R19SfaxRlURps
Kolorowy rysunek przedstawia dwie dłonie. Znaki zapytania są nad prawą dłonią (znajdującą się po lewej stronie), żarówki są nad lewą dłonią (po prawej stronie).Nad lewą unoszą się czarne znaki zapytania, a nad prawą świecące na żółto żarówki. Tło rysunku jest koloru morskiego.

Pisownia z „nie”. Razem czy oddzielnie? Oto jest pytanie...

Źródło: mohamed mahmoud hassan, PublicDomainPictures, domena publiczna.
Twoje cele
  • utrwalisz zasady pisowni partykuły „nie” z różnymi częściami mowy,

  • uzasadnisz pisownię łączną i rozłączną wyrazów z partykułą „nie”,

  • zastosujesz w praktyce poznane reguły ortograficzne.

Znajomość ortografii i zasad poprawnego posługiwania się językiem jest bardzo ważna. Uczysz się tego od pierwszych dni w szkole. Stopniowo masz możliwość udoskonalenia umiejętności, w przyszłości przełożą się one na prawidłowo napisane oraz zredagowane teksty. Brak takich umiejętności może wystawić piszącego na śmieszność. Skorzystaj więc z wiadomości zawartych w tej lekcji, aby bezbłędnie posługiwać się partykułą „nie”.

Więcej informacji i ćwiczeń z partykułą „nie” znajdziesz w lekcji: Nikt nie lubi nieuchwytnych kolekcjonerów z Niebezpiecznego Królestwa, czyli pisownia z niePlwPSdF7vNikt nie lubi nieuchwytnych kolekcjonerów z Niebezpiecznego Królestwa, czyli pisownia z nie.

R1TFOKVwD5n1O
Mapa interaktywna. Lista elementów: Tło. Pisownia łączna partykuły „nie”. Partykułę „nie” piszemy łącznie z: rzeczownikami (niepokój), rzeczownikami utworzonymi od przymiotników (niewierność), rzeczownikami utworzonymi od czasowników (niewchodzenie), przymiotnikami w stopniu równym (niewesoły), przysłówkami w stopniu równym (nierówno). Partykułę „nie” piszemy rozdzielnie z: czasownikami (nie śpiewaj), przymiotnikami w stopniu wyższym i najwyższym (nie ładniejszy, nie najładniejszy), przysłówkami w stopniu wyższym i najwyższym (nie równiej, nie najrówniej), liczebnikami (nie jeden), zaimkami (nie ja)

Ilustracja interaktywna

Ilustracja przedstawia otwartą książkę, a w niej tekst:

Pisownia łączna partykuły „nie”
Partykułę „nie” piszemy łącznie z:

  • rzeczownikami (np.: niepokój): 
    Przykład: Było już ciemno, więc ogarnął mnie wielki niepokój.

  • rzeczownikami utworzonymi od przymiotników (np.: niewierność)
    Przykład: Czy niewierność jest powodem do rozwodu?

  • rzeczownikami utworzonymi od czasowników (np.: niewchodzenie)
    Przykład: Prosi się o niewchodzenie na zaplecze sklepu.

  • przymiotnikami w stopniu równym (np.: niewesoły)
    Przykład: To był niewesoły człowiek.

  • przysłówkami w stopniu równym (np.: nierówno)
    Przykład: Niestety, fachowiec nierówno ułożył płytki w łazience.

Pisownia rozdzielna partykuły „nie”
Partykułę „nie” piszemy rozdzielnie z:

  • czasownikami (np.: nie śpiewaj)
    Przykład: Okropnie fałszował i wszyscy prosili: nie śpiewaj!

  • przymiotnikami w stopniu wyższym i najwyższym (np.: nie ładniejszy, nie najładniejszy)
    Przykład: Tato kupił nie najładniejszy kwiat.

  • przysłówkami w stopniu wyższym i najwyższym (np.: nie równiej, nie najrówniej)
    Przykład: Rysował te kreski nie równiej niż ja.

  • liczebnikami (np.: nie jeden)
    Przykład: Nie jeden, ale dwóch zawodników odpadło po pierwszym etapie.

  • zaimkami (np.: nie ja)
    Przykład: Babcia broniła mnie i wmawiała rodzicom, że to nie ja zbiłem wazon.

Polecenie 1

Zilustruj przykłady pisowni „nie” różnymi częściami mowy śmiesznymi rysunkami, dzięki którym zapamiętasz zasady.

R17QDhGVYwnlZ
Polecenie 1

Napisz śmieszny wierszyk, dzięki któremu zapamiętasz zasady pisowni z „nie”.

