Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Cukier to substancja powszechnie spotykana w kuchni, wykorzystywana do słodzenia napojów i potraw. Czy słowo cukier, używane w życiu codziennym, oznacza to samo w języku chemicznym? Czy cukier jest zawsze słodki?

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • właściwości substancji zaliczanych do właściwości fizycznych oraz chemicznych;

  • proces fotosyntezy;

  • zasady BHP w laboratorium chemicznym.

Nauczysz się
  • definiować pojęcie „cukry”;

  • dokonywać podziału cukrów na proste i złożone;

  • projektować i przeprowadzać doświadczenia, pozwalające na zbadanie wybranych właściwości fizykochemicznych glukozy i fruktozy;

  • opisywać wspólne właściwości fizykochemiczne glukozy i fruktozy oraz wskazywać, którymi właściwościami te cukry się różnią;

  • projektować i przeprowadzać doświadczenia, pozwalające na potwierdzenie obecności glukozy w wybranych produktach spożywczych (np. w owocach);

  • wymieniać zastosowania glukozy i fruktozy w różnych gałęziach przemysłu.

iJHixbGkHm_d5e195

1. Budowa i podział cukrów

Tłuszcze i białka to ważne elementy naszej codziennej diety. Do tych istotnych biologicznie substancji zaliczamy także cukrycukry złożonecukry. Cząsteczki cukrów zbudowane są z atomów węgla, wodoru i tlenu.

Ciekawostka

Cukry były nazywane także węglowodanami. Skąd wywodzi się ta nazwa? Związki zaliczane do węglowodanów określano ogólnym wzorem sumarycznym: CnH2mOm. Na podstawie tak zapisanego wzoru można wnioskować, że stosunek liczby atomów wodoru do tlenu w ich cząsteczkach cukrów wynosi 2:1 – dokładnie tak jak w cząsteczce wody. Wzór ten moglibyśmy zatem przedstawić w postaci: CnH2Om (gdzie nm). Okazuje się jednak, że cząsteczki niektórych związków chemicznych również spełniają ten wzór, a nie należą do cukrów. Przykładem jest kwas octowy (etanowy) o wzorze uproszczonym CH3COOH i wzorze sumarycznym C2H4O2. Choć dziś wiadomo już, że nazwa węglowodany może być nieco myląca, nadal często stosuje się ją wymiennie z nazwą cukry.

Ze względu na budowę, cukry możemy w uproszczeniu podzielić na proste i złożone. Cukry złożonecukry złożoneCukry złożone pokrótce definiujemy jako związki chemiczne, które można (w wyniku odpowiednich reakcji chemicznych) rozłożyć na cukry proste.

Cukry prostecukry prosteCukry proste z kolei nie ulegają rozkładowi na cukry prostsze. Ponadto z cukrów prostych, na skutek odpowiednich przemian chemicznych, mogą powstawać cukry złożone.

Uproszczony podział cukrów, wraz z przykładami, przedstawiono na poniższym schemacie.

RYhgyJug2a3yH1
Uproszczony podział cukrów. Indeks n, zaznaczony we wzorze ogólnym cukrów złożonych oznacza, że w skład cząsteczek skrobi, celulozy i glikogenu wchodzi od kilku do kilkuset tysięcy połączonych ze sobą reszt cząsteczek glukozy (w zależności od rodzaju cukru).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iJHixbGkHm_d5e241

2. Glukoza

Budowa cząsteczki glukozy

Cząsteczka glukozyglukozaglukozy zbudowana jest z sześciu atomów węgla, dwunastu atomów wodoru oraz sześciu atomów tlenu. W stałym stanie skupienia cząsteczki glukozy tworzą pierścienie (mają budowę cykliczną).

Na poniższej grafice znajdują się wzory, za pomocą których możemy opisać budowę cząsteczki glukozy oraz model tej cząsteczki.

Rsbdn4Wq1lZnu
Budowa cząsteczki glukozy. Zwróć uwagę, że cząsteczka glukozy nie jest płaska — ma budowę przestrzenną. Wzór taflowy nazywany jest wzorem Hawortha.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 1

Oblicz masowy skład procentowy glukozy. Wyniki podaj z dokładnością do pierwszego miejsca po przecinku.

RQfKOJp1OCEbC
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R6hyigoi3KADe
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ponieważ cząsteczka glukozy zbudowana jest z sześciu atomów węgla, cukier ten zaliczamy do tzw. heksoz (od greckiego liczebnika heksa (έxiiota) – oznaczającego sześć).

Dla zainteresowanych

W roztworze wodnym pierścienie w cząsteczkach glukozy mogą zostać otwarte, w wyniku czego cząsteczki tego cukru prostego będą miały formę łańcuchową.

R1QXAEpLCnfYE
Glukoza — forma łańcuchowa. Zwróć uwagę, że w tak zapisanym wzorze, w cząsteczce glukozy można wskazać, tak zwaną, grupę aldehydową (<math aria‑label="wiązanie pojedyncze C H O">CHO). Przez wzgląd na jej obecność w cząsteczce, glukoza zaliczana jest do tzw. aldoz. Wiele z właściwości chemicznych glukozy tłumaczy się, korzystając właśnie z jej wzoru łańcuchowego.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jednak po chwili łańcuchy ponownie się zamykają, tworząc pierścienie. Co ciekawe, pierścienie na powrót mogą się otwierać i zamykać. Tak więc proces otwierania i zamykania się łańcucha w cząsteczce glukozy może przebiegać wiele razy. Jeśli jednak analizowalibyśmy skład wodnego roztworu glukozy, to okazałoby się, że przeważają w nim te cząsteczki glukozy, które są cykliczne.

Występowanie glukozy w przyrodzie

Glukoza jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych w przyrodzie cukrów prostych. Głównym źródłem glukozy jest prowadzony (głównie przez rośliny) proces fotosyntezy.

