Czy podoba ci się wiadomość, którą napisał do ciebie Rym?
Zastanów się, czym różni się ona od typowych listów? Wymień jej cechy szczególne.
Jaki efekt – twoim zdaniem – chciał osiągnąć nadawca tego tekstu?
Przyjrzyj się poniższym obrazkom lub zapoznaj z ich opisem i krótko skomentuj przedstawione scenki, a następnie:
Wyjaśnij, na czym polegają różnice pomiędzy sytuacjami przedstawionymi
na obrazkach.Co ucieszyło, a co zasmuciło księżniczkę? Dlaczego?
Co zaskoczyło dyrektora? Dlaczego?
Wyobraź sobie, że jesteś dyrektorem, który otrzymał nietypową wiadomość
od Ewy Mejlowskiej. Jak zareagujesz?
Posłuchaj pełnej wersji wiersza Tadeusza Śliwiaka pt. List z wakacji lub ją przeczytaj. Zastanów się, które elementy prawdziwego listu występują w tym tekście. Wskaż je.
List z wakacjiKochani Rodzice
w mieście K.!
Wasz syn się całkiem
dobrze ma.
Oddycha świeżym powietrzem,
a kiedy chłodno, śpi w swetrze.
Nie ma chrypki, kataru
ni słonecznego udaru.
Śpi co dzień po obiedzie
od drugiej piętnaście do trzeciej.
Myje szyję i nogi.
Nie wchodzi do wody głębokiej.
I wstydu Wam nie przyniesie,
choć wychowuje się w lesie.
Jedyne, co trzeba mu więcej,
to, proszę Mamy, pieniędzy.
Na lody śmietankowe.
Na kino objazdowe.
Na oranżadę w proszku.
Na czekoladę gorzką.
Na chałwę, na dropsy miętowe.
Na kwaśne mleko – bo zdrowe.
I, proszę Mamy i Tatki,
na różne inne wydatki.
Na koniec serdecznie pozdrawiam
Babcię i Dziadka z Wrocławia,
i Ciocię Helę z córkami,
i kłaniam się Tacie i Mamie.
Wasz ukochany syn Jacek,
co nie ma pieniędzy na znaczek.
Powiedz, kto jest nadawcą, a kto adresatem tego tekstu.
Jak zostały zapisane słowa, którymi nadawca zwraca się do odbiorcy
(zwroty do adresata)? Sformułuj odpowiednią zasadę ortograficzną i zapisz ją poniżej lub w zeszycie.
Wskaż, jak należy zapisywać zwroty do adresata w listach lub e‑mailach. Sformułuj odpowiednią zasadę ortograficzną i zapisz ją poniżej lub w zeszycie.
Zapisz w punktach odpowiedzi na poniższe pytania:
O co rodzice najprawdopodobniej prosili Jacka przed wyjazdem?
O co prosi ukochany syn?
Wiersz jest utworem poetyckim o charakterystycznej budowie. Składa się z wersów i strof. Wers to jedna linijka tekstu. Strofa to kilka wersów, które tworzą zwrotkę wiersza.
Rym: znasz go coraz lepiej
Przyjrzyj się zakończeniu każdego wersu w tekście wiersza. Czy zauważasz jakąś regułę?
a) Znajdź ostatnie słowa w kolejnych wersach. Dobierz do nich wyrazy o podobnym brzmieniu, np. kataru – udaru. Zapisz pary poniżej lub w zeszycie.
Tatki – ...
miętowe – ...
Jacek – ...
b) W parach wyrazów zaznacz jednakowo brzmiące zakończenia. O takich słowach mówimy, że się rymują.
Rym to jednakowo lub podobnie brzmiące końcowe części wyrazów. Oznacza to,
że wypowiadane w zakończeniach rymujących się słów głoski muszą być identycznie lub podobnie, np.:
- przyniesie - lesie (jednakowe brzmienie – rym dokładny),
- powietrzem – swetrze (podobne brzmienie – rym niedokładny).
Rymy występują najczęściej na końcu wersów.
Przyjrzyj się parom rymów:
śmietankowe – objazdowe,
proszku – gorzką.
Przeczytaj powyższe przykłady na głos i zastanów się, na czym polega różnica w brzmieniu obu rymów.
Stwórz rymy (dokładne i niedokładne) do podanych wyrazów.
wakacje – …
przygoda – …
słońce – …
radosny – …
beztrosko – …
odpoczywamy – …
góry – …
las – …
Znajdź w wierszu Tadeusza Śliwiaka pt. List z wakacji wszystkie pary rymów dokładnych i niedokładnych. Zapisz je poniżej lub w zeszycie.
Przyjrzyj się poniższym strofom i wskaż, jakie układy rymów w nich występują.
rymy okalające, rymy parzyste, rymy nieparzyste
Na lody śmietankowe. Na kino objazdowe. Na oranżadę w proszku. Na czekoladę gorzką. |
|
Na lody śmietankowe. Na oranżadę w proszku. Na kino objazdowe. Na czekoladę gorzką. |
|
Na lody śmietankowe. Na oranżadę w proszku. Na czekoladę gorzką. Na kino objazdowe. |
Ułóż jak najwięcej rymów do podanych niżej słów:
sowa,
ptak,
śpiewać.
Przypomnij sobie treść listu, który napisał do ciebie Rym Rymowski. Teraz możesz spełnić jego prośbę. Powodzenia!