Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1PsBiuXvWdBX1
Tryptyk. Panel środkowy, czyli główny przedstawia ukrzyżowanie Chrystusa. Matka Boża klęczy i obejmuje krzyż obiema rękami.  Jest ubrana w niebieską sukienkę. Na głowie ma białą chustę. Maryję podtrzymuje św. Jan.  Ma na sobie czerwoną szatę. Naprzeciwko klęczy para w strojach dworskich ze złożonymi rękami jak do modlitwy.  Kobieta jest ubrana w fioletową suknię. Głowę jej zdobi białe okrycie. Obok niej klęczy mężczyzna w czarnym stroju. Na lewym skrzydle bocznym znajduje się Maria Magdalena. Jest ubrana w długi ciemny płaszcz. Ociera sobie łzy połą płaszcza. W ręku trzyma flakonik.  Na prawym skrzydle obrazu znajduje się św. Weronika.  Stoi ona z chustą z wizerunkiem Jezusa, który nie ma cierniowej korony.  Kobieta ma na sobie niebieską sukienkę i czerwony płaszcz. Nad głowami św. Marii Magdaleny i św. Weroniki znajdują się czarne anioły. Czarne anioły unoszą się po dwóch stronach krzyża. W tle widać 
 krajobraz pełen zielonych pagórków, skalnych rozpadlin oraz pojedynczych drzew.  Po prawej stronie znajduje się miasto  z obwarowaniami. Na lewej stronie znajduje się  zamek. Błękitne niebo jest delikatnie zasłonięte chmurami.
Ukrzyżowanie (tryptyk)
Źródło: Rogier van der Weyeden, 1440, olej na desce, Muzeum Sztuki w Wiedniu, domena publiczna.

Niektóre religie chrześcijańskie (np. katolicyzm) mocno eksponują postać Maryi – matki Jezusa. Jednak w Ewangelii jej obecność nie jest szczególnie podkreślana, co oznacza, że źródeł informacji dotyczących Maryi poszukiwać należy poza Biblią.

Już wiesz

Przeczytaj fragment Ewangelii wg św. Jana:

(25) A obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena. (26) Kiedy więc Jezus ujrzał Matkę i stojącego obok Niej ucznia, którego miłował, rzekł do Matki: Niewiasto, oto syn Twój. (27) Następnie rzekł do ucznia: Oto Matka twoja. I od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie.

Ewangelia_sw_Jana Źródło: Apokalipsa św. Jana, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. zespół biblistów polskich z inicjatywy benedyktynów tynieckich, Poznań–Warszawa 1998.

j0000000C4B1v38_0000000H
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Apokryfy

Na Wielki PiątekPeregryn z Opola
Peregryn z Opola Na Wielki Piątek

Ponieważ dziś czcimy mękę Chrystusa, powinniśmy mieć udział w Jego cierpieniu, płacząc nad Jego męką, bo wiele jest powodów, które nas przywodzą do płaczu. […] Ale najbardziej płacze kochająca Matka. Wszystko, co Chrystus wycierpiał na ciele, Ona wycierpiała w sercu […]. Ogrom Jej bólu i płaczu płynął stąd, że była matką jedynego syna. Łatwiej pocieszyć matkę, która wprawdzie straciła syna, ale ma jeszcze inne dzieci albo sądzi, że będzie je miała. Ta zaś nie miała innego dziecka i wiedziała, że mieć nie będzie. Jej ból potęgowało i to, że własnymi oczami patrzyła, jak krzyżowano Jej Syna, przebijano włócznią, raniono. […] Jak wielki zatem ból przeszywał Maryję, gdy patrzyła na mękę i śmierć swego Syna! Ból Jej był tym większy, że nie mogła Mu pomóc, że była bezsilna. Wielką potrzebą serca matki jest obecność przy konającym dziecku, kiedy może je ucałować i przytulić. Maryja w niczym nie mogła pomóc Synowi. Słyszała, że pragnie, a nie mogła Mu podać wody. Widziała Jego rany, a nie mogła ich opatrzyć. Widziała Jego skrwawione ciało, a nie mogła go obetrzeć. Widziała, że opada Mu głowa, a nie mogła jej podtrzymać i utulić. Widziała, że krew spływa na ziemię, a nie mogła jej zebrać. Widziała, że Syn Jej płacze na krzyżu, a nie mogła osuszyć Jego łez. Czyż nie mogłaby powiedzieć o sobie tych słów: „Bom ja jest niewiasta bardzo nieszczęśliwa”.