W poniższej animacji zilustrowano schemat procesu fotosyntezy. Zapoznaj się z informacjami zawartymi w animacji, a następnie wykonaj polecenia nr 23.

RdgbKiaMRFe9Q
Animacja przedstawiono wszystkie czynniki konieczne do zajścia procesu fotosyntezy u roślin.
Polecenie 2
R5cxuvCYCCykP
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz ,,Prawda'', jeśli zdanie jest prawdziwe, lub ,,Fałsz'', jeśli jest fałszywe.. Proces fotosyntezy odbywa się w komórkach roślinnych zawierających barwnik o nazwie chlorofil.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Fotosynteza to przemiana chemiczna, której substratami są tlenek węgla(II) i woda.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Fotosynteza to przemiana chemiczna, której produktami są tlen i glukoza.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Do przebiegu procesu fotosyntezy niezbędna jest energia słoneczna.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 3
R14CpMioHj6ku
Wskaż równanie reakcji, które poprawnie obrazuje przebieg procesu fotosyntezy. Możliwe odpowiedzi: 1. CO2+H2Oenergia słonecznachlorofilC6H12O6+O2 , 2. C6H12O6+O2energia słonecznachlorofilCO2+H2O , 3. 6 CO2+6 H2Oenergia słonecznachlorofilC6H12O6+6 O2, 4. C6H12O6+6 O2energia słonecznachlorofil6 CO2+6 H2O
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W związku z tym, że to między innymi rośliny mają zdolność do przeprowadzania fotosyntezy, można się domyślać, że to właśnie one będą głównym jej źródłem. Obejrzyj poniższy film, a dowiesz się, gdzie występuje glukoza i jakie znaczenie ma jej ilość w organizmie człowieka.

RCttt0mQPFNNk
Film przedstawia występowanie glukozy w przyrodzie. Omawia również prawidłowy poziom glukozy w krwi człowieka oraz jego zaburzenia.

Wybrane właściwości fizykochemiczne glukozy

Aby dowiedzieć się, jakie właściwości fizykochemiczne ma glukoza, wykonaj doświadczenia nr 12.

Badanie właściwości glukozy
Doświadczenie 1
RtTXmSsDo8wew
Problem badawczy: Jakie właściwości fizykochemiczne ma glukoza?. Hipoteza: Glukoza jest substancją stałą, dobrze rozpuszczalną w wodzie i praktycznie nierozpuszczalną w alkoholu i benzynie. Odczyn wodnego roztworu glukozy jest obojętny. Co będzie potrzebne: glukoza spożywcza, etanol (możesz użyć spirytusu spożywczego), benzyna, woda, uniwersalny papierek wskaźnikowy, szkiełko zegarkowe, bagietka, probówki, statyw na probówki. Instrukcja: 1. Określ stan skupienia, kolor i zapach glukozy. 2. *Jeśli w doświadczeniu użyłaś/użyłeś zalecanej glukozy spożywczej, zbadaj jej smak. UWAGA: Tylko w przypadku jeśli analizujesz próbkę glukozy spożywczej możesz zbadać jej smak. Jeśli badana przez Ciebie próbka pochodzi z innego źródła, pod żadnym pozorem nie bierz jej do ust. 3. Do jednej probówki nalej ok. 3 cm3 wody, a do drugiej – ok. 3 cm3 benzyny, a do trzeciej ok. 3 cm3 etanolu. Do każdej z probówek wprowadź niewielką ilość glukozy. Zawartość każdej z probówek wymieszaj bagietką. 4. Na uniwersalny papierek wskaźnikowy nanieś kroplę roztworu uzyskanego po wprowadzeniu glukozy do wody.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, badające właściwości chemiczne i fizyczne glukozy.

Problem badawczy:

Jakie właściwości fizykochemiczne ma glukoza?

Hipoteza:

Glukoza jest substancją stałą, dobrze rozpuszczalną w wodzie i praktycznie nierozpuszczalną w alkoholu i benzynie. Odczyn wodnego roztworu glukozy jest obojętny.

Co było potrzebne:

  • glukoza spożywcza;

  • etanol (możesz użyć spirytusu spożywczego);

  • benzyna;

  • woda;

  • uniwersalny papierek wskaźnikowy;

  • szkiełko zegarkowe;

  • bagietka;

  • probówki;

  • statyw na probówki.

Przebieg doświadczenia:

Określono stan skupienia, kolor, smak i zapach glukozy. Do jednej probówki nalano około 3 cm3 wody, do drugiej - około 3 cm3 benzyny, a do trzeciej – około 3 cm3 etanolu. Do każdej z probówek wprowadzono niewielką ilość glukozy. Zawartość każdej z probówek wymieszano bagietką. Na uniwersalny papierek wskaźnikowy naniesiono kroplę roztworu, uzyskanego po wprowadzeniu glukozy do wody.

Obserwacje:

Badana właściwość

Obserwacje

Stan skupiena

stały

Barwa

biała

Zapach

bezwonna

Smak*

słodki

Mieszanina uzyskana po wprowadzeniu glukozy do wody (jednorodna/niejednorodna)

jednorodna

Mieszanina uzyskana po wprowadzeniu glukozy do etanolu (jednorodna/niejednorodna)

niejednorodna

Mieszanina uzyskana po wprowadzeniu glukozy do benzyny (jednorodna/niejednorodna)

niejednorodna

Barwa uniwersalnego papierka wskaźnikowego w kontakcie z badanym roztworem

żółta

Wnioski:

Postawiona hipoteza jest prawdziwa. Glukoza to biała, bezwonna substancja stała o słodkim smaku. Dobrze rozpuszcza się w wodzie, ale jest praktycznie nierozpuszczalna w etanolu i w benzynie. Odczyn wodnego roztworu glukozy jest obojętny.

