Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Re9blB8mfchNX1
Zdjęcie przedstawia zbliżenie falującego na wietrze łanu zboża. Na rozmytym tle widać pojedyncze zielonkawo‑złociste kłosy.

Jak obudzić natchnienie?

Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, co to jest natchnienie. Określ, czyim jest przywilejem. Opisz sytuację, w której zdarzyło ci się kiedyś mieć natchnienie.

R16UtWoD4OipG
Miejsce na odpowiedź ucznia.
1
Ćwiczenie 2

Zapisz tutaj lub w zeszycie nazwy czynności lub rzeczy, które można robić pod natchnieniem.

uzupełnij treść

O autorze

Wisława Szymborska2012Kraków1923Bnin
RredjGPX7kvNW
Wisława Szymborska
Źródło: Mariusz Kubik, licencja: CC BY-SA 3.0.

Wisława Szymborska

Poetka, eseistka, tłumaczka i felietonistka, laureatka Nagrody Nobla w 1996 r.  w dziedzinie literatury. Należy do grona najwybitniejszych europejskich poetów drugiej połowy XX wieku. Wiersze Wisławy Szymborskiej tłumaczono na wiele języków, a jej poezja jest znana na całym świecie. Do najsłynniejszych wierszy noblistki należą m.in.: 'Nic dwa razy', 'Niektórzy lubią poezję', 'Kot w pustym mieszkaniu'.

Ćwiczenie 3

Posłuchaj nagrania z fragmentem odczytu Wisławy Szymborskiej, który wygłosiła podczas uroczystości wręczenia Nagrody Nobla w 1996 roku, lub przeczytaj treść tego wystąpienia. Napisz, jak – zdaniem noblistki – rodzi się natchnienie.

R31seQqo0tFNc
Nagranie fragmentu odczytu noblowskiego Wisławy Szymborskiej czyta Elżbieta Golińska.
Nie wiemWisława Szymborska
Wisława Szymborska Nie wiem

Wspomniałam o natchnieniu. Na pytanie, czym ono jest, jeśli jest, poeci współcześni dają odpowiedzi wymijające. [...]

Ja także, pytana o to czasami, istotę rzeczy obchodzę z daleka. Ale odpowiadam w sposób taki: natchnienie nie jest wyłącznym przywilejem poetów czy artystów w ogólności. Jest, była, będzie zawsze pewna grupa ludzi, których natchnienie nawiedza. To ci wszyscy, którzy świadomie wybierają sobie pracę i wykonują ją z zamiłowaniem i wyobraźnią. Bywają tacy lekarze, bywają tacy pedagodzy, bywają tacy ogrodnicy i jeszcze setka innych zawodów. Ich praca może być bezustanną przygodą, jeśli tylko potrafią w niej dostrzec coraz to nowe wyzwania. Pomimo trudów i porażek, ich ciekawość nie stygnie. Z każdego rozwiązanego zagadnienia wyfruwa im rój nowych pytań. Natchnienie, czymkolwiek ono jest, rodzi się z bezustannego 'nie wiem'.

Takich ludzi nie jest zbyt wielu. Większość mieszkańców tej ziemi pracuje, żeby zdobyć środki utrzymania, pracuje, bo musi. To nie oni z własnej pasji wybierają sobie pracę, to okoliczności życia wybierają za nich. Praca nielubiana, praca, która nudzi, ceniona tylko dlatego, że nawet w tej postaci nie dla wszystkich jest dostępna, to jedna z najcięższych ludzkich niedoli. I nie zanosi się na to, żeby najbliższe stulecia przyniosły tutaj jakąś szczęśliwą zmianę.

[...] Gdyby Izaak NewtonNewtonNewton nie powiedział sobie 'nie wiem', jabłka w ogródku mogłyby spadać na jego oczach jak grad, a on w najlepszym razie schylałby się po nie i zjadał z apetytem. Gdyby moja rodaczka Maria Skłodowska‑CurieSkłodowska‑CurieSkłodowska‑Curie nie powiedziała sobie 'nie wiem', zostałaby pewnie nauczycielką chemii na pensji dla panienek z dobrych domów, i na tej – skądinąd zacnej – pracy upłynęłoby jej życie. Ale powtarzała sobie 'nie wiem' i te właśnie słowa przywiodły ją, i to dwukrotnie, do Sztokholmu, gdzie ludzi o duchu niespokojnym i wiecznie poszukującym nagradza się Nagrodą Nobla.

