Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zaznaczanie liczb dziesiętnych na osi

Czy wiesz, jak zaznaczamy na osi liczbowej punkty odpowiadające liczbom dziesiętnym?

Jeżeli we współrzędnej punktu występują części dziesiąte, można odcinek jednostkowy podzielić na 10 równych części. Jeżeli współrzędna punktu zawiera części setne, to odcinek jednostkowy warto podzielić na 100 równych części. Nie zawsze jest to najkrótsze postępowanie, ale zawsze jest skuteczne.

W przypadku części tysięcznych – na 1000 części itd. W praktyce dobiera się na osiach liczbowych duże jednostki i na rysunku przedstawia się odpowiednie fragmenty osi.

Przykład 1
R18FgHMSKgOiS1
Animacja przedstawia w jaki sposób zaznaczamy liczby dziesiętne na osi liczbowej.
11
Ćwiczenie 1
RnzchBjjptqin
Przeciągnij i upuść odpowiednie liczby nad osie liczbowe.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1LdpkODz478L
Przeciągnij i upuść odpowiednie liczby. Na osi liczbowej między liczbami 6,26,25 możemy umieścić liczbę 1. 6,110, 2. 7,515, 3. 6,26, 4. 6,247, 5. 7,05.
Na osi liczbowej między liczbami 6,2556,9 możemy umieścić liczbę 1. 6,110, 2. 7,515, 3. 6,26, 4. 6,247, 5. 7,05.
Na osi liczbowej między liczbami 77,1 możemy umieścić liczbę 1. 6,110, 2. 7,515, 3. 6,26, 4. 6,247, 5. 7,05.
Liczba 7,5 znajduje się na osi liczbowej między liczbami 7,425 i 1. 6,110, 2. 7,515, 3. 6,26, 4. 6,247, 5. 7,05.
Liczba 6,115 znajduje się na osi liczbowej między liczbami 1. 6,110, 2. 7,515, 3. 6,26, 4. 6,247, 5. 7,056,2.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Na poniższej osi liczbowej dobierz odpowiednią jednostkę i zaznacz punkty odpowiadające liczbom: 5,5; 5,86,2.

R1TeJKFQyecNE
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Jaka będzie najwygodniejsza podziałka osi, jeśli potrzebujemy zaznaczyć na niej następujące liczby: 5,5; 5,8 oraz 6,2?

1
Ćwiczenie 3

Na poniższej osi liczbowej dobierz odpowiednią jednostkę i zaznacz punkty odpowiadające liczbom: 5,25; 5,275,31.

RdeXrWPpdiAOE
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Jaka będzie najwygodniejsza podziałka osi, jeśli potrzebujemy zaznaczyć na niej następujące liczby: 5,25; 5,275,31?

2
Ćwiczenie 4

Wpisz w puste luki współrzędne punktów A, BC zaznaczonych na osi liczbowej.

R16tM8vPXDfSp1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Wpisz w puste luki współrzędne punktów A, BC zaznaczonych na osi liczbowej.  Na osi liczbowej pierwsza od lewej liczba to . Trzy jednostki na prawo znajduje się punkt . Półtorej jednostki na prawo za punktem  znajduje się punkt . Dziesięć jednostek na prawo od punktu o współrzędnej znajduje się punkt o współrzędnej . Cztery jednostki na prawo od tego punktu znajduje się punkt .

R1Cf5d4mfGPfB
A=Tu uzupełnij C={}
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1R0PHtpAaG282
Ćwiczenie 5
Przeciągnij i upuść odpowiedni znak. a) 4,161. =, 2. >, 3. >, 4. =, 5. =, 6. <, 7. =, 8. >, 9. =, 10. =, 11. =, 12. >, 13. <, 14. <, 15. >, 16. <, 17. =, 18. >, 19. =, 20. >, 21. <, 22. >, 23. <, 24. <, 25. >, 26. <, 27. <6,18
b) 7,21. =, 2. >, 3. >, 4. =, 5. =, 6. <, 7. =, 8. >, 9. =, 10. =, 11. =, 12. >, 13. <, 14. <, 15. >, 16. <, 17. =, 18. >, 19. =, 20. >, 21. <, 22. >, 23. <, 24. <, 25. >, 26. <, 27. <7,21
c) 5,341. =, 2. >, 3. >, 4. =, 5. =, 6. <, 7. =, 8. >, 9. =, 10. =, 11. =, 12. >, 13. <, 14. <, 15. >, 16. <, 17. =, 18. >, 19. =, 20. >, 21. <, 22. >, 23. <, 24. <, 25. >, 26. <, 27. <5,31
d) 0,221. =, 2. >, 3. >, 4. =, 5. =, 6. <, 7. =, 8. >, 9. =, 10. =, 11. =, 12. >, 13. <, 14. <, 15. >, 16. <, 17. =, 18. >, 19. =, 20. >, 21. <, 22. >, 23. <, 24. <, 25. >, 26. <, 27. <0,220
e) 0,4041. =, 2. >, 3. >, 4. =, 5. =, 6. <, 7. =, 8. >, 9. =, 10. =, 11. =, 12. >, 13. <, 14. <, 15. >, 16. <, 17. =, 18. >, 19. =, 20. >, 21. <, 22. >, 23. <, 24. <, 25. >, 26. <, 27. <0,44
f) 2,1001. =, 2. >, 3. >, 4. =, 5. =, 6. <, 7. =, 8. >, 9. =, 10. =, 11. =, 12. >, 13. <, 14. <, 15. >, 16. <, 17. =, 18. >, 19. =, 20. >, 21. <, 22. >, 23. <, 24. <, 25. >, 26. <, 27. <2,1
g) 8,04081. =, 2. >, 3. >, 4. =, 5. =, 6. <, 7. =, 8. >, 9. =, 10. =, 11. =, 12. >, 13. <, 14. <, 15. >, 16. <, 17. =, 18. >, 19. =, 20. >, 21. <, 22. >, 23. <, 24. <, 25. >, 26. <, 27. <8,0419
h) 9,81. =, 2. >, 3. >, 4. =, 5. =, 6. <, 7. =, 8. >, 9. =, 10. =, 11. =, 12. >, 13. <, 14. <, 15. >, 16. <, 17. =, 18. >, 19. =, 20. >, 21. <, 22. >, 23. <, 24. <, 25. >, 26. <, 27. <9,777
i) 10,11. =, 2. >, 3. >, 4. =, 5. =, 6. <, 7. =, 8. >, 9. =, 10. =, 11. =, 12. >, 13. <, 14. <, 15. >, 16. <, 17. =, 18. >, 19. =, 20. >, 21. <, 22. >, 23. <, 24. <, 25. >, 26. <, 27. <10,001
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Porównywanie liczb dziesiętnych

RmK998fNebeNl31
Ćwiczenie 6
Uporządkuj liczby malejąco. Elementy do uszeregowania: 1. 0,123, 2. 1,2134, 3. 1,203, 4. 1,23, 5. 0,1204, 6. 0,1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R192V2ITi4IGw3
Ćwiczenie 7
Łączenie par. W każdym wierszu tabeli wskaż dwie liczby: najmniejszą i największą.. 0,4567. Możliwe odpowiedzi: Liczba 2, Liczba 3, Liczba 4. 0,46572. Możliwe odpowiedzi: Liczba 2, Liczba 3, Liczba 4. 0,4675. Możliwe odpowiedzi: Liczba 2, Liczba 3, Liczba 4. 0,4572. Możliwe odpowiedzi: Liczba 2, Liczba 3, Liczba 4
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.