Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przy obliczaniu wartości wyrażeń w których występują potęgi możemy wykorzystywać prawa działań na potęgach. W tym materiale poznasz i zastosujesz w ćwiczeniach twierdzenie o mnożeniu i dzieleniu potęg o różnych podstawach, ale takich samych wykładnikach.

Działania na potęgach
Twierdzenie: Działania na potęgach
  • Iloczyn potęg o takich samych wykładnikach

Dla dowolnych liczb rzeczywistych ab oraz dowolnej liczby całkowitej dodatniej n prawdziwa jest równość

an·bn=a·bn.
RezW70esmTg3O1
Animacja przedstawia wzór na n‑tą potęgę iloczynu liczb a i b.
  • Iloraz potęg o takich samych wykładnikach

Dla dowolnych liczb rzeczywistych ab, gdzie b0 oraz dowolnej liczby całkowitej dodatniej n prawdziwa jest równość

anbn =abn.
R40vqbTHcL3bn1
Animacja przedstawia wzór na n‑tą potęgę ilorazu liczb a i b.
R1aJUWJr78Ccp1
Ćwiczenie 1
Oblicz w pamięci. Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 25·125 = 1. 14, 2. 3, 3. 116, 4. 16, 5. 132, 6. 18, 7. 2, 8. 19, 9. -1, 10. -3, 11. 1, 12. -2, 13. 112, 14. 12, 15. 12733·193 = 1. 14, 2. 3, 3. 116, 4. 16, 5. 132, 6. 18, 7. 2, 8. 19, 9. -1, 10. -3, 11. 1, 12. -2, 13. 112, 14. 12, 15. 127-43·-183 = 1. 14, 2. 3, 3. 116, 4. 16, 5. 132, 6. 18, 7. 2, 8. 19, 9. -1, 10. -3, 11. 1, 12. -2, 13. 112, 14. 12, 15. 127122·-82 = 1. 14, 2. 3, 3. 116, 4. 16, 5. 132, 6. 18, 7. 2, 8. 19, 9. -1, 10. -3, 11. 1, 12. -2, 13. 112, 14. 12, 15. 127-0,13· 103 = 1. 14, 2. 3, 3. 116, 4. 16, 5. 132, 6. 18, 7. 2, 8. 19, 9. -1, 10. -3, 11. 1, 12. -2, 13. 112, 14. 12, 15. 127
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1KGasvW7FwvD1
Ćwiczenie 2
Zapisz bez użycia nawiasów. Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie wyrażenia lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. xy2 = 1. 125x4y4, 2. 112x4y4, 3. 25x5, 4. 0,04x4, 5. 0,06x2, 6. 0,004x3, 7. 116x4y4, 8. x4y4, 9. 24x4, 10. 525x6y2, 11. 27x3, 12. 824x9y3, 13. x3y3, 14. x2y2, 15. 827x9y33x3 = 1. 125x4y4, 2. 112x4y4, 3. 25x5, 4. 0,04x4, 5. 0,06x2, 6. 0,004x3, 7. 116x4y4, 8. x4y4, 9. 24x4, 10. 525x6y2, 11. 27x3, 12. 824x9y3, 13. x3y3, 14. x2y2, 15. 827x9y312xy4 = 1. 125x4y4, 2. 112x4y4, 3. 25x5, 4. 0,04x4, 5. 0,06x2, 6. 0,004x3, 7. 116x4y4, 8. x4y4, 9. 24x4, 10. 525x6y2, 11. 27x3, 12. 824x9y3, 13. x3y3, 14. x2y2, 15. 827x9y30,2x22 = 1. 125x4y4, 2. 112x4y4, 3. 25x5, 4. 0,04x4, 5. 0,06x2, 6. 0,004x3, 7. 116x4y4, 8. x4y4, 9. 24x4, 10. 525x6y2, 11. 27x3, 12. 824x9y3, 13. x3y3, 14. x2y2, 15. 827x9y32x3·13y3 = 1. 125x4y4, 2. 112x4y4, 3. 25x5, 4. 0,04x4, 5. 0,06x2, 6. 0,004x3, 7. 116x4y4, 8. x4y4, 9. 24x4, 10. 525x6y2, 11. 27x3, 12. 824x9y3, 13. x3y3, 14. x2y2, 15. 827x9y3
