Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czy możesz podnieść sam dużą szafę albo samochód lub ciężki kamień? Jest to możliwe, chociaż nie zmniejsza wcale ilości pracy do wykonania.

RuqDe6ubhsNtf
Maszyny proste znali już ludzie pierwotni, a ogrom ich możliwości i teoretyczne zasady działania (np. dźwigni) nieobce były starożytnym
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.
Przed przystąpieniem do zapoznania się z tematem, należy znać poniższe zagadnienia
Przed przystąpieniem do zapoznania się z tematem, należy znać poniższe zagadnienia
  • w jaki sposób stwierdzić, że pracę wykonuje siła równoległa do przemieszczenia;

  • jak obliczyć wartość pracy jako iloczynu siły i przemieszczenia;

  • definicję jednostki pracy.

Nauczysz się
  • opisywać budowę i zasady działania dźwigni dwustronnej i jednostronnej, bloku nieruchomego i kołowrotu;

  • wymieniać przykłady stosowania maszyn prostych;

  • wyznaczać masę ciała przy użyciu dźwigni dwustronnej;

  • uzasadniać, dlaczego maszyny proste nie zmniejszają wartości wykonywanej pracy.

Od zarania dziejów człowiek starał się ułatwić sobie wykonywanie czynności służących zdobywaniu jedzenia lub ochronie przed chłodem. Oglądając pierwsze narzędzia z okresu kamienia łupanego, widzimy, że miały one kształt klina (przekrój trójkąta) – była to jedna z pierwszych maszyn prostych, jakie opracował człowiek (a przynajmniej jedna z tych, o których wiemy na podstawie badań ocalałych świadectw rozumnej i celowej działalności naszych przodków sprzed tysięcy lat).

R2Dz5IKToQNGS
Narzędzia o kształcie klina to jedne z najstarszych używanych przez człowieka
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0.

W starożytności wykorzystywano już dźwignie dwu – i jednostronne, pochylnie, bloczki i kołowroty. Do dziś wiele z tych narzędzi używamy nadal – bądź to bezpośrednio, bądź jako elementy bardziej złożonych konstrukcji i urządzeń.

Rl0y9FmphgZSX
Pierwsze urządzenia zbudowane przez człowieka wykorzystywały zasady działania maszyn prostych
Źródło: ContentPlus, licencja: CC BY-SA 3.0.

Jak dziś wygląda stan naszej wiedzy o maszynach prostych?

maszyny proste
maszyny proste

urządzenia ułatwiające wykonanie pracy. Nie zmniejszają one pracy, ale umożliwiają wykonanie jej z użyciem mniejszej siły.

Ponieważ nie ma nic za darmo, mniejsza siła do wykonania tej samej pracy potrzebuje dłuższej drogi. Maszyny proste działają na podstawie tej właśnie zasady.

Do maszyn prostych należą:

  • dźwignia jednostronna,

  • dźwignia dwustronna,

  • blok nieruchomy,

  • kołowrót,

  • blok ruchomy,

  • równia pochyła,

  • klin,

  • śruba lub ślimak,

  • wielokrążek prosty i potęgowy,

  • przekładnia zębata,

  • mechanizm korbowy,

  • prasa hydrauliczna.

W tym podrozdziale omówimy zasadę działania tylko czterech pierwszych z wymienionych maszyn prostych. Zasadę działania prasy hydraulicznej możesz poznać w materiale Prawo PascalaPmedUHevJPrawo Pascala.

Dźwignia dwustronna

Zacznijmy od doświadczenia. Tym razem obejrzysz je na filmie, ale może będziesz miał okazję, aby je powtórzyć.

RTGMSH0EHHXzj
Materiał filmowy o praktycznym wykorzystaniu dźwigni dwustronnej.

Przedstawiony na filmie stalowy pręt ułożony w taki, a nie inny sposób, pełni rolę dźwigni dwustronnejdźwignia dwustronnadźwigni dwustronnej.

Zapamiętaj!

Dźwignia dwustronna to sztywny pręt podparty w jednym punkcie, do którego siły są przyłożone po obu stronach punktu podparcia.

Pręt może obracać się wokół osi przechodzącej przez punkt podparcia. Odległość punktu przyłożenia siły od osi obrotu nazywamy ramieniem siły.

Warunek równowagi dźwigni dwustronnej

Doświadczenie 1

Wyznaczenie warunku równowagi dźwigni dwustronnej.

