Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RNoXS6oQTwKbs1
 Fotografia przedstawia tułów kobiety ubranej w szary prążkowany żakiet i białą koszulę, której wystaje kołnierzyk. Kobieta pisze w notesie, który trzyma w lewej ręce. W prawej dłoni trzyma pióro.
Pisanie_intro
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Aby przekazać jakąś informację o kimś, mówimy, że 'ktoś robi coś', np. 'Uczeń przegląda wiadomości'. W wypowiedzi tej wskazujemy osobę ('uczeń'), opisujemy jej czynność ('przegląda'), a nawet wymieniamy przedmiot ('wiadomości'). Zdanie można wzbogacić informacjami o właściwościach (cechach, przymiotach) osób i rzeczy (np. zdolny uczeń, krótkie wiadomości), a także czynności (długo przegląda, zawsze przegląda, stale przegląda).

j0000007V0B1v50_0000000M
RkP2MKJb0UxHq
Ćwiczenie 1
Fotografia, na której należy oznaczyć cechy elementów. Na fotografii: naczynie na blacie; w środku naczynia: pomidory, pieczarki, papryka, papryczki, czosnek, chili. Elementy do oznaczenia: okrągły, podłużny, żółty, owalny, drewniany, biały, ostry.
Źródło: Pixabay Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 1

Ułóż po jednym zdaniu zawierającym wyrazy: żółty, ostry, owalny, podłużny, okrągły, drewniany, biały.

R1QIrkgIFWxPS
Miejsce na notatkę
R9Oi2UkGO4mn9
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu na ilustrację nazw określeń smaku.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2
R9nrIa2dNQmG4
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu nazwy potrawy z jej smakiem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
Ro1bro9gd4HcS1
Zadanie interaktywne. Wpisz właściwe słowa w zdania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Odpowiedz, jakimi częściami mowy są wpisane przez ciebie w powyższym ćwiczeniu wyrazy. Jaką funkcję pełnią w języku?

RPD2uzwMRbc25
Miejsce na notatkę
Ważne!

Jakie są zjawiska i osoby – nazwane przez rzeczownik – określamy zwykle za pomocą przymiotnika. Natomiast aby opisać jak, kiedy i gdzie nastąpiły jakieś zdarzenia, czynności i stany, które wyrażają się za pomocą czasowników, korzystamy z przysłówka.

j0000007V0B1v50_0000000M
j0000007V0B1v50_00000029

Przymiotnik

Przymiotnik – to część mowy, która określa przede wszystkim rzeczownik. Odpowiada głównie na pytania: jaki?, jaka?, jakie? (a także czyj?, czyja?, czyje?; który?, która?, które?).

Przymiotnik odmienia się przez 7 przypadków, 2 liczby i przez rodzaje (rodzaj męski, żeński i nijaki w liczbie pojedynczej oraz męskoosobowy i niemęskoosobowy w liczbie mnogiej). Przymiotnik zawsze ma taką samą formę gramatyczną jak rzeczownik, którego jest określeniem. Najbardziej ten związek dwóch wyrazów widać w formie rodzaju, np.:

pies – rzeczownik rodzaju męskiego,

papuga – rzeczownik rodzaju żeńskiego,

kurczę – rzeczownik rodzaju nijakiego,

wesoły (pies) – przymiotnik rodzaju męskiego,

wesoła (papuga) – przymiotnik rodzaju żeńskiego,

wesołe (kurczę) – przymiotnik rodzaju nijakiego.

