Reakcja tlenków z kwasami i zasadami
Tlenki to połączenia różnych pierwiastków z tlenem. Związki te mają różną budowę i właściwości chemiczne. Wiemy już, że niektóre z nich reagują z wodą. W zależności od rodzaju tlenku, w wyniku tej reakcji mogą powstawać kwasy lub zasady. Jak myślisz, czy tlenki mogą reagować także z kwasami lub zasadami? Czy każdy tlenek wykazuje taką zdolność? Co jest produktem takiej reakcji?
budowę soli;
sposób tworzenia nazw soli;
reakcje tlenków metali i niemetali z wodą;
barwy wskaźników kwasowo‑zasadowych w wodnych roztworach kwasów i wodorotlenków.
przeprowadzać i opisywać doświadczenia chemiczne polegające na przeprowadzeniu reakcji pomiędzy wybranymi tlenkami metali i niemetali z kwasami i zasadami;
opisywać otrzymywanie soli w reakcji niektórych tlenków metali z kwasami oraz niektórych tlenków niemetali z zasadami za pomocą równań.
1. Reakcje niektórych tlenków metali z kwasami
Przeprowadź doświadczenie chemiczne, polegające na przeprowadzeniu reakcji pomiędzy tlenkiem wapnia a chlorowodorem, z użyciem jego wodnego roztworu – kwasu chlorowodorowego (kwas solnego).
Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, polegające na przeprowadzeniu reakcji pomiędzy tlenkiem wapnia a chlorowodorem, z użyciem jego wodnego roztworu – kwasu chlorowodorowego (kwas solnego). Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej opisem tego doświadczenia, a następnie wykonaj polecenie.
Problem badawczy:
Czy tlenek wapnia reaguje z kwasem chlorowodorowym?
Hipoteza:
Tlenek wapnia reaguje z kwasem chlorowodorowym.
Co było potrzebne:
dwie probówki;
łyżeczka;
pipeta Pasteura;
pręcik szklany;
roztwór kwasu chlorowodorowego;
tlenek wapnia;
wodny roztwór oranżu metylowego;
wywar z czerwonej kapusty.
Przebieg doświadczenia:
Do dwóch probówek wlano po kwasu chlorowodorowego za pomocą pipety Pasteura. Do pierwszej z nich dodano kilka kropli wodnego roztworu oranżu metylowego i zamieszano zawartość probówki. Do drugiej probówki dodano kilka kropli wywaru z czerwonej kapusty i zamieszano zawartość probówki. Za pomocą łyżeczki dodawano ówek, małymi porcjami, tlenek wapnia i mieszano ich zawartość za pomocą pręcika szklanego. Obserwowano zachodzące zmiany.
Obserwacje:
W pierwszej probówce ciało stałe roztworzyło się, a roztwór zmieniał barwę z czerwonej, poprzez żółtopomarańczową, aż po żółtą. W drugiej probówce ciało stałe roztworzyło się, a roztwór zmieniał barwę z czerwonej, poprzez fioletową, aż po zieloną.
Wnioski:
Użyte wskaźniki w kwasie chlorowodorowym przyjęły barwę czerwoną. Podczas dodawania tlenku wapnia roztwory zmieniły barwę, co świadczy o zajściu reakcji chemicznej. Przemianę opisuje poniższe równanie:
Należy pamiętać, że substratami w tej reakcji są: tlenek wapnia oraz chlorowodór. Natomiast do przeprowadzenia reakcji wykorzystywany jest kwas chlorowodorowy jako wodny roztwór chlorowodoru.
W wyniku tej reakcji powstały sól (chlorek wapnia) i woda.