Co będzie potrzebne
  • szkolny model dźwigni dwustronnej lub listewka, prosty patyk, kijek, plastikowy pręt o długości około 30 cm. Można też wykorzystać tekturową rurę, na którą była nawinięta folia spożywcza. Ważne, aby element nie był zbyt gładki i miał jednakową średnicę na całej długości;

  • trzy kawałki sznurka lub mocnej nici – nie powinny być zbyt gładkie (śliskie);

  • linijka;

  • dziesięć jednakowych odważników. Zamiast nich można użyć dużych cukierków w papierkach, do których przywiążemy pętelki z nici. Jeśli całkowitą masę cukierków podzielimy przez ich liczbę, ustalimy masę pojedynczego cukierka.

Instrukcja
  1. Zamocuj dźwignię na statywie.

  2. Jeśli używasz dźwigni, którą samodzielnie wykonałeś – zaznacz jej środek, a następnie z każdej strony po sześć dwucentymetrowych odcinków, licząc od środka. Na środku listewki przywiąż sznurek i zawieś go na statywie. Widok typowej szkolnej dźwigni przedstawiono na rysunku.

    RosOeXS3rUau3
    Model dźwigni dwustronnej
    Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
  3. Po lewej stronie dźwigni na szóstym znaczniku (licząc od środka) zawieś jeden ciężarek.

  4. Dobierz liczbę ciężarków, którą musisz zawiesić po prawej stronie w takiej samej odległości od środka, aby dźwignia pozostała w równowadze (listwa pozostawała pozioma).

    RZJqVXkZIifqT
    Symetrycznie obciążona dźwignia dwustronna
    Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
  5. Dobierz liczbę ciężarków, którą musisz zawiesić po prawej stronie na trzecim znaczniku, licząc od środka, aby dźwignia pozostała w równowadze (pręt wisiał poziomo).

    R1AvtPIH6Sd2L
    Niesymetrycznie obciążona dźwignia dwustronna w równowadze
    Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
  6. Dobierz liczbę ciężarków, którą musisz zawiesić po prawej stronie na drugim znaczniku, licząc od środka, aby dźwignia pozostała w równowadze (pręt wisiał poziomo).

  7. Po lewej stronie dźwigni zawieś cztery ciężarki na piątym znaczniku, licząc od środka.

  8. Dobierz liczbę ciężarków, którą musisz zawiesić po prawej stronie na czwartym znaczniku, licząc od środka, aby dźwignia pozostała w równowadze (pręt wisiał poziomo).

  9. Samodzielnie dobierz kombinację liczby ciężarków i miejsc ich zawieszenia, tak aby dźwignia pozostała w równowadze.

  10. Wyniki pomiarów zapisz w tabeli:

  11. Uzupełnij tabelę, obliczając:

    1. masę ciężarków (m = masa jednego ciężarka × liczba ciężarków), pamiętaj o wyrażeniu jej w kilogramach;

    2. siłę ciężkości ciężarków, korzystając ze wzoru F=m·g;

    3. iloczyn siły ciężkości i odległości punktu zawieszenia ciężarków od osi obrotu dźwigni.

Podsumowanie
  1. Z przeprowadzonych obserwacji widać, że dźwignia pozostaje w równowadze nawet wtedy, gdy siły przyłożone po dwóch stronach osi obrotu nie są jednakowe.

  2. Dźwignia pozostaje w równowadze, gdy siły przyłożone po dwóch stronach osi obrotu mają taki sam kierunek i zwrot (działanie jednej z nich usiłuje obrócić dźwignię zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a drugiej – przeciwnie) oraz iloczyn wartości sił i ramion tych sił jest taki sam po obu stronach osi obrotu. Wniosek ten możemy zapisać wzorem: FL·rL=FP·rP. Warunek ten jest prawdziwy dla sił prostopadłych do dźwigni, ale z takimi właśnie mieliśmy do czynienia w chwili, gdy dźwignia znajdowała się w stanie równowagi.

Wykonano doświadczenie.

Doświadczenie 1

Wyznaczenie warunku równowagi dźwigni dwustronnej.

Co będzie potrzebne
  • szkolny model dźwigni dwustronnej lub listewka, prosty patyk, kijek, plastikowy pręt o długości około 30 cm. Można też wykorzystać tekturową rurę, na którą była nawinięta folia spożywcza. Ważne, aby element nie był zbyt gładki i miał jednakową średnicę na całej długości;

  • trzy kawałki sznurka lub mocnej nici – nie powinny być zbyt gładkie (śliskie);

  • linijka;

  • dziesięć jednakowych odważników. Zamiast nich można użyć dużych cukierków w papierkach, do których przywiążemy pętelki z nici. Jeśli całkowitą masę cukierków podzielimy przez ich liczbę, ustalimy masę pojedynczego cukierka.

