Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R18h1bhCR5tdf
Obraz przedstawia żaglowiec, ze zwiniętymi żaglami, unoszący się na wzburzonym morzu. Na żółtym niebie kłębią się ciemne chmury, przez które przebija słońce oświetlające statek wokół którego krążą ptaki.

Czas „burzy i naporu” w sztuce

Burza na morzu
Źródło: Maarcus Larson, Burza na morzu, 1857, domena publiczna.
Rc6QPiMGf4rb81
Napoleon Bonaparte
Źródło: a. nn., Napoleon Bonaparte, domena publiczna.

Początek XIX wieku był czasem wojen napoleońskich i konfliktów politycznych w Europie. Powstania w Grecji przeciwko imperium osmańskiemu, w Hiszpanii walczącej z cesarstwem francuskim czy w Polsce zmagającej się z trzema zaborcami sprzyjały ukształtowaniu się nowej, zaangażowanej uczuciowo postawy obywatelskiej. Romantycy nie tylko poddawali krytyce aktualną sytuację polityczną i społeczną, z której uczynili temat swojej sztuki, lecz także skupiali się na dramatycznej egzystencji jednostki. Cechowało ich także szczególne uwielbienie natury – pojmowanej jako domena nieokiełznanych żywiołów lub widzianej przez pryzmat panteizmuj0000000DHB2v23_000tp001panteizmu. Artyści łączyli realizm z wizyjnością, indywidualizm ze zwrotem ku historii, świat fantazji z egzotyką. Moda na orient, z jego zmysłowością, tajemniczością i okrucieństwem, do literatury i malarstwa wprowadziła niepospolitych bohaterów i bogactwo nieznanego bajecznego świata.

Już wiesz
  1. Odwiedź wirtualne Muzeum Narodowe w Krakowie: znajdziesz je pod adresem: http://www.imnk.pl

  2. Zwiedź Galerię Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach, ale skup się na sali: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej.

  3. Przeczytaj opisy dzieł Piotra Michałowskiego.

R16aztYBKp1kK
(Uzupełnij).
j0000000DHB2v23_000tp001
j0000000DHB2v23_0000000T
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Rewolty i walki wyzwoleńcze

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R1OmLDagVhoIZ1
Obraz przedstawia fragment bitwy. Napoleon wraz z grupą żołnierzy – większość na koniach – stoi po prawej stronie. Z lewej nadjeżdża druga grupa żołnierzy na koniach. Oficer, który jej przewodzi, patrzy na Napoleona i wskazuje ręką za siebie. Pomiędzy żołnierzami na ziemi leżą ranni, porzucone sprzęty wojskowe i uszkodzone działo.
Bitwa pod Austerlitz
Źródło: François Gérard, Bitwa pod Austerlitz, 1810, Wersal, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Ćwiczenie 1
R1CeddxmzXA9p
Niektóre z obrazów polskiego malarza i rysownika Piotra Michałowskiego
Źródło: Piotr Michałowski, Błękitni husarzy, Autoportet, Napoleon, Maria Michałowska, Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
R5NK3DO5HVe7w
Możliwe odpowiedzi: 1. historyczna, 2. portrety, 3. sceny militarne i batalistyczne, 4. wątki napoleońskie, 5. miłosna, 6. religijna, 7. martwa natura, 8. abstrakcja
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2
Ryn7seO6anEUs1
Obraz przedstawia kolumnę konnych żołnierzy stłoczoną w wąwozie i toczących bitwę. Widok jest z góry. Sylwetki koni i żołnierzy są zamazane. Gdzieniegdzie widać, jak żołnierz wznosi ku górze szablę, pochyla się do przodu na koniu w pędzie.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1XkJY70QLnRh
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Grecja umierająca na ruinach Missolungi

Ru2RsN02tTFa0
Grecja umierająca na ruinach Missolungi
Źródło: Eugène Delacroix, Grecja umierająca na ruinach Missolungi, 1826, olej na płótnie, Musée des Beaux-Arts, Bordeaux, domena publiczna.
Ilaria Ciseri Romantyzm: 1780–1860: narodziny nowej wrażliwości