Dodanie nadmiaru tlenku wapnia skutkuje zmianą odczynu roztworu na zasadowy (barwa wywaru z czerwonej kapusty – zielona, a barwa wodnego roztworu oranżu metylowego – żółta), gdyż w wyniku reakcji tlenku wapnia z wodą powstaje wodorotlenek wapnia, zgodnie z poniższym równaniem reakcji:
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RFSDVXc7WZcbX/1699425911/15kESoEgN5IffiqpXqN7lwVJOu8Chrzn.jpg)
Film dostępny pod adresem /preview/resource/RFSDVXc7WZcbX
Na filmie sprawdzono, co dzieje się w wyniku reakcji kwasu solnego z tlenkiem wapnia. W doświadczeniu wykorzystano dwa wskaźniki: wywar z kapusty i oranż metylowy.
Dopasuj odpowiednie wskaźniki do barw, jakie ostatecznie przyjęły w wyniku dodania tlenku wapnia do probówek.
Przeprowadź doświadczenie chemiczne polegające na przeprowadzeniu reakcji pomiędzy tlenkiem magnezu a kwasem azotowym(V).
Przeprowadzono doświadczenie chemiczne polegające na przeprowadzeniu reakcji pomiędzy tlenkiem magnezu a kwasem azotowym(). Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej opisem tego doświadczenia, a następnie wykonaj polecenie.
Problem badawczy:
Czy tlenek magnezu reaguje z kwasem azotowym()?
Hipoteza:
Tlenek magnezu reaguje z kwasem azotowym().
Co było potrzebne:
dwie probówki;
łyżeczka;
pipeta Pasteura;
pręcik szklany;
roztwór kwasu azotowego();
tlenek magnezu;
wodny roztwór oranżu metylowego;
wywar z czerwonej kapusty.
Przebieg doświadczenia:
Do dwóch probówek wlano po kwasu azotowego() za pomocą pipety Pasteura. Do pierwszej z nich dodano kilka kropli wodnego roztworu oranżu metylowego i zamieszano zawartość probówki. Do drugiej probówki dodano kilka kropli wywaru z czerwonej kapusty i zamieszano zawartość probówki. Za pomocą łyżeczki dodawano do obu probówek, małymi porcjami, tlenek magnezu i mieszano ich zawartość za pomocą pręcika szklanego. Obserwowano zachodzące zmiany.
Obserwacje:
W pierwszej probówce ciało stałe roztworzyło się, a roztwór zmienił barwę z czerwonej na żółtopomarańczową. W drugiej probówce ciało stałe roztworzyło się, a roztwór zmienił barwę z czerwonej na fioletową.
Wnioski:
W kwasie azotowym() użyte wskaźniki przyjęły barwę czerwoną. Podczas dodawania tlenku magnezu roztwory zmieniły barwę, co świadczy o zajściu reakcji chemicznej. Tlenek magnezu przereagował zatem z kwasem azotowym(). W wyniku tej reakcji powstały sól i woda.
Uwaga!
Magnez tworzy trudno rozpuszczalny w wodzie wodorotlenek magnezu, który otrzymuje się najczęściej metodą strąceniową. Dlatego nadmiar tlenku magnezu nie przereagował z wodą, powstającą w reakcji.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R17mC2XBLLoS2/1668783867/299QYf2b0YeBDPqU9d8ic79n9oSXK6Ag.jpg)
Film dostępny pod adresem /preview/resource/R17mC2XBLLoS2
Na filmie sprawdzono, co dzieje się w wyniku reakcji kwasu azotowego(<math aria‑label="pięć">
Przeprowadź doświadczenie chemiczne polegające na przeprowadzeniu reakcji pomiędzy tlenkiem miedzi(II) a kwasem siarkowym(VI).
Przeprowadzono doświadczenie chemiczne polegające na przeprowadzeniu reakcji pomiędzy tlenkiem miedzi() a kwasem siarkowym(). Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej opisem tego doświadczenia, a następnie wykonaj polecenie.
Problem badawczy:
Czy tlenek miedzi() reaguje z kwasem siarkowym()?
Hipoteza: Tlenek miedzi() reaguje z kwasem siarkowym().
Co było potrzebne:
probówka;
pipeta Pasteura;
pręcik szklany;
łapa drewniana;
palnik spirytusowy;
zapałki;
roztwór kwasu siarkowego();
tlenek miedzi().
