Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RT5gOy07vQ9y0
Zdjęcie przedstawia idącą poboczem kolumnę osób. Jeden z nich trzyma flagę UE. Uchodźcy mają na plecach plecaki lub w rękach torby podróżne.

Jak rozwiązywać konflikty?

Węgry, wrzesień 2015 r., uchodźcy zmierzają w kierunku granicy z Austrią
Źródło: Joachim Seidler, licencja: CC BY 2.0.

Tam, gdzie żyją ludzie, tam muszą występować konflikty. Niemożliwe jest funkcjonowanie grupy społecznej bez konfliktów. Co więcej – są zjawiskiem zupełnie naturalnym i rozwojowym, jeśli tylko szukamy konstruktywnych sposobów na radzenie sobie z nimi.

Uchodźcy w Polsce

W związku z wojną rosyjsko‑ukraińską, która wybuchła w lutym 2022 roku, na nowo rozpoczęła się w naszym kraju wielka dyskusja, dotycząca przyjmowania uchodźcówuchodźcauchodźców z krajów, w których trwają wojny lub ludzie są prześladowani. Od początku wojny w Ukrainie Polacy masowo pomagają naszym wschodnim sąsiadom, przyjmując ich pod swój dach i dzieląc się wszystkim, co mają. Mimo to zdaniem jednych Polska nie powinna przyjmować uciekinierów z innych krajów skoro nie potrafiliśmy pomóc w powrocie do ojczyzny rodakom wywiezionym niegdyś na Wschód (na Syberię i do Kazachstanu). Ponadto wiele osób boi się, że wraz z uchodźcami przenikną do naszego kraju terroryści. Silne są też obawy, że różnice religijne i kulturowe doprowadzą do konfliktów społecznych. Inni uważają, że względy humanitarne nakazują nam udzielić schronienia potrzebującym.

uchodźca
R17hLjNDSd6HF
Uchodźcy u wybrzeży Włoch
Źródło: Irish Defence Forces, licencja: CC BY 2.0.
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, różnicę miedzy uchodźcą a emigrantem.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Debata oksfordzka

Krótka historia

RtFdL0CWbWUCw
Debata oksfordzka w parlamencie brytyjskim w 1834 roku
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Za formalną datę powstania idei debat oksfordzkich przyjmuje się rok 1823. To właśnie wtedy na Uniwersytecie w Oksfordzie w Wielkiej Brytanii powstała „Oxford Union Society”[czyt.: oksford junion sosajti], której główne założenie dawniej, jak i obecnie, stanowią dyskusje dotyczące problemów politycznych i społecznych.
Najważniejszym celem debaty jest:

  • przygotowanie mówców do rzeczowego wyrażania swoich argumentów,

  • przygotowanie ludzi do wystąpień publicznych,

  • nauka kultury dyskusji i szacunku do przeciwników.

Debata oksfordzka

Główne zasady

Podstawową zasadą jest podział na dwie strony:

  • za,

  • przeciw dyskutowanej tezie.

Tradycyjnie w sali, gdzie prowadzona jest debata oksfordzka, zwolennicy tezy „za” powinni siedzieć naprzeciw opozycji. Wzorem dla debaty jest parlament angielski, w którym ławy opozycji ustawione są vis‑a-vis miejsc partii rządzącej.
Główni mówcy siedzą w pierwszym rzędzie, twarzą w twarz. Liczba mówców musi być taka sama, nie więcej niż sześciu‑siedmiu. Za mówcami zajmują miejsca sympatycy danej tezy.
Prostopadle do obu stron debatujących siedzą niezdecydowani, którzy podejmą decyzję w czasie dyskusji.
Debacie oksfordzkiej przewodniczy marszałek, który zasiada na podwyższeniu w przeciwległym końcu sali. Po prawej stronie marszałka zasiadają zwolennicy tezy. Uczestnicy debaty (mówcy, publiczność) mogą zmieniać miejsca i opuszczać salę w przerwach między wystąpieniami.

RXrrlx9k7az0C
Studenci z Norwegii i Kanady podczas finału V Międzynarodowego Turnieju Negocjacyjnego – Warsaw Negotiation Round w Senacie (2014)
Źródło: Michał Józefaciuk, licencja: CC BY-SA 3.0.

Przebieg

Debata ma zadanie potwierdzić lub zanegować tezę, np.: Czy Polska powinna przyjmować uchodźców z krajów, w których trwają wojny i ludzie są prześladowani, np. z Bliskiego Wschodu lub z Afryki.