Temat niepodległości Grecji, znajdującej się pod tureckim jarzmem, był niezwykle żywo dyskutowany przez romantyków, którzy często osobiście angażowali się w wojnę wyzwoleńczą. Właśnie w wielokrotnie obleganym i wyzwalanym dzięki wsparciu cudzoziemców MissolungiMissolungiMissolungi zmarł w 1824 roku George ByronGeorge ByronGeorge Byron, który przybył tam, aby walczyć u boku Greków przeciwko Osmanom. Delacroixj0000000DHB2v23_000tp002Delacroix przedstawił alegoryczną personifikację Grecji po kapitulacji Missolungi, co nastąpiło w wyniku dramatycznego oblężenia 22 kwietnia 1826 roku. Opierająca się o fragmenty murów zniszczonego miasta kobieta w tradycyjnej helleńskiej szacie została pokonana, ale jest gotowa do zrzucenia okowówzrzucić okowyzrzucenia okowów. Echa tragedii dostrzegamy w widocznych na pierwszym planie zakrwawionych kamieniach, oraz ciele poległego obrońcy, przygniecionego płytami. W tle odcina się na ciemnym niebie postać triumfującego Turka.

j0000000DHB2v23_00000_BIB_001 Źródło: Ilaria Ciseri, Romantyzm: 1780–1860: narodziny nowej wrażliwości, tłum. Karolina Dyjas, Warszawa 2010, s. 131.
zrzucić okowy
Missolungi
j0000000DHB2v23_000tp002
George Byron
j0000000DHB2v23_0000001S

Dramat egzystencji

RABndWfgobcbm1
Obraz przedstawia tratwę pełną ludzi unoszącą się na wzburzonych falach. Żagiel targa wiatr. Na pokładzie tratwy ludzie przedstawieni są w różnych pozach. Kilku półnagich mężczyzn leży bezwładnie, są wycieńczeni. Jeden z mężczyzn siedzi jakby w zadumie i trzyma jedną ręką bezwładne ciało, a drugą rękę podpiera głowę. Pozostali stoją, albo kucają, wyciągają przed siebie ręce szukając ratunku lub trzymają się nawzajem.
Tratwa Meduzy
Źródło: Théodore Géricault, Tratwa Meduzy, 1818, olej na płótnie, Musée du Louvre, Paryż, domena publiczna.
Anna Lewicka–Morawska Spór Ingres – Delacroix

Latem 1816 roku, na skutek błędu kapitana, u wybrzeży Afryki zatonęła fregata „Meduza” ze stu pięćdziesięcioma ludźmi na pokładzie, z których kilkunastu dryfujących na tratwie odnaleziono po dwóch tygodniach. Géricaultj0000000DHB2v23_000tp003Géricault przeczytał książkę napisaną przez ocalałego z katastrofy lekarza opisującego wypadki kanibalizmu, które tam się zdarzyły, zapoznał się też z innymi relacjami rozbitków. Powstanie Tratwy poprzedziły dziesiątki studiów kompozycyjnych, olbrzymie podmalowane rysunki, będące świadectwem wielkiego wysiłku malarza, pragnącego nadać przedstawieniu możliwie prawdziwy, ale i dramatyczny wyraz. Wykonywał liczne szkice pomocnicze w prosektorium. Makabryczną pomocą stały się dla niego studia przedstawiające ucięte głowy skazańców – kliniczne studium śmierci. Ostatecznie relacje i fakty zostały zobrazowane przez Géricault na podstawie tradycji ikonografii Potopu i scen Sądu Ostatecznego, które tu uległy zeświecczeniu, służąc przedstawieniu współczesnej tragedii. Efekt całości daleki był od heroicznej wymowy, do jakiej przyzwyczaili publiczność David i jego uczniowie. Géricault zespolił rozpacz i wiarę, szaleństwo i odrętwienie, patos i dramat za pomocą starannie przemyślanych, choć nie zawsze nowatorskich środków formalnych.

j0000000DHB2v23_00000_BIB_002 Źródło: Anna Lewicka–Morawska, Spór Ingres – Delacroix, [w:] Anna Lewicka–Morawska, Sztuka świata, Warszawa 1994, s. 97.
j0000000DHB2v23_000tp003
j0000000DHB2v23_00000026