Przebieg doświadczenia:
Do probówki wlano roztworu kwasu siarkowego(). Za pomocą łyżeczki dodano niewielką porcję tlenku miedzi(), a zawartość probówki wymieszano za pomocą pręcika szklanego. Mieszaninę ogrzewano delikatnie w płomieniu palnika przez kilka minut i obserwowano zachodzące zmiany.
Obserwacje:
Po ogrzaniu ciało stałe roztwarza się i powstaje klarowny roztwór o barwie niebieskiej.
Wnioski:
Po dodaniu tlenku miedzi() do roztworu kwasu siarkowego() nie obserwujemy objawów reakcji. Po ogrzaniu mieszaniny po pewnym czasie czarne ciało stałe ulega roztworzeniu i powstaje klarowny, niebieski roztwór. Tlenek miedzi() reaguje z kwasem siarkowym(), a w wyniku tej reakcji powstaje sól i woda. Ogrzanie mieszaniny przyspiesza tę reakcję.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rclmm4Jj4Nva5/1699425916/1pLhow7ZTHowThmS07JgOfVU6hRYjoOK.jpg)
Film dostępny pod adresem /preview/resource/Rclmm4Jj4Nva5
Na filmie sprawdzono, co dzieje się w wyniku reakcji kwasu siarkowego(<math aria‑label="sześć">
tlenek żelaza() + kwas siarkowy() → siarczan() żelaza() + woda
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25.
tlenek wapnia + kwas azotowy() → azotan() wapnia + woda
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25.
tlenek litu + chlorowodór → chlorek litu + woda
Podczas dodawania wielu tlenków metali do kwasów obserwujemy zanikanie tych tlenków w roztworach kwasów. Zachodzi reakcja chemiczna, prowadząca do utworzenia soli. Nie jest to więc proces rozpuszczania. Taki proces nazywa się roztwarzaniem
![Ilustracja składa się z trzech sąsiadujących ze sobą zdjęć. Na zdjęciu pierwszym z lewej znajduje się probówka unieruchomiona w łapie statywu. W probówce umieszczono niewielką ilość cieczy zabarwionej na czerwony kolor. Podpis pod probówką informuje, że jest to kwas chlorowodorowy z domieszką oranżu metylowego. Zdjęcie środkowe prezentuje tą samą probówkę oraz statyw z minimalnie większej odległości. Do probówki za pomocą łyżeczki dosypywany jest biały proszek podpisany: Tlenek wapnia. Trzecie zdjęcie przedstawia z bliska probówkę, w której poziom cieczy jest nieco wyższy, a barwa roztworu pomarańczowa.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R109X9PPBRnSu/1668783888/2cEhJ1j4mWf0ZCI2qU7NItNltm6usvft.png)
![Ilustracja składa się z trzech sąsiadujących ze sobą zdjęć. Na zdjęciu pierwszym z lewej znajduje się probówka unieruchomiona w łapie statywu. W probówce umieszczono niewielką ilość cieczy zabarwionej na czerwony kolor. Podpis pod probówką informuje, że jest to kwas azotowy pięć z domieszką oranżu metylowego. Zdjęcie środkowe prezentuje tę samą probówkę oraz statyw z minimalnie większej odległości. Do probówki za pomocą łyżeczki dosypywany jest biały proszek podpisany: Tlenek magnezu. Trzecie zdjęcie przedstawia z bliska probówkę, w której poziom cieczy jest nieco wyższy, a barwa roztworu pomarańczowa.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Ro3d1UeQ3NTZZ/1668783889/23G5DewZdNQ62YfdT0y0D9ULvgZWR6Sz.png)
![Ilustracja składa się z czterech sąsiadujących ze sobą zdjęć. Na zdjęciu pierwszym z lewej znajduje się probówka unieruchomiona w łapie statywu. W probówce znajduje się niewielka ilość przezroczystej cieczy podpisanej: Kwas siarkowy sześć. Drugie zdjęcie przedstawia tę samą probówkę, do której za pomocą łyżeczki dosypywany jest czarny proszek. Proszek ten miesza się z roztworem, ale się w niej nie rozpuszcza, lecz opada na dno w postaci osadu. Osad ten podpisany jest: Tlenek miedzi dwa. Na trzecim zdjęciu probówka trzymana w drewnianej klamrze podgrzewana jest nad płomieniem palnika gazowego. Osadu jest mniej. Na czwartym, ostatnim zdjęciu probówka ponownie spoczywa pionowo w łapie statywu. Jej zawartość stanowi niebieski, klarowny roztwór.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1NvTrDy21Nfs/1668783890/11JV8g1TOLou7n3yIGKrj6d4vl8HMKJh.png)
2. Reakcje niektórych tlenków niemetali z wodorotlenkami
Tlenki niemetali reagują z wodorotlenkami. W wyniku tej reakcji powstają sól oraz woda.
