Jak myślisz, czy sole mogą reagować ze sobą? Jeśli tak, to czy muszą być spełnione jakieś szczególne warunki, aby mogła zajść taka reakcja chemiczna? Czy można w jakiś sposób przewidzieć jej przebieg? Zapoznaj się z poniższym materiałem i odpowiedz na te pytania.

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • budowę soli;

  • proces dysocjacji elektrolitycznej oraz sposób zapisu równań dysocjacji elektrolitycznej soli i wodorotlenków;

  • pojęcia: rozpuszczalność i rozpuszczanie;

  • sposób korzystania z tablicy rozpuszczalności soli i wodorotlenków.

Nauczysz się
  • przewidywać, czy w wyniku zmieszania roztworów substancji ulegających w wodzie procesowi dysocjacji elektrolitycznej, utworzy się związek chemiczny trudno rozpuszczalny;

  • wyjaśniać, na czym polega reakcja strącania (strąceniowa);

  • przedstawiać przykłady reakcji strąceniowych w roztworze wodnym;

  • zapisywać równania reakcji strącania osadów za pomocą zapisów cząsteczkowych, jonowych pełnych i jonowych skróconych.

ivvz5Pc9Gy_d5e152

1. Na czym polega reakcja strącania osadu i w jaki sposób można ją opisać?

OsademosadOsadem możemy w uproszczeniu nazwać substancję stałą, która w podanych warunkach temperatury (i ciśnienia) praktycznie nie rozpuszcza się w środowisku, w którym się znajduje, np. w wodzie. Osady powstają zarówno w wyniku przemian fizycznych, jak i na skutek reakcji chemicznych. W tym materiale omówimy drugą z opisanych metod otrzymywania substancji trudno rozpuszczalnych w wodzie – wytrącaniewytrącanie, strącaniewytrącanie na skutek reakcji chemicznych.

Porównanie działania roztworu chlorku sodu na roztwory azotanuV potasu i azotanuV srebraI
Doświadczenie 1

Sprawdź, czy po zmieszaniu wodnych roztworów chlorku sodu i azotanuV potasu oraz chlorku sodu i azotanuV srebraI.

Przygotuj niezbędne odczynniki i przyrządy laboratoryjne. Wybierz hipotezę i zweryfikuj ją przeprowadzając doświadczenie wg załączonej instrukcji. Jeśli nie masz możliwości samodzielnego przeprowadzenia doświadczenia, zapoznaj się ze schematycznymi rysunkami, obrazującymi jego przebieg. Napisz obserwacje oraz sformułuj odpowiedni wniosek.

R19w2dehTkFeE
Problem badawczy:. Hipoteza:. Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.

Przeprowadzono doświadczenie, w którym sprawdzono, czy po zmieszaniu wodnych roztworów chlorku sodu i azotanuV potasu oraz chlorku sodu i azotanuV srebraI, zostaną zaobserwowane objawy reakcji chemicznych.

Problem badawczy:

Czy chlorek sodu reaguje w roztworze wodnym z solami: azotanemV potasu i azotanemV srebraI?

Hipoteza:

Chlorek sodu w roztworze wodnym reaguje tylko z azotanemV srebraI.

Co było potrzebne:

  • probówki;

  • statyw na probówki;

  • zlewki

  • łyżeczki

  • woda destylowana

  • chlorek sodu

  • azotanV potas

  • azotanuV srebraI.

Przebieg doświadczenia:

1. Do zlewki wlano 10 cm3 wody destylowanej i wsypano pół łyżeczki chlorku sodu. Całość mieszano do otrzymania klarownego roztowru.

2. Punkt 1 powtórzono dla azotanuV potasu i azotanuV srebraI.

3. Do dwóch probówek wlano takie same objętości (po około 2-3 cm3) wodnych roztworów soli: do pierwszej azotanuV srebraI, a do drugiej azotanuV potasu.

4. Do każdej z probówek dodawano kroplami jednakową objętość (około 0,5 cm3) wodnego roztworu chlorku sodu.

5. Obserwowano zachodzące zmiany.

Obserwacje:

W pierwszej z probówek (zawierającej wodny roztwór azotanuV srebraI) wytrąca się biały osad, a roztwór nad osadem jest bezbarwny. W drugiej (zawierającej wodny roztwór azotanuV potasu) nie zaobserwowano objawów świadczących o przebiegu reakcji chemicznej.