Jedna ze stron przekonuje do słuszności tak sformułowanej tezy. Druga strona ma tę tezę zanegować.

Mówcy obu stron zabierają głos na przemian. Należy określić czas wystąpień (zazwyczaj jest to pięć‑siedem minut). Pierwszy zabiera głos obrońca tezy, następnie opozycjonista, potem zwolennik itd. Po wystąpieniu wszystkich chętnych debatę kończy mówca przeciwny tezie.
Pierwszy mówca przedstawia pozostałych z danej strony. Po wystąpieniach mówców do głosu dopuszcza się publiczność (ok. dwie minuty dla każdej osoby). Osoba, która chce zabrać głos, przedstawia się, wstaje, głosu udziela jej marszałek. Po debacie następują końcowe wystąpienia mówców.
Publiczność ma prawo zażądać głosu, wstając z miejsca i wypowiadając słowo „pytanie” lub „informacja”. Mówca ma prawo wysłuchać wypowiedzi lub zignorować tę sytuację, mówiąc „nie, dziękuję”. Słuchacz musi wówczas usiąść bez słowa. Po debacie z udziałem publiczności przychodzi czas na końcowe wystąpienia głównych mówców.

Podsumowanie

Zwieńczeniem debaty oksfordzkiej jest głosowanie. Publiczność tradycyjnie wychodzi przez drzwi z napisem „tak” lub „nie”. Głosy liczą dwaj sekretarze.
Nad całą debatą czuwa marszałek. Każde przemówienie należy zacząć od słów „panie marszałku” lub „pani marszałek”. Marszałek ogłasza zasady debaty (przed jej rozpoczęciem), obwieszcza początek i koniec dyskusji, udziela głosu, zarządza głosowanie, zapowiada uczestników debaty. Ma także prawo odebrać głos z powodu przekroczenia czasu lub naruszenia norm kultury dyskusji.
Sekretarz pełni funkcję pomocnika marszałka. W trakcie debaty informuje o czasie przemówień, sporządza protokół. Marszałek i sekretarz mają obowiązek zachowania bezstronności w toku całej dyskusji.
Debata oksfordzka uczy formułowania konkretnych wniosków, przygotowania argumentów, obrony własnych poglądów, rozwija kulturę dyskutowania, angażuje publiczność do opowiedzenia się za jedną z tez. Niezbędna jest tu znajomość i przestrzeganie zasad dyskusji wzorowanej na obradach parlamentu angielskiego. Mottem do typowej debaty mogą być słowa Cycerona „Argumentów nie należy liczyć, lecz trzeba je ważyć”.
Debaty oksfordzkie to popularne formy dyskusji o problemach współczesnego świata prowadzone w liceach i na wyższych uczelniach. Organizowane są nawet Mistrzostwa Polski Debat Oksfordzkich, IPNIPNIPN organizuje Turniej Debat na tematy historyczne.

IPN
tklx0UNE79_0000001X

Uchodźcy a badania opinii publicznej

Polecenie 1

Podzielcie się na grupy i przeprowadźcie ankietę wśród uczniów swojej klasy na temat: Czy Polska powinna przyjmować uchodźców z krajów objętych konfliktami zbrojnymi? Odpowiedzi do wyboru:

  1. Tak, powinniśmy ich przyjmować i pozwolić się osiedlić.

  2. Nie, Polska nie powinna przyjmować uchodźców.

  3. Tak, powinniśmy ich przyjmować do czasu, kiedy będą mogli wrócić do kraju, z którego pochodzą.

  4. Trudno powiedzieć.

Zsumujcie wyniki i przedstawcie je, np. na stronie internetowej szkoły.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

A teraz porównajcie wasze odpowiedzi z tymi uzyskanymi przez CBOSCBOSCBOS na reprezentatywnej grupie Polaków.

CBOS
R15mzNQGCovZN
Czy Polska powinna przyjmować uchodźców z krajów objętych konfliktami zbrojnymi?
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Czy Polska powinna przyjmować uchodźców z krajów objętych konfliktami zbrojnymi?