1
Polecenie 4

Zapisz obserwacje oraz wnioski z przeprowadzonego doświadczenia nr 1. Narysuj w zeszycie tabelę, jak ta zamieszczona poniżej, a następnie uzupełnij ją odpowiednimi obserwacjami.

Badana właściwość

Obserwacje

Stan skupiena

Barwa

Zapach

Smak*

Mieszanina uzyskana po wprowadzeniu glukozy do wody (jednorodna/niejednorodna)

Mieszanina uzyskana po wprowadzeniu glukozy do etanolu (jednorodna/niejednorodna)

Mieszanina uzyskana po wprowadzeniu glukozy do benzyny (jednorodna/niejednorodna)

Barwa uniwersalnego papierka wskaźnikowego w kontakcie z badanym roztworem

RINVqrDy16X9x
Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rma7YBmFxuI0k
Łączenie par. Ocen prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz "Prawda", jeśli zdanie jest prawdziwe albo "Fałsz", jeśli jest fałszywe.. Glukoza dobrze rozpuszcza się w etanolu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Glukoza ma kwaśny smak.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Glukoza jest substancją bezwonną. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Glukoza jest krystalicznym, białym ciałem stałym o słodkim smaku (jednak nie jest tak słodka jak cukier buraczany (sacharoza)). Nie ma zapachu (jest to substancja bezwonna). Bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie, ale jest praktycznie nierozpuszczalna w etanolu, benzynie i innych rozpuszczalnikach organicznych.

Rdo1nUU31HlDy
Glukoza
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W kontakcie z wodnym roztworem glukozy uniwersalny papierek wskaźnikowy nie zmienia swojego zabarwienia – pozostaje żółty. Oznacza to, że wodny roztwór glukozy ma odczyn obojętny. Możemy zatem wnioskować, że pomimo obecności w cząsteczce glukozy grup OH, nie ma ona właściwości podobnych do wodorotlenków i nie ulega w wodzie procesowi dysocjacji elektrolitycznej.

Reakcja rozpoznawcza glukozy
Doświadczenie 2
R1DWJSJyMx3jk
Problem badawczy: Czy glukoza reaguje ze świeżo wytrąconym wodorotlenkiem miedzi(II) w podwyższonej temperaturze?. Hipoteza: Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Glukoza reaguje z wodorotlenkiem miedzi(II) w podwyższonej temperaturze. Hipoteza 2: Glukoza nie reaguje z wodorotlenkiem miedzi(II) w podwyższonej temperaturze. Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: wodny roztwór glukozy, wodny roztwór siarczanu(VI) miedzi(II), wodny roztwór wodorotlenku sodu, probówka, statyw na probówki, drewniana łapa do probówek, palnik (opcjonalnie zlewka z gorącą wodą), zapałki. Instrukcja: Uwaga: Doświadczenie wykonuj w asyście osoby dorosłej. 1. Do probówki wlej ok. 1 cm3 wodnego roztworu siarczanu(VI) miedzi(II), a następnie dodaj do niego ok. 3 cm3 wodnego roztworu wodorotlenku sodu. 2. Do uzyskanej w probówce mieszaniny wlej ok. 2 cm3 wodnego roztworu glukozy. 3. Zawartość probówki wytrząśnij. 4. Ogrzewaj otrzymaną mieszaninę w płomieniu palnika. Uwaga: Pamiętaj, żeby ogrzewaną probówkę trzymać w drewnianej łapie. Nigdy nie trzymaj probówki z ogrzewanymi substancjami gołymi dłońmi. Jeśli nie dysponujesz palnikiem, możesz wstawić probówkę z mieszaniną do zlewki z gorącą wodą.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, badające reaktywność glukozy.

Problem badawczy:

Czy glukoza reaguje ze świeżo wytrąconym wodorotlenkiem miedzi(II) w podwyższonej temperaturze?

Hipoteza:

Glukoza reaguje z wodorotlenkiem miedzi(II) w podwyższonej temperaturze.

Co było potrzebne:

  • wodny roztwór glukozy;

  • 10% wodny roztwór siarczanu(VI) miedzi(II);

  • 10% wodny roztwór wodorotlenku sodu;

  • probówka;

  • statyw na probówki;

  • drewniana łapa do probówek;

  • palnik (opcjonalnie zlewka z gorącą wodą);

  • zapałki.

Przebieg doświadczenia:

Do probówki wlano około 1 cm3 wodnego roztworu siarczanu(VI) miedzi(II), a następnie dodano do niego około 3 cm3 wodnego roztworu wodorotlenku sodu. Do uzyskanej w probówce mieszaniny wlano około 2 cm3 wodnego roztworu glukozy. Zawartość probówki wytrząśnięto. Ogrzewano otrzymaną mieszaninę w płomieniu palnika, trzymając probówkę w drewnianej łapie.

Obserwacje:

Po wprowadzeniu wodnego roztworu wodorotlenku sodu do (niebieskiego) wodnego roztworu siarczanu(VI) miedzi(II) zaobserwowano wytrącanie się niebieskiego, galaretowatego osadu. Po wprowadzeniu wodnego roztworu glukozy do otrzymanej w probówce mieszaniny i po wstrząśnięciu zawartości probówki wspomniany osad roztworzył się. W probówce pozostał klarowny szafirowy roztwór. W czasie ogrzewania roztworu zaobserwowano wytrącanie się ceglastoczerwonego osadu.

Wnioski:

Odnotowane w czasie trwania doświadczenia obserwacje pozwalają wnioskować, że glukoza reaguje z wodorotlenkiem miedzi(II) w podwyższonej temperaturze.

1
Polecenie 5

Zapisz obserwacje oraz wnioski z przeprowadzonego doświadczenia nr 2.

RPKz89PinZ3wP
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 5
Ra89LroitbHmp
Uzupełnij poniższy tekst, tak aby powstały zdania prawdziwe. Zaznacz odpowiednie słowo.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na podstawie obserwacji poczynionych w czasie wykonywania doświadczenia nr 2 można wnioskować, że glukoza reaguje ze świeżo strąconym wodorotlenkiem miedzi(II) w podwyższonej temperaturze.