Wniosek:

Chlorek sodu reaguje w roztworze wodnym z azotanemV srebraI, ale nie reaguje z azotanemV potasu.

RPAz2EV0J3gF3
Schemat zachodzących reakcji chemicznych
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 1

Napisz obserwacje i wniosek do przeprowadzonego doświadczenia.

R1cFo3alai9uW
Obserwacje: (Uzupełnij).
Polecenie 1
R1PwwYCOih3zF
Reakcja zachodząca pomiędzy chlorkiem sodu a azotanem(V) srebra(I) to: Możliwe odpowiedzi: 1. reakcja strąceniowa, 2. reakcja odwracalna, 3. reakcja analizy, 4. reakcja redukcji i utlenienia

Na podstawie odnotowanych obserwacji można wnioskować, że po zmieszaniu wodnych roztworów chlorku sodu i azotanuV srebraI, pomiędzy obiema solami zaszła reakcja chemiczna, w wyniku której otrzymano trudno rozpuszczalną w wodzie substancję. Co to za substancja? Na podstawie charakterystycznego dla chemii nieorganicznej podziału reakcji chemicznych możemy stwierdzić, że pomiędzy wspomnianymi solami, w roztworze wodnym, zachodziła reakcja wymianyreakcja wymianyreakcja wymiany (podwójnej), której przebieg możemy opisać za pomocą równania:

AgNO3+NaClAgCl+NaNO3
azotanV srebraI+chlorek soduchlorek srebraI+azotanV sodu

Aby sprawdzić, który z reagentów jest substancją trudno rozpuszczalną w wodzie, musimy skorzystać z tablicy rozpuszczalności soli i wodorotlenków. Sprawdźmy rozpuszczalność wszystkich reagentów opisanej reakcji chemicznej w wodzie:

RziSzaBax2Wrg1
Tabele rozpuszczalności
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na podstawie tablicy rozpuszczalności wnioskujemy, że obydwie użyte w doświadczeniu sole (chlorek sodu i azotanV srebraI) są dobrze rozpuszczalne w wodzie. Z kolei jeden z produktów opisanej reakcji chemicznej, chlorek srebraI, jest substancją praktycznie nierozpuszczalną w wodzie. To właśnie ta sól, wchodzi w skład otrzymanego w doświadczeniu osadu (w równaniu reakcji możemy ten fakt zaznaczyć, zapisując za wzorem trudno rozpuszczalnej soli strzałkę skierowaną w dół). Drugi z produktów, azotanV sodu to sól dobrze rozpuszczalna w wodzie, zatem znajduje się ona w roztworze nad osadem.

AgNO3+NaClAgCl+NaNO3

Sole dobrze rozpuszczalne w wodzie, ulegają pod wpływem działania jej cząsteczek, procesowi dysocjacji elektrolitycznej. Podając zapis jonowy pełny równań reakcji chemicznych sole te rozbijamy na jony. Z kolei soli praktycznie nierozpuszczalnych w wodzie, w zapisie jonowym, nie rozbijamy na jony. Analizowane równanie reakcji w zapisie jonowym pełnym, będzie miało zatem postać:

Ag++NO3-+Na++Cl-AgCl+NO3-+Na+

Ponieważ równanie reakcji to najprostszy matematyczny zapis przebiegu reakcji chemicznej możemy uprościć (skrócić) wyrazy podobne, a więc jony znajdujące się po obydwu stronach zapisanego równania:

Ag++NO3-+Na++Cl-AgCl+NO3-+Na+

W ten sposób otrzymamy tzw. zapis jonowy skrócony równania reakcji:

Ag++Cl-AgCl

z którego możemy wnioskować, że w rzeczywistości w reakcji chemicznej wzięły udział jedynie jony, które po połączeniu się utworzyły osad.