RjDM7pqbwrNts
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Zaprojektuj tabliczki z napisami zabraniającymi jakichś czynności na terenie szkoły, w których zastosujesz zasadę pisowni „nie” z rzeczownikami pochodzącymi od czasowników, np. nieśmiecenie, niewchodzenie itp.

R4zF0LWDXvwQ3
Polecenie 2

Zaproponuj tekst na tabliczki z napisami zabraniającymi jakichś czynności na terenie szkoły, w których zastosujesz zasadę pisowni „nie” z rzeczownikami pochodzącymi od czasowników, np. nieśmiecenie, niewchodzenie itp.

RLnZoAsR8LvTp
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Zastanów się, jakich czynności nie powinno się wykonywać na ulicy. Wymyśl stosowne hasła. Pamiętaj o zasadach pisowni „nie” z czasownikami.

R1duucb5n3XiU
(Uzupełnij).
ReBxCeZ2g4BLx
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do reguł z kolumny lewej odpowiednich przykładów z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R156HOzGvfv73
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do reguł z kolumny lewej odpowiednich przykładów z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
ReNTbEQzZT9wo
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ri0iMRRWNdtyI
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na uzupełnianiu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RfEaPCdSNqrfO
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 6

Stwórz minimum trzy zdania rozkazujące, w których najpierw użyjesz partykułę „nie” z czasownikiem, a następnie z rzeczownikiem. Skorzystaj z zaproponowanych poniżej wyrazów.

  • palić,

  • zatrzymywać,

  • wykonywać,

  • spożywać,

  • wskakiwać,

  • robić.

uzupełnij treść
R1UvheaiFOk4x
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1K7NhfwrGErq
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu właściwego wyrazu w tekście.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
1
Polecenie 4
R4NUxjTGuy0NJ
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu mapy myśli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 4

Podaj po trzy przykłady wyrazów spełniających każdą z reguł pisowni z partykułą „nie”.

Zapisywane łącznie:

  • rzeczownik,

  • przymiotnik,

  • przysłówek.

Zapisywane rozłącznie:

  • czasownik,

  • przymiotnik,

  • przysłówek,

  • liczebnik,

  • zaimek.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 9

Zapisz osiem zdań, w których użyjesz słów podanych przez ciebie w mapie myśli.

uzupełnij treść
Ważne!

Partykułę „nie” piszemy rozdzielnie przed rzeczownikami, gdy:

  1. Partykuła „nie” jest nie tylko zaprzeczeniem, ale też wprowadza przeciwstawienie:
    To nie siostra, ale twoja koleżanka.
    To nie przyjaciel, ale twój wróg.
    Otaczał nas nie las, tylko puszcza.
    Anioł nie człowiek.
    Anioł nie kobieta.

  2. W zdaniu występuje przeciwstawienie logiczne, w którym człon drugi jest pisany wielką literą, np. nie‑Polak, nie‑Turek, nie‑Mickiewiczowski (dramat), nie‑Szekspirowska (komedia).
    Wielu nie‑Polaków zasłużyło się dla Polski. Z ciebie ani nie‑Polak, ani nie‑Turek.

Sprawdź swoje wiadomości i umiejętności w grze interaktywnej.

Rc6WI5aAKIKzn1
Gra interaktywna - koło fortuny, utrwalająca pisownię z „nie”.
Gra interaktywna utrwalająca pisownię z „nie”
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 5

Uzasadnij pisownię wyrazów, które pojawiły się w grze. W tym celu podaj odpowiednią regułę ortograficzną.

uzupełnij treść
1
Polecenie 6

Utwórz zdania z co najmniej trzema wybranymi słowami pochodzącymi z gry.

uzupełnij treść
1
Polecenie 7

Zredaguj krótki wiersz z wyrazami, które pojawiły się w grze.

uzupełnij treść
1
Polecenie 8

Zredaguj list do kolegi lub koleżanki, w którym opiszesz swoją wakacyjną przygodę. Postaraj się użyć jak najwięcej wyrazów z partykułą „nie”. Pamiętaj o poprawnej pisowni „nie” z różnymi częściami mowy.

uzupełnij treść

Słownik

niedostatek
niedostatek

brak wystarczających środków materialnych

niedola
niedola

zły los, niepowodzenie

niemoc
niemoc

niezdolność do czynu

niefrasobliwy
niefrasobliwy

nieskłonny do martwienia się, bagatelizujący kłopoty

niedopatrzenie
niedopatrzenie

brak dostatecznej uwagi lub dozoru, mający niepożądane konsekwencje

Notatki ucznia

RLDL5kBCtV2xh
Miejsce na notatki

Bibliografia

Częścikowie A., J., (2012), Ortografia co do głowy trafia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.