j0000000C4B1v38_00000_BIB_002 Źródło: Peregryn z Opola, Na Wielki Piątek, [w:] tegoż, Kazania de tempore i de sanctis, tłum. Julia Mrukówna, Kraków-Opole 2001, s. 144–145.

Po lekturze fragmentów Ewangelii wg św. Jana i kazania Peregryna z Opola odpowiedz na pytania:

Ćwiczenie 1.1

Wskaż, który z opisów jest bardziej szczegółowy.

RGO1FCN9ND73d
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1.2

Wyjaśnij, skąd św. Jan Ewangelista mógł znać przebieg wydarzenia.

RRZbNk8Mzm5pP
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1.3

Określ, skąd Peregryn z Opola mógł czerpać wiedzę o wydarzeniu.

R1NDUKPnUEyEY
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1.4

Wyjaśnij, który z dwóch autorów jest bardziej wiarygodny? Uzasadnij odpowiedź.

RfZkmVe243h3u
(Uzupełnij).

Do podstawowych źródeł wiedzy o wydarzeniach ukazanych w StarymNowym Testamencie należało, poza Biblią, piśmiennictwo apokryficzne. Uzupełnieniami tego, czego zabrakłoPiśmie Świętym, autorzy apokryfów wychodzili naprzeciw zapotrzebowaniu ze strony chrześcijan, którzy chcieli np. znać życie i przebieg śmierci Jezusa dokładniej, niż pozwalają na to Ewangelie i listy apostolskie.

apokryfy
Definicja: apokryfy

(gr. apókryphosukryty, tajemny, niepewnego pochodzenia) – starożydowskie i starochrześcijańskie pisma religijne, nawiązujące treściowo, gatunkowo lub stylistycznie do Biblii, które jednak ze względu na niejasne pochodzenie i falsyfikatowy charakter nie zostały zaliczone do kanonu Pisma Świętego (czyli oficjalnie ogłoszonego przez Kościół spisu ksiąg biblijnych); […] są to głównie fabularne opowieści o charakterze biograficznym, uzupełniające szczegółami i komentarzami liczne luki występujące w ewangelicznej opowieści o życiu Chrystusa i innych postaci biblijnych, zwłaszcza Maryi oraz jej matki, św. Anny

jakopone

Motywy apokryficzne można znaleźć w liryce średniowiecznej. Jednym z utworów tego typu jest XIII‑wieczna pieśń włoskiego mnicha Jacopone da TodijakoponeJacopone da Todi Stabat Mater Dolorosa (Stała Matka Boleściwa). Zawiera ona lament Maryi stojącej na Golgocie pod krzyżem Chrystusa. Utwór ten zalicza się do popularnego w średniowieczu gatunku literackiego zwanego planktusem.

j0000000C4B1v38_000EX001
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Lament świętokrzyski

R891FPamjYZuu
Pietà z Lubiąża, ok. 1370
Źródło: a. nn., polichromia na drewnie, Muzeum Narodowe w Warszawie, licencja: CC 0 1.0.
Dla zainteresowanych
planktus
Definicja: planktus

(łac. planctusnarzekanie, płacz, żal) – gatunek literacki występujący zwłaszcza w średniowieczu, obejmujący utwory wyrażające żal po zmarłej osobie i nawołujące do współuczestnictwa w cierpieniu po stracie tej osoby; najczęściej głównym bohaterem tych utworów był Chrystus; teksty tego rodzaju wchodziły w skład liturgii Wielkiego Piątku

