Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tworzone dokumentyPH7FKRZ5wTworzone dokumenty możesz zapisać w domyślnym formacie edytora lub wybrać inny, dostępny typ zapisu plików. Więcej informacji dotyczących samego zapisu znajdziesz w materiale Zapisywanie dokumentów tekstowych w różnych formatachPM5Kw1DoFZapisywanie dokumentów tekstowych w różnych formatach. Umiejętny dobór właściwego formatu jest istotny podczas wymiany plików między użytkownikami korzystającymi z różnych środowisk pracy. Zapisując dokument, warto określić jego przeznaczenie i dalsze użytkowanie w wersji elektronicznej przez osoby, być może korzystające z innych programów biurowych. Dlatego warto poznać możliwości zapisu dokumentów w różnych formatach. Materiał, z którego korzystasz też uwzględnia różne środowiska pracy.

Prezentowane edytory tekstu umożliwiają zapis dokumentu do pliku w wielu różnych formatach m.in. docx (starsza wersja doc), odt, rtf, txt, pdf, a nawet html. Sprawdź, jaki typ zapisu plików umożliwia edytor tekstu, z którego korzystasz.
Zapoznaj się z formatami, w jakich możesz zapisać dokument tekstowy przygotowany w:

  • edytorze Microsoft Word (wersja Microsoft Word 2019 lub nowsza)

    RSDww7Nnqx8au
    Zrzut okna z formatami zapisu dokumentu tekstowego w programie Microsoft Word.
    Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

  • edytorze LibreOffice Writer (wersja LibreOffice 7.0 lub nowsza)

    R1HuepLpYuK82
    Zrzut okna z formatami zapisu dokumentu tekstowego w programie LibreOffice Writer.
    Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z przykładowymi ikonami tego samego pliku tekstowego zapisanego w różnych formatach.

R6M0WHvacvSsw
Zrzut przykładowych ikon tego samego pliku tekstowego „Latarnik” zapisanego w różnych formatach.
Źródło: Izabela Dubaniewicz, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Jeśli chcesz poznać rozszerzenia plików będących w zasobach twojego komputera, w Opcjach folderów, odszukaj i usuń zaznaczenie przy poleceniu Ukryj rozszerzenia znanych typów plików lub wejdź w zakładkę Widok znajdującą się u góry otwartego folderu i zaznacz Rozszerzenia nazw plików

3
Ćwiczenie 1
RcTpnSR0T0nNT
Interaktywne zadanie z przeciąganiem elementów
Źródło: Lidia Aparta, licencja: CC BY 3.0.

Zapis dokumentu w formacie rtfodt

Format RTF (ang. Rich Text Format) wykorzystywany jest do wymiany plików np. przesyłania ich drogą elektroniczną. Zastosowanie tego typu plików umożliwia odbiorcom różnych wersji programu odczytanie i modyfikację dokumentów. Pliki z tym rozszerzeniem mają mniejszy rozmiar od plików zapisanych w domyślnym formacie pod warunkiem, że nie zawierają grafiki i innych elementów multimedialnych. Należy pamiętać, że grafika umieszczona w dokumencie znacznie zwiększa wielkość pliku. Format rtf jest jednym z podstawowych formatów dokumentów tekstowych wykorzystywanych w administracji publicznej. Pliki z rozszerzeniem rtf, jako dokumenty do pobrania, znajdziesz na wielu stronach www.
Dokumenty utworzone w formacie rtf można zapisywać przy użyciu popularnych edytorów tekstu np. Microsoft Word czy LibreOffice Writer.

Format ODT (Open Document Text) jest otwartym standardem zapisu plików obejmujących pakiet biurowy. Format ten, obok formatu txtrtf, jest podstawowym formatem dokumentów tekstowych wykorzystywanym w administracji publicznej.
Odt jest domyślnym formatem edytora Writer. Do tworzenia i odczytu dokumentów w tym formacie możesz również zastosować komercyjny program Microsoft Word.
Otwieranie i zapisywanie plików z rozszerzeniem odt w różnych środowiskach biurowych może spowodować utratę formatowania tekstu np.: stylu czcionek, ustawień marginesów, wyrównania tekstu oraz utworzonych tabeli i list. Dlatego, tworząc dokumenty tekstowe z wykorzystaniem wielu środowisk biurowych (np. pracując w grupie), starajcie się najpierw napisać tekst, a dopiero potem dokonać formatowania dokumentu. W ten sposób unikniecie utraty formatowania w przypadku zmiany edytora tekstowego.

Zapis dokumentu w formacie html

Korzystając z edytora tekstu, w prosty sposób można wykonać stronę sieci Web. Wystarczy utworzony dokument zapisać w formacie html. Taki zapis umożliwia odczytanie tekstu w dowolnej przeglądarce internetowej. Niestety, utworzona w ten sposób strona najczęściej różni się od oryginału układem tekstu i grafiki.
Z chwilą zapisania dokumentu tekstowego w formacie html, pojawi się na dysku dodatkowy folder, w którym umieszczone są pliki graficzne występujące w tekście oraz inne pliki pomocnicze.

R3zN7z0MIZ2tn
Zrzut dwóch ikon - pliku htm oraz folderu z plikami.
Źródło: Izabela Dubaniewicz, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 2

Wybierz z zasobów komputera dowolny plik tekstowy, otwórz go w edytorze tekstu, a następnie zapisz go jako stronę sieci Web w formacie html. Jeżeli masz problemy lub wątpliwości, skorzystaj z podpowiedzi. Porównaj oba dokumenty.

Ważne!

Zapis pliku w domyślnym formacie edytora ułatwi ci pracę nad ewentualną modyfikacją dokumentu.

Zapamiętaj!

Pamiętaj, że nie wszyscy mają najnowsze wersje programów. Sytuacja ta często utrudnia pracę z plikami zapisanymi w domyślnych formatach danego edytora. Dlatego dokumenty tekstowe przeznaczone do dalszej wymiany zapisuj w formacie możliwym do wyświetlenia w różnych środowiskach biurowych. W zależności od potrzeby stosuj formaty rtf lub odt.

Odczyt dokumentów pdf odbywa się za pomocą powszechnie stosowanych bezpłatnych programów, tzw. czytników dokumentów pdf lub przeglądarek pdf. Jeśli chcesz zabezpieczyć dokument przed modyfikacją lub wydrukować go na innym stanowisku komputerowym, zastosuj ten typ plików.
Dokument w formacie html odczytasz w dowolnej przeglądarce internetowej.

Wykorzystaj poniższy dzienniczek na zapisanie swoich notatek.

R12agW22C9Zzq
Wersja alternatywna: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.