Odpowiedzi ankietowanych:

  1. Tak, powinniśmy ich przyjmować i pozwolić się osiedlić:

    • Maj 2015 - 14% ankietowanych

    • Styczeń 2016 -  4% ankietowanych

    • Październik 2017 - 4% ankietowanych

    • Czerwiec 2018 - 5% ankietowanych

  2. Nie, Polska nie powinna przyjmować uchodźców:

    • Maj 2015 - 21% ankietowanych

    • Styczeń 2016 - 53% ankietowanych

    • Październik 2017 - 63% ankietowanych

  3. Tak, powinniśmy ich przyjmować do czasu, kiedy będą mogli wrócić do kraju, z którego pochodzą:

    • Maj 2015 - 58% ankietowanych

    • Styczeń 2016 - 37% ankietowanych

    • Październik 2017 - 29% ankietowanych

    • Czerwiec 2018 - 29% ankietowanych

  4. Trudno powiedzieć:

    • Maj 2015 - 7% ankietowanych

    • Styczeń 2016 - 6% ankietowanychv

    • Październik 2017 - 4% ankietowanych

    • Czerwiec 2018 - 6% ankietowanych

Ćwiczenie 2
RpIDQOXOOmVmi1
Na podstawie badań CBOS wskaż, ilu Polaków w latach 2017-2018 sprzeciwia się przyjmowaniu uchodźców z krajów objętych konfliktami zbrojnymi: Możliwe odpowiedzi: 1. Ponad 21% ankietowanych, 2. Ponad 53% ankietowanych, 3. Ponad 60% ankietowanych, 4. Ponad 37% ankietowanych, 5. 29% ankietowanych, 6. 5% ankietowanych, 7. Mniej niż 29% ankietowanych
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1LtF2GzNaeue
Ćwiczenie 2
Na podstawie opisu badań CBOS wskaż, ilu Polaków sprzeciwia się przyjmowaniu uchodźców z krajów objętych konfliktami zbrojnymi: Możliwe odpowiedzi: 1. Ponad 21% ankietowanych, 2. Ponad 53% ankietowanych, 3. Ponad 60% ankietowanych, 4. Ponad 37% ankietowanych, 5. 29% ankietowanych, 6. 5% ankietowanych, 7. Mniej niż 29% ankietowanych
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Rozważ, czy wasze opinie różnią się od tych wyrażonych przez respondentów CBOS. Jeśli tak, to wyjaśnij co jest tego przyczyną. Jak uważasz, czy rząd podejmując decyzje w sprawie przyjmowania uchodźców, powinien kierować się badaniami opinii publicznej?

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
tklx0UNE79_0000002D

Rospuda podzieliła Polskę

Budowa obwodnicy Augustowa jest typowym przykładem konfliktu społecznego.
Jej budowę planowano już w roku 1992, kilka lat później powstały pierwsze projekty.
Starano się poprowadzić tę drogę tak, aby nie przebiegała przez lasy i omijała jak najwięcej gospodarstw. Zaplanowano przeprawę przez Rospudę półkilometrową estakadą wspartą na dziesięciu słupach. Obwodnicy domagali się nie tylko kierowcy, ale także - a może przede wszystkim - mieszkańcy Augustowa. Mieli oni dość życia obok przejeżdżających ciężarówek. Z roku na rok przejeżdżało ich więcej i więcej, szacowano, że około półtora miliona rocznie, czyli blisko pięć tysięcy dziennie. Mieszkańcy miasteczka uzdrowiskowego żyli wśród hałasu, spalin, w ciągłym niebezpieczeństwie. Niepokojąco wzrastała liczba śmiertelnych wypadków drogowych. Z planowanego przebiegu drogi nie byli jednak zadowoleni ekolodzy i eksperci.

R1UlakXobSizE
Film budowa obwodnicy Augustowa jako przykład konfliktu społecznego. Zawiera informacje o zamieszaniach wokół budowy obwodnicy.

Bezcenne torfowiska w dolinie Rospudy stwarzały dobre warunki dla kilkudziesięciu gatunków roślin i ptaków objętych ochroną: swoje gniazda zakładały tam bieliki, bociany czarne i dzięcioły białogrzbiete. Przez dolinę przechodziły też duże ssaki, takie jak wilki i jelenie, które wędrowały z Puszczy Augustowskiej do sąsiednich lasów. Z tych wszystkich względów dolinę Rospudy włączono do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000.

Pomimo wielu zastrzeżeń, w 2007 r. rozpoczęła się budowa obwodnicy, która uruchomiła wielki społeczny protest. Ekolodzy rozbili prowizoryczne namioty w dolinie i nawet w czasie zimy ich nie opuszczali, aby uniemożliwić wjazd ciężkiego sprzętu. W wielu polskich miastach odbywały się protesty przeciwko budowie obwodnicy przez tereny chronione.

