Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R9eqVLBCDQts5
Fotografia przedstawia metalowy rozgrzany pręt ułożony na kowadle. Nad nim unosi się młotek, który jest w ruchu i trzymany jest przez jakiegoś człowieka. Widoczne są iskry powstałe podczas uderzania młotkiem o rozgrzany do białości pręt.

Ginące zawody

Kowalstwo
Źródło: Jeff [czyt. dżef] Kubina, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 2.0.

Zapewne znajdziesz w swoim otoczeniu przedmioty stare, które teraz często pełnią funkcje dekoracyjne. Czy wiesz, kto je wykonał i jakie miały przeznaczenie?

1
Polecenie 1

Znajdź przedmioty z twojego otoczenia w szkole lub w domu, które są wykonane z drewna. Wybierz jeden z nich i opisz jego:

  • barwę,

  • kształt,

  • zapach,

  • fakturęfakturafakturę

  • przeznaczenie.

W opisie faktury możesz się posłużyć określeniami: zimny – ciepły, szorstki – gładki, miły – nieprzyjemny, twardy – miękki, suchy – mokry.

uzupełnij treść
faktura
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z opisami zdjęć. Wyjaśnij, czym zajmują się ludzie przedstawieni na fotografiach. Podaj nazwy ich zawodów.
Zapoznaj się z opisami zdjęć. Wyjaśnij, czym zajmują się ludzie przedstawieni na fotografiach. Podaj nazwy ich zawodów.
RSiyuULOQtWbI
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 2
R1Q9qTxCEIujF1
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary nazw rzemieślników z nazwami przedmiotów, którymi się zajmują w swojej pracy.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RKAIOtVeQg9ZZ1
Zadanie interaktywne polega na połączeniu nazw przedmiotów z nazwami rzemieślników, którzy je wykonują.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Podaj przykłady rzeczy wykonywanych przez rzemieślników, których nie wyprodukują maszyny.

R8EkN0p38rVwR
Miejsce na notatkę
kilim
RlYzg1FEYaH6T
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tabeli żeńskimi nazwami zawodów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R10GFa5Kf2Ibl
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu wyrazami tak, aby powstał poprawny wniosek dotyczący żeńskich nazw zawodów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ciekawostka

Do niedawna w nazwach zawodów i tytułów dominowały nazwy męskie i nawet jeśli dany zawód wykonywała kobieta, mówiono na nią np. pani pilot, pani premier, pani psycholog, pani profesor. Dziś coraz częściej są używane żeńskie formy: profesorka, ministra, psycholożka, marszałkini, inżynierka, docentka, a nawet pilotka (nie czapka, ale kobieta sterująca samolotem).

Ćwiczenie 7
RCUD2cchuPApl1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu poprzez wpisanie w wyznaczonych miejscach odpowiedzi na pytania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RXmes5G54wSLt
Ćwiczenie 8
Zadanie polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi dotyczącej właściwego użycia słownika do wyszukania wyjaśnienia nazwy zawodu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1b7dh2yJoib3
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary związków frazeologicznych związanych z zawodami z wyjaśnieniami ich znaczenia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY-SA 4.0.
RZ5juT4xzu2mE
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu kilku prawidłowych odpowiedzi będących synonimami wyrazu "zawód".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11
RnFB2GvPV1xib1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu nazwami narzędzi stolarskich.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 12

Ułóż pięć zdań z wybranymi nazwami narzędzi, w których wyjaśnisz ich przeznaczenie.

uzupełnij treść

Przeczytaj wiersz Wincentego Fabera pt. 'Rzecz', a następnie związane z nim ćwiczenia.

RzeczWincenty Faber
Wincenty Faber Rzecz

Jak długo trzeba patrzeć na szafę
żeby spostrzec
drewnianą fakturęj0000008GAB5v22_000tp001fakturę rąk
stolarza
owo
przekazywanie kształtu aż po połysk
ślady heblaj0000008GAB5v22_000tp002hebla i tartacznej piły
ślady
topora
pień
zgadywać smukłość i zieloność
nasłonecznienie liści
według powikłań słojówj0000008GAB5v22_000tp003słojów
I żeby szafa wzbogacona
o ślady tych wszystkich
wywołujących ją dłoni
zaszumiała

j0000008GAB5v22_00000_BIB_001 Źródło: Wincenty Faber, Rzecz, [w:] tegoż, Próba porównania, Kraków 1962, s. 32.
RtZf47pFhjmTH
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza napisem: Wincenty Faber „Rzecz”. Następnie Elżbieta Golińska czyta wiersz w sali teatralnej z rzędami bordowych krzeseł. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
Ćwiczenie 13

Po przeczytaniu wiersza 'Rzecz' lub zapoznaniu się z jego recytacją w wykonaniu Elżbiety Golińskiej wypisz nazwy narzędzi wymienionych w utworze.

RyNxbdNFBlpUu
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 14

Wyjaśnij, z czym podmiotowi lirycznemu kojarzy się szafa. Zacytuj odpowiednie fragmenty utworu pt. 'Rzecz'.

R1M0EVn5k9goS
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 15

Określ temat wiersza Wincentego Fabera.

R1MtHEUKbBpxq
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 16

Wyjaśnij, jak rozumiesz metaforę zawartą w ostatnich czterech wersach wiersza Wincentego Fabera. Zastanów się i odpowiedz, jaka refleksja na temat rzeczy wykonanych z drewna wynika z utworu.

R12onmCMhm3qp
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 17

Zredaguj instrukcję wykonania szafy. Uwzględnij etapy, które przedstawione są w wierszu w słowach: szum, nasłonecznienie liści, pień, topór, hebel i piła, ręce stolarza.

RHiB8y7Bezv12
Miejsce na notatkę
1
Polecenie 2

Dokończ poetycko wybrany początek zdania, wzorując się na wierszu pt. 'Rzecz'.
'Jak długo trzeba patrzeć na suknię, żeby spostrzec...'
'Jak długo trzeba patrzeć na dzban, żeby spostrzec...'

uzupełnij treść
j0000008GAB5v22_000tp001
j0000008GAB5v22_000tp002
j0000008GAB5v22_000tp003