Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RCqufBi9DhLH41

Słowa, które ranią. Słowa, które leczą

Ilustracja przedstawia las nocą. Widać liczne szare pnie drzew. W trzech pniach znajdują się otwory dziupli, a w jednym – dziurka na kluczyk. Z trzech gałęzi zwisają czarne nietoperze. Na trzech pniach widoczne są czarne ręce. Tło jest ciemnoszare.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Las, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Las, licencja: CC BY 3.0.

Każdego dnia komunikujemy się z naszym otoczeniem. Przekazujemy i pozyskujemy informacje. Czytamy, opowiadamy, słuchamy... Ze wszystkich stron otaczają nas słowa. Dzięki nim bogacimy naszą wiedzę o świecie, uczymy się. Są też słowa, które służą do wyrażania opinii, oceniania, chwalenia albo krytykowania. Mogą sprawiać wielką radość, ale i przysparzać zmartwień. Słowa to potężne narzędzie.

1
Polecenie 1

Słowa mają wielką moc. Spośród przedstawionych cytatów wybierz, według ciebie, najciekawszy i zapisz go poniżej lub w zeszycie.

„Dobre słowa są plastrem miodu, słodyczą dla gardła, lekiem dla ciała”.
Pismo Święte, Księga Przysłów 16, 24

„Złe słowo zastąpić umie bombę atomową”.
Jan Sztaudynger

„Słowa to tylko rzędy liter, a jednak wypowiedziane z sensem potrafią koić lub ranić, niczym sztylety”.
Autor anonimowy

„Słowa potrafią uderzać mocniej niż czyjaś pięść”.
Autor anonimowy

uzupełnij treść
1
Polecenie 2

Wyjaśnij, jak rozumiesz wybrany przez siebie cytat. Dlaczego właśnie on zwrócił twoją uwagę?

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, w jakich sytuacjach słowa:

  • ranią niczym sztylet, uderzają mocniej niż pięść,

  • są dobre, są plastrem miodu, są lekiem dla ciała.

Podaj przykłady takich sytuacji. Zapisz je poniżej lub w zeszycie.

uzupełnij treść
RDHlhtt0btGKp
Słowa, które ranią. Słowa, które leczą
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RLibI721XgvMf
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3
R7Du5NJm80bXP1
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R1GfL3U3XjfqJ
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 3

Jak rozumiesz poniższe frazeologizmy? Wyjaśnij ich znaczenie własnymi słowami i zapisz poniżej lub w zeszycie.

  • „ważyć słowa”;

  • „od słowa do słowa”;

  • „święte słowa”;

  • „brać słowa do serca”;

  • „łapać kogoś za słowa”;

  • „liczyć się ze słowami”.

uzupełnij treść
R7VTtvMAsYPwQ
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1WPE4DWroYSZ
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu komórek zebranymi przez ucznia informacjami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 6

Posłuchaj utworu Marii Terlikowskiej pt. „Ziółko” lub go przeczytaj. Jak jego bohaterka jest nazywana przez klasę?

RRvZ8PI1rFO9C
Nagranie recytacji wiersza pt. „Ziółko”.
uzupełnij treść
ZiółkoMaria Terlikowska
Maria Terlikowska Ziółko

Wszyscy mówią o mnie: Ziółko.
Ziółko, Ziółko – słyszę w kółko.
Cała klasa mnie przezywa:
Ziółko, Oset i Pokrzywa.
Pytam: – Za co i dlaczego?
Czy zrobiłam coś kolegom?
Czy ja kiedy z kimś zadzieram?
Nie! Ja tylko jestem szczera!
Mówię zawsze to, co myślę,
szczerą prawdę, jak najściślej.
No, na przykład do Iwony,
że fatalnie jej w zielonym.
Kto zielony sweter bierze
przy okropnej, żółtej cerze?!
Albo mówię raz do Bronka,
że ma piegi i się jąka.
A do Hanki i do Jurka,
że są rudzi jak wiewiórka.
A do Reni, że sepleni…
I co? Wszyscy obrażeni!
Za co? Że ja bez obłudy
do rudego mówię: rudy?
I że powiem do kolegi,
że ma piegi, gdy ma piegi?!
Mogę przysiąc nawet mamie,
że to prawda, że nie kłamię.
Widać prawda w oczy kole,
więc za prawdę cierpię w szkole!

tAX4CpEkvj_00000_BIB_001 Źródło: Maria Terlikowska, Ziółko, [w:] Polscy poeci dzieciom, t. 1, Poznań 1999.
1
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, na czym polegała szczerość dziewczynki. Przytocz cytaty.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 8

Czy, słysząc takie opinie i komentarze Ziółka, jej koledzy i koleżanki mogli poczuć się urażeni? Wyjaśnij, dlaczego.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 9

Czy nadane dziewczynce przezwiska trafnie ją określają? Uzasadnij swoje zdanie.

uzupełnij treść

O autorce

Maria Terlikowska19901920

Maria Terlikowska

Polska pisarka, poetka oraz scenarzystka filmów animowanych. Oprócz wielu utworów literackich, np. „Awantura o lemura”, „Cześć, Balbina”, „Ten z piegami i tamten z nosem”, w twórczości pisarki znajdują się też książki kucharskie dla dzieci: „Kuchnia pełna cudów” i „Kuchnia z niespodzianką”.

Ćwiczenie 10
R8gibGeXkUjaF
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednimi kolorami fragmentów tekstu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RRSZEnScirIVn
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich fragmentów tekstu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 11

Zdecyduj, gdzie należy umieścić fragmenty wiersza zaznaczone na czerwono: w kuferku czy w koszu. Uzasadnij swoje zdanie.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 11

Zdecyduj, gdzie należy umieścić zaznaczone fragmenty wiersza: w kuferku czy w koszu. Uzasadnij swoje zdanie.

R1NAz0haeGPiD
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R1Fgsytz2jYZm
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R4Wzx3eg8p8dQ
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 4

Co można poradzić dziewczynce, żeby przestała „cierpieć w szkole za prawdę” i mogła zyskać przyjaciół? Napisz list do Ziółka.

uzupełnij treść
R1A8bYUOg6bt4
Słowa, które leczą
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 5

Stwórz własną listę słów, które leczą.

uzupełnij treść