Po zmieszaniu wodnych roztworów chlorku sodu i azotanu(V) potasu nie zaobserwujemy objawów reakcji chemicznej, np. pojawienia się osadu, tak jak to miało miejsce w omówionym wyżej przykładzie. Możemy zatem wnioskować, że reakcja chemiczna pomiędzy tymi dwiema solami nie zachodzi. Dlaczego? Zapiszmy w formie cząsteczkowej, równanie hipotetycznej reakcji chemicznej (reakcji wymiany), która mogłaby przebiegać pomiędzy analizowanymi solami w roztworze wodnym:

NaCl+KNO3NaNO3+KCl

Wykorzystując tablicę rozpuszczalności, sprawdźmy rozpuszczalność substratów i produktów tej hipotetycznej reakcji w wodzie.

R1DNAsGyIe9nQ1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Okazuje się, że w tym przypadku wszystkie reagenty są w wodzie dobrze rozpuszczalne, a więc ulegają procesowi dysocjacji elektrolitycznej. W zapisie jonowym (pełnym) musielibyśmy zatem wszystkie sole rozbić na jony:

Na++Cl-+K++NO3-Na++NO3-+K++Cl-

Po uproszczeniu wyrazów podobnych:

Na++Cl-+K++NO3-Na++NO3-+K++Cl-

okaże się, że wszystkie jony w zapisanym równaniu trzeba skrócić, więc analizowana reakcja w roztworze wodnym nie zachodzi. Po zmieszaniu wodnych roztworów chlorku sodu i azotanuV potasu otrzymamy roztwór, w którym znajdują się jony pochodzące z dysocjacji elektrolitycznej obydwu soli.

Uwzględniając rozpuszczalność wszystkich reagentów w analizowanym doświadczeniu oraz proces dysocjacji elektrolitycznej soli, możemy doprecyzować schemat obrazujący przebieg tego doświadczenia:

RO0zHTWPHNCKP
Schemat doświadczenia badającego warunki otrzymania soli nierozpuszczalnej.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Reakcję, w trakcie której po zmieszaniu ze sobą roztworów dwóch rozpuszczalnych substancji powstaje trudno rozpuszczalny związek chemiczny, nazywa się reakcją strącania osadu (reakcją strąceniową). Jej istotą jest reakcja pomiędzy niektórymi jonami, powstałymi z dysocjacji elektrolitycznej mieszanych ze sobą substancji. Reakcje strącania osadów są reakcjami wymiany podwójnej. Substraty użyte w reakcji strąceniowej muszą być dobrze rozpuszczalne w wodzie, a przynajmniej jeden z produktów reakcji musi być substancją w wodzie praktycznie nierozpuszczalną. Jeżeli reakcja strąceniowareakcja strąceniowareakcja strąceniowa przebiega w roztworze wodnym pomiędzy dwiema solami, to jej schemat możemy przedstawić jako:

sól1+sól2sól3+sól4

Przy czym druga z soli, będąca produktem opisanej reakcji chemicznej (sól 4), również może wytrącić się z roztworu w postaci osadu (z praktycznego punktu widzenia, otrzymywanie soli trudno rozpuszczalnych w wodzie, podczas gdy w wyniku zachodzącej reakcji powstają dwa osady, nie jest wykorzystywane – otrzymane osady trudno bowiem rozdzielić).

ivvz5Pc9Gy_d5e252

2. Czy w reakcjach strącania osadów mogą brać udział inne substancje niż sole?

Porównanie działania roztworów wodorotlenku sodu i siarczanuVI miedziII
Doświadczenie 2

Sprawdź, czy po zmieszaniu wodnych roztworów wodorotlenku sodu i siarczanuVI miedziII.

Przygotuj niezbędne odczynniki i przyrządy laboratoryjne. Wybierz hipotezę i zweryfikuj ją, przeprowadzając doświadczenie wg załączonej instrukcji. Jeśli nie masz możliwości samodzielnego przeprowadzenia doświadczenia, zapoznaj się ze schematycznymi rysunkami, obrazującymi jego przebieg. Napisz obserwacje oraz sformułuj odpowiedni wniosek.

R1DDBgNQm5xB6
Problem badawczy:. Hipoteza:. Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.

