Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Ru7OCfKGQpCNc

Wśród liter, głosek i sylab

Ruchoma grafika przedstawia kawałki puzzli z rękami i nogami. Większość ma na sobie napis: wołacz, liczba pojedyncza, liczba mnoga, dopełniacz. Są też elementy bez napisów. Kilka puzzli zawieszonych jest na linie.
ĆWICZENIE: Paralaksa - gramatoluby
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
ĆWICZENIE: Paralaksa - gramatoluby
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Głoski, litery, samogłoski, spółgłoski i sylaby – wszystkie te nazwy już znasz. Sprawdź, co już wiesz, przypomnij sobie wiadomości i poznaj nowe.

1
Ćwiczenie 1
R1AQFR6duOBkY1
Zadanie interaktywne polega na wpisaniu do tabeli liczby liter i głosek występujących w podanych wyrazach.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
t6BNPnIhhq_0000000B

Jedna, dwie...

Ćwiczenie 2

Przeczytaj starannie podane niżej zdanie, a następnie przepisz je do zeszytu. Kilka głosek zapisano tu za pomocą dwóch liter. Znajdź je i wypisz.
„W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie, strząsa skrzydła z dżdżu, a trzmiel w puszczy, tuż przy Pszczynie, straszny wszczyna szum”.

RoyvdS6820FPx
Miejsce na notatkę
Polecenie 1

Zapoznaj się z filmem pt. „Nasz sposób na głoski”. Dowiesz się, skąd się wzięły kreseczki i ogonki w polskim abecadle.

R1Zx724OjXAnf
Miejsce na notatki.
RtovjjdGwnTF2
Na początku pojawia się plansza: Nasz sposób na głoski. Następnie pojawia się animacja dotycząca historii znaków diakrytycznych w polskim alfabecie. Na końcu pojawia się plansza z napisami: czytała Zosia Murmyło. Scenariusz i realizacja Contentplus.pl na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego", czerwiec 2015.
t6BNPnIhhq_0000000R

...a nawet trzy razem

Ćwiczenie 3

Po zapoznaniu się z filmem odpowiedz, w jaki sposób Polacy dostosowali 26 łacińskich liter do 40 dźwięków polskiej mowy.

RKzcANVPC3OXc
Miejsce na notatki ucznia
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, dlaczego w języku polskim litery mają ogonki.

RKzcANVPC3OXc
Miejsce na notatki ucznia
1
Ćwiczenie 5
RsjwxzJDn73Dt1
Zadanie interaktywne polega na wpisaniu do tabeli podziału podanych wyrazów na litery i na głoski oraz podaniu ich liczby.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
t6BNPnIhhq_00000019
Ćwiczenie 6
Rps4BKy26OnHH1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu pól wyrazami będącymi anagramami podanych wyrazów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
t6BNPnIhhq_0000001D
Ciekawostka

Niektóre głoski w języku polskim zapisujemy dwojako: ó-u, ch-h, rz-ż, bo kiedy kształtowało się nasze pismo, istniało więcej głosek. Wyobraźcie sobie, że inaczej wymawiano ó niż u, różnie brzmiało rzż, a jeszcze na początku XX wieku słychać było różnicę między chh. Gdyby tak pozostało, uczniowie rzadziej popełnialiby błędy. Po prostu pisaliby tak, jak słyszą.

1
Ćwiczenie 7
R1JloUofWfOiD1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tabeli hasłami związanymi z podanymi wyrazami, które są homofonami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
  • Wyjaśnij, czym różnią się pary wyrazów z poprzedniego zadania.

  • Co by się stało, gdybyśmy uprościli naszą pisownię i zrezygnowali z podwójnego zapisu? Podyskutuj o tym w klasie.

R1Dp8EBGPQNtS
Miejsce na notatkę
t6BNPnIhhq_00000023

Samodzielnie i do spółki

W języku polskim jest osiem samogłosek: a, ą, e, ę, i, o, u (ó), y. Jedną z samogłosek zapisujemy na dwa sposoby: u lub ó. Wszystkie inne głoski to spółgłoski np. b, g, ć, m, k, ch. Jest ich kilka razy więcej niż samogłosek.

RXIR8jiAHKzyW
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu podpisów z nazwami pod obrazkami zwierząt.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Wypisz z podanych nazw zwierząt wszystkie samogłoski:

  • kameleon,

  • żmija,

  • żółw,

  • krokodyl.

Rzib4z3WLnlar
Miejsce na notatkę
t6BNPnIhhq_0000002Q
Ćwiczenie 10
RcTfMCyKBa8Db1
Zadanie interaktywne polega na wpisaniu w pola wyrazów uzupełnionych o brakujące samogłoski.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11

Które wyrazy łatwiej było odgadnąć: pozbawione samogłosek czy spółgłosek? Spróbuj wyjaśnić dlaczego.

R15RbUmW2yTGf
Miejsce na notatkę
t6BNPnIhhq_0000002X

Dwie twarze głoski i

Jedną z samogłosek jest i. Ale czy zawsze nią jest? Czasem i oznacza jedynie miękkość spółgłoski. Na przykład w wyrazie nie jest tylko jedna samogłoska – e, natomiast znak i oznacza, że n wymawiamy miękko: ń.