Instrukcja
  1. Zamocowano dźwignię na statywie.

  2. Ponieważ użyto dźwigni samodzielnie wykonanej – zaznaczono jej środek, a następnie z każdej strony po sześć dwucentymetrowych odcinków, licząc od środka. Na środku listewki przywiązano sznurek i zawieszono go na statywie. Widok typowej szkolnej dźwigni przedstawiono na rysunku.

    RosOeXS3rUau3
    Model dźwigni dwustronnej
    Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
  3. Po lewej stronie dźwigni na szóstym znaczniku (licząc od środka) zawieszono jeden ciężarek.

  4. Dobrano liczbę ciężarków, którą należało zawiesić po prawej stronie w takiej samej odległości od środka, aby dźwignia pozostała w równowadze (listwa pozostawała pozioma).

    RZJqVXkZIifqT
    Symetrycznie obciążona dźwignia dwustronna
    Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
  5. Dobrano liczbę ciężarków, którą należało zawiesić po prawej stronie na trzecim znaczniku, licząc od środka, aby dźwignia pozostała w równowadze (pręt wisiał poziomo).

    R1AvtPIH6Sd2L
    Niesymetrycznie obciążona dźwignia dwustronna w równowadze
    Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
  6. Dobrano liczbę ciężarków, którą należało zawiesić po prawej stronie na drugim znaczniku, licząc od środka, aby dźwignia pozostała w równowadze (pręt wisiał poziomo).

  7. Po lewej stronie dźwigni zawieszono cztery ciężarki na piątym znaczniku, licząc od środka.

  8. Dobrano liczbę ciężarków, którą należało zawiesić po prawej stronie na czwartym znaczniku, licząc od środka, aby dźwignia pozostała w równowadze (pręt wisiał poziomo).

  9. Dobrano kilka innych kombinacji liczby ciężarków i miejsc ich zawieszenia, tak aby dźwignia pozostała w równowadze.

  10. Wyniki pomiarów zapisano w tabeli.

  11. Uzupełniono tabelę, obliczając:

    1. masę ciężarków (m = masa jednego ciężarka × liczba ciężarków), pamiętając o wyrażeniu jej w kilogramach;

    2. siłę ciężkości ciężarków, korzystając ze wzoru F=m·g;

    3. iloczyn siły ciężkości i odległości punktu zawieszenia ciężarków od osi obrotu dźwigni.

Podsumowanie
  1. Z przeprowadzonych obserwacji widać, że dźwignia pozostaje w równowadze nawet wtedy, gdy siły przyłożone po dwóch stronach osi obrotu nie są jednakowe.

  2. Dźwignia pozostaje w równowadze, gdy siły przyłożone po dwóch stronach osi obrotu mają taki sam kierunek i zwrot (działanie jednej z nich usiłuje obrócić dźwignię zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a drugiej – przeciwnie) oraz iloczyn wartości sił i ramion tych sił jest taki sam po obu stronach osi obrotu. Wniosek ten możemy zapisać wzorem: FL·rL=FP·rP. Warunek ten jest prawdziwy dla sił prostopadłych do dźwigni, ale z takimi właśnie mieliśmy do czynienia w chwili, gdy dźwignia znajdowała się w stanie równowagi.

Zapamiętaj!

Dźwignia dwustronna pozostaje w równowadze, jeśli iloczyn siły i ramienia siły ma taką samą wartość po obu stronach punktu podparcia dźwigni, czyli:

F1·r1=F2·r2

oraz siły po obu stronach osi obrotu mają taki sam zwrot i są prostopadłe do dźwigni.

RMNCy7qKSni4u
Mała siła może zrównoważyć dużą siłę, jeśli ma odpowiednio duże ramię
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 1

Kamień, który podnoszono na pierwszym filmie, miał masę 100 kg. Do podnoszenia użyto stalowego pręta o długości 1,5 m. Punkt podparcia pręta (dźwigni) znajdował się w odległości 30 cm od końca pręta wsuniętego pod kamień. Oblicz:

  • wartość siły, jaką kamień działał na koniec pręta;

  • wartość siły, jaką muszą działać ręce na drugi koniec dźwigni po podniesieniu kamienia, aby dźwignia była w równowadze.

Kamień został uniesiony na wysokość 5 cm. Oblicz:

  • pracę wykonaną przez siłę podnoszącą kamień;

  • przesunięcie w dół końca pręta, na który naciskały ręce;

  • pracę wykonaną przez siłę, jaką działały ręce.