Przeprowadź doświadczenie chemiczne polegające na przeprowadzeniu reakcji pomiędzy tlenkiem węgla(IV) a wodorotlenkiem wapnia.
Przeprowadzono doświadczenie chemiczne polegające na przeprowadzeniu reakcji pomiędzy tlenkiem węgla() a wodorotlenkiem wapnia. Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej opisem tego doświadczenia, a następnie wykonaj polecenie.
Problem badawczy:
Czy tlenek węgla() reaguje z wodorotlenkiem wapnia?
Hipoteza:
Tlenek węgla() reaguje z wodorotlenkiem wapnia.
Co było potrzebne:
zlewka;
słomka do napojów lub rurka szklana;
nasycony roztwór wodorotlenku wapnia (woda wapienna).
Przebieg doświadczenia:
Do zlewki wlano wodę wapienną. Powietrze wydychane z płuc wprowadzano do wody wapiennej przez słomkę, aż do momentu pojawienia się w wodzie zmian.
Obserwacje:
W zlewce pojawia się zmętnienie.
Wnioski:
Po pewnym czasie woda wapienna ulega zmętnieniu, pod wpływem wydychanego powietrza zawierającego zwiększoną ilość tlenku węgla().
Tlenek węgla() reaguje z wodorotlenkiem wapnia, zgodnie z poniższym równaniem reakcji:
W wyniku tej reakcji powstały sól i woda.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R6RhUMV92jXnb/1699425925/28PY2Wo4wQRHX9cqm2X4QvB4NReeoVZL.jpg)
Film dostępny pod adresem /preview/resource/R6RhUMV92jXnb
Na filmie sprawdzono, co dzieje się w wyniku reakcji tlenku węgla(<math aria‑label="cztery">
Czy suchy lód powoduje mętnienie wody wapiennej?
![Ilustracja składa się z trzech sąsiadujących ze sobą fotografii wraz z podpisami. Na zdjęciu po lewej stronie pokazana została szalka Petriego z kawałkiem białej substancji przypominającej ułamaną kostkę kredy wewnątrz. Podpis głosi: Suchy lód to dwutlenek węgla — tlenek węgla(<math aria‑label="cztery">IV) — w stanie stałym. Środkowe zdjęcie przedstawia zlewkę z mętną cieczą, w której zachodzi pewna reakcja. Gęste opary białej mgły unoszą się i wydobywają ze zlewki, tworząc charakterystyczne smugi. Podpis pod zdjęciem głosi: Po wrzuceniu suchego lodu do roztworu wodorotlenku wapnia część tlenku węgla(<math aria‑label="cztery">IV) ulega sublimacji, a część przechodzi do roztworu, reagując z jego składnikami. Trzecie zdjęcie przedstawia tą samą zlewkę po zakończeniu reakcji. Ciecz wewnątrz niej jest biała i mętna, a na ściankach zlewki widoczne są krople wody. Podpis pod zdjęciem głosi: Po pewnym czasie w wyniku reakcji wodorotlenku wapnia z tlenkiem węgla(<math aria‑label="cztery">IV) powstaje trudno rozpuszczalny w wodzie węglan wapnia.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1aTPGCgvAn0x/1668783897/1Ks9IL3YnwWX1nvHVX42pWJueJrrd4TB.png)
Przeprowadź doświadczenie chemiczne polegające na przeprowadzeniu reakcji pomiędzy tlenkiem fosforu(V) a wodorotlenkiem sodu.
