Chemia jest nie tylko przedmiotem szkolnym, ale jest obecna w każdej dziedzinie naszego życia. Jednym ze sposobów poznawania świata chemii jest wykonywanie doświadczeń. Czy znasz nazwy i zastosowania podstawowego szkła i sprzętu laboratoryjnego? Czy wiesz, jakie są zasady bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym? Czy potrafisz wskazać w swoim otoczeniu substancje proste i złożone oraz ich mieszaniny? Jakie czynności wykonasz w celu rozdzielenia mieszaniny wody, soli kuchennej i piasku na składniki? Czy potrafisz wyjaśnić, w jaki sposób można zidentyfikować poszczególne substancje? Czy wiesz, jakie cechy (właściwości) są charakterystyczne dla metali, a jakie dla niemetali? Zapoznaj się z poniższym materiałem i usystematyzuj swoją wiedzę na temat substancji i ich właściwości.
1. Czy chemia jest obecna w każdej dziedzinie naszego życia?
Twoja wiedza chemiczna może Ci pomóc znaleźć zatrudnienie w wielu branżach.
R12zuYvvVcKaL
iqCpOiGGPv_d5e237
2. O czym należy pamiętać podczas wykonywania podstawowych czynności laboratoryjnych?
Jednym z ważniejszych sposobów poznawania chemii jest przeprowadzanie doświadczeń. Do ich wykonania niezbędne są szkło laboratoryjne, czasem naczynia porcelanowe lub metalowe oraz sprzęt laboratoryjny. Znajomość zasad stosowania tych urządzeń pozwala na bezpieczne eksperymentowanie.
RxGiLKEX5f7fr
Polecenie 1
Dopasuj do nazw szkła laboratoryjnego funkcje, jakie pełnią.
RBrzEIMBZGZtX
iqCpOiGGPv_d5e271
3. Czym różni się substancja prosta od substancji złożonej?
Chemia to nauka zajmująca się badaniem składu i budowy substancji, ich przemian oraz warunków wpływających na szybkość tych przemian. Substancje możemy podzielić na:
proste (pierwiastki),
złożone (związki chemiczne).
R67nyIoyvshI8
Polecenie 2
RgemFRZfiRIE2
iqCpOiGGPv_d5e315
4. Czy znajomość właściwości fizycznych i chemicznych pozwala zidentyfikować dowolną substancję?
Każda substancja ma swoje charakterystyczne cechy – właściwości, które możemy podzielić na:
fizyczne,
chemiczne.
RYGMBjw8okYAU
Polecenie 3
Poniżej przedstawiono opis pewnej substancji chemicznej.
Mocznik jest pewną substancją organiczną. Tworzy bezbarwne kryształy w formie długich igieł, nie ma zapachu, temperatura topnienia to około . Podczas dłuższego ogrzewania, ulega rozkładowi przed osiągnięciem temperatury wrzenia. Jest higroskopijny, łatwo rozpuszczalny w wodzie i etanolu. Charakteryzuje się gęstością równą .
Które wymienione w opisie właściwości należą do fizycznych, a które do chemicznych?
R19j79WLpYdpP
iqCpOiGGPv_d5e356
5. Jakie właściwości substancji stanowią kryteria podziału pierwiastków na metale i niemetale?
Substancje proste można podzielić na:
metale,
niemetale.
RUKzdZmhYJi1F1
Polecenie 4
Przyporządkuj wymienione metale i niemetale do odpowiednich grup.
R12qyzGzW3FH5
iqCpOiGGPv_d5e398
6. Czym różni się substancja chemiczna od mieszaniny?
W przyrodzie substancje (pierwiastki i związki chemiczne) rzadko występują w postaci „czystej” – o wiele częściej tworzą mieszaniny.
Jakich dwóch metod użyjesz do rozdzielenia mieszaniny piasku i wodnego roztworu soli kuchennej na pojedyncze składniki? Wybierz i zaznacz te metody.
RZdKAKy8X872Q
Piktogramy ostrzegawcze umieszcza się na opakowaniach preparatów zawierających substancje niebezpieczne dla zdrowia i życia człowieka.
RSs3XY4EQYa5d1
iqCpOiGGPv_d5e447
Słownik
mieszanina
mieszanina
składa się z dwóch lub więcej substancji, w przypadku których nie występuje połączenie chemiczne
Ćwiczenia
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
Które z poniżej wymienionych czynności są sposobami rozdziału mieszanin? Wybierz i zaznacz te procesy.
RZRRpLiNQO4O0
1
Ćwiczenie 2
Dopasuj mieszaninę do wybranej metody jej rozdziału.
RrwHLUpGn4RUX
1
Ćwiczenie 3
Jaka jest różnica między pierwiastkiem, związkiem chemicznym a mieszaniną?
Przyporządkuj definicję do odpowiedniego miejsca w tabeli.
RWisGZytxrkTZ
RnwVmn3SPBzBB2
Ćwiczenie 4
2
Ćwiczenie 5
Czy producent garnków i patelni powinien użyć stali do wykonania uchwytów czy pokryć je np. tworzywem imitującym drewno? Wybierz i zaznacz prawidłową odpowiedź.