    R1JiZjIlkC9oT
    Rozkład sił na dźwigni dwustronnej podczas podnoszenia kamienia
    Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
  • Analiza zadania:
    Praca wykonana przez pręt podczas podnoszenia kamienia wynosiła: W1=F1·s1
    Praca wykonana przez ręce podczas podnoszenia kamienia wynosiła: W2=F2·s2
    Warunek równowagi dźwigni dwustronnej:

    F1·r1=F2·r2.

  • Wielkości wymagane:
    s1 – wysokość, na jaką podniesiono kamień;
    s2 – odległość, na jaką przesunął się drugi koniec pręta;
    F2 – siła, jaką ręce działają na pręt;
    r2 – odległość między punktem podparcia a końcem dźwigni;
    F1 – ciężar kamienia;
    r1 – odległość między punktem podparcia a kamieniem;
    L – długość dźwigni.

  • Dane:
    m=100 kg
    g=10 Nkg,
     r1=30 cm=0,3 m,
    L=1,5 m
    r2=L-r1=1,5 m-0,3 m=1,2 m,
    s1=5 cm=0,05 m.

  • Szukane:
    F1=? 
    F2=? 
    s2=? 
    W1=? 
    W2=?

  • Obliczenia:
    Obliczamy ciężar kamienia, czyli wartość siły F1:
    F1=m·g=100 kg·10 Nkg=1000 N.
    Teraz skorzystamy z warunku równowagi dźwigni i obliczamy siłę F2, jaką ręce naciskają na pręt:
    F1·r1=F2·r2 |:r2 
    F2=F1·r1r2
    F2=1000 N·0,3 m1,2 m=250 N
    Odpowiedź I:
    Ręce naciskały pręt siłą 250 N, czyli 4 razy mniejszą niż ciężar kamienia. Pracę wykonaną przez siłę, jaką pręt działał na podnoszony kamień, obliczymy ze wzoru na pracę. Należy pamiętać, że praca wykonana przez siłę podnoszącą kamień była równa iloczynowi ciężaru kamienia 1000 N i wysokości, na jaką go podniesiono (0,05 m): W1=F1·s1=1000 N·0,05 m=50 J
    Odpowiedź II:
    Siła równoważąca ciężar kamienia wykonała pracę 50 J. Do obliczenia pracy rąk naciskających na drugi koniec pręta potrzebna jest znajomość drogi, na której ta siła działała. Na podstawie podobieństwa trójkątów po prawej i lewej stronie osi obrotu możemy zapisać następującą proporcję: s2r2=s1r1 
    s21,2 m=0,05 m0,3 m, czyli s2=0,050,3·1,2 m=0,2 m
    Zatem praca siły F2 wynosi W2=F2·s2=250 N·0,2 m=50 J
    Odpowiedź III:
    Ręce przesunęły się w dół o 20 cm i wykonały pracę o wartości 50 J. Widzimy więc, że praca wykonana przez siły po obu stronach dźwigni ma taką samą wartość, z tym że działając mniejszą siłą, musieliśmy pracować na dłuższej drodze.

Blok nieruchomy

Prawie na każdym placu budowy mamy do czynienia z praktycznym wykorzystaniem bloku nieruchomego.

Blok nieruchomyblok nieruchomyBlok nieruchomy to zamocowany na osi krążek (talerz) z przerzuconą przezeń liną. Słowo „nieruchomy” nie dotyczy ruchu obrotowego talerza, przez który przerzucono linę. Osadzony na osi krążek nie wykonuje ruchu postępowego. Jeśli się porusza, mamy do czynienia z blokiem przesuwnym (ruchomym).

Zasadę działania bloku nieruchomego ilustruje poniższy rysunek.

RYUOZtk9lRdK6
Zasada działania bloku nieruchomego
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.

Blok nieruchomy jest rodzajem dźwigni dwustronnej. Ponieważ ramiona obu sił są takie same (ich wartość jest równa promieniowi koła), to podobnie jest w przypadku sił po obu stronach osi obrotu. Innymi słowy, jeśli za pomocą bloku chcemy podnieść porcję cegieł o ciężarze 300 N, to drugi koniec liny musimy ciągnąć w dół z siłą o wartości 300 N. Użycie bloku nieruchomego nie zmienia wartości siły, jakiej należy użyć, ale pozwala zmienić kierunek jej działania. Przykład takiej sytuacji pokazano na kolejnym rysunku.

RBz4PybIaNSsE
Przykład wykorzystania bloku nieruchomego
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Odpowiedz na pytanie: dlaczego użycie bloku nieruchomego ułatwia nam pracę, mimo że musimy działać siłą o takiej samej wartości, jakiej użylibyśmy bez korzystania z bloku? Odpowiedź zapisz w polu poniżej.