Wykonano doświadczenie, w którym sprawdzono, czy po zmieszaniu wodnych roztworów wodorotlenku sodu i siarczanuVI miedziII, zostaną zaobserwowane objawy świadczące o zajściu reakcji chemicznej.

Problem badawczy:

Czy po zmieszaniu wodnych roztworów wodorotlenku sodu i siarczanuVI miedziII zajdzie reakcja chemiczna?

Hipoteza:

W wyniku zmieszania dwóch wodnych roztworów – wodorotlenku sodu i siarczanuVI miedziII – powstanie związek trudno rozpuszczalny (wytrąci się osad).

Co było potrzebne:

  • probówki;

  • statyw na probówki;

  • zlewki

  • łyżeczki

  • woda destylowana

  • wodorotlenek sodu

  • siarczanVI miedziII.

Przebieg doświadczenia:

1. Do zlewki wlano 10 cm3 wody destylowanej i wsypano pół łyżeczki odorotlenku sodu. Całość mieszano do otrzymania klarownego roztworu.

2. W drugiej zlewce powtórzono procedurę z punktu 1 dla siarczanuVI miedziII.

3. Do probówki wlano 2-3 cm3 wodnego roztworu siarczanuVI miedziII.

4. Dodano do niego podobną objętość wodnego roztworu wodorotlenku sodu.

5. Obserwano zachodzące zmiany.

Obserwacje:

Wytrąca się niebieski (galaretowaty) osad.

Wnioski:

Wodorotlenek sodu reaguje w roztworze wodnym z siarczanemVI miedziII, a w wyniku zachodzącej reakcji powstaje substancja trudno rozpuszczalna w wodzie.

RVyENj46uUysc
Reakcja strącania wodorotlenku miedzi(<math aria‑label="dwa">II)
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 2

Napisz obserwacje i wniosek do przeprowadzonego doświadczenia.

R9r42BMX53YRC
Obserwacje: (Uzupełnij) Wniosek: (Uzupełnij).
Polecenie 2
Rk1AVpZnDaOjE
Na podstawie wykonanego doświadczenia wskaż, który jon jest odpowiedzialny za powstawanie niebieskiego zabarwienia. Możliwe odpowiedzi: 1. Cu2+, 2. SO42-, 3. Na+, 4. OH-

Na podstawie odnotowanych obserwacji można wnioskować, że po zmieszaniu wodnych roztworów wodorotlenku sodu i siarczanuVI miedziII, pomiędzy obiema substancjami zaszła reakcja chemiczna, w wyniku której wytrącił się osad. Jaka substancja tym razem stanowi osad? Zapiszmy równanie zachodzącej reakcji chemicznej w formie cząsteczkowej:

wodorotlenek sodu+siarczanVI miedziIIsiarczanVI sodu+wodorotlenek miedziII

Pamiętaj o dobraniu współczynników stechiometrycznych:

2 NaOH+CuSO4Na2SO4+CuOH2

Wykorzystując tablicę rozpuszczalności, sprawdźmy rozpuszczalność wszystkich reagentów w wodzie.

RlajSfiX6cXCV1
Tabele rozpuszczalności z wyszczególnieniem soli użytych do strącenia osadu wodorotlenku miedzi(<math aria‑label="dwa">II)
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Substraty analizowanej reakcji chemicznej, a więc wodorotlenek sodu i siarczan(VI) miedzi(II), to substancje dobrze rozpuszczalne w wodzie, podobnie jak siarczan(VI) sodu, czyli sól będąca produktem tej reakcji. Drugi z produktów rozważanej reakcji – wodorotlenek miedzi(II) – jest praktycznie nierozpuszczalny w wodzie i to on wytrącił się z roztworu w postaci niebieskiego (galaretowatego) osadu.