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1SApWnz8fRz72
Ćwiczenie 3
Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 124·24= 1. 21, 2. 1, 3. 3, 4. 10, 5. 1, 6. 16, 7. 2, 8. 30, 9. 17, 10. 18, 11. 9, 12. 11, 13. 42, 14. 8, 15. 27, 16. 28 132·92= 1. 21, 2. 1, 3. 3, 4. 10, 5. 1, 6. 16, 7. 2, 8. 30, 9. 17, 10. 18, 11. 9, 12. 11, 13. 42, 14. 8, 15. 27, 16. 28 1,53·23= 1. 21, 2. 1, 3. 3, 4. 10, 5. 1, 6. 16, 7. 2, 8. 30, 9. 17, 10. 18, 11. 9, 12. 11, 13. 42, 14. 8, 15. 27, 16. 28 252·102= 1. 21, 2. 1, 3. 3, 4. 10, 5. 1, 6. 16, 7. 2, 8. 30, 9. 17, 10. 18, 11. 9, 12. 11, 13. 42, 14. 8, 15. 27, 16. 28 346·1136= 1. 21, 2. 1, 3. 3, 4. 10, 5. 1, 6. 16, 7. 2, 8. 30, 9. 17, 10. 18, 11. 9, 12. 11, 13. 42, 14. 8, 15. 27, 16. 28 1233·1153= 1. 21, 2. 1, 3. 3, 4. 10, 5. 1, 6. 16, 7. 2, 8. 30, 9. 17, 10. 18, 11. 9, 12. 11, 13. 42, 14. 8, 15. 27, 16. 28
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 4
R1BJ0mPM0jwyU
Określ znak każdego z wyrażeń. Przyporządkuj wyrażenie do odpowiedniej grupy. Wyrażenie ujemne Możliwe odpowiedzi: 1. 22·(12)2, 2. -92·(-13)2, 3. (-2)3·(12)3, 4. 92·(-13)2, 5. (14)3·(-2)3 , 6. (-12)3·43 Wyrażenie dodatnie Możliwe odpowiedzi: 1. 22·(12)2, 2. -92·(-13)2, 3. (-2)3·(12)3, 4. 92·(-13)2, 5. (14)3·(-2)3 , 6. (-12)3·43
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 5
R1eopjtNVERW6
Połącz w pary wyrażania, które są sobie równe. 8x3 Możliwe odpowiedzi: 1. -(2x)3, 2. (-2x2)2, 3. (-2x)2, 4. -(2x2)2, 5. -(2x)2, 6.  (2x)3 4x4 Możliwe odpowiedzi: 1. -(2x)3, 2. (-2x2)2, 3. (-2x)2, 4. -(2x2)2, 5. -(2x)2, 6.  (2x)3 -4x4 Możliwe odpowiedzi: 1. -(2x)3, 2. (-2x2)2, 3. (-2x)2, 4. -(2x2)2, 5. -(2x)2, 6.  (2x)3 -8x3  Możliwe odpowiedzi: 1. -(2x)3, 2. (-2x2)2, 3. (-2x)2, 4. -(2x2)2, 5. -(2x)2, 6.  (2x)3 -4x2 Możliwe odpowiedzi: 1. -(2x)3, 2. (-2x2)2, 3. (-2x)2, 4. -(2x2)2, 5. -(2x)2, 6.  (2x)3 4x2 Możliwe odpowiedzi: 1. -(2x)3, 2. (-2x2)2, 3. (-2x)2, 4. -(2x2)2, 5. -(2x)2, 6.  (2x)3
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RsH9Qksp0fFwU2
Ćwiczenie 6
Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 23·253= 1. 35, 2. -602, 3. -1103, 4. 24, 5. -1105, 6. 46, 7. 54, 8. 22, 9. 44, 10. -54, 11. 58, 12. -603, 13. 45, 14. 24, 15. -605, 16. 43, 17. 26, 18. 503, 19. 253, 20. 523, 21. 25, 22. 15, 23. -1104, 24. 45122·-52= 1. 35, 2. -602, 3. -1103, 4. 24, 5. -1105, 6. 46, 7. 54, 8. 22, 9. 44, 10. -54, 11. 58, 12. -603, 13. 45, 14. 24, 15. -605, 16. 43, 17. 26, 18. 503, 19. 253, 20. 523, 21. 25, 22. 15, 23. -1104, 24. 45124·84= 1. 35, 2. -602, 3. -1103, 4. 24, 5. -1105, 6. 46, 7. 54, 8. 22, 9. 44, 10. -54, 11. 58, 12. -603, 13. 45, 14. 24, 15. -605, 16. 43, 17. 26, 18. 503, 19. 253, 20. 523, 21. 25, 22. 15, 23. -1104, 24. 452124·-24= 1. 35, 2. -602, 3. -1103, 4. 24, 5. -1105, 6. 46, 7. 54, 8. 22, 9. 44, 10. -54, 11. 58, 12. -603, 13. 45, 14. 24, 15. -605, 16. 43, 17. 26, 18. 503, 19. 253, 20. 523, 21. 25, 22. 15, 23. -1104, 24. 45-325·-235= 1. 35, 2. -602, 3. -1103, 4. 24, 5. -1105, 6. 46, 7. 54, 8. 22, 9. 44, 10. -54, 11. 58, 12. -603, 13. 45, 14. 24, 15. -605, 16. 43, 17. 26, 18. 503, 19. 253, 20. 523, 21. 25, 22. 15, 23. -1104, 24. 45-0,013·103= 1. 35, 2. -602, 3. -1103, 4. 24, 5. -1105, 6. 46, 7. 54, 8. 22, 9. 44, 10. -54, 11. 58, 12. -603, 13. 45, 14. 24, 15. -605, 16. 43, 17. 26, 18. 503, 19. 253, 20. 523, 21. 25, 22. 15, 23. -1104, 24. 45124·84·124= 1. 35, 2. -602, 3. -1103, 4. 24, 5. -1105, 6. 46, 7. 54, 8. 22, 9. 44, 10. -54, 11. 58, 12. -603, 13. 45, 14. 24, 15. -605, 16. 43, 17. 26, 18. 503, 19. 253, 20. 523, 21. 25, 22. 15, 23. -1104, 24. 450,752·1132·22= 1. 35, 2. -602, 3. -1103, 4. 24, 5. -1105, 6. 46, 7. 54, 8. 22, 9. 44, 10. -54, 11. 58, 12. -603, 13. 45, 14. 24, 15. -605, 16. 43, 17. 26, 18. 503, 19. 253, 20. 523, 21. 25, 22. 15, 23. -1104, 24. 45
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R11Hax6x4jsIz21
Ćwiczenie 7
Połącz w pary wyrażenia równe. 2ab4 Możliwe odpowiedzi: 1. 16a4b2, 2. 16a4b4, 3. 64a3b9, 4. 64a8b6, 5. 16a6b4, 6. 64ab93 4a2b2 Możliwe odpowiedzi: 1. 16a4b2, 2. 16a4b4, 3. 64a3b9, 4. 64a8b6, 5. 16a6b4, 6. 64ab93 2a2b22a2 Możliwe odpowiedzi: 1. 16a4b2, 2. 16a4b4, 3. 64a3b9, 4. 64a8b6, 5. 16a6b4, 6. 64ab93 4ab33 Możliwe odpowiedzi: 1. 16a4b2, 2. 16a4b4, 3. 64a3b9, 4. 64a8b6, 5. 16a6b4, 6. 64ab93 8a3bab22 Możliwe odpowiedzi: 1. 16a4b2, 2. 16a4b4, 3. 64a3b9, 4. 64a8b6, 5. 16a6b4, 6. 64ab93 2a0b92ab03 Możliwe odpowiedzi: 1. 16a4b2, 2. 16a4b4, 3. 64a3b9, 4. 64a8b6, 5. 16a6b4, 6. 64ab93