Utwory podobne do Stabat Mater Dolorosa powstawały w niemal całej Europie. W literaturze polskiej motyw lamentu znalazł się w XV‑wiecznej pieśni znanej pod kilkoma tytułami. Utwór zwany jest Lamentem świętokrzyskim albo Planktem świętokrzyskim, ponieważ jedyny znany zapis dzieła powstał w Górach Świętokrzyskich, w klasztorze benedyktynów na Łysej Górze. Inny tytuł to Żale Matki Boskiej pod krzyżem. Wreszcie jako tytuł podaje się incipitj0000000C4B1v38_000tp001incipit tekstu, tzn. Posłuchajcie, bracia miła.

Ważne!

Istnieją dwie hipotezy dotyczące przeznaczenia Lamentu świętokrzyskiego. Niektórzy uważają, że była to pieśń wchodząca w skład liturgii wielkopiątkowej, wykonywana po uroczystej lekturze ewangelicznego opisu Męki Jezusa. Inni twierdzą, że był to śpiewany fragment dramatu średniowiecznego, tzw. misterium. W misteriach (odgrywanych początkowo w świątyniach lub na przykościelnych placach) przedstawiano w językach narodowych historie opisane w Biblii.

Lament świętokrzyski
Lament świętokrzyski

Posłuchajcie, bracia miłaj0000000C4B1v38_000tp002bracia miła,
Kcęć wam skorżyć krwawą głowęj0000000C4B1v38_000tp003Kcęć wam skorżyć krwawą głowę;
Usłyszycie moj zamętekj0000000C4B1v38_000tp004Usłyszycie moj zamętek,
Jen mi się zstał w Wielki Piątek.

Pożałuj mię, stary, młody,
Boć mi przyszły krwawe godyj0000000C4B1v38_000tp005krwawe gody;
Jednegociem Syna miała
I tegociem ożalałaj0000000C4B1v38_000tp006I tegociem ożalała.

Zamęt ciężki dostał się mie, ubogiej żeniej0000000C4B1v38_000tp007Zamęt ciężki dostał się mie, ubogiej żenie,
Widzęć rozkrwawione me miłe narodzenie,
Ciężka moja chwila, krwawa godzina,
Widzęć niewiernego Żydowina,
Iż on bije, męczy mego miłego Syna.

Synku miły i wybrany,
Rozdzielj0000000C4B1v38_000tp008Rozdziel z matką swoją rany!
wszakomj0000000C4B1v38_000tp009wszakom cię, Synku miły, w swem sercu nosiła,
A takież tobie wiernie służyła,
Przemow k matce, bych się ucieszyłaj0000000C4B1v38_000tp00Abych się ucieszyła,
Bo już jidziesz ode mnie, moja nadzieja miła.

Synku, bych cię nisko miała,
Niecoć bych ci wspomagałaj0000000C4B1v38_000tp00BNiecoć bych ci wspomagała;
Twoja głowka krzywo wisaj0000000C4B1v38_000tp00Ckrzywo wisa, tęć bych ja podparła,
Krew po tobie płynie, tęć bych ja utarła,
Picia wołasz, piciać bych ci dała,
Ale nie lza dosiącj0000000C4B1v38_000tp00Dnie lza dosiąc twego świętego ciała.

O anjele Gabryjele,
Gdzie jest ono twe wesele,
Cożeś mi go obiecował tako barzo wiele,
rzekęcyj0000000C4B1v38_000tp00Erzekęcy: Panno, pełna jeś miłości,
A ja pełna smutku i żałości,
Sprochniało we mnie ciało i moje wszytki kościj0000000C4B1v38_000tp00FSprochniało we mnie ciało i moje wszytki kości.

