rr7bhUy0X1PW6
Uporządkuj gatunki roślin występujące w danych poziomach lasu, zaczynając od poziomu korony drzew. Elementy do uszeregowania: 1. jodła, 2. opadłe liście, 3. zawilec gajowy, 4. jałowiec
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
R1dkkK18bpJY721
Ćwiczenie 4
Uporządkuj gatunki zwierząt występujące w kolejnych warstwach lasu, zacznij od lewej strony i poziomu ściółki.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
RD0zuKU93mEER
Ćwiczenie 4
Uporządkuj gatunki zwierząt występujące w danych poziomach lasu, zaczynając od poziomu ściółki. Elementy do uszeregowania: 1. ropucha, 2. mysikrólik, 3. rzekotka drzewna, 4. żuk leśny
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RUjGEdvzJNPon
Ćwiczenie 5
Wskaż zdjęcia przedstawiające grzyby trujące.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Kb2KtAkIMTs
Ćwiczenie 5
Zaznacz, czym jest grzybnia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RnNvTLyuq5PTh2
Ćwiczenie 6
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych zdań.. Strefa roślin obejmuje takie warstwy lasu jak: korony drzew, podszyt i runo leśne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Do podszytu dociera mniej światła niż do koron drzew.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Grzyby jadalne mają wyłącznie budowę rurkową pod kapeluszem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wygląd kapelusza hełmówki jadowitej zależny jest od warunków pogodowych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Grzyby można zbierać w lasach, rezerwatach przyrody i parkach narodowych. Nie można ich jedynie zbierać na terenie parków miejskich.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 7

Rozwiąż krzyżówkę. Następnie wyjaśnij, jaką funkcję spełniają organizmy, których nazwa jest rozwiązaniem krzyżówki.

R9k1R9N1KkrtO
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Organizm złożony z grzyba oraz glonu., 2. Samiec tego gatunku nazywany jest bykiem, a samica łanią. Występuje w podszycie., 3. Poziom lasu, w którym królują niskie drzewa i krzewy, inaczej nazywany podszyciem lasu., 4. Las liściasty lub mieszany, w którym wśród drzew przeważają buki., 5. Beznoga jaszczurka objęta ochroną. Można go znaleźć w runie leśnym., 6. Organizm porastający runo leśne i pnie drzew. Chroni przed erozją gleb i niebezpieczeństwem powodzi., 7. Gatunek drzewa iglastego. Występuje najliczniej w polskich lasach, a z jej pędów wytwarza się syrop., 8. ... sromotnikowy. Wyglądem przypomina jadalną gąskę, ale jest to gatunek grzyba trującego., 9. Najniższe piętro lasu.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R184rXKJQMu4f
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 8
R1BL5YVuIz92v
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑azure

Notatnik

RG1JNsJooRfry
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Bibliografia

Kiełbaska M. (red.), Mała encyklopedia leśna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1991.

Komorowska A., Burzyński P., Warstwy lasu, Ośrodek Edukacji Ekologicznej, http://www.eko.edu.lodz.pl/pubklikacje/publikacje-foldery/warstwy-lasu.html, [dostęp: 27.09.2022].

Las [w:] Encyklopedia PWN, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/las;3930662.html [dostęp: 27.09.2022].

Lasy Państwowe, Grzyby, https://www.lasy.gov.pl/pl/informacje/faq/grzyby [dostęp: 27.09.2022].

Lasy Państwowe, Grzyby [infografika], https://www.lasy.gov.pl/pl/informacje/infografiki/grzyby-ktore-nalezy-zbierac-i-jak-sie-zachowac-w-czasie-grzybobrania/grzyby.pdf/view [dostęp: 27.09.2022].

Puchniarski T.H., Rośliny siedlisk leśnych w Polsce, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 2004.

WLiN – Wirtualne Laboratorium Interaktywnego Nauczania, Budowa lasu, https://www.wlin.pl/las/lesnictwo/budowa-lasu/, [dostęp: 27.09.2022].

Zybajło M., ABC grzybobrania, https://www.lasy.gov.pl/pl/informacje/aktualnosci/abc-grzybobrania [dostęp: 27.09.2022].