Pamiętając, że sole i wodorotlenki dobrze rozpuszczalne w wodzie ulegają w niej procesowi dysocjacji elektrolitycznej, możemy zapisać równanie reakcji chemicznej zachodzącej podczas doświadczenia w formie jonowej (zapis pełny):

2 Na++2 OH-+Cu2++SO42-2 Na++SO42-+CuOH2

oraz stosując tzw. zapis jonowy skrócony:

2 OH-+Cu2+CuOH2

Po uwzględnieniu rozpuszczalności wszystkich reagentów w analizowanym doświadczeniu oraz procesu dysocjacji elektrolitycznej soli i wodorotlenków, schemat obrazujący przebieg tego doświadczenia możemy opisać:

RQXXWZjsngiFV
Reakcja strącania wodorotlenku miedzi(<math aria‑label="dwa">II)
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po przeprowadzeniu doświadczenia nr 2 można wyciągnąć jednoznaczny wniosek – w reakcjach strącania osadów udział mogą brać również inne substancje niż sole, np. wodorotlenki. Schemat reakcji przebiegającej w roztworze wodnym między solą a wodorotlenkiem, możemy przedstawić jako:

sól1+wodorotlenek 2wodorotlenek 1+sól 2

Pamiętając, że drugi z produktów opisanej reakcji chemicznej (sól 2) również może być substancją trudno rozpuszczalną w wodzie.

ivvz5Pc9Gy_d5e447

3. Przewidywanie przebiegu reakcji strąceniowej

Kiedy zmieszamy ze sobą wodne roztwory substancji, które w tych roztworach występują w postaci jonów (a więc są dobrze rozpuszczalne w wodzie), może się zdarzyć, że kation jednej substancji utworzy trudno rozpuszczalny związek chemiczny z anionem drugiej substancji. Obserwujemy wówczas strącanie się osadu.

Aby przewidzieć, czy po zmieszaniu dwóch roztworów substancji o budowie jonowej wytrąci się osad, wykorzystuje się tablicę rozpuszczalności soli i wodorotlenków w wodzie. Na jej podstawie możemy ocenić, czy obecne w powstałej mieszaninie jony utworzą trudno rozpuszczalną w wodzie substancję.

R1291zJndhEPb1
Tablica rozpuszczalności soli i wodorotlenków w wodzie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 3
R3mKaIeDBHOYy
Odpowiedź: (Uzupełnij).
1
Polecenie 4
R1eXyVrrwSv2B
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Polecenie 4

Z tablicy rozpuszczalności wynika, że siarczan(VI) baru jest solą nierozpuszczalną. Na podstawie tej informacji oceń, czy po zmieszaniu wodnych roztworów soli – chlorku baru i siarczanu(VI) sodu – wytrąci się osad. Jeśli tak, napisz równanie zachodzącej reakcji chemicznej, stosując zapis cząsteczkowy, jonowy (pełny) oraz jonowy skrócony.

RWCgOSOnYO6w7
(Uzupełnij).
1
Polecenie 5
R76TMO3QsfTZk
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Polecenie 5

Z tablicy rozpuszczalności wynika, że wodorotlenek glinu jest nierozpuszczalny w wodzie. Na podstawie tej informacji oceń, czy po zmieszaniu wodnych roztworów azotanu(V) glinu i wodorotlenku potasu, wytrąca się osad. Jeśli tak, napisz równanie zachodzącej reakcji chemicznej, stosując zapis cząsteczkowy, jonowy (pełny) oraz jonowy skrócony.

R1J4gBghzlJ18
(Uzupełnij).
1
Polecenie 6
R41kymr9P4JX3
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Polecenie 6

Z informacji zawartych w tablicy rozpuszczalności wynika, że zarówno chlorek sodu, jak i bromek wapnia, są solami rozpuszczalnymi w wodzie. Oceń, czy po zmieszaniu wodnych roztworów soli – chlorku wapnia i bromku sodu – wytrąca się osad. Jeśli tak, napisz równanie zachodzącej reakcji chemicznej, stosując zapis cząsteczkowy, jonowy (pełny) oraz jonowy skrócony.

R5T5gnaPbL0S4
(Uzupełnij).
ivvz5Pc9Gy_d5e492

4. Czy wytrącenie trudno rozpuszczalnego związku można zaplanować?

Jeśli chcemy przeprowadzić reakcję strącania osadu, musimy zmieszać ze sobą dwa wodne roztwory, rozpuszczalnych w wodzie substancji, których jony będą tworzyć trudno rozpuszczalny związek chemiczny.