Proścież Boga, wy miłe i żądne macioryj0000000C4B1v38_000tp00Gmiłe i żądne maciory,
By wam nad dziatkami nie były takie to pozoryj0000000C4B1v38_000tp00HBy wam nad dziatkami nie były takie to pozory,
Jele ja nieboga ninie dziś zeźrzała
Nad swym, nad miłym Synem krasnymj0000000C4B1v38_000tp00Ikrasnym,
Iż on cirpi męki nie będąc w żadnej winiej0000000C4B1v38_000tp00Jnie będąc w żadnej winie.

Nie mam ani będę mieć jinego,
Jedno ciebie, Synu, na krzyżu rozbitegoj0000000C4B1v38_000tp00Kna krzyżu rozbitego.

j0000000C4B1v38_00000_BIB_004 Źródło: Lament świętokrzyski, [w:] Jerzy Starnawski, Średniowieczna poezja religijna, tłum. Miron iBiałoszewski, Warszawa 1952, s. 81–82.
Ćwiczenie 2
R7RLDEzIsE415
Ukrzyżowanie, ok. ok. 1505–1520
Źródło: Lucas Cranach starszy, olej na desce, domena publiczna.

Wymień motywy, które pojawiły się w Lamencie świętokrzyskim i są widoczne na obrazie Ukrzyżowanie.

RffC7Z2YLxeB8
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Określ, jaki  ważny motyw pojawia się w Lamencie świętokrzyskim.

Rvu0kvpnKGTVj
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3.1

Ustal czas akcji opisanej w utworze. Zacytuj odpowiedni fragment.

RHb7DxCPYQZkY
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3.2

Określ miejsce akcji.

R8C2HQkTPsOoB
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3.3

Wskaż, kto jest nadawcą.

RbJzC7W3OjUf1
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3.4
RYJTraDcoN2Y91
Na podstawie zacytowanego wcześniej fragmentu Ewangelii według św. Jana oraz odwołując się do swojej wiedzy, wymień uczestników wydarzeń na Golgocie (oprócz Jezusa i Maryi), a następnie umieść w odpowiednich grupach ich imiona lub odnoszące się do nich określenia. Uczestnicy wydarzeń na Golgocie (wg Ewangelii i tradycji) Możliwe odpowiedzi: 1. Żydzi, 2. Maria Magdalena, 3. kobiety, 4. św. Jan Ewangelista, 5. Archanioł Gabriel, 6. Rzymianie, 7. żydowski oprawca Uczestnicy wydarzeń na Golgocie (wg Lamentu…) Możliwe odpowiedzi: 1. Żydzi, 2. Maria Magdalena, 3. kobiety, 4. św. Jan Ewangelista, 5. Archanioł Gabriel, 6. Rzymianie, 7. żydowski oprawca
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3.5

Czy skład obu grup jest taki sam? Uzasadnij odpowiedź.

R1VXaOnHylKqV
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3.6

Wyjaśnij, w jaki sposób nieobecność danej osoby lub grupy osób wpływa na dziejące się wydarzenia.

RNQ5KKFXyw0oF
(Uzupełnij).
isenheim
Ćwiczenie 4
R1ce5xWgzoGfM
Ołtarz z Isenheim (Francja), 1506–1515
Źródło: Matthias Grünewald, domena publiczna.

Porównaj opisy biblijny i apokryficzny z Ołtarzem z IsenheimisenheimIsenheim. Zwróć uwagę na sposoby przedstawiania emocji.

RRdLBU4Tdk3KF
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Określ, który z opisów wzbudza emocje opis ukrzyżowania w Ewangelii św. Jana czy Lament świętokrzyski.

RolFDXsQd7Chh
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5
R891FPamjYZuu
Pietà z Lubiąża, ok. 1370
Źródło: a. nn., polichromia na drewnie, Muzeum Narodowe w Warszawie, licencja: CC 0 1.0.

Przyjrzyj się XVI‑wiecznej Piecie z Lubiąża zamieszczonej na początku tej części lekcji. Wskaż podobieństwa między rzeźbą a Lamentem świętokrzyskim. Zwróć uwagę na sposoby przedstawiania emocji.