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RhxXJrjgWFBX32
Ćwiczenie 8
Oblicz w pamięci. Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 23 :-23 = 1. 4, 2. 4, 3. 142, 4. 125, 5. -2, 6. 3, 7. 116, 8. 2, 9. -1, 10. 128, 11. -4, 12. 149, 13. -3, 14. 1, 15. 132-32:-32 = 1. 4, 2. 4, 3. 142, 4. 125, 5. -2, 6. 3, 7. 116, 8. 2, 9. -1, 10. 128, 11. -4, 12. 149, 13. -3, 14. 1, 15. 132151:51 = 1. 4, 2. 4, 3. 142, 4. 125, 5. -2, 6. 3, 7. 116, 8. 2, 9. -1, 10. 128, 11. -4, 12. 149, 13. -3, 14. 1, 15. 1320,25:0,45 = 1. 4, 2. 4, 3. 142, 4. 125, 5. -2, 6. 3, 7. 116, 8. 2, 9. -1, 10. 128, 11. -4, 12. 149, 13. -3, 14. 1, 15. 132-122:-142 = 1. 4, 2. 4, 3. 142, 4. 125, 5. -2, 6. 3, 7. 116, 8. 2, 9. -1, 10. 128, 11. -4, 12. 149, 13. -3, 14. 1, 15. 132
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 9
R14hf2wxvaisI
Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 24:24= 1. 9, 2. 31, 3. 5, 4. 116, 5. 114, 6. 1, 7. 27, 8. 8, 9. 12, 10. 116, 11. 27, 12. 3, 13. 33, 14. 118 133:193= 1. 9, 2. 31, 3. 5, 4. 116, 5. 114, 6. 1, 7. 27, 8. 8, 9. 12, 10. 116, 11. 27, 12. 3, 13. 33, 14. 118 4,53:1,53= 1. 9, 2. 31, 3. 5, 4. 116, 5. 114, 6. 1, 7. 27, 8. 8, 9. 12, 10. 116, 11. 27, 12. 3, 13. 33, 14. 118 522:102= 1. 9, 2. 31, 3. 5, 4. 116, 5. 114, 6. 1, 7. 27, 8. 8, 9. 12, 10. 116, 11. 27, 12. 3, 13. 33, 14. 118 764:2134= 1. 9, 2. 31, 3. 5, 4. 116, 5. 114, 6. 1, 7. 27, 8. 8, 9. 12, 10. 116, 11. 27, 12. 3, 13. 33, 14. 118 1233:563= 1. 9, 2. 31, 3. 5, 4. 116, 5. 114, 6. 1, 7. 27, 8. 8, 9. 12, 10. 116, 11. 27, 12. 3, 13. 33, 14. 118
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R19okR5T7a56l
Posegreguj wyrażenia przyporządkowując je do odpowiedniej grupy wynik wyrażenia jest ujemny lub wynik wyrażania jest dodatni. wynik wyrażenia jest ujemny Możliwe odpowiedzi: 1. element 1 grupy 2, 2. element 4 grupy 1, 3. element 3 grupy 1, 4. element 2 grupy 1, 5. element 1 grupy 1, 6. element 2 grupy 2, 7. element 3 grupy 2 wynik wyrażenia jest dodatni Możliwe odpowiedzi: 1. element 1 grupy 2, 2. element 4 grupy 1, 3. element 3 grupy 1, 4. element 2 grupy 1, 5. element 1 grupy 1, 6. element 2 grupy 2, 7. element 3 grupy 2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R18xlua1QGkAK2
Ćwiczenie 10
Oblicz podane wyrażenia, a następnie porządkuj wyniki od najmniejszego do największego. Elementy do uszeregowania:
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 11
R1YRqnKNcchau
Połącz w pary wyrażania, które są sobie równe. 8x3 Możliwe odpowiedzi: 1. -(2x)3, 2. (-2x2)2, 3. (-2x)2, 4. (2x)3, 5. -(2x2)2, 6. -(2x)2 4x4 Możliwe odpowiedzi: 1. -(2x)3, 2. (-2x2)2, 3. (-2x)2, 4. (2x)3, 5. -(2x2)2, 6. -(2x)2 -4x4 Możliwe odpowiedzi: 1. -(2x)3, 2. (-2x2)2, 3. (-2x)2, 4. (2x)3, 5. -(2x2)2, 6. -(2x)2 -4x2  Możliwe odpowiedzi: 1. -(2x)3, 2. (-2x2)2, 3. (-2x)2, 4. (2x)3, 5. -(2x2)2, 6. -(2x)2 4x2 Możliwe odpowiedzi: 1. -(2x)3, 2. (-2x2)2, 3. (-2x)2, 4. (2x)3, 5. -(2x2)2, 6. -(2x)2 -8x3 Możliwe odpowiedzi: 1. -(2x)3, 2. (-2x2)2, 3. (-2x)2, 4. (2x)3, 5. -(2x2)2, 6. -(2x)2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RgSb11qxI9OiC2
Ćwiczenie 12
Przeciągnij i upuść odpowiednie wyrażenia tak, aby równości były prawdziwe. x:y3 = 1. 16:x4, 2. 16:x3, 3. 81x4:y4, 4. 16:x2, 5. 0,09:x6, 6. 8x6:27y3, 7. 0,09:x2, 8. x2:y2, 9. 81x6:y6, 10. x4:y4, 11. 8x8:27y4, 12. 81x2:y2, 13. 8x5:27y2, 14. x3:y3, 15. 0,09:x44:x2 = 1. 16:x4, 2. 16:x3, 3. 81x4:y4, 4. 16:x2, 5. 0,09:x6, 6. 8x6:27y3, 7. 0,09:x2, 8. x2:y2, 9. 81x6:y6, 10. x4:y4, 11. 8x8:27y4, 12. 81x2:y2, 13. 8x5:27y2, 14. x3:y3, 15. 0,09:x43x:y4 = 1. 16:x4, 2. 16:x3, 3. 81x4:y4, 4. 16:x2, 5. 0,09:x6, 6. 8x6:27y3, 7. 0,09:x2, 8. x2:y2, 9. 81x6:y6, 10. x4:y4, 11. 8x8:27y4, 12. 81x2:y2, 13. 8x5:27y2, 14. x3:y3, 15. 0,09:x40,3:x22 = 1. 16:x4, 2. 16:x3, 3. 81x4:y4, 4. 16:x2, 5. 0,09:x6, 6. 8x6:27y3, 7. 0,09:x2, 8. x2:y2, 9. 81x6:y6, 10. x4:y4, 11. 8x8:27y4, 12. 81x2:y2, 13. 8x5:27y2, 14. x3:y3, 15. 0,09:x42x2 :3y3 = 1. 16:x4, 2. 16:x3, 3. 81x4:y4, 4. 16:x2, 5. 0,09:x6, 6. 8x6:27y3, 7. 0,09:x2, 8. x2:y2, 9. 81x6:y6, 10. x4:y4, 11. 8x8:27y4, 12. 81x2:y2, 13. 8x5:27y2, 14. x3:y3, 15. 0,09:x4
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RGmNcmteqy7Dj2
Ćwiczenie 13
Uprość działania, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie potęgi lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 203:103= 1. 54, 2. 105, 3. 520, 4. 29, 5. 14, 6. 24, 7. 34, 8. -1103, 9. 124, 10. 15, 11. 23, 12. -56, 13. 104, 14. 52, 15. 27, 16. -4103, 17. 510, 18. 24, 19. 122, 20. -54, 21. 35, 22. -2103, 23. 123, 24. 45 252:-52= 1. 54, 2. 105, 3. 520, 4. 29, 5. 14, 6. 24, 7. 34, 8. -1103, 9. 124, 10. 15, 11. 23, 12. -56, 13. 104, 14. 52, 15. 27, 16. -4103, 17. 