Aby otrzymać choćby trudno rozpuszczalny w wodzie fosforan(V) wapnia, należy zmieszać ze sobą dwa roztwory soli dobrze rozpuszczalnych w wodzie, z których jeden powinien zawierać kationy wapnia, a drugi aniony fosforanowe(V). Wtedy możliwe będzie wytrącenie z roztworu żądanej soli.

Analizując dane zawarte w tablicy rozpuszczalności, zauważymy, że kationy wapnia tworzą dobrze rozpuszczalne w wodzie sole z trzema różnymi anionami. Z  kolei aniony fosforanowe(V) tworzą sole dobrze rozpuszczalne w wodzie z dwoma różnymi kationami.

R1dRAKTcrFyqS1
Tabele rozpuszczalności
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Do otrzymania fosforanu(V) wapnia możemy zatem wykorzystać aż sześć różnych zestawów wodnych roztworów soli.

1
Polecenie 7

Poniżej przedstawiono zapis równań dwóch przykładowych reakcji otrzymywania fosforanu(V) wapnia w reakcji strąceniowej. Przeanalizuj te zapisy, a następnie napisz równania pozostałych czterech reakcji chemicznych, które prowadzą do otrzymania osadu fosforanu(V) wapnia. Równania reakcji zapisz w formie cząsteczkowej, jonowej (pełnej) i jonowej skróconej.

R1LE3qcyKhsfP
Tytuł nagłówka opis WCAG, Tytuł nagłówka opis WCAG, Tytuł nagłówka opis WCAG
ROMS1Vh8jAqSW
Zapis cząsteczkowy Treść, Zapis jonowy pełny Treść, Zapis jonowy skrócony Treść
ivvz5Pc9Gy_d5e570

Podsumowanie

  • Sole dobrze rozpuszczalne w wodzie mogą w roztworze wodnym reagować z innymi dobrze rozpuszczalnymi w wodzie solami i wodorotlenkami, pod warunkiem że w reakcjach tych powstają trudno rozpuszczalne produkty.

  • Jeśli w roztworze wodnym zachodzi reakcja między dwiema solami, to produktem trudno rozpuszczalnym jest również sól.

  • Jeśli w roztworze wodnym zachodzi reakcja między solą i wodorotlenkiem, to produktem trudno rozpuszczalnym może być wodorotlenek lub sól.

  • Reakcje zachodzące w roztworze wodnym pomiędzy jonami pochodzącymi od dwóch różnych substancji, które razem tworzą trudno rozpuszczalny związek, nazywa się reakcjami strącania osadów (reakcjami strąceniowymi).

  • Reakcje strącania osadów można przewidzieć na podstawie tablicy rozpuszczalności, sprawdzając, czy jony, które znajdą się w roztworze po zmieszaniu dwóch rozpuszczalnych w wodzie substancji, połączą się ze sobą w związek trudno rozpuszczalny w wodzie.

  • Reakcje przebiegające w roztworach wodnych między solami oraz między solami a wodorotlenkami są przykładami reakcji wymiany:

    sól 1+ sól 2sól 3+sól 4
    sól 1+ wodorotlenek 2wodorotlenek 1+sól 2

    Uwaga: w przypadku drugiego ze schematów, produktem trudno rozpuszczalnym w wodzie (zamiast wodorotlenku 1) może być sól 2. W niektórych reakcjach strąceniowych obydwa produkty reakcji są substancjami trudno rozpuszczalnymi w wodzie.

Praca domowa
1
Polecenie 8.1

W jaki sposób można w reakcji strącania uzyskać sól, która jest głównym składnikiem wapieni? Napisz równania trzech wybranych reakcji, stosując zapis cząsteczkowy, jonowy pełny i jonowy skrócony.