RraxznyIlP0DQ
Głoska i
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R59BEVTOdrvWr
Miękkość spółgłosek
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
t6BNPnIhhq_0000003G
Ćwiczenie 12
RHjfJ2ZWUZuqD1
Zadanie interaktywne polega na pogrupowaniu wyrazów na te, w których „i” oznacza samogłoskę i te, w których „i” oznacza tylko miękkość spółgłoski.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
t6BNPnIhhq_0000003K
Ćwiczenie 13
R15VkBzQ2AdWS1
Zadanie interaktywne polega na wypisaniu z podanych wyrazów samogłosek i wpisaniu ich w puste pola.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
t6BNPnIhhq_0000003O
Ćwiczenie 14

Podane wyrazy przepisz do zeszytu, a następnie podziel je na głoski. Wypisz samogłoski.

Wzór: książeczka – k‑si‑ą-ż‑e-cz‑k-a

Wzór: książeczka – k (kreska) si (kreska) ą (kreska) ż (kreska) e (kreska) cz (kreska) k (kreska) a

  • kisiel –

  • silnie –

  • pióro –

  • miło –

  • miś –

  • ślicznie –

R10309MctcOH4
Miejsce na notatkę

Jedna samogłoska = jedna sylaba

Polecenie 2

Przeczytaj rytmicznie wyliczankę.

Aby zachować rytm, możesz sobie pomóc np. klaskaniem.

„Siedzi diabeł koło krzaka
i się gapi na ślimaka.
Raz, dwa, trzy – wychodź ty!
Jak nie wyjdziesz, będzie draka,
diabeł wtedy zje ślimaka.”

Rgqq6u12juuxH
Miejsce na notatki ucznia
Ćwiczenie 15
R1DagkiD6OTI81
Zadanie interaktywne polega na wpisaniu do tabeli liczby samogłosek i sylab, które zawierają poszczególne wersy wyliczanki.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
t6BNPnIhhq_0000004W
Ćwiczenie 16
RxMx0Efns27Al1
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi dotyczącej liczby sylab i samogłosek w wyrazie.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17
RMbS36HjjAxI01
Zadanie interaktywne polega na pogrupowaniu wyrazów zgodnie z liczbą sylab, z których się składają.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
t6BNPnIhhq_00000052

Dziel śmiało

Wyrazy nie mieszczą się w danej linii? Trzeba je podzielić.
Zasady są proste:

  1. Nie dzielimy wyrazów jednosylabowych, np. strzał, nawet jeśli są długie.

  2. Nie dzielimy liter oznaczających jedną głoskę, np. cz, dz, sz.

  3. Jeśli na granicy dwóch sylab znajduje się kilka spółgłosek, np. kartka, to wyraz dzielimy w dowolnym miejscu. Uwaga: w drugiej sylabie musi być chociaż jedna spółgłoska, np. ka‑rtka, kar‑tka, kart‑ka.

  4. Wyrazy podzielne tylko w jeden sposób, np. przed‑miot, pań‑stwo, mają zaznaczone miejsce podziału w słowniku ortograficznym, np. przed●miot, pań●stwo albo przed/miot, pań/stwo.

  5. Jeśli na granicy dwóch sylab znajdują się dwie identyczne spółgłoski, to koniecznie trzeba je rozdzielić, np. pan‑na.

  1. Nie dzielimy wyrazów jednosylabowych, np. strzał, nawet jeśli są długie.

  2. Nie dzielimy liter oznaczających jedną głoskę, np. cz, dz, sz.

  3. Jeśli na granicy dwóch sylab znajduje się kilka spółgłosek, np. kartka, to wyraz dzielimy w dowolnym miejscu. Uwaga: w drugiej sylabie musi być chociaż jedna spółgłoska, np. ka (kreska) rtka, kar (kreska) tka, kart (kreska) ka.

  4. Wyrazy podzielne tylko w jeden sposób, np. przed (kreska) miot, pań (kreska)stwo, mają zaznaczone miejsce podziału w słowniku ortograficznym, np. przed●miot, pań●stwo albo przed/miot, pań/stwo.

  5. Jeśli na granicy dwóch sylab znajdują się dwie identyczne spółgłoski, to koniecznie trzeba je rozdzielić, np. pan (kreska) na.

t6BNPnIhhq_0000005M
1
Ćwiczenie 18

Zaproponuj, jak można podzielić na sylaby podane wyrazy: „różdżka”, „bazgrze”, „malwa”, „krasnal”. Zapisz swoje propozycje tutaj lub w zeszycie.

Wzór: płaszczka

  • pła‑szczka,

  • płasz‑czka,

  • płaszcz‑ka.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 18

Zaproponuj, jak można podzielić na sylaby podane wyrazy: „różdżka”, „bazgrze”, „malwa”, „krasnal”. Zapisz swoje propozycje tutaj lub w zeszycie.

Wzór: płaszczka

- pła (kreska) szczka;

- płasz (kreska) czka;

- płaszcz (kreska) ka.

t6BNPnIhhq_00000060
Ćwiczenie 19
RkHfisKUz81Ee1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu właściwie podzielonymi wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.