Przeprowadzono doświadczenie chemiczne polegające na przeprowadzeniu reakcji pomiędzy tlenkiem fosforu() a wodorotlenkiem sodu. Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej opisem tego doświadczenia, a następnie wykonaj polecenie.
Problem badawczy:
Czy tlenek fosforu() reaguje z wodorotlenkiem sodu?
Hipoteza:
Tlenek fosforu() reaguje z wodorotlenkiem sodu.
Co było potrzebne:
probówka;
pręcik szklany;
alkoholowy roztwór fenoloftaleiny;
wodny roztwór wodorotlenku sodu;
tlenek fosforu().
Przebieg doświadczenia:
Do probówki wlano kilka wodnego roztworu wodorotlenku sodu oraz kilka kropli fenoloftaleiny. Do probówki wsypano niewielką ilość tlenku fosforu(). Zawartość probówki zamieszano za pomocą pręcika szklanego.
Obserwacje:
Ciało stałe roztwarza się. Roztwór odbarwia się.
Wnioski:
Tlenek fosforu() reaguje z wodnym roztworem wodorotlenku sodu, zgodnie z poniższym równaniem reakcji:
W wyniku tej reakcji powstały sól i woda.
Pozostawione, po przelewaniu odczynników, na ściankach naczynia resztki roztworu wodorotlenku sodu po pewnym czasie przekształcają się w białe smugi. Pochodzą one od węglanu sodu, który powstaje w reakcji wodorotlenku sodu z tlenkiem węgla() zawartym w powietrzu. Po odparowaniu wody sól pozostaje na ściankach naczynia
![Zdjęcie przedstawia butelkę z przezroczystego szkła wypełnioną do połowy przezroczystym roztworem. Butelka ma czerwony korek z tworzywa sztucznego i białą etykietkę z napisem NaOH, trzy mole na decymetr sześcienny. Na zewnętrznych ściankach butelki znajdują się liczne podłużne smugi białego osadu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Ryx8M1iYO5Se9/1668783898/Y3LQl7h2VZSvEKV0roWYatDrZsyuNryH.png)
Dopasuj nazwy związków chemicznych do odpowiednich wzorów według poniższego schematu.
Dopasuj nazwy związków chemicznych do odpowiednich wzorów według poniższego schematu. 1.
1. siarczan() baru, 2. siarczan() potasu, 3. tlenek węgla(), 4. woda, 5. wodorotlenek sodu, 6. fosforan() potasu, 7. woda, 8. siarczan() potasu, 9. tlenek fosforu(), 10. tlenek siarki(), 11. woda, 12. węglan sodu, 13. wodorotlenek potasu, 14. siarczan() baru, 15. tlenek węgla(), 16. wodorotlenek potasu, 17. woda, 18. tlenek siarki(), 19. wodorotlenek baru + 1. siarczan() baru, 2. siarczan() potasu, 3. tlenek węgla(), 4. woda, 5. wodorotlenek sodu, 6. fosforan() potasu, 7. woda, 8. siarczan() potasu, 9. tlenek fosforu(), 10. tlenek siarki(), 11. woda, 12. węglan sodu, 13. wodorotlenek potasu, 14. siarczan() baru, 15. tlenek węgla(), 16. wodorotlenek potasu, 17. woda, 18. tlenek siarki(), 19. wodorotlenek baru → 1. siarczan() baru, 2. siarczan() potasu, 3. tlenek węgla(), 4. woda, 5. wodorotlenek sodu, 6. fosforan() potasu, 7. woda, 8. siarczan() potasu, 9. tlenek fosforu(), 10. tlenek siarki(), 11. woda, 12. węglan sodu, 13. wodorotlenek potasu, 14. siarczan() baru, 15. tlenek węgla(), 16. wodorotlenek potasu, 17. woda, 18. tlenek siarki(), 19. wodorotlenek baru + 1. siarczan() baru, 2. siarczan() potasu, 3. tlenek węgla(), 4. woda, 5. wodorotlenek sodu, 6. fosforan() potasu, 7. woda, 8. siarczan() potasu, 9. tlenek fosforu(), 10. tlenek siarki(), 11. woda, 12. węglan sodu, 13. wodorotlenek potasu, 14. siarczan() baru, 15. tlenek węgla(), 16. wodorotlenek potasu, 17. woda, 18. tlenek siarki(), 19. wodorotlenek baru
2.