R1Sp3D41d63Se
(Uzupełnij).
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Jaki największy ładunek może podciągnąć do góry robotnik korzystający z bloku nieruchomego? Masa robotnika wynosi 80 kg. Odpowiedź zapisz w polu poniżej.

R4QACvyHgUFn9
(Uzupełnij).
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.

Dźwignia jednostronna

Zapamiętaj!

Dźwignią jednostronną nazywamy sztywny pręt podparty w jednym punkcie, do którego siły są przyłożone po jednej stronie punktu podparcia.

Belka (sztywny pręt) może obracać się wokół osi przechodzącej przez punkt podparcia. W dowolnych dwóch punktach belki możemy do niej przykładać siły; będą one leżały po jednej stronie osi obrotu. Odległość punktu przyłożenia siły od osi obrotu nazywamy ramieniem siły.

Rfc9wlclIQXAr
Zasada działania dźwigni jednostronnej
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.

Dźwignia ta różni się od dwustronnej położeniem punktu podparcia – osi obrotu. Jak wygląda warunek równowagi takiej dźwigni? Siły działające na dźwignię jednostronną muszą mieć przeciwne zwroty, tak aby działanie jednej powodowało obrót belki zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a drugiej w kierunku przeciwnym. Ponadto iloczyny wartości siły i jej ramienia muszą mieć taką samą wartość dla obu sił, czyli:

F1·r2=F2 ·r2.

A oto kilka przykładów dźwigni jednostronnejdźwignia jednostronnadźwigni jednostronnej spotykanych w naszym otoczeniu.

Kołowrót

Inną maszyną prostą, dzięki której można wykonywać pracę, działając mniejszą siłą, jest kołowrótkołowrótkołowrót.

Kołowrót studzienny można jeszcze czasami zobaczyć na wsi, a na pewno w skansenie.

RmtksRiDJGAw3
Kołowrót studzienny jako przykład kołowrotu - dźwigni dwustronnej
Źródło: Izvora (https://commons.wikimedia.org), Krzysztof Jaworski, licencja: CC BY 3.0.
Zapamiętaj!

Kołowrotem nazywamy umieszczony na osi walec o pewnym promieniu (np. o promieniu r), do którego doczepiono korbę o pewnej długości (np. o długości L) i na który nawinięta jest lina lub łańcuch (cięgno).

R1Iqout5svQf5
Materiał filmowy ilustrujący działanie kołowrotu.

Widzimy więc, że kołowrót, w zależności od położenia korby, to na przemian dźwignia jednostronna i dwustronna. Jeśli pominiemy opory ruchu, możemy zastosować znaną nam już zależność:

F1·r=F2·L,

gdzie r – promień walca kołowrotu, L – długość ramienia korby.

Przykładając mniejszą siłę do korby o długości L, wywołamy więc działanie większej siły na cięgnie kołowrotu.

Ćwiczenie 3
R1Br8cUgNPVVS
Oblicz wartość siły, jakiej trzeba użyć, aby za pomocą kołowrotu wyciągnąć ze studni wiadro z wodą o łącznej masie 15 kg. Średnica walca kołowrotu wynosi 30 cm, a korba ma długość 45 cm. Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. F=100N, 2. F=90N, 3. F=50N, 4. F=120N
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.

Przykładem kołowrotu, którym posługuje się chyba każdy z nas, są pedały roweru połączone korbą z tarczą zębatą, tak zwaną zębatką przednią.

R7wImAXkh7KNv
Kołowrót jest przykładem maszyny prostej mającej szerokie zastosowanie również obecnie
Źródło: Keithonearth (https://commons.wikimedia.org), Krzysztof Jaworski, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 4
RXDKJCbE9qpNX
Rowerzysta naciska na pedał roweru siłą 300 N. Korba pedału ma długość 17,5 cm, a promień zębatki wynosi 8 cm.
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź w każdym przypadku. Zębatka działa na łańcuch z siłą F= 1. 656,25 N, 2. 548,35 N, 3. większej, 4. 628,10 N, 5. 586,15 N, 6. mniejszej. Aby zwiększyć tę siłę, nie zmieniając siły nacisku na pedał, należy zmienić zębatkę na taką o 1. 656,25 N, 2. 548,35 N, 3. większej, 4. 628,10 N, 5. 586,15 N, 6. mniejszej średnicy.
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.

Wyznaczenie masy ciała za pomocą dźwigni dwustronnej

Doświadczenie 2

Wyznaczenie masy ciała za pomocą dźwigni dwustronnej, innego ciała o znanej masie i linijki.