R1DabHT7MiEZA
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Co przeżywa Matka Boża, która trzyma na kolanach zdjętego z krzyża Jezusa?

RDeqiiVwr11Uw
(Uzupełnij).
pietà
Definicja: pietà

(łac. pietasmiłość zgodna z powołaniem, wł. pietàmiłosierdzie, litość) – motyw obecny w sztuce chrześcijańskiej, przedstawia Matkę Boską trzymającą na kolanach zdjętego z krzyża martwego Jezusa Chrystusa

Ćwiczenie 6
R1Fop6LN8jBQp1
Sprawdź, jakie trzy ważne słowa powtarzają się w Lamencie świętokrzyskim szczególnie często. Wybierz je z poniższej listy. Możliwe odpowiedzi: 1. syn, 2. matka, 3. rany, 4. nad, 5. i , 6. krew, 7. miły, 8. mieć, 9. a , 10. ciężki, 11. nad
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000000C4B1v38_000tp001
j0000000C4B1v38_000tp002
j0000000C4B1v38_000tp003
j0000000C4B1v38_000tp004
j0000000C4B1v38_000tp005
j0000000C4B1v38_000tp006
j0000000C4B1v38_000tp007
j0000000C4B1v38_000tp008
j0000000C4B1v38_000tp009
j0000000C4B1v38_000tp00A
j0000000C4B1v38_000tp00B
j0000000C4B1v38_000tp00C
j0000000C4B1v38_000tp00D
j0000000C4B1v38_000tp00E
j0000000C4B1v38_000tp00F
j0000000C4B1v38_000tp00G
j0000000C4B1v38_000tp00H
j0000000C4B1v38_000tp00I
j0000000C4B1v38_000tp00J
j0000000C4B1v38_000tp00K
JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow

Te wyrazy można nazwać słowami kluczami. Nie tylko ich powtarzalność jest ważna – ważny jest przede wszystkim fakt, że opowiadają one treść Lamentu świętokrzyskiego. Jest to przecież utwór o tym, że miły syn krwawi. Zastosowanie tych słów można kojarzyć z charakterystycznym dla epoki prądem w sztuce – doloryzmem.

doloryzm
Definicja: doloryzm

(łac. dolorból, cierpienie) – nurt w sztuce średniowiecza, uwypuklający kult Męki Pańskiej i Matki Boskiej Bolesnej; objawiał się nie tylko w dziełach plastycznych, literaturze i muzyce, lecz także w specyficznej duchowości; zakładała ona, że ból (jako następstwo grzechu) jest drogą do uzyskania moralnej doskonałości

Ważne!

Lament świętokrzyski jest jednocześnie utworem religijnym i humanistycznym. Mówi on przede wszystkim o uczuciach matki do syna, a nie Matki do Syna Bożego. Maryja doświadcza emocji typowych dla każdego człowieka. Stąd wynika humanizm utworu – Maryja jest ludzka.

Ćwiczenie 7.1

Wypisz czasowniki z utworu i sprawdź, jakie plany czasowe można dostrzec w wierszu.

RmwQNqrNhrCPQ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7.2

Przyjrzyj się planom czasowym w strofach 4‑6. Co ich zastosowanie mówi o relacjach Maryi i Jezusa?

Synku miły i wybrany,\ Rozdziel z matką swoją rany!\ A wszakom cię, Synku miły, w swem sercu nosiła,\ A takież tobie wiernie służyła,\ Przemow k matce, bych się ucieszyła,\ Bo już jidziesz ode mnie, moja nadzieja miła.\\ Synku, bych cię nisko miała,\ Niecoć bych ci wspomagała;\ Twoja głowka krzywo wisa, tęć bych ja podparła,\ Krew po tobie płynie, tęć bych ja utarła,\ Picia wołasz, piciać bych ci dała,\ Ale nie lza dosiąc twego świętego ciała.\\ O anjele Gabryjele,\ Gdzie jest ono twe wesele,\ Cożeś mi go obiecował tako barzo wiele,\ A rzekęcy: Panno, pełna jeś miłości,\ A ja pełna smutku i żałości,\ Sprochniało we mnie ciało i moje wszytki kości.\\

RBkFc1iGr4FdK
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7.3

Powiedz, jaki plan czasowy zastosowano w drugiej strofie. Jaka jest funkcja tego planu?