W pierwszym etapie doświadczenia, po zmieszaniu wodnych roztworów wodorotlenku sodu i siarczanu(VI) miedzi(II), obserwujemy wytrącanie się niebieskiego, galaretowatego osadu. Osad ten to praktycznie nierozpuszczalny w wodzie wodorotlenek miedzi(II). Równanie zachodzącej na tym etapie reakcji ma postać:

RK4pXr8yUxH0R1
Zapis cząsteczkowy
CuSO4+2 NaOHCuOH2+Na2SO4
siarczanVI miedziII+wodorotlenek soduwodorotlenek miedziII+siarczanVI sodu, Zapis jonowy (pełny)
Cu2++SO42-+2 Na++2 OH-CuOH2+2 Na++SO42-, Zapis jonowy (skrócony)
Cu2++2 OH-CuOH2
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po wprowadzeniu do uzyskanej mieszaniny wodnego roztworu glukozy i po ogrzaniu zawartości probówki obserwujemy wytrącanie się ceglastoczerwonego osadu. Osad ten to tlenek miedzi(I).

RcM30E3OHLk211
Ilustracja interaktywna składa się z czterech fotografii. Na każdej z nich znajduje się pinezka z tekstem. Na pierwszym zdjęciu widoczna jest probówka zawierająca niebieski, galaretowaty osad. Pinezka numer jeden: Probówka ze świeżo strąconym wodorotlenkiem miedzi(II). Na drugim zdjęciu widoczna jest probówka zawierająca roztwór szafirowego koloru, w którym zauważyć można jeszcze niebieski galaretowaty osad. Pinezka numer dwa: Probówka z mieszaniną wodnych roztworów glukozy, siarczanu(VI) miedzi(II) oraz wodorotlenku sodu. Trzecie zdjęcie przedstawia probówkę z ciemnym, brązowoszarym osadem, miejscami widoczne są jeszcze resztki niebieskiego osadu. Pinezka numer trzy: Zawartość probówki w czasie ogrzewania. Czwarte zdjęcie przedstawia probówkę w której znajduje się ceglastoczerwony osad. Pinezka numer cztery: Końcowy efekt doświadczenia. W probówce znajduje się ceglastoczerwony osad.
Zdjęcia obrazujące przebieg doświadczenia nr <math aria‑label="dwa">2.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Uproszczone równanie opisanej reakcji chemicznej (z wykorzystaniem sumarycznych wzorów substancji) ma postać:

RvINrPLaH4TLS1
Zapis cząsteczkowy
C6H12O6+2Cu(OH)2+NaOH C6H11O7Na+Cu2O+3H2O
glukoza+wodorotlenek miedzi(II)+wodorotlenek soduglukonian sodu+tlenek miedzi(I)+woda, Zapis jonowy (pełny)
C6H12O6+2Cu(OH)2+Na++OH-C6H11O7-+Na++Cu2O+3H2O, Zapis jonowy (skrócony)
C6H12O6+2Cu(OH)2+OH-C6H11O7-+Cu2O+3H2O
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeprowadzone doświadczenie - reakcja glukozy ze świeżo strąconym wodorotlenkiem miedzi(II) w podwyższonej temperaturze to tzw. próba Trommerapróba Trommerapróba Trommera.

Próba ta wykorzystywana jest w laboratoriach do wykrywania związków chemicznych o pewnych specyficznych właściwościach, nazywanych właściwościami redukującymi. Pozytywny jej wynik (a więc stwierdzenie w badanej próbce obecności związku chemicznego o właściwościach redukujących) to wytrącenie się ceglastoczerwonego osadu. Możemy zatem wnioskować, że glukoza ma właściwości redukujące. Co to dokładnie oznacza i na czym polegają właściwości redukujące substancji dowiesz się, jeśli zechcesz kontynuować naukę chemii na dalszych etapach edukacji.

Na tym etapie edukacji, próbę Trommera możemy wykorzystać w innym celu – do wykrywania glukozy w produktach spożywczych.

Dla zainteresowanych

Po wprowadzeniu wodnego roztworu glukozy (lub czystej glukozy) do mieszaniny, zawierającej świeżo strącony wodorotlenek miedzi(II), obserwujemy całkowite lub częściowe roztwarzanie się osadu i pojawienie się roztworu o barwie szafirowej.

R10lEn49Ml8jT
Zachowanie się glukozy wobec świeżo strąconego wodorotlenku miedzi(<math aria‑label="dwa">II) (w temperaturze pokojowej)
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jest to spowodowane powstawaniem dobrze rozpuszczalnego w wodzie związku chemicznego glukozy z wodorotlenkiem miedzi(II). Związek ten ma szafirowe zabarwienie.

Podobne obserwacje odnotowalibyśmy, używając w doświadczeniu odpowiedniego alkoholu polihydroksylowego (np. gliceryny), zamiast glukozy.

Próba ta pozwala bowiem na wykrycie tych związków chemicznych, w których cząsteczkach, przy sąsiednich atomach węgla, znajdują się przynajmniej dwie grupy hydroksylowe (OH).

Wykrywanie glukozy w produktach spożywczych.

Wyżej wspomnieliśmy już, że głównym źródłem glukozy w przyrodzie są rośliny. Być może słyszałaś/słyszałeś gdzieś informację, że duże ilości glukozy znajdują się w owocach. Zastanów się, w jaki sposób sprawdzić, czy wybrane przez Ciebie owoce (np. winogrona, truskawki, jabłka itp.) faktycznie zawierają glukozę. Wykonaj polecenie nr 6.