Potęga natury i żywiołów

RhSOzgLPMJ2nH1
Na obrazie przedstawiono pożar londyńskiego parlamentu. W środku obrazu w oddali na brzegu stoi budynek. Pochłania go ogień, który sięga nieba. Z dala od ognia, na drugim brzegu, na pierwszym planie, z prawej strony widać statek, pomost i stojących na nim ludzi.
Pożar parlamentu londyńskiego
Źródło: William Turner , Pożar parlamentu londyńskiego, 1835, olej na płótnie, Cleveland Museum of Art, domena publiczna.
Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiegoMaria Rzepińska
Maria Rzepińska Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego

Wystawiony w r. 1835 Pożar parlamentu Turneraj0000000DHB2v23_000tp004Turnera wzbudził ogromne poruszenie wśród artystów. Podziwiano śmiałość w oddaniu zjawisk płomieni, dymu, odblasków na wodzie, zachwycano się mistrzostwem artysty, ale równocześnie zuchwałość zestawień barwnych szokowała wielu widzów. Lord Francis Levenson‑Gower, posiadacz kilku wczesnych obrazów Turnera, tak pisał o nowym stylu artysty: „Czy to możliwe, że autor [...] wielu innych pięknych dzieł, może być sprawcą tych dziwacznych plam chromu, ultramaryny i bieli, jakie pan Turner zechciał w tych dniach wystawić? Że ekstrawagancje te mają swoich wielbicieli (nabywców sądzę mają mniej), zwłaszcza wśród zawodowców, o tym dobrze wiemy i sądzimy, że nikt oprócz artystów nie może w pełni ocenić trudności, z jakimi ma do czynienia ten Paganini palety”. Krytyk zaś czasopisma „Spectator” tak pisał o Pożarze parlamentu: „Eksplozja światła pośród płomieni i potop ognistego promieniowania, zalewającego blaskiem wszystkie przedmioty dokoła, nie może być ukazany z większą prawdą [...]. A wykonanie jest osobliwe: gdy spojrzeć z bliska, widzi się niewyraźną masę nabazgranych smug farby; jednak mówiono nam, że malarz pracował nad płótnem całymi godzinami, nie oddalając się wstecz dla ujrzenia efektu. Wydaje się, że Turner maluje niechlujnie, »paćkając«, jak to się mówi, a jednak jakiż inny malarz osiągnął podobną świetlistość koloru?”.

j0000000DHB2v23_00000_BIB_003 Źródło: Maria Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Warszawa 1989, s. 452–453.
j0000000DHB2v23_000tp004
j0000000DHB2v23_0000002L

Świat wizji i fantazji

Re5AyD6v80hQ01
Na obrazie przedstawiono kobietę. Jest ubrana w nocną koszulę. Leży na łożu rozciągnięta. Śpi. Głowę i obie ręce ma zwieszone swobodnie ku dołowi i wystają za krawędź łóżka. Na obrazie widać też dwie demoniczne postacie. Stwór ze spiczastymi uszami, mięsistym nosem i o wydatnych ustach siedzi w kucki na brzuchu kobiety i patrzy na nią. Drugi demon stoi po lewej stronie za łóżkiem i również patrzy na nią – ma głowę konia i wypukłe białe ślepia. W prawym dolnym rogu widoczny jest okrągły, niski, drewniany stolik. Tło za postaciami jest ciemne.
Koszmar nocny
Źródło: Johann Heinrich Füssli, Koszmar nocny, 1781, olej na płótnie, Institute of Fine Arts, Detroit, domena publiczna.
R1VajZ7EYUDFg1
Urizen stwarzający świat
Źródło: William Blake, Urizen stwarzający świat, 1974, akwaforta kolorowana akwarelą, British Museum, Londyn, domena publiczna.

Romantyzm cechowały irracjonalizm oraz upodobanie do niezwykłości i fantastyki. Przykłady można odnaleźć w obrazach artystów uznawanych za prekursorów stylu. William Blakej0000000DHB2v23_000tp005William Blake (1757‑1827), angielski poeta‑wizjoner, rytownik i ilustrator, na przełomie XVIII i XIX wieku stworzył oryginalny system symboli i własną hermetyczną mitologię. Ważne miejsce zajmował w niej Pan Stworzenia (zwany Przedwiecznym) (ilustracja Urizen stwarzający świat) – ambiwalentna postać o cechach starotestamentowego Jahwe – prawodawcy i wykreowanego przez Blake’a Urizena (neologizm od Your reason, czyt.: jor rizon) – istoty, której domeną są rozum i wiedza, oderwane od wyobraźni, emocji, namiętności i instynktu. Świat Urizena to kraina okrutnego prawa i sprawiedliwości bez miłosierdzia. Dlatego też stworzenie świata – oddzielenie ciemności od światła i zburzenie jedności wszystkich zasad – było, zdaniem artysty, negatywne.

