Umiejętność zapisywania zależności za pomocą wyrażeń algebraicznych i wykonywania działań na tych wyrażeniach pozwala na uogólnianie problemów i wykonywanie bardziej abstrakcyjnych obliczeń. Poniższa mapa myśli pokazuje ważne elementy, które będziemy tworzyć i analizować w poniższym materiale.
R1WZM8RSYRQ361
Zapisywanie treści zadań z użyciem liter
Rozwiązując różne zadania, często zapisujemy wyrażenia arytmetyczne i obliczamy ich wartości. W wyrażeniach arytmetycznych występują: liczby, znaki działań i nawiasy, np.
,
.
W zadaniach poniżej niektóre dane zapisane są za pomocą liter. Będziemy budować wyrażenia, w których, oprócz liczb, znaków działań i nawiasów, wystąpią litery.
Przykład 1
Kasia jest razy młodsza od swojej mamy, a mama jest o lata młodsza od taty Kasi. Oznaczmy literą wiek mamy. Wówczas wiek Kasi to , a wiek taty to . Obejrzyj film i zobacz, jak obliczyć wiek Kasi i taty.
R1VFnQ9DRJmrl1
R86ZJFoHQKHGb1
Ćwiczenie 1
RTVxuf5HUWEW91
Ćwiczenie 2
R1CmRs2DlTIN11
Ćwiczenie 3
Rm1hLdpEtFqKF1
Ćwiczenie 4
RTRYOjH5EAxXG2
Ćwiczenie 5
Jak zbudowane jest wyrażenie algebraiczne? Jak tworzymy nazwę wyrażenia algebraicznego?
Ważne!
Wyrażenia, w których występują: liczby, litery, znaki działań i nawiasy nazywamy wyrażeniami algebraicznymi, np.
, , , .
Każda z liter w wyrażeniu algebraicznym oznacza pewną liczbę.
Przy zapisywaniu wyrażeń algebraicznych wprowadzono pewne umowy, np.:
Nie zapisujemy znaku mnożenia między liczbą i literą lub między literami lub to to .
Nie piszemy liczb i przed literą. lub to lub to .
Znak dzielenia zastępujemy kreską ułamkową. to .
Przykład 2
Odczytamy nazwy następujących wyrażeń algebraicznych.
– iloczyn liczby przez ;
– suma iloczynu liczby przez i liczby ;
– różnica iloczynu liczby przez i liczby ;
– iloraz sumy wyrażenia i liczby przez liczbę ;
– iloczyn, którego pierwszym czynnikiem jest iloraz sumy wyrażenia i liczby przez liczbę , a drugim czynnikiem jest liczba .
Ponieważ dokładne nazwanie skomplikowanego wyrażenia algebraicznego jest uciążliwe, dlatego często nazywane jest od ostatniego działania, które wykonujemy (zgodnie z kolejnością wykonywania działań).
Ważne!
Wyrażenie algebraiczne nazywamy od ostatniego wykonywanego działania.
RzRk1OVWZDKz3
Ćwiczenie 6
R1409woMgA7x8
Ćwiczenie 7
R1U43y9nPs1Ch2
Ćwiczenie 8
R1GjDUMUF7IR92
Ćwiczenie 9
Ćwiczenie 10
W sklepie cukierniczym sprzedawane są cukierki owocowe w cenie po za kilogram oraz cukierki czekoladowe w cenie po za kilogram. Ania i Hania postanowiły zakupić mieszanki cukierków na urodzinowe przyjęcie.
R1crSnAuoZ0OL
Ania kupiła cukierków owocowych i cukierków czekoladowych, a Hania cukierków owocowych i cukierków czekoladowych.
R1IgYYXhaLeue
RfZxHGuUzMR9u
R1YBT4Tz2KiJq
Wyrażenia algebraiczne w geometrii
R1IWsmRbmGhiq2
Ćwiczenie 11
Połącz w pary obwód figury z odpowiednim wyrażeniem algebraicznym. Obwód trójkąta równobocznego o boku . Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Obwód równoległoboku o bokach i . Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Obwód trójkąta równoramiennego o podstawie i ramionach . Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Obwód kwadratu o boku . Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Obwód trójkąta równoramiennego o podstawie i ramionach . Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Połącz w pary obwód figury z odpowiednim wyrażeniem algebraicznym. Obwód trójkąta równobocznego o boku . Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Obwód równoległoboku o bokach i . Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Obwód trójkąta równoramiennego o podstawie i ramionach . Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Obwód kwadratu o boku . Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Obwód trójkąta równoramiennego o podstawie i ramionach . Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Połącz w pary obwód figury z odpowiednim wyrażeniem algebraicznym.
<span aria-label="b, plus, dwa a" role="math"><math><mi>b</mi><mo>+</mo><mn>2</mn><mi>a</mi></math></span>, <span aria-label="a, plus, dwa b" role="math"><math><mi>a</mi><mo>+</mo><mn>2</mn><mi>b</mi></math></span>, <span aria-label="trzy a" role="math"><math><mn>3</mn><mi>a</mi></math></span>, <span aria-label="cztery a" role="math"><math><mn>4</mn><mi>a</mi></math></span>, <span aria-label="dwa a, plus, dwa b" role="math"><math><mn>2</mn><mi>a</mi><mo>+</mo><mn>2</mn><mi>b</mi></math></span>
Obwód trójkąta równobocznego o boku .
Obwód równoległoboku o bokach i .
Obwód trójkąta równoramiennego o podstawie i ramionach .
Obwód kwadratu o boku .
Obwód trójkąta równoramiennego o podstawie i ramionach .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
21
Ćwiczenie 12
ReLrJ5bVWSzgg1
RNdzo0z6yGaOM
21
Ćwiczenie 13
Poniższy rysunek przedstawia dwie figury o polach oraz . Z figur tych zbudowano inne. Połącz w pary figury i ich pola.
RxCXHbxsyn91B
R12BgPdgsFGgq
R15OhSUmkXMUe
Wartość liczbowa wyrażenia algebraicznego
Przykład 3
W pewnej klasie jest dziewcząt, a chłopców jest o więcej niż dziewcząt. Liczbę wszystkich uczniów tej klasy możemy zapisać za pomocą wyrażenia: . Obliczmy, ilu uczniów jest w tej klasie, jeżeli jest w niej dziewcząt lub dziewcząt. Jeżeli , zatem . Jeżeli , zatem .
Wartość wyrażenia algebraicznego za każdym razem jest inna. Zależy ona od tego, jaką liczbę wstawimy zamiast litery w tym wyrażeniu.
RctskNpbboh3T2
Ćwiczenie 14
1
21
Ćwiczenie 15
Zmieniając za pomocą suwaków liczby i , możesz sprawdzić, jaka jest wartość wyrażenia dla wybranych liczb i .