Co będzie potrzebne
  • szkolny model dźwigni dwustronnej lub prosty patyk, kijek, plastikowy pręt o długości około 30 cm. Można też wykorzystać tekturową rurę, na którą była nawinięta folia spożywcza – ważne, aby element nie był zbyt gładki i miał jednakową średnicę na całej długości;

  • trzy kawałki sznurka lub mocnej nici (nie powinny być zbyt gładkie ani śliskie);

  • dwie małe, jednakowe torebki foliowe;

  • linijka;

  • odważnik lub inny przedmiot o znanej masie – może to być torebka budyniu lub tabliczka czekolady, której masę podano na opakowaniu (ten przedmiot też będziemy nazywać odważnikiem);

  • przedmiot do zważenia – na przykład piórnik.

Instrukcja
  1. Na środku kijka zawiąż kawałek sznurka na tyle ciasno, by patyk sam się z niego nie wysuwał, ale na tyle luźno, by można go było przesuwać.

  2. Chwyć za sznurek, podnieś patyk, sprawdź, czy wisi poziomo, a jeśli nie, przesuń nieco sznurek i sprawdź równowagę – postępuj tak aż do uzyskania idealnego wypoziomowania. Zaznacz położenie sznurka, przy którym patyk wisi poziomo.

  3. Do uchwytów każdej torebki foliowej przywiąż kawałek sznurka zakończony pętelką. Pętelki muszą być na tyle duże, aby łatwo dały się nasunąć na końce patyka. To są szalki naszej wagi.

  4. Do jednej szalki włóż odważnik, a do drugiej ważony przedmiot, zawieś szalki na końcach patyka i ostrożnie zacznij podnosić wagę za środkowy sznurek.

  5. Jeśli waga przechyla się w jedną stronę, szalkę po tej stronie przesuń bliżej środka. Staraj się, by szalka zawierająca lżejszy przedmiot wisiała prawie na końcu patyka. Sprawdź, czy podniesiona waga jest w równowadze. Jeśli nie, powtarzaj czynność przesuwania cięższego przedmiotu aż do uzyskania równowagi.

  6. Gdy szalki znajdą się w takim miejscu, że patyk wiszący na środkowym sznurku jest w równowadze – zaznacz położenia szalek.

  7. Linijką zmierz odległość od środka do szalki zawierającej odważnik i zapisz:
    r1= cm

  8. Linijką zmierz odległość od środka do szalki zawierającej ważone ciało i zapisz:
    r2= cm

  9. Zapisz masę odważnika:
    m1= g

Podsumowanie
  1. Teraz przystąpimy do obliczania nieznanej masy ważonego ciała. Oznaczmy ją mx.

  2. Wiemy, że nasz patyk z szalkami zawieszony na środkowym sznurku stanowił dźwignię dwustronną, a to oznacza, że w momencie uzyskania równowagi spełniony był warunek:
    F1·r1= F2·r2.

  3. Siłami F1F2 są tu ciężary przedmiotów umieszczonych w szalkach, czyli:
    F1=m1·g.

  4. Po podstawieniu tych sił do warunku równowagi dźwigni otrzymujemy równanie:
    m1·g·r1=mx·g·r2|:g,
    m1·r1=mx·r2|:r2,
    mx=m1·r1r2.

  5. Podstawiamy dane zanotowane podczas wykonywania pomiarów i obliczamy masę przedmiotu.

Wykonano doświadczenie.

Doświadczenie 2

Wyznaczenie masy ciała za pomocą dźwigni dwustronnej, innego ciała o znanej masie i linijki.

Co będzie potrzebne
  • szkolny model dźwigni dwustronnej lub prosty patyk, kijek, plastikowy pręt o długości około 30 cm. Można też wykorzystać tekturową rurę, na którą była nawinięta folia spożywcza – ważne, aby element nie był zbyt gładki i miał jednakową średnicę na całej długości;

  • trzy kawałki sznurka lub mocnej nici (nie powinny być zbyt gładkie ani śliskie);

  • dwie małe, jednakowe torebki foliowe;

  • linijka;

  • odważnik lub inny przedmiot o znanej masie – może to być torebka budyniu lub tabliczka czekolady, której masę podano na opakowaniu (ten przedmiot też będziemy nazywać odważnikiem);

  • przedmiot do zważenia – na przykład piórnik.

Instrukcja
  1. Na środku kijka zawiązano kawałek sznurka na tyle ciasno, by patyk sam się z niego nie wysuwał, ale na tyle luźno, by można go było przesuwać.

  2. Chwycono za sznurek, podniesiono patyk, sprawdzono, czy wisi poziomo – ponieważ nie wisiał poziomo, przesunięto nieco sznurek i sprawdzono równowagę; postępowano tak aż do uzyskania idealnego wypoziomowania. Zaznaczono położenie sznurka, przy którym patyk wisi poziomo.