Szwajcarski malarz i przyjaciel Blake’a Johann Heinrich Füsslij0000000DHB2v23_000tp006Johann Heinrich Füssli (1741–1825) odkrywał inne rejony wyobraźni. Jego obraz (ilustracja Koszmar nocny) przedstawia uwolnione podczas snu demony podświadomości – emanacje zwierzęcych i erotycznych instynktów. Artysta koncentrował się na tajemniczych obszarach duszy i psychiki człowieka. Jego niesamowite i pełne grozy przedstawienie ma cechy horroru. Groteskowa zmora przysiadła na piersi śpiącej kobiety, żywiąc się jej strachem, a zza kotary wyłania się łeb ślepej klaczy – upostaciowienie najgorszej odmiany snu – koszmaru (od ang. nightmare, night [czyt.: najtmer, najt] – noc i mare [czyt.: mer] – klacz).

j0000000DHB2v23_000tp005
j0000000DHB2v23_000tp006
j0000000DHB2v23_0000003A

Orientalizm i egzotyka

RdIcvwD9PbNty1
Na obrazie przedstawiono komnatę. W jej centrum znajduje się ogromne łoże, na którym leży mężczyzna w lekkiej jasnej szacie i zdobionej biżuterią czapce na głowie. Ma długą czarną brodę. Głowę wspiera na dłoni i ze spokojem przygląda się rzezi, mającej miejsce w komnacie. Wokół łoża w różnych pozycjach przedstawiono półnagie kobiety i kilku mężczyzn. Mężczyzna na pierwszym planie, z prawej strony obrazu wbija sztylet w pierś kobiety. Drugi, na drugim planie w centrum obrazu, za łożem sięga po sztylet. Przy nim stoją dwie kobiety. Na pierwszym planie, z lewej strony obrazu jest koń, ciągnięty przez mężczyznę. Wszędzie wokół ludzi rozrzucone są sprzęty – naczynia, broń i biżuteria. W tle dym oraz widoczny mały fragment dużego zdobionego budynku.
Śmierć Sardanapala
Źródło: Eugène Delacroix, Śmierć Sardanapala, 1827, olej na płótnie, Musée du Louvre, Paryż, domena publiczna.
Kochankowie z masakrą w tle i inne eseje o malarstwie historycznymMaria Poprzęcka
Maria Poprzęcka Kochankowie z masakrą w tle i inne eseje o malarstwie historycznym

Malarski przepych tej „orgii śmierci” nie ma chyba precedensu w malarstwie europejskim. Jesteśmy w pałacowej komnacie, u podnóża gigantycznego łoża obleczonego płomiennie czerwoną tkaniną. Ta wspaniała czerwień potężnym akordem dominuje w obrazie, jakby skąpanym we krwi, rozżarzonym ogniem. Na jej tle pulsują ciepłe odcienie kobiecej skóry, migocą drogie kamienie, lśnią jedwabie i złotogłowia. Spoczywający na łożu SardanapalSardanapalSardanapal – bynajmniej nie zniewieściały, o pysznej, orientalnej męskiej urodzie – niewzruszenie obserwuje wykonanie swego rozkazu. A zgodnie z nim zginąć ma wszystko, co było miłością i rozkoszą jego życia: kobiety, konie, kosztowności. Wokół łoża dokonuje się więc rzeź. Nagie, zdobne tylko w klejnoty królewskie nałożnice gną się w śmiertelnych paroksyzmach, zwalone na stos złote naczynia, perły i ozdobna broń rozsypują się pod kopytami oszalałego z przerażenia konia, którego usiłuje okiełznać murzyński sługa. [...] Perwersyjne piękno, zmysłowa dzikość, malarska frenezjafrenezjafrenezja Śmierci Sardanapala były zbyt szokujące, aby obraz mógł zostać zaakceptowany przez publiczność i krytykę Salonu w 1827 roku.