1. siarczan() baru, 2. siarczan() potasu, 3. tlenek węgla(), 4. woda, 5. wodorotlenek sodu, 6. fosforan() potasu, 7. woda, 8. siarczan() potasu, 9. tlenek fosforu(), 10. tlenek siarki(), 11. woda, 12. węglan sodu, 13. wodorotlenek potasu, 14. siarczan() baru, 15. tlenek węgla(), 16. wodorotlenek potasu, 17. woda, 18. tlenek siarki(), 19. wodorotlenek baru + 1. siarczan() baru, 2. siarczan() potasu, 3. tlenek węgla(), 4. woda, 5. wodorotlenek sodu, 6. fosforan() potasu, 7. woda, 8. siarczan() potasu, 9. tlenek fosforu(), 10. tlenek siarki(), 11. woda, 12. węglan sodu, 13. wodorotlenek potasu, 14. siarczan() baru, 15. tlenek węgla(), 16. wodorotlenek potasu, 17. woda, 18. tlenek siarki(), 19. wodorotlenek baru → 1. siarczan() baru, 2. siarczan() potasu, 3. tlenek węgla(), 4. woda, 5. wodorotlenek sodu, 6. fosforan() potasu, 7. woda, 8. siarczan() potasu, 9. tlenek fosforu(), 10. tlenek siarki(), 11. woda, 12. węglan sodu, 13. wodorotlenek potasu, 14. siarczan() baru, 15. tlenek węgla(), 16. wodorotlenek potasu, 17. woda, 18. tlenek siarki(), 19. wodorotlenek baru + 1. siarczan() baru, 2. siarczan() potasu, 3. tlenek węgla(), 4. woda, 5. wodorotlenek sodu, 6. fosforan() potasu, 7. woda, 8. siarczan() potasu, 9. tlenek fosforu(), 10. tlenek siarki(), 11. woda, 12. węglan sodu, 13. wodorotlenek potasu, 14. siarczan() baru, 15. tlenek węgla(), 16. wodorotlenek potasu, 17. woda, 18. tlenek siarki(), 19. wodorotlenek baru
3.
1. siarczan() baru, 2. siarczan() potasu, 3. tlenek węgla(), 4. woda, 5. wodorotlenek sodu, 6. fosforan() potasu, 7. woda, 8. siarczan() potasu, 9. tlenek fosforu(), 10. tlenek siarki(), 11. woda, 12. węglan sodu, 13. wodorotlenek potasu, 14. siarczan() baru, 15. tlenek węgla(), 16. wodorotlenek potasu, 17. woda, 18. tlenek siarki(), 19. wodorotlenek baru + 1. siarczan() baru, 2. siarczan() potasu, 3. tlenek węgla(), 4. woda, 5. wodorotlenek sodu, 6. fosforan() potasu, 7. woda, 8. siarczan() potasu, 9. tlenek fosforu(), 10. tlenek siarki(), 11. woda, 12. węglan sodu, 13. wodorotlenek potasu, 14. siarczan() baru, 15. tlenek węgla(), 16. wodorotlenek potasu, 17. woda, 18. tlenek siarki(), 19. wodorotlenek baru → 1. siarczan() baru, 2. siarczan() potasu, 3. tlenek węgla(), 4. woda, 5. wodorotlenek sodu, 6. fosforan() potasu, 7. woda, 8. siarczan() potasu, 9. tlenek fosforu(), 10. tlenek siarki(), 11. woda, 12. węglan sodu, 13. wodorotlenek potasu, 14. siarczan() baru, 15. tlenek węgla(), 16. wodorotlenek potasu, 17. woda, 18. tlenek siarki(), 19. wodorotlenek baru + 1. siarczan() baru, 2. siarczan() potasu, 3. tlenek węgla(), 4. woda, 5. wodorotlenek sodu, 6. fosforan() potasu, 7. woda, 8. siarczan() potasu, 9. tlenek fosforu(), 10. tlenek siarki(), 11. woda, 12. węglan sodu, 13. wodorotlenek potasu, 14. siarczan() baru, 15. tlenek węgla(), 16. wodorotlenek potasu, 17. woda, 18. tlenek siarki(), 19. wodorotlenek baru
4.
