Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R10ccfJYsWNPN

Napisz list jak poeta

Kolorowa, ruchoma grafika przedstawia siedem namiotów ustawionych na piasku (na pustyni lub na wydmach). Między nimi rosną trzy kępki trawy i dwa białe kwiatki. Na piasku siedzi wielbłąd. W oddali widać wodę i pływające dwie małe żaglówki z trupią czaszką na maszcie.
Obóz podróżników
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Obóz podróżników
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RLLS84WZK7vQ8
Rym Rymowski
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1PNJnIDJo0sq1
List Rymowskiego
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Czy podoba ci się wiadomość, którą napisał do ciebie Rym?
Zastanów się, czym różni się ona od typowych listów? Wymień jej cechy szczególne.
Jaki efekt – twoim zdaniem – chciał osiągnąć nadawca tego tekstu?

RMbXtOBI6YwX4
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 2

Przyjrzyj się poniższym obrazkom lub zapoznaj z ich opisem i krótko skomentuj przedstawione scenki, a następnie:

  • Wyjaśnij, na czym polegają różnice pomiędzy sytuacjami przedstawionymi
    na obrazkach.

  • Co ucieszyło, a co zasmuciło księżniczkę? Dlaczego?

  • Co zaskoczyło dyrektora? Dlaczego?

  • Wyobraź sobie, że jesteś dyrektorem, który otrzymał nietypową wiadomość
    od Ewy Mejlowskiej. Jak zareagujesz?

RcCZy5Ap6pZ9M
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R1M2rtuy58c9l1
Księżniczka czytająca wiadomość
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RhGXWWvxk8Uo01
Biznesmen czytający wiadomość
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RUv3QAlqdz2a81
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu podpisów do trzech ilustracji.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1bpzVdWVPemX1
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na dobraniu w pary sformułowań z obu kolumn.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4
R1PGGbZYp52pp1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu brakującymi wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Posłuchaj pełnej wersji wiersza Tadeusza Śliwiaka pt. List z wakacji lub ją przeczytaj. Zastanów się, które elementy prawdziwego listu występują w tym tekście. Wskaż je.

R1ErcUpFIA6bT
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R13I8Jgtumx6c
Nagranie recytacji wiersza przez aktora.
List z wakacjiTadeusz Śliwiak
Tadeusz Śliwiak List z wakacji

Kochani Rodzice

w mieście K.!

Wasz syn się całkiem

dobrze ma.

Oddycha świeżym powietrzem,

a kiedy chłodno, śpi w swetrze.

Nie ma chrypki, kataru

ni słonecznego udaru.

Śpi co dzień po obiedzie

od drugiej piętnaście do trzeciej.

Myje szyję i nogi.

Nie wchodzi do wody głębokiej.

I wstydu Wam nie przyniesie,

choć wychowuje się w lesie.

Jedyne, co trzeba mu więcej,

to, proszę Mamy, pieniędzy.

Na lody śmietankowe.

Na kino objazdowe.

Na oranżadę w proszku.

Na czekoladę gorzką.

Na chałwę, na dropsy miętowe.

Na kwaśne mleko – bo zdrowe.

I, proszę Mamy i Tatki,

na różne inne wydatki.

Na koniec serdecznie pozdrawiam

Babcię i Dziadka z Wrocławia,

i Ciocię Helę z córkami,

i kłaniam się Tacie i Mamie.

Wasz ukochany syn Jacek,

co nie ma pieniędzy na znaczek.

tW6U1so6KJ_00000_BIB_001 Źródło: Tadeusz Śliwiak, List z wakacji, [w:] tegoż, Bajkoteka druga, Kraków 1985.
Ćwiczenie 6

Powiedz, kto jest nadawcą, a kto adresatem tego tekstu.

Rnamnf7QZOk8P
Miejsce na odpowiedź ucznia.
1
Ćwiczenie 7

Jak zostały zapisane słowa, którymi nadawca zwraca się do odbiorcy
(zwroty do adresata)? Sformułuj odpowiednią zasadę ortograficzną i zapisz ją poniżej lub w zeszycie.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 7

Wskaż, jak należy zapisywać zwroty do adresata w listach lub e‑mailach. Sformułuj odpowiednią zasadę ortograficzną i zapisz ją poniżej lub w zeszycie.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 8

Zapisz w punktach odpowiedzi na poniższe pytania:

  • O co rodzice najprawdopodobniej prosili Jacka przed wyjazdem?

  • O co prosi ukochany syn?

uzupełnij treść
Ćwiczenie 9
REvNiRhNPJJsJ1
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Wiersz jest utworem poetyckim o charakterystycznej budowie. Składa się z wersów i strof. Wers to jedna linijka tekstu. Strofa to kilka wersów, które tworzą zwrotkę wiersza.

Ćwiczenie 10
RXZgFAUa1O0Mr1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu luk w tekście odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
tnzkcN84Fp_000000DR

Rym: znasz go coraz lepiej

Ćwiczenie 11

Przyjrzyj się zakończeniu każdego wersu w tekście wiersza. Czy zauważasz jakąś regułę?

a) Znajdź ostatnie słowa w kolejnych wersach. Dobierz do nich wyrazy o podobnym brzmieniu, np. kataru – udaru. Zapisz pary poniżej lub w zeszycie.

  • Tatki – ...

  • miętowe – ...

  • Jacek – ...

b) W parach wyrazów zaznacz jednakowo brzmiące zakończenia. O takich słowach mówimy, że się rymują.

RR4LbOw14iXxy
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ważne!

Rym to jednakowo lub podobnie brzmiące końcowe części wyrazów. Oznacza to,
że wypowiadane w zakończeniach rymujących się słów głoski muszą być identycznie lub podobnie, np.:
- przyniesie - lesie (jednakowe brzmienie – rym dokładny),
- powietrzem – swetrze (podobne brzmienie – rym niedokładny).
 Rymy występują najczęściej na końcu wersów.

Ćwiczenie 12

Przyjrzyj się parom rymów:

  • śmietankowe – objazdowe,

  • proszku – gorzką.

Przeczytaj powyższe przykłady na głos i zastanów się, na czym polega różnica w brzmieniu obu rymów.

R1AlluA0FjhIp
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 13
RTxXjIjNHovoT1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu luk w teście odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14

Stwórz rymy (dokładne i niedokładne) do podanych wyrazów.

  • wakacje – …

  • przygoda – …

  • słońce – …

  • radosny – …

  • beztrosko – …

  • odpoczywamy – …

  • góry – …

  • las – …

R2XNlYxuTVshu
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 15

Znajdź w wierszu Tadeusza Śliwiaka pt. List z wakacji wszystkie pary rymów dokładnych i niedokładnych. Zapisz je poniżej lub w zeszycie.

R8ghhGzbGS65S
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R1NGMqhKgBkTb
Typy rymów
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16
R1FwOY4EMc0wz1
Zadanie interaktywne polega na dobraniu w pary przykładów rymów do ich nazw.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17
R11haIqUBFt6P1
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu wersów rymowanki we właściwej kolejności.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 18

Ułóż jak najwięcej rymów do podanych niżej słów:

  • sowa,

  • ptak,

  • śpiewać.

R1WpF4PNbP8Df
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 1

Przypomnij sobie treść listu, który napisał do ciebie Rym Rymowski. Teraz możesz spełnić jego prośbę. Powodzenia!

R1aMnHS4afRpi
Miejsce na wypracowanie ucznia.