R10ccfJYsWNPN

Napisz list jak poeta

Kolorowa, ruchoma grafika przedstawia siedem namiotów ustawionych na piasku (na pustyni lub na wydmach). Między nimi rosną trzy kępki trawy i dwa białe kwiatki. Na piasku siedzi wielbłąd. W oddali widać wodę i pływające dwie małe żaglówki z trupią czaszką na maszcie.
Obóz podróżników
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Obóz podróżników
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RLLS84WZK7vQ8
Rym Rymowski
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1PNJnIDJo0sq1
List Rymowskiego
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Czy podoba ci się wiadomość, którą napisał do ciebie Rym?
Zastanów się, czym różni się ona od typowych listów? Wymień jej cechy szczególne.
Jaki efekt – twoim zdaniem – chciał osiągnąć nadawca tego tekstu?

RMbXtOBI6YwX4
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 2

Przyjrzyj się poniższym obrazkom lub zapoznaj z ich opisem i krótko skomentuj przedstawione scenki, a następnie:

  • Wyjaśnij, na czym polegają różnice pomiędzy sytuacjami przedstawionymi
    na obrazkach.

  • Co ucieszyło, a co zasmuciło księżniczkę? Dlaczego?

  • Co zaskoczyło dyrektora? Dlaczego?

  • Wyobraź sobie, że jesteś dyrektorem, który otrzymał nietypową wiadomość
    od Ewy Mejlowskiej. Jak zareagujesz?

RcCZy5Ap6pZ9M
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R1M2rtuy58c9l1
Księżniczka czytająca wiadomość
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RhGXWWvxk8Uo01
Biznesmen czytający wiadomość
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RUv3QAlqdz2a81
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu podpisów do trzech ilustracji.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1bpzVdWVPemX1
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na dobraniu w pary sformułowań z obu kolumn.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4
R1PGGbZYp52pp1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu brakującymi wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Posłuchaj pełnej wersji wiersza Tadeusza Śliwiaka pt. List z wakacji lub ją przeczytaj. Zastanów się, które elementy prawdziwego listu występują w tym tekście. Wskaż je.

R1ErcUpFIA6bT
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R13I8Jgtumx6c
Nagranie recytacji wiersza przez aktora.
List z wakacjiTadeusz Śliwiak
Tadeusz Śliwiak List z wakacji

Kochani Rodzice

w mieście K.!

Wasz syn się całkiem

dobrze ma.

Oddycha świeżym powietrzem,

a kiedy chłodno, śpi w swetrze.

Nie ma chrypki, kataru

ni słonecznego udaru.

Śpi co dzień po obiedzie

od drugiej piętnaście do trzeciej.

Myje szyję i nogi.

Nie wchodzi do wody głębokiej.

I wstydu Wam nie przyniesie,

choć wychowuje się w lesie.

Jedyne, co trzeba mu więcej,

to, proszę Mamy, pieniędzy.

Na lody śmietankowe.

Na kino objazdowe.

Na oranżadę w proszku.

Na czekoladę gorzką.

Na chałwę, na dropsy miętowe.

Na kwaśne mleko – bo zdrowe.

I, proszę Mamy i Tatki,

na różne inne wydatki.

Na koniec serdecznie pozdrawiam

Babcię i Dziadka z Wrocławia,

i Ciocię Helę z córkami,

i kłaniam się Tacie i Mamie.

Wasz ukochany syn Jacek,

co nie ma pieniędzy na znaczek.

tW6U1so6KJ_00000_BIB_001 Źródło: Tadeusz Śliwiak, List z wakacji, [w:] tegoż, Bajkoteka druga, Kraków 1985.
Ćwiczenie 6

Powiedz, kto jest nadawcą, a kto adresatem tego tekstu.

Rnamnf7QZOk8P
Miejsce na odpowiedź ucznia.
1
Ćwiczenie 7

Jak zostały zapisane słowa, którymi nadawca zwraca się do odbiorcy
(zwroty do adresata)? Sformułuj odpowiednią zasadę ortograficzną i zapisz ją poniżej lub w zeszycie.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 7

Wskaż, jak należy zapisywać zwroty do adresata w listach lub e‑mailach. Sformułuj odpowiednią zasadę ortograficzną i zapisz ją poniżej lub w zeszycie.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 8

Zapisz w punktach odpowiedzi na poniższe pytania:

  • O co rodzice najprawdopodobniej prosili Jacka przed wyjazdem?

  • O co prosi ukochany syn?

uzupełnij treść
Ćwiczenie 9
REvNiRhNPJJsJ1
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Wiersz jest utworem poetyckim o charakterystycznej budowie. Składa się z wersów i strof. Wers to jedna linijka tekstu. Strofa to kilka wersów, które tworzą zwrotkę wiersza.

Ćwiczenie 10
RXZgFAUa1O0Mr1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu luk w tekście odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
tnzkcN84Fp_000000DR

Rym: znasz go coraz lepiej

Ćwiczenie 11

Przyjrzyj się zakończeniu każdego wersu w tekście wiersza. Czy zauważasz jakąś regułę?

a) Znajdź ostatnie słowa w kolejnych wersach. Dobierz do nich wyrazy o podobnym brzmieniu, np. kataru – udaru. Zapisz pary poniżej lub w zeszycie.

  • Tatki – ...

  • miętowe – ...

  • Jacek – ...

b) W parach wyrazów zaznacz jednakowo brzmiące zakończenia. O takich słowach mówimy, że się rymują.

RR4LbOw14iXxy
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ważne!

Rym to jednakowo lub podobnie brzmiące końcowe części wyrazów. Oznacza to,
że wypowiadane w zakończeniach rymujących się słów głoski muszą być identycznie lub podobnie, np.:
- przyniesie - lesie (jednakowe brzmienie – rym dokładny),
- powietrzem – swetrze (podobne brzmienie – rym niedokładny).
 Rymy występują najczęściej na końcu wersów.

Ćwiczenie 12

Przyjrzyj się parom rymów:

  • śmietankowe – objazdowe,

  • proszku – gorzką.

Przeczytaj powyższe przykłady na głos i zastanów się, na czym polega różnica w brzmieniu obu rymów.

R1AlluA0FjhIp
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 13
RTxXjIjNHovoT1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu luk w teście odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14

Stwórz rymy (dokładne i niedokładne) do podanych wyrazów.

  • wakacje – …

  • przygoda – …

  • słońce – …

  • radosny – …

  • beztrosko – …

  • odpoczywamy – …

  • góry – …

  • las – …

R2XNlYxuTVshu
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 15

Znajdź w wierszu Tadeusza Śliwiaka pt. List z wakacji wszystkie pary rymów dokładnych i niedokładnych. Zapisz je poniżej lub w zeszycie.

R8ghhGzbGS65S
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R1NGMqhKgBkTb
Typy rymów
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16
R1FwOY4EMc0wz1
Zadanie interaktywne polega na dobraniu w pary przykładów rymów do ich nazw.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17
R11haIqUBFt6P1
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu wersów rymowanki we właściwej kolejności.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 18

Ułóż jak najwięcej rymów do podanych niżej słów:

  • sowa,

  • ptak,

  • śpiewać.

R1WpF4PNbP8Df
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 1

Przypomnij sobie treść listu, który napisał do ciebie Rym Rymowski. Teraz możesz spełnić jego prośbę. Powodzenia!

R1aMnHS4afRpi
Miejsce na wypracowanie ucznia.