  3. Do uchwytów każdej torebki foliowej przywiązano kawałek sznurka zakończony pętelką. Pętelki muszą być na tyle duże, aby łatwo dały się nasunąć na końce patyka. To są szalki wagi.

  4. Do jednej szalki włożono odważnik, a do drugiej ważony przedmiot, zawieszono szalki na końcach patyka i ostrożnie zaczęto podnosić wagę za środkowy sznurek.

  5. Waga przechyliła się w jedną stronę, więc szalkę po tej stronie przesunięto bliżej środka. Starano się, by szalka zawierająca lżejszy przedmiot wisiała prawie na końcu patyka. Sprawdzono, czy podniesiona waga jest w równowadze. Powtarzano czynność przesuwania cięższego przedmiotu aż do uzyskania równowagi.

  6. Gdy szalki znalazły się w takim miejscu, że patyk wiszący na środkowym sznurku był w równowadze – zaznaczono położenia szalek.

  7. Linijką zmierzono odległość od środka do szalki zawierającej odważnik i zapisano:
    r1= cm

  8. Linijką zmierzono odległość od środka do szalki zawierającej ważone ciało i zapisano:
    r2= cm

  9. Zapisano masę odważnika:
    m1= g

Podsumowanie
  1. Teraz przystąpimy do obliczania nieznanej masy ważonego ciała. Oznaczmy ją mx.

  2. Wiemy, że nasz patyk z szalkami zawieszony na środkowym sznurku stanowił dźwignię dwustronną, a to oznacza, że w momencie uzyskania równowagi spełniony był warunek:
    F1·r1= F2·r2.

  3. Siłami F1F2 są tu ciężary przedmiotów umieszczonych w szalkach, czyli:
    F1=m1·g.

  4. Po podstawieniu tych sił do warunku równowagi dźwigni otrzymujemy równanie:
    m1·g·r1=mx·g·r2|:g,
    m1·r1=mx·r2|:r2,
    mx=m1·r1r2.

  5. Po podstawieniu danych można wyznaczyć masę przedmiotu.

Podsumowanie

  • Maszyny proste to urządzenia ułatwiające wykonanie pracy. Należy podkreślić, że nie zmniejszają one wykonanej pracy, ale pozwalają wykonać ją z użyciem mniejszej siły.

  • Jedną z maszyn prostych jest dźwignia dwustronna. To sztywny pręt podparty w jednym punkcie, do którego siły są przyłożone po obu stronach punktu podparcia. Dźwignia dwustronna jest w równowadze, jeśli iloczyn siły i ramienia siły ma taką samą wartość dla obu stron punktu podparcia dźwigni, czyli: F1·r1=F2·r2, oraz siły po obu stronach osi obrotu mają taki sam zwrot.

  • Blok nieruchomy jest rodzajem dźwigni dwustronnej. To koło zamocowane na osi, przez które przerzucono linę. Ponieważ ramiona obu sił są takie same (czyli równe promieniowi koła), to również siły po obu stronach osi obrotu mają taką samą wartość. Użycie bloku nieruchomego pozwala zmienić kierunek działania siły.

  • Dźwignią jednostronną nazywamy sztywną belkę (kij, pręt, rurę) podpartą na jednym z końców. W przypadku dźwigni jednostronnej punkty przyłożenia sił F1F2 leżą po tej samej stronie punktu podparcia. Belka może obracać się wokół osi przechodzącej przez punkt podparcia. W dowolnych dwóch punktach belki możemy przykładać siły; będą one leżały po jednej stronie osi obrotu.

  • Dźwignia jednostronna jest w równowadze, gdy siły działające na dźwignię mają przeciwne zwroty, a iloczyny wartości siły i jej ramienia – taką samą wartość dla obu sił, czyli: 
    F1·r1=F2·r2.

    Rfc9wlclIQXAr
    Zasada działania dźwigni jednostronnej
    Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
  • Inną maszyną prostą jest kołowrót, czyli umieszczony na osi walec o promieniu r, do którego doczepiono korbę o długości L i na który nawinięta jest lina lub łańcuch.

  • Kołowrót to na przemian dźwignia jednostronna i dwustronna. Jeśli pominiemy opory ruchu, to możemy do niego zastosować znaną nam zależność:
    F1·r=F2·L.

  • Oznacza to, że przykładając mniejszą siłę do korby o długości L, wywołamy działanie większej siły na cięgnie kołowrotu.