ID_1 Źródło: Wisława Szymborska, Poeta i Świat. Odczyt noblowski (Sztokholm, 7 grudnia 1996), [w:] tejże, Wiersze wybrane, Kraków 2012, s. 403–408.
RoxTeeF2Nz1Ly
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Newton
Skłodowska‑Curie
R1SDdX3fRy8bR1
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu odpowiedniego zakończenia zdania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R120j1dbPtvTG1
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu odpowiedniego zakończenia zdania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RAwDhKe4Sc90b1
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu odpowiedniego zakończenia zdania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R13jHFGr0TPC1
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu odpowiedniego zakończenia zdania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RS9NzQA6Laa3d
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu odpowiedniego zakończenia zdania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij, dlaczego – według noblistki – tak ważne jest bezustanne powtarzanie 'nie wiem'.

RTsNZxecF7OLg
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R1eT89cpJ9aTw1
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polegające na wskazaniu właściwej odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1M60ibaP1Jv2
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu odpowiedniego zakończenia zdania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R19y0J2NijkMQ1
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polegające na wskazaniu poprawnej odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 13

Sporządź plan odczytu Wisławy Szymborskiej.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 14

Przyjrzyj się obrazowi Walentego Wańkowicza. Określ, czy przedstawiony artysta ma cechy osoby, która znajduje się pod natchnieniem. Napisz, po czym to poznajesz.

R1XQmikvBsICN
Walenty Wańkowicz Portret Adama Mickiewicza
Źródło: Walenty Wańkowicz, Portret Adama Mickiewicza, 1827, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
uzupełnij treść
Ćwiczenie 14

Zapoznaj się z opisem obrazu 'Portret Adama Mickiewicza' autorstwa Walentego Wańkowicza.  Określ, czy przedstawiony artysta ma cechy osoby, która znajduje się pod natchnieniem. Napisz, co na to wskazuje.

Zdjęcie przedstawia reprodukcję obrazu, na którym uwieczniono Adama Mickiewicza. Poeta siedzi oparty o skałę i jest zwrócony do nas bokiem. Ma ciemne włosy i bujne bokobrody. Prawie całą jego postać okrywa czarne futro, spod którego wyziera biała koszula i zawiązana na szyi czerwona chusta. Głowę podparł na lewej ręce, a prawą położył na sercu. Wzrokiem sięga gdzieś daleko przed siebie, w stronę jasnego i rozświetlonego przez słońce nieba. Za plecami poety widać skłębione chmury i ciemne niebo.

RbS70ZXraTFsl
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 15
R1WIuWKGHsjPn
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 16
RZfZOoIWwrx3z
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R12jAaoqwRyPK
Ćwiczenie 17
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ciekawostka

Wisława Szymborska, oprócz poruszających i skłaniających do namysłu wierszy, z wielkim upodobaniem tworzyła także zabawne rymowanki zwane lepiejami
np. 'Lepiej złamać obie nogi, niż miejscowe zjeść pierogi'. Jak widać, konstrukcja lepieja jest prosta – w pierwszej części przywołujemy jakieś niezbyt miłe wydarzenie, które mimo wszystko lepiej jest przeżyć, niż zrobić coś z pozoru łatwego, o czym jest mowa w drugiej części.

Ćwiczenie 18

Dokończ podane lepieje. Pamiętaj, że lepiej to zabawna rymowanka.

R1RGUypE8aos2
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RQReNBSwRpUsP
Ćwiczenie 19
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Uzupełnij mapę myśli do hasła natchnienie zgodnie z własnymi skojarzeniami.

R1PqVXaU3v6Cn
Zadanie polegające na dopisywaniu skojarzeń do mapy myśli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Wypisz jak najwięcej skojarzeń dotyczących natchnienia. Skorzystaj z pytań pomocniczych i podpowiedzi.

1. Czym jest natchnienie?

np. pasją

R10Qs7xMHR4LU
.

2. Co robić, żeby mieć natchnienie?

np. szukać tego, co się lubi robić

R18RwVvDxvy0U
(Uzupełnij).

3. Co może być źródłem natchnienia?

np. przyroda

R19Fm7DO166vw
(Uzupełnij).

4. Jakie są wyrazy pokrewne do słowa natchnienie?

np. natchniony

R5UMdByN7TH9A
Zadanie polegające na zapisywaniu skojarzeń dotyczących natchnienia, z wykorzystaniem pytań pomocniczych i podanych przykładów.