1
Polecenie 6

Zaprojektuj i wykonaj doświadczenie, pozwalające na sprawdzenie, czy glukoza znajduje się w wybranych przez Ciebie owocach. Sformułuj problem badawczy i postaw hipotezę. Wymień niezbędne odczynniki i sprzęt laboratoryjny. Zapisz instrukcję. Zweryfikuj postawioną hipotezę, przeprowadzając doświadczenie (w asyście osoby dorosłej). Zapisz odnotowane obserwacje i sformułuj wniosek.

R11RvlmVnqtAD
Problem badawczy: (Uzupełnij) Hipoteza: (Uzupełnij) Odczynniki: (Uzupełnij) Sprzęt laboratoryjny: (Uzupełnij) Opis doświadczenia: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 6

Zaprojektuj doświadczenie, pozwalające na sprawdzenie, czy glukoza znajduje się w wybranych przez Ciebie owocach. Sformułuj problem badawczy i postaw hipotezę. Wymień niezbędne odczynniki i sprzęt laboratoryjny. Zapisz instrukcję.

RcrsHCqqGDcJE
Problem badawczy: (Uzupełnij) Hipoteza: (Uzupełnij) Odczynniki: (Uzupełnij) Sprzęt laboratoryjny: (Uzupełnij) Instrukcja: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zastosowanie glukozy

Glukoza jest stosowana w różnych gałęziach przemysłu – od przemysłu spożywczego po włókienniczy. Wybrane zastosowania glukozy poznasz, przeglądając zdjęcia i informacje zawarte w poniższej galerii zdjęć.

iJHixbGkHm_d5e455

3. Fruktoza

Budowa cząsteczki fruktozy

Cząsteczka fruktozyfruktozafruktozy zbudowana jest z sześciu atomów węgla, dwunastu atomów wodoru oraz sześciu atomów tlenu. Czy taki skład coś Ci przypomina? Jeśli zapiszemy wzór sumaryczny cząsteczki fruktozy:

C6H12O6

to okaże się, że jest on identyczny jak wzór sumaryczny cząsteczki glukozy. Czy są to zatem takie same związki chemiczne? W odpowiedzi na to pytanie pomoże Ci poniższa grafika, na której przedstawiono wzory chemiczne, opisujące budowę cząsteczki fruktozy oraz model tej cząsteczki.

Rc74mB1IvouBT
Budowa cząsteczki fruktozy. Fruktoza, podobnie jak glukoza, w stałym stanie skupienia występuje w postaci cyklicznych cząsteczek.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Analizując modele cząsteczek glukozy i fruktozy, można stwierdzić, że nie są to te same związki chemiczne. Pomimo takiego samego wzoru sumarycznego, mają różne struktury – atomy poszczególnych pierwiastków chemicznych są inaczej połączone w cząsteczkach obydwu omawianych cukrów prostych.

Związki chemiczne, które posiadają taki sam wzór sumaryczny, ale różnią się między innymi sposobem i kolejnością ułożenia wiązań, to tzw. izomeryizomeryizomery. Glukoza i fruktoza są zatem izomerami.

Zwróć uwagę, że również fruktozę zaliczamy do grupy heksoz – w skład jej cząsteczki wchodzi bowiem sześć atomów węgla.

Dla zainteresowanych

Pierścienie w cząsteczkach fruktozy mogą zostać otwarte, podobnie jak to miało miejsce w przypadku glukozy.

R4rCYaFA3DQQu
Fruktoza — forma łańcuchowa. W tak zapisanym wzorze, w cząsteczce fruktozy można wskazać, tak zwaną, grupę ketonową. Przez wzgląd na jej obecność w cząsteczce, fruktoza zaliczana jest do ketoz.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Również w tym przypadku proces otwierania i zamykania się łańcucha w cząsteczce fruktozy może przebiegać wiele razy.

Występowanie fruktozy w przyrodzie

Słowo “fruktoza” pochodzi z języka łacińskiego, gdzie fructus to owoc. Głównym źródłem fruktozy w przyrodzie są właśnie owoce. Duże ilości tego cukru zawarte są również w nektarze kwiatów oraz w miodzie.

Wybrane właściwości fizykochemiczne fruktozy.

1
Polecenie 7

Zaprojektuj i wykonaj doświadczenie, pozwalające na zbadanie następujących właściwości fizycznych fruktozy: stanu skupienia, barwy, zapachu, smaku, rozpuszczalności w wodzie, w etanolu i w benzynie oraz odczynu wodnego roztworu fruktozy.

Sformułuj problem badawczy i postaw hipotezę. Wymień niezbędne odczynniki i sprzęt laboratoryjny. Zapisz instrukcję. Zweryfikuj postawioną hipotezę, przeprowadzając doświadczenie (w asyście osoby dorosłej). Zapisz odnotowane obserwacje i sformułuj wniosek.

*Uwaga: Smak fruktozy możesz zbadać jedynie w przypadku, jeśli analizujesz próbkę fruktozy spożywczej. Jeśli badana przez Ciebie próbka pochodzi z innego źródła, pod żadnym pozorem nie bierz jej do ust.

R1ZYRW3rPQ0ca
Problem badawczy: (Uzupełnij) Hipoteza: (Uzupełnij) Odczynniki: (Uzupełnij) Sprzęt laboratoryjny: (Uzupełnij) Opis doświadczenia: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 7

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, badające właściwości fizyczne i chemiczne fruktozy.

Problem badawczy:

Jakie właściwości fizykochemiczne ma fruktoza?

Hipoteza:

Fruktoza jest substancją stałą, dobrze rozpuszczalną w wodzie i praktycznie nierozpuszczalną w alkoholu i benzynie. Odczyn wodnego roztworu fruktozy jest obojętny.

Co było potrzebne:

  • fruktoza spożywcza;

  • spirytus spożywczy (etanol);

  • benzyna;

  • woda;

  • uniwersalny papierek wskaźnikowy;

  • szkiełko zegarkowe;

  • bagietka (pręcik);

  • probówki;

  • statyw na probówki.