Z drugiej strony mieszkańcy Augustowa blokowali istniejącą drogę, domagając się jak najszybszej budowy obwodnicy. „Czy życie jakieś żabki jest ważniejsze od ludzkiego!?” – pytali.

W spór włączyła się zaalarmowana przez ekologów Komisja Europejska. Sprawa trafiła przed Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Naciski organizacji ekologicznych i Unii Europejskiej spowodowały zmianę przebiegu tej kontrowersyjnej drogi. W 2009 r. rząd przedstawił nowy przebieg obwodnicy Augustowa. 7 listopada 2014 r. została ona oddana do użytku.

Polecenie 3

Wyjaśnij, czy można było zapobiec konfliktowi wywołanemu wokół budowy obwodnicy Augustowa. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Jak rozwiązywać konflikty?

Źródłem antagonizmówantagonizmantagonizmów mogą być różnice w poziomie życia pomiędzy różnymi klasami społecznymi, dysproporcje w dostępie do dóbr materialnych czy dóbr kultury, różnice w podejściu do obowiązujących norm społecznych jak również tradycyjnych wartości.
Między narodami lub państwami spory mogą dotyczyć terytoriów, dostępu do zasobów naturalnych, ale też religii czy ideologii.
Konflikty mogą mieć charakter grupowy, lokalny, ale również mogą mieć wymiar międzynarodowy lub nawet globalny. W historii XX wieku globalny charakter miały dwie wojny światowe. Konflikty należy rozwiązywać. Wypracowano wiele metod osiągania konsensusutklx0UNE79_000tp001konsensusu.

antagonizm

Najbardziej skuteczne metody rozwiązywania konfliktów to:

  • Negocjacje, czyli rozmowy, w których antagoniści, dostrzegając konieczność współpracy, podejmują próbę przezwyciężenia dzielących je różnic i znalezienia wzajemnie satysfakcjonującego rozwiązania.

  • Mediacje, w trakcie których osoba trzecia, zwana mediatorem, pomaga w dojściu do akceptowalnego przez obie strony porozumienia. Proces ten ma charakter dobrowolny, poufny i nieformalny, ale może być również elementem oficjalnych kontaktów. Mediatorem powinna być osoba ciesząca się zaufaniem obu stron. Może nim być zarówno ktoś zupełnie stronom obcy, jak i osoba im bliska (np. brat, siostra, koleżanka). Celem mediacji jest stworzenie stronom warunków umożliwiających osiągnięcie dobrowolnego porozumienia, nie zaś narzucenie im rozwiązania. Mediacje prowadzone z poszanowaniem wymienionych warunków powinny przynieść trwałe i zadowalające obie strony rozwiązanie konfliktu.

  • Arbitraż, który także wymaga udziału osoby trzeciej, arbitra (na poziomie międzynarodowym – innego państwa lub kilku państw), do której obie strony konfliktu mają zaufanie lub która jest narzucona przez organizację międzynarodową. W takiej sytuacji strony konfliktu uznają rozwiązanie narzucone przez stronę trzecią za ostateczne. Tego typu forma rozwiązywania konfliktu może jednak doprowadzić jedynie do ukrycia problemu, który w późniejszym czasie odrodzi się z jeszcze większą siłą. Wyobraźmy sobie kłótnię między rodzeństwem, którą przerywa mama, każąc dzieciom pogodzić się. Mama nie musi dosłownie kazać - może wytłumaczyć stronom swoją decyzję oraz zadziałać siłą autorytetu.

tklx0UNE79_000tp001
tklx0UNE79_0000003G

Sprawdź wiedzę:

Ćwiczenie 3
RF2D8wYIxNHys1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R1XwDi6Xegr5b1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
R1J9HlBPMrKWJ1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RbIov6AJ1i5IK1
zadanie interaktywne
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Zapamiętaj

Konflikty społeczne są nieodłączną częścią życia społecznego i mogą pełnić ważną funkcję wzmacniającą wartości i normy społeczne, jeżeli ludzie będą potrafili szukać rozwiązania sporów.
Z historii wiemy, że konflikty powodowały trwałe zmiany struktury społecznej, a dzięki protestom, strajkom, manifestacjom powstawały nowe systemy wartości, wprowadzające na przykład równouprawnienie płci, ras, narodów.