510, 18. 24, 19. 122, 20. -54, 21. 35, 22. -2103, 23. 123, 24. 45 124:124= 1. 54, 2. 105, 3. 520, 4. 29, 5. 14, 6. 24, 7. 34, 8. -1103, 9. 124, 10. 15, 11. 23, 12. -56, 13. 104, 14. 52, 15. 27, 16. -4103, 17. 510, 18. 24, 19. 122, 20. -54, 21. 35, 22. -2103, 23. 123, 24. 45 -325:-325= 1. 54, 2. 105, 3. 520, 4. 29, 5. 14, 6. 24, 7. 34, 8. -1103, 9. 124, 10. 15, 11. 23, 12. -56, 13. 104, 14. 52, 15. 27, 16. -4103, 17. 510, 18. 24, 19. 122, 20. -54, 21. 35, 22. -2103, 23. 123, 24. 45 2124:-124= 1. 54, 2. 105, 3. 520, 4. 29, 5. 14, 6. 24, 7. 34, 8. -1103, 9. 124, 10. 15, 11. 23, 12. -56, 13. 104, 14. 52, 15. 27, 16. -4103, 17. 510, 18. 24, 19. 122, 20. -54, 21. 35, 22. -2103, 23. 123, 24. 45 -0,013:0,13= 1. 54, 2. 105, 3. 520, 4. 29, 5. 14, 6. 24, 7. 34, 8. -1103, 9. 124, 10. 15, 11. 23, 12. -56, 13. 104, 14. 52, 15. 27, 16. -4103, 17. 510, 18. 24, 19. 122, 20. -54, 21. 35, 22. -2103, 23. 123, 24. 45 124·84:24= 1. 54, 2. 105, 3. 520, 4. 29, 5. 14, 6. 24, 7. 34, 8. -1103, 9. 124, 10. 15, 11. 23, 12. -56, 13. 104, 14. 52, 15. 27, 16. -4103, 17. 510, 18. 24, 19. 122, 20. -54, 21. 35, 22. -2103, 23. 123, 24. 45 0,752:342:22= 1. 54, 2. 105, 3. 520, 4. 29, 5. 14, 6. 24, 7. 34, 8. -1103, 9. 124, 10. 15, 11. 23, 12. -56, 13. 104, 14. 52, 15. 27, 16. -4103, 17. 510, 18. 24, 19. 122, 20. -54, 21. 35, 22. -2103, 23. 123, 24. 45
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RKXwCPfCkQgtg21
Ćwiczenie 14
Połącz w pary wyrażenia równe sobie 2a:b4 Możliwe odpowiedzi: 1. 4a4:b2, 2. a2:b2, 3. 16a4:b4, 4. 64a3:b9, 5. 64a4:b2, 6. a9:b3 4a2:2b2 Możliwe odpowiedzi: 1. 4a4:b2, 2. a2:b2, 3. 16a4:b4, 4. 64a3:b9, 5. 64a4:b2, 6. a9:b3 2a2b2:2ab32 Możliwe odpowiedzi: 1. 4a4:b2, 2. a2:b2, 3. 16a4:b4, 4. 64a3:b9, 5. 64a4:b2, 6. a9:b3 4a:b33 Możliwe odpowiedzi: 1. 4a4:b2, 2. a2:b2, 3. 16a4:b4, 4. 64a3:b9, 5. 64a4:b2, 6. a9:b3 8a3b:ab22 Możliwe odpowiedzi: 1. 4a4:b2, 2. a2:b2, 3. 16a4:b4, 4. 64a3:b9, 5. 64a4:b2, 6. a9:b3 2a3b0:2a0b3 Możliwe odpowiedzi: 1. 4a4:b2, 2. a2:b2, 3. 16a4:b4, 4. 64a3:b9, 5. 64a4:b2, 6. a9:b3
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ra771FEHFzlsc21
Ćwiczenie 15
Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 23·43· 1. 84, 2. 57, 3. 24, 4. 55, 5. 56, 6. 37, 7. 93, 8. 82, 9. 85, 10. 94, 11. 23, 12. 92, 13. 25, 14. 36, 15. 35 =163 32· 1. 84, 2. 57, 3. 24, 4. 55, 5. 56, 6. 37, 7. 93, 8. 82, 9. 85, 10. 94, 11. 23, 12. 92, 13. 25, 14. 36, 15. 35 :92=32 255: 1. 84, 2. 57, 3. 24, 4. 55, 5. 56, 6. 37, 7. 93, 8. 82, 9. 85, 10. 94, 11. 23, 12. 92, 13. 25, 14. 36, 15. 35 :55=15 324:24:44: 1. 84, 2. 57, 3. 24, 4. 55, 5. 56, 6. 37, 7. 93, 8. 82, 9. 85, 10. 94, 11. 23, 12. 92, 13. 25, 14. 36, 15. 35 =24 42·22:42· 1. 84, 2. 57, 3. 24, 4. 55, 5. 56, 6. 37, 7. 93, 8. 82, 9. 85, 10. 94, 11. 23, 12. 92, 13. 25, 14. 36, 15. 35 =162 275·25:95: 1. 84, 2. 57, 3. 24, 4. 55, 5. 56, 6. 37, 7. 93, 8. 82, 9. 85, 10. 94, 11. 23, 12. 92, 13. 25, 14. 36, 15. 35 =25
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R11ATyBfgs4Kr2
Ćwiczenie 16
Ile jest równy iloraz 8015:-2015? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 4015, 2. -415, 3. -40, 4. 415
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R13fQKVtZ1ARe3
Ćwiczenie 17
Ile jest równe wyrażenie 3x3y2? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 3 x 5 y 2 , 2. 9 x 3 y 2 , 3. 9 x 6 y 2 , 4. 3 x 6 y 2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1XssqlC5J6h53
Ćwiczenie 18
Jaką postać ma wyrażenie 9x2y3xy24 zapisane bez użycia nawiasów? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 9 x 2 y 4 3 x y 8 , 2. 3 x 4 y 4 , 3. 9 4 x 8 y 4 3 4 x y 8 , 4. 3 4 x 4 y 4
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RN8JDJnTdEJGF3
Ćwiczenie 19
Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Iloczyn 23·33·123·23 zapisany w postaci potęgi to 612., 2. Iloczyn  23·33·123·23  zapisany w postaci potęgi to 6 3 ., 3. Iloraz 0,00015:0,0015 zapisany w postaci potęgi to 0,1 10 ., 4. Iloraz 0,00015:0,0015 zapisany w postaci potęgi to 0,1 5 ., 5. Wyrażenie -2x2y3 po uproszczeniu wynosi 8 x 6 y 3 ., 6. Wyrażenie -2x2y3 po uproszczeniu wynosi - 8 x 6 y 3 ., 7. Wyrażenie 2a3·b23b2 po uproszczeniu wynosi 2 a 6 b 2 3 ., 8. Wyrażenie 2a3·b23b2 po uproszczeniu wynosi 4 a 6 b 2 9 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Roa0D7zzg3luS3
Ćwiczenie 20
Jak zmieni się pole kwadratu o boku x cm, jeżeli jego bok zwiększymy czterokrotnie? Uzupełnij odpowiedź, przeciągając w luki odpowiednie liczby i słowa lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej.
Odpowiedź: Pole 1. 12, 2. 14, 3. zmniejszy, 4. 16, 5. 18, 6. zwiększy się 1. 12, 2. 14, 3. zmniejszy, 4. 16, 5. 18, 6. zwiększy-krotnie.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.