Przymiotnik - rodzaj:

Liczba pojedyncza

Liczba mnoga

wesoły kolega – przymiotnik rodzaju męskiego

weseli koledzy – przymiotnik rodzaju męskoosobowego

wesoła koleżanka – przymiotnik rodzaju żeńskiego

wesołe koleżanki – przymiotnik rodzaju żeńskiego

wesołe psisko – przymiotnik rodzaju nijakiego

wesołe psiska – przymiotnik rodzaju niemęskoosobowego

Ćwiczenie 5
RrFzIyk8zcCTc1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu krótszymi formami podanych przymiotników.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000007V0B1v50_00000047

Przysłówek

Przysłówek – opisuje najczęściej czas, miejsce, intensywność jakichś czynności, zdarzeń, stanów. Określa czasownik, może też być określeniem przymiotnika. To nieodmienna część mowy, którą wskazujemy, posługując się pytaniami: jak?, kiedy?, gdzie?, np.:

Wczoraj wieczorem (kiedy?) Jan pisał e‑mail.
Jan wesoło i głośno (jak?) podśpiewuje.
Jan znajduje się blisko (gdzie?).

Bardzo często przysłówki można utworzyć od przymiotników, np.:
duży → dużo,
względny → względnie.

Ćwiczenie 6
RdvuyUaLks2C21
Zadanie interaktywne. Do przymiotników dopisz ich odpowiedniki w formie przysłówka. wąski – {przysłówek} ładny – {przysłówek} chłodny – {przysłówek} ciekawszy – {przysłówek} bogaty – {przysłówek} milszy – {przysłówek}
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
Rs6PhHewMFMlk1
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu elementów do właściwych pól, pogrupowaniu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Właściwości rzeczy i czynności

Aby opisać cechy, wygląd, wady i zalety osób i przedmiotów, a także rzeczy abstrakcyjnych, głównie korzystamy z przymiotnika, który się stopniuje, na przykład: dobra – lepsza – najlepsza książka. Podobnie opisać można cechy czynności: dobrze/źle to zrobiłeś. Posługujemy się wówczas przysłówkami. Za pomocą przysłówków również możemy te czynności lub stany oceniać albo mówić o ich intensywności: dobrze – lepiej – najlepiej to wygląda.

Ważne!

Przymiotniki głównie opisują, jakie są rzeczy, ludzie, zjawiska. Zwykle
są określeniami rzeczowników.

Przysłówki głównie opisują jak, gdzie i kiedy nastąpiły zdarzenia, czynności i stany. Zwykle są określeniami czasowników.

Przymiotniki i przysłówki możemy stopniować regularnie, opisowonieregularnie, czyli pokazywać intensywność lub wzmocnienie jakiejś cechy. Dodajemy wówczas cząstki:

  • '(ej)szy', 'naj-' → do wyrazu przymiotnikowego,

  • '-ej', 'naj-' → do wyrazu przysłówkowego.

Możemy również to samo znaczenie oddać za pomocą wyrazów 'bardziej' i 'najbardziej'.

Stopniowanie przymiotników i przysłówków:

Stopień równy

Stopień wyższy

Stopień najwyższy

wesoły

weselszy
bardziej wesoły

najweselszy
najbardziej wesoły

Stopień równy

Stopień wyższy

Stopień najwyższy

wesoło

weselej
bardziej wesoło

najweselej
najbardziej wesoło

Ważne!

Jeżeli możliwe jest stopniowanie proste, daje się mu pierwszeństwo przed stopniowaniem opisowym.

Ćwiczenie 8
RxTeezdldSd7a1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tabeli przymiotnikami we właściwym stopniu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
RX7SIhZt4ps7U1
Zadanie interaktywne. Uzupełnij tekst inną formą przymiotnika w stopniu wyższym lub najwyższym.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
R1U4gRPMXvtmW1
Zadanie interaktywne. Dopasuj informacje dotyczące formy do wyróżnionych wyrazów w przykładach.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1Q25cAh24uye
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu poprawnymi formami przymiotników.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 1

Opisz widok z okna twojego pokoju lub domu. W swoim opisie użyj jak największej liczby przymiotników i przysłówków.

uzupełnij treść
R1ULObxxeZ6TR1
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: przymiotnik, przysłówek, rodzaj, cecha, opis.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12

Zaproponuj własną kolejność słów kluczy do tego tematu. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Proponowane słowa klucze:
przymiotnik, przysłówek, rodzaj, cecha, opis.

RwUT5voVp5M7R
Miejsce na notatkę