Przebieg doświadczenia:

Próbkę fruktozy umieszczono na szkiełku zegarkowym. Określono stan skupienia, kolor i zapach fruktozy. Określono smak fruktozy spożywczej. Do jednej probówki nalano około 3 cm3 wody, do drugiej – około 3 cm3 benzyny, a do trzeciej – około 3 cm3 etanolu. Do każdej z probówek wprowadzono niewielką ilość fruktozy. Zawartość każdej z probówek wymieszano bagietką. Na uniwersalny papierek wskaźnikowy naniesiono kroplę roztworu, uzyskanego po wprowadzeniu fruktozy do wody.

Obserwacje:

Badana właściwość

Obserwacje

Stan skupiena

stały

Barwa

biała

Zapach

bezwonna

Smak

słodki

Mieszanina uzyskana po wprowadzeniu glukozy do wody (jednorodna/niejednorodna)

jednorodna

Mieszanina uzyskana po wprowadzeniu glukozy do etanolu (jednorodna/niejednorodna)

niejednorodna

Mieszanina uzyskana po wprowadzeniu glukozy do benzyny (jednorodna/niejednorodna)

niejednorodna

Barwa uniwersalnego papierka wskaźnikowego w kontakcie z badanym roztworem

żółta

Wnioski:

Postawiona hipoteza jest prawdziwa. Fruktoza to biała, bezwonna substancja stała o słodkim smaku. Dobrze rozpuszcza się w wodzie, ale jest praktycznie nierozpuszczalna w etanolu i w benzynie. Odczyn wodnego roztworu fruktozy jest obojętny.

R1ZaA7iZHmun2
Przyporządkuj do odpowiedniej grupy właściwości fizyczne i chemiczne fruktozy. Właściwości fizyczne: Możliwe odpowiedzi: 1. bezwonna, 2. rozpuszczalna w wodzie, 3. barwa biała, 4. ma słodki smak, 5. ciało stałe, 6. wodny roztwór ma odczyn obojętny Właściwości chemiczne: Możliwe odpowiedzi: 1. bezwonna, 2. rozpuszczalna w wodzie, 3. barwa biała, 4. ma słodki smak, 5. ciało stałe, 6. wodny roztwór ma odczyn obojętny
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Fruktoza jest krystalicznym, białym ciałem stałym o słodkim smaku (jest słodsza niż glukoza i cukier buraczany (sacharoza)). Podobnie jak glukoza, jest substancją bezwonną.

RYXCOc9qSbluu
Fruktoza
Źródło: Ivar Leidus, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0.

Bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie, ale jest praktycznie nierozpuszczalna w etanolu, benzynie i innych rozpuszczalnikach organicznych. Wodny roztwór fruktozy ma odczyn obojętny.

Dla zainteresowanych

Fruktoza, podobnie jak glukoza, również posiada właściwości redukujące. W związku z tym daje pozytywny wynik próby Trommera – po ogrzaniu fruktozy ze świeżo strąconym wodorotlenkiem miedzi(II) zaobserwujemy ceglastoczerwony osad. 

W środowisku zasadowym (przy nadmiarze zasady sodowej), w jakim prowadzona jest próba Trommera, fruktoza przekształca się w glukozę. Wspomniana przemiana to tzw. tautomeryzacja.

Zastosowanie fruktozy

Wybrane zastosowania fruktozy poznasz, przeglądając zdjęcia i informacje zawarte w poniższej galerii zdjęć.

4. Porównanie wybranych właściwości fizykochemicznych glukozy i fruktozy

Polecenie 8
R1T28HDCCTZng
Spośród podanych poniżej właściwości fizykochemicznych wybierz i zaznacz wszystkie te, które charakteryzują jednocześnie obydwa analizowane w tym materiale cukry — glukozę i fruktozę. Możliwe odpowiedzi: 1. biała barwa, 2. odczyn wodnego roztworu obojętny, 3. bezwonne, 4. odczyn wodnego roztworu zasadowy, 5. słodki smak, 6. ciekły stan skupienia, 7. stały stan skupienia, 8. dobrze rozpuszczalne w wodzie, 9. praktycznie nierozpuszczalne w rozpuszczalnikach organicznych
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli przeanalizujesz prawidłowe odpowiedzi z polecenia nr 8, to okaże się, że rozróżnienie glukozy i fruktozy, w oparciu o analizowane właściwości, może być niemożliwe. Gdybyśmy dysponowali próbkami czystych cukrów: glukozy spożywczej i fruktozy spożywczej, to wówczas moglibyśmy rozróżnić je na podstawie intensywności smaku. Fruktoza jest bowiem dużo słodsza od glukozy. Jednak identyfikując substancje w laboratorium chemicznym, nie wolno ich próbować.

Czy glukoza i fruktoza różnią się jakimiś właściwościami?

Ustaliliśmy już, że glukoza i fruktoza, pomimo takiego samego wzoru sumarycznego, są zupełnie innymi związkami chemicznymi. zatem powinny różnić się przynajmniej kilkoma właściwościami. Właściwości te zamieszczono w poniższej tabeli.

Właściwość

Glukoza

Fruktoza

gęstość w temperaturze pokojowej gcm3

1,540

1,694

temperatura topnienia °C

146150

103

rozpuszczalność w wodzie w temperaturze pokojowej g100 g wody

90,9

400

Zwróć uwagę, że za pomocą przeprowadzonych doświadczeń ustaliliśmy, że obydwa cukry są dobrze rozpuszczalne w wodzie. Jednak sama rozpuszczalność tych cukrów w wodzie jest różna. Fruktoza jest cukrem najlepiej rozpuszczalnym w wodzie.