R1FZOsNLNOrr9
Równania reakcji zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1P9JcXKg7q65
Odpowiedź: (Uzupełnij).
ivvz5Pc9Gy_d5e629

Słownik

osad
osad

substancja w stałym stanie skupienia, nierozpuszczalna w danym środowisku (w tym materiale w środowisku wodnym; w roztworze wodnym) w danej temperaturze; może powstawać zarówno w wyniku przemian fizycznych (np. krystalizacji), jak i reakcji chemicznych (np. reakcji strącania osadów omówionych w tym materiale)

wytrącanie, strącanie
wytrącanie, strącanie

wydzielanie jednego lub kilku składników roztworu (zwykle wodnego) w postaci trudno rozpuszczalnego osadu, który powstaje na skutek zachodzącej w roztworze reakcji chemicznej

reakcja wymiany
reakcja wymiany

reakcja, w wyniku której z dwóch reagujących ze sobą substancji chemicznych (substratów) powstają nowe substancje chemiczne (produkty); rozróżnia się dwa typy reakcji wymiany: pojedynczej (przebiega wg schematu AB+CAC+B) oraz podwójnej (przebiega wg schematu AB+CDAC+BD); omówione w tym materiale reakcje strącania osadów to reakcje wymiany podwójnej

dysocjacja elektrolityczna
dysocjacja elektrolityczna

proces rozpadu na jony pod wpływem cząsteczek rozpuszczalnika (w tym materiale wody)

reakcja strąceniowa
reakcja strąceniowa

reakcja chemiczna, która zachodzi w roztworze np. wodnym między jonami pochodzącymi od zmieszanych ze sobą substancji; prowadzi do powstania trudno rozpuszczalnego związku, który wytrąca się z roztworu w postaci osadu

ivvz5Pc9Gy_d5e674

Ćwiczenia

Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RXLvyBqyeKBxn1
zadanie interaktywne
1
Ćwiczenie 2
R1G2oVhmz2n0q1
zadanie interaktywne
1
Ćwiczenie 3
RvaFRkitxW6Aq1
zadanie interaktywne
2
Ćwiczenie 4
RZ4EDqg1WbeUp1
zadanie interaktywne
2
Ćwiczenie 5
RRMO4J70QLLZD1
zadanie interaktywne
2
Ćwiczenie 6
RL58rDUlusGjR1
zadanie interaktywne
3
Ćwiczenie 7
RbfitlAn1vKry1
W dwóch probówkach znajdowały się roztwory soli. Uczeń wykonał doświadczenie: do każdej z tych probówek dodał roztwór bromku potasu. Zauważył, że w pierwszej probówce powstał osad, w drugiej zaś nie. Wybierz pary substancji, które mogłyby dawać takie objawy reakcji. Możliwe odpowiedzi: 1. probówka I – AgNO3 → probówka II – Al(NO3)3, 2. probówka I – AgNO3 → probówka II – AlCl3, 3. probówka I – Al(NO3)3 → probówka II – AgNO3, 4. probówka I – NaNO2 → probówka II – Al2(SO4)3, 5. probówka I – Pb(NO3)2→ probówka II – NaNO2
3
Ćwiczenie 8
R1OWdRe2Kd5911
Zapis jonowy skrócony pewnej reakcji chemicznej przebiegającej w roztworze wodnym ma postać:
    Mg2++2 OH-Mg(OH)2
Spośród podanych poniżej par substancji chemicznych wybierz i wskaż te, które po rozpuszczeniu w wodzie przereagują ze sobą, a zachodzącą pomiędzy nimi reakcję będzie można opisać za pomocą powyższego równania reakcji w formie jonowej skróconej. Możliwe odpowiedzi: 1. MgCl2KOH, 2. Mg(NO3)2Zn(OH)2, 3. MgCO3 Al(OH)3, 4. MgSO4KOH, 5. MgS Ba(OH)2, 6. MgBr2NaOH
3
Ćwiczenie 9
RGT4okNC6ormM1
Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź A, 2. Nieprawidłowa odpowiedź B, 3. Nieprawidłowa odpowiedź C, 4. Prawidłowa odpowiedź D
Glossary

Bibliografia

Encyklopedia PWN

Krzeczkowska M., Loch J., Mizera A., Repetytorium chemia. Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony, Warszawa – Bielsko‑Biała 2010.

Litwin M., Styka‑Wlazło Sz., Szymońska J., To jest chemia 1. Chemia ogólna i nieorganiczna. Zakres rozszerzony, Warszawa 2012.

Szczypiński R., Projektowanie doświadczeń chemicznych, Warszawa 2019.

bg‑gray3

Notatnik

R2kut3EpqctPt
(Uzupełnij).