j0000000DHB2v23_00000_BIB_004 Źródło: Maria Poprzęcka, Kochankowie z masakrą w tle i inne eseje o malarstwie historycznym, Warszawa 2004, s. 55–56.
Sardanapal
frenezja
j0000000DHB2v23_0000003L

Fascynacja średniowieczem

RGWxpfxEnN09g1
Na obrazie na drugim planie przedstawiono duży budynek w ruinie (prawdopodobnie są to ruiny katedry), który znajduje się w lesie. Jego pozostałości sięgają koron drzew. Między ruinami stoi dom. Na pierwszym planie, między drzewami i krzewami, znajduje się dwóch mężczyzn – jeden siedzi, drugi stoi.
Ilustracja nr 1. Ruiny klasztoru Eldena
Źródło: Caspar David Friedrich, Ruiny klasztoru Eldena, olej na płótnie, Alte Nationalgalerie, Berlin, domena publiczna.

Gotycyzm (odrodzenie gotyku) był tendencją przejawiającą się nie tylko w literaturze, ale również w sztuce od końca XVIII wieku. Wiązała się ona z ponownym „odkryciem” deprecjonowanej dotąd kultury średniowiecznej, a zwłaszcza walorów estetycznych architektury gotyckiej – malowniczych ruin zamków i strzelistych katedr (ilustracja 1). Gotyk stał się szczególnie atrakcyjny dla romantyków, którzy w poezji i malarstwie wykorzystywali typowe dla niego elementy tajemniczości, dziwności, a nawet grozy (ilustracja 2). W średniowieczu widzieli oni również epokę żarliwej wiary religijnej, kontrastującą z racjonalizmem propagowanym przez oświecenie i pogaństwem starożytności. W modny gotycki kostium XIX‑wieczni artyści „ubierali” m.in. kameralne sceny rodzajowe (ilustracja 3) i architekturę rezydencjonalną (ilustracja 4).

R6lQWIjZiCW8e
Ilustracja nr 2. Średniowieczne miasto nad rzeką
Źródło: Karl Friedrich Schinkel , Średniowieczne miasto nad rzeką, 1815, olej na płótnie, Staatliche Museen zu Berlin, domena publiczna.
R1YO3lHD0RE7X
Ilustracja nr 3. Pocałunek
Źródło: Francesco Hayez, Pocałunek, 1859, olej na płótnie, Pinacoteca di Brera, Mediolan, domena publiczna.
R48US0Uf9GeMZ
Ilustracja nr 4. Zamek w Kórniku (fasada południowa)
Źródło: Jerzy Strzelecki, Zamek w Kórniku, 1846, licencja: CC BY-SA 3.0.
j0000000DHB2v23_0000004C

Sztuka romantyzmu w Polsce

1
RAoyqU9sIMpTi
Ćwiczenie 3
Nazwy obrazów i zabytków opatrzone zostały następującymi numerami: 1. Piotr Michałowski, Somosierra, 2. Wojciech Korneli Stattler, Portret generała Henryka Dembińskiego, 3. Park w Arkadii, Nieborów, 4. Domek Gotycki w Puławach, 5. January Suchodolski, Przejście przez Berezynę, 6. Antoni Brodowski, Edyp i Antygona, 7. Artur Grottger, Pożegnanie powstańca, 8. Józef Oleszkiewicz, Portret Władysława Branickiego, 9. Brama pałacu w Dowspudzie, 10. Mauzoleum Potockich w Wilanowie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rqk2CaZAu5tdU
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do tytułów z kolumny lewej ich autorów z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j0000000DHB2v23_0000004I

Zadaniowo

Polecenie 1
RrVV6LZrUi4D9
Zadanie polega na wybraniu dwóch dzieł spośród sześciu zaproponowanych i przeciągnięcie ich we właściwe miejsca w dwie ramki. Następnie dokonanie analizy porównawczej, wskazanie podobieństw i różnic.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Na podstawie opisu przedstawionych w lekcji dzieł wybierz jedno z nich i uzasadnij, że można je uznać za dzieło czasu „burzy i naporu”.

R1Il5q9NBqsSx
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4
R2HFmLFedOUuM1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Poszukaj w dostępnych źródłach, na przykład w internecie, informacji, a następnie wymień tytuły innych obrazów romantycznych przedstawiających rewolucje, wojny wyzwoleńcze lub rewolty. Zebrane materiały możesz zamieścić i opisać poniżej.