RpVnw5yafdMt4
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7.4

Sprawdź, jaki system planów czasowych zastosował autor w sekwencji składającej się ze strof 2‑4. Jaka jest funkcja tych planów?

RfCIh19E8YYxf
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow

O umiejętnościach twórcy świadczy pokazanie w utworze obrazów z całego wspólnego życia Maryi i Jezusa, a nawet z okresu przed Jego narodzinami.

Ćwiczenie 8.1

Sprawdź, czy Lament świętokrzyski jest typowym przykładem wiersza średniowiecznego. W tym celu m.in. policz sylaby wersów w pierwszej i czwartej strofie.

R1ef2RYW4WWSp
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Spróbuj ustalić, co łączy dwa fragmenty utworu:

Posłuchajcie, bracia miła, [………………………..] Pożałuj mię, stary, młody

Twoja głowka krzywo wisa, tęć bych ja podparła, Krew po tobie płynie, tęć bych ja utarła, Picia wołasz, piciać bych ci dała

R14nJrGWdgz6P
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Sprawdź, czy poszczególne wersy mają formę intonacyjno‑zdaniowych.

R1Vs96GTPimIu
(Uzupełnij).
paralelizm
Definicja: paralelizm

(gr. parallēlismószestawienie, porównanie) – środek artystyczny polegający na konstruowaniu utworu na zasadzie wykorzystania podobieństwa treściowego lub formalnego;
wyróżnia się m.in.:

  • paralelizm kompozycyjny – podobne (paralelne) są elementy świata przedstawionego, np. wątków albo postaci,

  • paralelizm stroficzny – podobna (paralelna) jest budowa strof, zawierających analogiczne motywy

Ćwiczenie 11.1

Wskaż, którą z odmian paralelizmu dostrzegasz w Lamencie świętokrzyskim.

RbPUw5wDY9u1a
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11.2

Wyjaśnij, czemu służy zastosowanie paralelizmu w tym utworze.

Rvehn1GaJbD55
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12

Przeczytaj tłumaczenie hymnu Jacopone da Todi Stabat Mater Dolorosa zamieszczone poniżej. Sprawdź, czy został tam użyty paralelizm.

R1E5puDPaBvlK
(Uzupełnij).
j0000000C4B1v38_0000007M
JPOL_E3_E4_Konteksty

Płacząca Matka pod krzyżem

Stabat Mater DolorosaJacopone da Todi
Jacopone da Todi Stabat Mater Dolorosa

Stoi Matka obolała,
Łzy pod krzyżem przepłakała,
Gdy na krzyżu Syn jej mrze.

Jakże w duszy jest zmartwiona,
Zasmucona, zachmurzona,
Aż ją poprzeszywał miecz.

Jakże smutnej i strapionej
Matce tej Błogosławionej
Jednorodzonego mieć

I nie łamać się ginącej
Tej pobożnej, tej widzącej
Jednorodzonego śmierć.

Co za człowiek, co nie płacze,
Kiedy Matkę tę zobaczy
W udręczeniu – w takim, o

Kto niezdolny współczuć czule
Bólom Matki Syna bóle?
Czy ma takie serce kto?

Widzi Matka: Syn Jej, Jezus
Bicze przyjął i krzyż przeniósł
Za calutki ludzki grzech.

Widzi słodkie swe Rodzone
Tak śmiertelnie opuszczone,
Jak ostatni traci dech.

Matko, źródło ukochania,
Daj mi siłę współczuwania
Tylu bólom, żalom Twym.