Słownik

blok nieruchomy
blok nieruchomy

maszyna prosta w postaci okrągłej tarczy osadzonej w obudowie obrotowo (na nieruchomej osi) i mającej na obwodzie rowek, przez który przechodzi lina. W zależności od tego, czy obudowa krążka może się z nim poruszać, czy też jest nieruchoma, rozróżnia się krążki: ruchome i nieruchome (stałe).

dźwignia dwustronna
dźwignia dwustronna

sztywny pręt podparty w jednym punkcie, do którego siły są przyłożone po obu stronach punktu podparcia.

dźwignia jednostronna
dźwignia jednostronna

sztywny pręt podparty w jednym punkcie, do którego siły są przyłożone po jednej stronie punktu podparcia.

kołowrót
kołowrót

maszyna prosta będąca walcem o promieniu r z umocowaną na jego końcu korbą o ramieniu L>r. Osią obrotu kołowrotu jest jego oś symetrii. Na kołowrót jest nawinięta lina, której jeden koniec jest przymocowany do kołowrotu, a na drugi działa siła obciążająca Q. Siła poruszająca F działa prostopadle do ramienia korby i jest równa

F=rL·Q

Zadania podsumowujące rozdział

RbRjo6Q6jcV0v
Ćwiczenie 5
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź w każdym przypadku. Dzięki użyciu 1. krócej, 2. większej, 3. pracy, 4. dłuższej, 5. maszyn, 6. symetrii, 7. siły, 8. pracy, 9. mniejszej, 10. kroku prostych wykonywanie 1. krócej, 2. większej, 3. pracy, 4. dłuższej, 5. maszyn, 6. symetrii, 7. siły, 8. pracy, 9. mniejszej, 10. kroku jest łatwiejsze, ponieważ pozwalają one na użycie 1. krócej, 2. większej, 3. pracy, 4. dłuższej, 5. maszyn, 6. symetrii, 7. siły, 8. pracy, 9. mniejszej, 10. kroku siły lub na pracę w wygodniejszej pozycji. Jednak nie zmniejszają one wartości 1. krócej, 2. większej, 3. pracy, 4. dłuższej, 5. maszyn, 6. symetrii, 7. siły, 8. pracy, 9. mniejszej, 10. kroku , gdyż wykonujemy ją na 1. krócej, 2. większej, 3. pracy, 4. dłuższej, 5. maszyn, 6. symetrii, 7. siły, 8. pracy, 9. mniejszej, 10. kroku drodze.
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
R8SQWn6E3noRY21
Ćwiczenie 6
Kierując się zasadą działania, przypisz narzędzie do jednej z poniższych kategorii maszyn prostych. Przeciągnij narzędzie do odpowiedniej grupy lub wejdź w pole i wybierz odpowiedni element grupy z listy rozwijalnej. Dźwignia jednostronna: Możliwe odpowiedzi: 1. kołowrotek wędkarski, 2. siekiera, 3. obcęgi, 4. bloczek jachtowy, 5. śruba, 6. waga dźwigniowa, 7. taczki, 8. żuchwa, 9. ręczna wciągarka budowlana, 10. nożyczki, 11. dziadek do orzechów, 12. sekator Dźwignia dwustronna: Możliwe odpowiedzi: 1. kołowrotek wędkarski, 2. siekiera, 3. obcęgi, 4. bloczek jachtowy, 5. śruba, 6. waga dźwigniowa, 7. taczki, 8. żuchwa, 9. ręczna wciągarka budowlana, 10. nożyczki, 11. dziadek do orzechów, 12. sekator Kołowrót: Możliwe odpowiedzi: 1. kołowrotek wędkarski, 2. siekiera, 3. obcęgi, 4. bloczek jachtowy, 5. śruba, 6. waga dźwigniowa, 7. taczki, 8. żuchwa, 9. ręczna wciągarka budowlana, 10. nożyczki, 11. dziadek do orzechów, 12. sekator Blok nieruchomy: Możliwe odpowiedzi: 1. kołowrotek wędkarski, 2. siekiera, 3. obcęgi, 4. bloczek jachtowy, 5. śruba, 6. waga dźwigniowa, 7. taczki, 8. żuchwa, 9. ręczna wciągarka budowlana, 10. nożyczki, 11. dziadek do orzechów, 12. sekator Elementy niepasujące do żadnej kategorii: Możliwe odpowiedzi: 1. kołowrotek wędkarski, 2. siekiera, 3. obcęgi, 4. bloczek jachtowy, 5. śruba, 6. waga dźwigniowa, 7. taczki, 8. żuchwa, 9. ręczna wciągarka budowlana, 10. nożyczki, 11. dziadek do orzechów, 12. sekator
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.