1. siarczan() baru, 2. siarczan() potasu, 3. tlenek węgla(), 4. woda, 5. wodorotlenek sodu, 6. fosforan() potasu, 7. woda, 8. siarczan() potasu, 9. tlenek fosforu(), 10. tlenek siarki(), 11. woda, 12. węglan sodu, 13. wodorotlenek potasu, 14. siarczan() baru, 15. tlenek węgla(), 16. wodorotlenek potasu, 17. woda, 18. tlenek siarki(), 19. wodorotlenek baru + 1. siarczan() baru, 2. siarczan() potasu, 3. tlenek węgla(), 4. woda, 5. wodorotlenek sodu, 6. fosforan() potasu, 7. woda, 8. siarczan() potasu, 9. tlenek fosforu(), 10. tlenek siarki(), 11. woda, 12. węglan sodu, 13. wodorotlenek potasu, 14. siarczan() baru, 15. tlenek węgla(), 16. wodorotlenek potasu, 17. woda, 18. tlenek siarki(), 19. wodorotlenek baru → 1. siarczan() baru, 2. siarczan() potasu, 3. tlenek węgla(), 4. woda, 5. wodorotlenek sodu, 6. fosforan() potasu, 7. woda, 8. siarczan() potasu, 9. tlenek fosforu(), 10. tlenek siarki(), 11. woda, 12. węglan sodu, 13. wodorotlenek potasu, 14. siarczan() baru, 15. tlenek węgla(), 16. wodorotlenek potasu, 17. woda, 18. tlenek siarki(), 19. wodorotlenek baru + 1. siarczan() baru, 2. siarczan() potasu, 3. tlenek węgla(), 4. woda, 5. wodorotlenek sodu, 6. fosforan() potasu, 7. woda, 8. siarczan() potasu, 9. tlenek fosforu(), 10. tlenek siarki(), 11. woda, 12. węglan sodu, 13. wodorotlenek potasu, 14. siarczan() baru, 15. tlenek węgla(), 16. wodorotlenek potasu, 17. woda, 18. tlenek siarki(), 19. wodorotlenek baru
Podsumowanie
Niektóre tlenki niemetali, które reagują z wodą, tworząc kwasy, reagują także z zasadamizasadami. W wyniku tej reakcji powstają sól i woda.
Niektóre tlenki metali reagują z kwasami. W wyniku tych reakcji powstają sól i woda.
Słownik
przechodzenie substancji do roztworu, proces któremu towarzyszy reakcja chemiczna pomiędzy substancją a rozpuszczalnikiem lub innym składnikiem roztworu
wodny roztwór wodorotlenku
Ćwiczenia
Które z podanych tlenków reagują z zasadą sodową, tworząc sól i wodę.