1
Dla zainteresowanych

Aby w warunkach laboratoryjnych odróżnić glukozę od fruktozy, należy sprawdzić, w jaki sposób cukry te zachowują się wobec wody bromowej Br2aq z dodatkiem wodorowęglanu sodu NaHCO3. Objawy reakcji zaobserwujemy wyłącznie dla glukozy. Będą nimi odbarwienie się brunatnopomarańczowego roztworu i wydzielanie się bezbarwnego, bezwonnego gazu. Uproszczone równanie zachodzącej reakcji ma postać:

C6H12O6+Br2+2 NaHCO3C6H12O7+2 NaBr+2 CO2+H2O
glukoza+brom+wodorowęglan sodukwas glukonowy+bromek sodu+tlenek węglaIV+woda

Dodatek wodorowęglanu sodu sprawia, że fruktoza w roztworze wodnym nie może przekształcić się w glukozę. W związku z tym fruktoza nie wykazuje w analizowanej przemianie chemicznej takich samych właściwości jak glukoza.

iJHixbGkHm_d5e498

Podsumowanie

  • Cukry to związki chemiczne zbudowane z atomów węgla, wodoru i tlenu.

  • Cukry dzielimy na proste i złożone.

  • Do cukrów prostych zaliczamy między innymi glukozę i fruktozę. Związki te są izomerami - mają identyczny wzór sumaryczny – (C6H12O6), ale różnią się strukturą.

  • Zarówno glukoza, jak i fruktoza, to białe, krystaliczne substancje stałe, które dobrze rozpuszczają się w wodzie. Wodne roztwory tych cukrów mają odczyn obojętny.

  • Glukoza i fruktoza są produktami procesu fotosyntezy.

  • Aby wykryć glukozę w produktach spożywczych, należy przeprowadzić tzw. próbę Trommera – odpowiednio przygotowany produkt ogrzewać ze świeżo strąconym wodorotlenkiem miedzi(II). Pozytywny wynik tej próby, świadczący o obecności glukozy w analizowanym produkcie, to obecność w probówce, po zakończeniu doświadczenia, ceglastoczerwonego osadu.

Praca domowa
1
Polecenie 9.1

Korzystając z dostępnych źródeł informacji (np. encyklopedii, podręczników, czasopism naukowych, Internetu), sporządź krótką notatkę, dotyczącą znaczenia glukozy i fruktozy w organizmie ludzkim.

RJNMImhcjWHh5
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 9.2

Spalanie glukozy i fruktozy w komórkach jest głównym źródłem energii w organizmie człowieka. Stosując wzory sumaryczne, napisz równanie reakcji całkowitego spalania glukozy.

R1KxLRGtHADpz
Równanie reakcji zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 9.2
R1TKxVDEqxixC
Dostępne opcje do wyboru: 6 C, 6 CO, 6 O2, 6 CO2, 6 H2O, 6 H2. Polecenie: Spalanie glukozy i fruktozy w komórkach jest głównym źródłem energii w organizmie człowieka. Uzupełnij poniższe równanie reakcji, tak aby przedstawiało one proces spalania całkowitego glukozy/fruktozy. C6H12O6+ luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia + luka do uzupełnienia
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 9.3

Glukoza i fruktoza wykorzystywane są w przemyśle alkoholowym. Ulegają bowiem procesowi fermentacji alkoholowej. Stosując wzory sumaryczne oraz uproszczony wzór alkoholu (z uwzględnieniem grupy funkcyjnej), napisz równanie reakcji fermentacji alkoholowej glukozy.

RcirAcn01atIs
Równanie reakcji zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 9.3
RRdgULJUvWcJY
Glukoza i fruktoza wykorzystywane są w przemyśle alkoholowym. Ulegają bowiem procesowi fermentacji alkoholowej. Spośród poniższych równań reakcji wybierz i zaznacz to, które poprawnie opisuje proces fermentacji alkoholowej zachodzącej z udziałem drożdży. Możliwe odpowiedzi: 1. C6H12O6enzymy produkowane przez drożdże2 C2H5OH+2 CO2, 2. C6H12O6enzymy produkowane przez drożdżeC2H5OH+CO2, 3. C6H12O6enzymy produkowane przez drożdże2 C2H5OH+2 CO, 4. C6H12O6enzymy produkowane przez drożdże2 CH3COOH+2 CO2
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iJHixbGkHm_d5e576

Słownik

cukry
cukry

nazywane czasem węglowodanami; grupa związków chemicznych zbudowanych z atomów węgla, wodoru i tlenu; ze względu na złożoność budowy, cukry dzielimy na proste i złożone

cukry złożone
cukry złożone

związki chemiczne składające się z co najmniej dwóch reszt cząsteczek cukrów prostych, połączonych ze sobą; cukry złożone można rozłożyć na cukry prostsze w wyniku odpowiednich przemian chemicznych; np. sacharoza, maltoza, skrobia, celuloza

cukry proste
cukry proste

cukry, których nie można rozłożyć na cukry prostsze;
z cukrów prostych, w wyniku odpowiednich reakcji chemicznych, mogą powstawać cukry złożone; np. glukoza, fruktoza

glukoza
glukoza

cukier prosty o wzorze sumarycznym C6H12O6; główny produkt fotosyntezy; jest białą, krystaliczną substancją stałą o słodkim smaku; dobrze rozpuszcza się w wodzie, a słabo w rozpuszczalnikach organicznych

fruktoza
fruktoza

cukier prosty o wzorze sumarycznym C6H12O6; ma podobne właściwości do glukozy, ale jest od niej słodsza

izomery
izomery

(gr. isos = równy, meros = część) 

związki chemiczne o identycznym wzorze sumarycznym, różniące się między sobą sposobem lub kolejnością łączenia się atomów lub różnym rozmieszczeniem atomów poszczególnych pierwiastków w przestrzeni; izomerami są między innymi glukoza i fruktoza