RZgXxFPWORgY7
2
Ćwiczenie 6
Poniższy rysunek przedstawia srebrne kolczyki w kształcie sześciennych kostek, o długości boku . Gęstość srebra wynosi .
R1Rgx0QUMMWhl1
RWw2SUqo84O0u
3
Ćwiczenie 7
Complete the sentence choosing the correct word.
R1GFxM3RkgWLI
Glossary
compound
compound
R1ItK7KaQiKFO
związek chemiczny
mixture
mixture
R1PZpFUsTWBJQ
mieszanina
colloid
colloid
R4lDtC9MQ6XOT
koloid
suspension
suspension
R13eE4fCBpP45
zawiesina
3
Ćwiczenie 8
Which of a metal is a liquid at room temperature? Choose the correct answer.
RpuDuoouOhuCZ
iqCpOiGGPv_d5e532
Projekt badawczy
Twoim zadaniem będzie realizacja projektu badawczego, który możesz przeprowadzić samodzielnie lub w grupie. W tym celu ustal dokładny harmonogram eksperymentu, który pozwoli Ci na zweryfikowanie postawionej hipotezy. Zgromadź potrzebne materiały i sprzęt. Wyniki przedstaw w postaci dowolnej metody prezentacji – może być to krótki film, infografika, artykuł, plakat czy prezentacja multimedialna. Na samym końcu opisz, czego nowego dowiedziałaś/-łeś się podczas doświadczenia.
Projekt badawczy – korozja i sposoby jej zapobiegania
Tytuł projektu
Korozja i sposoby jej zapobiegania
Temat projektu
Określenie czynników powodujących korozję oraz porównanie sposobów zabezpieczania materiałów przed korozją.
Badana hipoteza
Korozja następuje pod wpływem czynników środowiska (tlenu zawartego w powietrzu, wilgoci) oraz związków chemicznych, np. soli kamiennej. Metodami chroniącymi przed korozją, są: malowanie farbami, malowanie lakierami, oliwienie i smarowanie.
Materiały źródłowe
Metale
Uczeń
Co dokładnie mam zamiar zrobić, by sprawdzić, czy hipoteza jest prawdziwa?
Zaplanować doświadczenie, które pozwoli określić czynniki wpływające na korozję oraz najlepsze sposoby jej zapobiegania.
Co trzeba przygotować, by zweryfikować hipotezę?
Przedmioty żelazne i stalowe, wodę, sól kamienną, olej, oliwę, farbę, lakier, smar, naczynia, np. słoiki.
Co będę obserwować (mierzyć)?
Wpływ substancji zawartych w roztworze na szybkość korozji. Wpływ substancji zabezpieczających przed korozją.
Czas trwania
Trzytygodniowa obserwacja.
Wyniki
Przygotowanie karty pracy z zapisem codziennych obserwacji zestawionych w tabeli. Aktualizowane co tydzień fotograficzne relacje z przebiegu eksperymentów.
Wyniki i wnioski z projektu badawczego
RoRDJm3vyG3pS
Wyniki należy opisać w tabeli składającej się z trzech wierszy, są to kolejno: pierwszy, drugi i trzeci tydzień obserwacji. Poniżej należy zamieścić wnioski oraz zapisać, czego nauczyliśmy się podczas tego projektu.
5470Brawo, udało Ci się zaliczyć poziom!Niestety, nie udało Ci się zaliczyć poziomu, spróbuj jeszcze raz.1
Test
Liczba pytań:
5
Limit czasu:
4 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Pytanie
1/5
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Sprawdź swoją wiedzę, rozwiązując quiz.
Zaznacz poprawne odpowiedzi.
R15hgTGkME99p1
Ćwiczenie 9
1
Ćwiczenie 10
Rq8mEFaNYCv6K
R1H5mOuhP05Md1
Ćwiczenie 11
RQd94o0YnNvWR1
Ćwiczenie 12
R16a1qyYepyfC1
Ćwiczenie 13
RPoT6OF2KkZTP2
Ćwiczenie 14
R13W2jL9Qbvyd2
Ćwiczenie 15
ROMcli1rjO4Ub2
Ćwiczenie 16
R19YqqLRwYQnl2
Ćwiczenie 17
RFuO6ADDNkzZY2
Ćwiczenie 18
R1TXXjHZoWXmP3
Ćwiczenie 19
R1KKQU58xfUwp3
Ćwiczenie 20
R1Nwg6zoicV573
Ćwiczenie 21
R1LsJdMqbg97e3
Ćwiczenie 22
R1bNlHXeEiInK3
Ćwiczenie 23
Bibliografia
Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Podręcznik do chemii dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Warszawa 2020.
Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Podręcznik do chemii dla klasy ósmej szkoły podstawowej, Warszawa 2020.
Łasiński D., Sporny Ł., Strutyńska D., Wróblewski P., Podręcznik dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Kielce 2020.