Serce sobie upodoba,
U Chrystusa kochać Boga,
Sercu memu spraw to Ty

Matko Święta, niechby ono
Przybijano i dręczono,
Niech zasiłki Twoje ma.

Zrób mnie godnym uproszenia,
Udzielenia, udręczenia
Z Twego Rodzonego ran

Daj pobożnie z Twymi łzami
Mieć Twój ból z Ukrzyżowanym,
Póki tym nie przejmiesz mnie.

Niech pod krzyżem z Tobą stoję,
Niech łzy Twoje będą moje,
Tego twego płaczu chcę

Panno z Panien Najjaśniejsza,
Już mi nie bądź boleśniejsza,
Tylko daj i mnie łzy lać

Niech Chrystusa śmierć przeniosę,
Mękę zniosę do pomocy,
Niech to przejdę jeszcze raz

Zrób mnie zbitym, poranionym,
Uwięzionym, przepojonym
Krzyżem Syna, Syna krwią.

Płomień ognia mnie nie spali:
Najjaśniejsza mnie ocali
Na ten ostateczny Sąd.

Martwe swego żywota owoce.
Stabat Mater, Mater Nostra, Poloniaj0000000C4B1v38_000tp00MMater Nostra, PoloniaZ cierni miała koronę na skroniach.

j0000000C4B1v38_00000_BIB_006 Źródło: Józef Wittlin, Stabat Mater, [w:] Od Staffa do Wojaczka. Poezja polska 1939–1985. Antologia, t. 1, Łódź 1988, s. 138–139.
Ćwiczenie 13

Porównaj pieśń Stabat Mater DolorosaLamentem świętokrzyskim. Uzupełnij formularz.

R1Tp1HLJqEcCF
(Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij) {dzuepole-Pięć środków stylistycznych z przykładami} (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14.1

Przeczytaj wiersz Józefa Wittlinaj0000000C4B1v38_000tp00NJózefa Wittlina Stabat Mater. Wymień podobieństwa i różnice między średniowiecznym dziełem * Stabat Mater Dolorosa* a utworem Wittlina.

Rgxza1cL73p3A
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 14.2

Wyjaśnij, w jakich okolicznościach powstał wiersz Józefa Wittlina. Przywołaj odpowiednie cytaty.

RXUXT7tABL8tH
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 15

Odczytaj utwór w sposób metaforyczny. O jakiej matce mówi postać mówiąca w wierszu?

R17lPG8JHXpIy
(Uzupełnij).
j0000000C4B1v38_000tp00L
j0000000C4B1v38_000tp00M
j0000000C4B1v38_000tp00N
j0000000C4B1v38_0000009A
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 1.1

Napisz wypracowanie na temat: Kreacje postaci Matki Bożej. Rozważ problem, odwołując się do:

  • Bogurodzicy,

  • wybranej lektury obowiązkowej,

  • wybranych kontekstów.

Przedstaw również swoje zdanie i je uzasadnij. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 wyrazów.

Ro7yq2QCdNwX3
(Uzupełnij).
Polecenie 1.2

Zastanów się, podczas którego ze świąt chrześcijańskich wykonanie Lamentu świętokrzyskiego wydaje ci się najbardziej stosowne? Uzasadnij swoją odpowiedź, przygotowując notatkę.

R1Qi3bKfzfWmY
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 16.1

Podziel archaizmy obecne w Lamencie świętokrzyskim na kategorie:

  • archaizmy fonetyczne,

  • archaizmy fleksyjne,

  • archaizmy słowotwórcze,

  • archaizmy leksykalne,

  • archaizmy semantyczne,

  • archaizmy frazeologiczne,

  • archaizmy składniowe.

Rnf113uk990lP
(Uzupełnij).
RPBMzu5Yl1T4t1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Słowa klucze: apokryf, paralelizm, pieta, lament, plankt, wiersz średniowieczny.

R17Zb4fsUrpgG
(Uzupełnij).