próba Trommera
próba Trommera

reakcja pozwalająca na sprawdzenie obecności glukozy w badanych próbkach; próba ta polega na ogrzewaniu odpowiednio przygotowanej próbki ze świeżo strąconym wodorotlenkiem miedzi(II); pozytywny wynik próby to ceglastoczerwony osad, który świadczy o obecności glukozy w badanej próbce

iJHixbGkHm_d5e667

Ćwiczenia

Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RmINiYjVwRiLa1
Zaznacz nazwy wszystkich pierwiastków chemicznych wchodzących w skład cukrów. Możliwe odpowiedzi: 1. węgiel, 2. wodór, 3. tlen, 4. azot, 5. siarka, 6. fosfor
Źródło: Aneta Wojewoda, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R19RPjW9hSMJg1
zadanie interaktywne
Źródło: Aneta Wojewoda, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3
RQuxj1SPfekOk1
Istotą procesu fotosyntezy jest przemiana chemiczna dwutlenku węgla w cukier prosty — glukozę — w obecności światła i chlorofilu. W wyniku tego procesu powstaje również tlen cząsteczkowy, który jest wydzielany do środowiska. Wskaż odpowiedź, w której poprawnie ustalono nazwy produktów (bądź nazwę produktu) procesu fotosyntezy. Możliwe odpowiedzi: 1. glukoza i tlen, 2. dwutlenek węgla i woda, 3. tylko glukoza, 4. tylko tlen
Źródło: Aneta Wojewoda, licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 4
RxDmoIlNXH0tj1
Zadaniem ucznia było sprawdzenie obecności glukozy w świeżo wyciśniętym z jabłek soku. Wskaż odpowiedź, w której napisano, co powinien zrobić uczeń, aby poprawnie wykonać zadanie: Możliwe odpowiedzi: 1. Uczeń powinien dodać do soku stężonego kwasu azotowego(V)., 2. Uczeń powinien ogrzewać próbkę soku w płomieniu palnika., 3. Uczeń powinien dodać do badanej próbki świeżo strącony wodorotlenek miedzi(II) i ogrzewać uzyskaną mieszaninę., 4. Uczeń powinien dodać do badanej próbki wodny roztwór wodorotlenku sodu.
Źródło: Aneta Wojewoda, licencja: CC BY 3.0.
R1bOha9LDhWuT2
Ćwiczenie 5
Spośród wymienionych poniżej właściwości fizykochemicznych wybierz i zaznacz wszystkie te, którymi różnią się glukoza i fruktoza: Możliwe odpowiedzi: 1. stan skupienia, 2. temperatura topnienia, 3. barwa, 4. zapach, 5. odczyn roztworu wodnego, 6. gęstość
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RhMTn0JbpnwGV2
Ćwiczenie 6
Zaznacz poprawne dokończenie zdania:

Glukoza i fruktoza są względem siebie: Możliwe odpowiedzi: 1. homologami, ponieważ posiadają taki sam wzór sumaryczny, ale różnią się strukturą., 2. izomerami, ponieważ posiadają taki sam wzór sumaryczny, ale różnią się strukturą., 3. izomerami, ponieważ różnią się wielokrotnością grup metylenowych CH2., 4. homologami, ponieważ różnią się wielokrotnością grup metylenowych CH2.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 7

Uczeń przeprowadził doświadczenie zilustrowane na poniższym schemacie:

Reu3fWJwnGc1s
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RcPDyfQzwhlwo
Zaznacz obserwację (lub obserwacje), jakie odnotował uczeń w czasie trwania doświadczenia: Możliwe odpowiedzi: 1. Zawartość kolby pieni się., 2. W kolbie wytrąca się ceglastoczerwony osad., 3. W zlewce wytrąca się ceglastoczerwony osad., 4. W zlewce wytrąca się biały osad., 5. W zlewce wytrąca się czarny osad.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1apXk79cMkVm
Wskaż nazwę procesu zachodzącego w kolbie: Możliwe odpowiedzi: 1. fotosynteza;, 2. spalanie całkowite;, 3. fermentacja alkoholowa.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 7

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, w którym w szczelnie zamkniętej kolbie stożkowej, wyposażonej w rurkę, prowadzącą do zlewki, zawierającej wodę wapienną, umieszczono mieszaninę glukozy, wody destylowanej i drożdży spożywczych.

RcPDyfQzwhlwo
Zaznacz obserwację (lub obserwacje), jakie odnotował uczeń w czasie trwania doświadczenia: Możliwe odpowiedzi: 1. Zawartość kolby pieni się., 2. W kolbie wytrąca się ceglastoczerwony osad., 3. W zlewce wytrąca się ceglastoczerwony osad., 4. W zlewce wytrąca się biały osad., 5. W zlewce wytrąca się czarny osad.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1apXk79cMkVm
Wskaż nazwę procesu zachodzącego w kolbie: Możliwe odpowiedzi: 1. fotosynteza;, 2. spalanie całkowite;, 3. fermentacja alkoholowa.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 8
RowdsjzBPSr1W
Uzupełnij poniższy tekst, zapisany w języku angielskim. Glucose and fructose are monosaccharides/polysaccharides. These sugars (under normal conditions) are liquids/solids. They are insoluble/soluble in water and insoluble/soluble in organic solvents. Glucose and fructose are odorless/have a distinctive odor. The pH of the aqueous solutions of these sugars is 7/greater than 7. Glucose and fructose differ/do not differ in their melting points. Fructose/Glucose is sweeter than fructose/glucose. The main source of glucose and fructose in nature is alcoholic fermentation/photosynthesis.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary

Bibliografia

Danikiewicz W., Chemia dla licealistów, Chemia organiczna, Warszawa 2013.

Dobrosz‑Teperek K., Dasiewicz B., Chemia w kuchni, Kraków 2012.

Encyklopedia PWN

Szczypiński R., Projektowanie doświadczeń chemicznych, Warszawa 2019.

bg‑gray3

Notatnik

RUS99xUzNIiDS
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.