<span aria-label="SO indeks dolny, 3" role="math"><math><mrow><msub><mtext>SO</mtext><mtext>3</mtext></msub></mrow></math></span>, <span aria-label="SO indeks dolny, 2" role="math"><math><mrow><msub><mtext>SO</mtext><mtext>2</mtext></msub></mrow></math></span>, <span aria-label="P indeks dolny, 4, O indeks dolny, 10" role="math"><math><mrow><msub><mtext>P</mtext><mtext>4</mtext></msub><msub><mtext>O</mtext><mtext>10</mtext></msub></mrow></math></span>, <span aria-label="CO" role="math"><math><mrow><mtext>CO</mtext></mrow></math></span>, <span aria-label="CO indeks dolny, 2" role="math"><math><mrow><msub><mtext>CO</mtext><mtext>2</mtext></msub></mrow></math></span>, <span aria-label="CaO" role="math"><math><mrow><mtext>CaO</mtext></mrow></math></span>, <span aria-label="MgO" role="math"><math><mrow><mtext>MgO</mtext></mrow></math></span>, <span aria-label="Na indeks dolny, 2, O" role="math"><math><mrow><msub><mtext>Na</mtext><mtext>2</mtext></msub><mtext>O</mtext></mrow></math></span>
tlenki reagujące z zasadą sodową | |
---|---|
tlenki, które nie reagują z zasadą sodową |
Które z podanych tlenków reagują z kwasem solnym, tworząc sól i wodę.
<span aria-label="CO indeks dolny, 2" role="math"><math><mrow><msub><mtext>CO</mtext><mtext>2</mtext></msub></mrow></math></span>, <span aria-label="SO indeks dolny, 2" role="math"><math><mrow><msub><mtext>SO</mtext><mtext>2</mtext></msub></mrow></math></span>, <span aria-label="P indeks dolny, 4, O indeks dolny, 10" role="math"><math><mrow><msub><mtext>P</mtext><mtext>4</mtext></msub><msub><mtext>O</mtext><mtext>10</mtext></msub></mrow></math></span>, <span aria-label="Al indeks dolny, 2, O indeks dolny, 3" role="math"><math><mrow><msub><mtext>Al</mtext><mtext>2</mtext></msub><msub><mtext>O</mtext><mtext>3</mtext></msub></mrow></math></span>, <span aria-label="CaO" role="math"><math><mrow><mtext>CaO</mtext></mrow></math></span>, <span aria-label="SO indeks dolny, 3" role="math"><math><mrow><msub><mtext>SO</mtext><mtext>3</mtext></msub></mrow></math></span>, <span aria-label="K indeks dolny, 2, O" role="math"><math><mrow><msub><mtext>K</mtext><mtext>2</mtext></msub><mtext>O</mtext></mrow></math></span>, <span aria-label="BaO" role="math"><math><mrow><mtext>BaO</mtext></mrow></math></span>
tlenki, które reagują z kwasem solnym | |
---|---|
tlenki, które nie reagują z kwasem solnym |
Który ze wzorów przedstawia sól – produkt reakcji tlenku glinu z kwasem solnym? Wskaż prawidłową odpowiedź.
Który ze wzorów przedstawia sól – produkt reakcji tlenku siarki(VI) z wodorotlenkiem potasu? Wskaż prawidłową odpowiedź.
Wskaż równania przedstawiające reakcje tlenków niemetali z roztworami wodorotlenków, prowadzące do powstania soli i wody.
Wskaż równania, które przedstawiają reakcje tlenków metali z kwasami, prowadzące do powstania soli i wody.
Wskaż prawidłowy ciąg współczynników stechiometrycznych reakcji tlenku baru z kwasem siarkowym(VI):
- 1, 1, 1, 1
- 2, 1, 2, 2
- 1, 1, 1, 2
- 2, 1, 1, 2
- 2, 2, 2, 4
Wskaż prawidłowy ciąg współczynników stechiometrycznych reakcji:
- 3, 2, 1, 3
- 2, 3, 2, 1
- 1, 1, 1, 2
- 1, 1, 1, 1
- 3, 1, 1, 2
Bibliografia
Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Podręcznik do chemii dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Warszawa 2020.
Łasiński D., Sporny Ł., Strutyńska D., Wróblewski P., Podręcznik dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Mac Edukacja 2020.