R4DWAmq4nCBMX
(Uzupełnij) (Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Poszukaj w dostępnych źródłach, na przykład w internecie, informacji, a następnie wymień tytuły innych obrazów romantycznych przedstawiających rewolucje, wojny wyzwoleńcze lub rewolty. Zebrane materiały możesz zamieścić i opisać poniżej.

R1WL2Yxh4fmuo
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Zastanów się, które z kategorii estetycznych romantyzmu (tragizmtragizmtragizm, wzniosłośćwzniosłośćwzniosłość, patospatospatos, ironiaironiaironia, grozagrozagroza, niesamowitośćniesamowitośćniesamowitość) odnajdziesz w zaprezentowanych dziełach. Wybierz dwa pojęcia i napisz uzasadnienie.

R136FYlHWCMkI
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Porównaj obrazy Eugène’a Delacroix, Śmierć Sardanapala, Théodore’a GéricaultTratwa MeduzyWilliama Turnera, Pożar parlamentu londyńskiego. Wskaż podobieństwa i różnice.

R1QhTSgVtmrUb
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 7

Porównaj opisy obrazów Eugène Delacroix’a Śmierć Sardanapala, Théodore’a  Géricault’a Tratwa Meduzy oraz Williama Turnera Pożar parlamentu londyńskiego. Wymień podobieństwa i różnice.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 8
RJm2TuCsKsF5i1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RJm2TuCsKsF5i
Ćwiczenie 8
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Słowniczek

tragizm
tragizm

niemożliwy do uniknięcia konflikt pomiędzy równorzędnymi wartościami, prowadzący bohatera do katastrofy, najczęściej śmierci. Bohater nieświadomie swoim działaniem sprowadza na siebie klęskę. Jego los jest zdeterminowany przez działania sił niezależnych (np. przeznaczenie, decyzje boskie, naturę) lub sprzeczności między różnymi racjami, np. jednostką a społeczeństwem, miłością a obowiązkiem itp.

wzniosłość
wzniosłość

odznacza się szlachetnością uczuć, dążeń

patos
patos

stosowany w sztuce, najczęściej w literaturze, muzyce i teatrze, polega na pokazywaniu zjawisk o charakterze monumentalnym i wzniosłym;
nastrój przesadnej powagi i podniosłości, którym nacechowane są rzeczy wielkie, mające historyczne znaczenie; sposób mówienia lub pisania wzniosły i namiętny, pełen godności i powagi, wywołujący silne wrażenia, wzruszający, nadawany jest pewnym wypowiedziom i zachowaniom w sytuacjach oficjalnych; sztuczny sposób wysławiania się; używanie słów, wyrażeń górnolotnych, pełnych przesady

ironia
ironia

drwina, złośliwość lub szyderstwo ukryte w wypowiedzi pozornie aprobującej, nadanie wypowiedzi odwrotnego sensu w stosunku do tego, co wynika ze znaczenia użytych słów, na przykład w celu ośmieszenia poglądów czy cech rozmówcy lub pokazania dystansu wobec osób czy zjawisk; wypowiedź zawierająca ironię najczęściej jest krytyką lub naganą, która przyjmuje formę pozornej pochwały; ironia jest narzędziem literackim, w którym wybrane słowa są celowo używane do wskazania znaczenia innego niż dosłowne, można wyróżnić ironię słowną i sytuacyjną

groza
groza

intensywne uczucie wywołane przerażającą sytuacją, zagrożeniem lub niebezpieczeństwem

niesamowitość
niesamowitość

niezwykłość, o czymś niepojętym, ponadprzeciętnym, fantastycznym

R1aLLinZjjbMz1
zadanie interaktywne polegające na ułożeniu w określonej kolejności, według własnego uznania, od najważniejszego do najmniej ważnego, słów kluczy do tego tematu i uzasadnienie swojego wyboru.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Słowa klucze

Poniżej zostały wypisane słowa klucze związane z tą lekcją. Zaproponuj ułożenie ich w określonej kolejności, zaczynając od, twoim zdaniem, najważniejszego. Uzasadnij krótko swój wybór.

Słowa klucze: malarstwo romantyczne, średniowiecze, orientalizm, Somosierra, panteizm, tragizm, wzniosłość, fantazja.

RA0eo47cFPpUU
(Uzupełnij).