Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1LB71ik6qLEy
Na ilustracji budowla w stylu romańskim budowana od końca XIII wieku do połowy XVI wieku. Zawiera małe okna zakończone łagodnymi łukami. Na jednej ze ścian jest rozeta (okrągłe okno). Przed katedrą jest fontanna Neptuna.

Reforma katolicka

Katedra w Trydencie, w której toczyły się obrady soboru. Plac katedralny z fontanną Neptuna
Źródło: Matteo Ianeselli, licencja: CC BY 3.0.
R14lknj3Jr2W1
Oś czasu – reforma katolicka
1517 wystąpienie Marcina Lutra,
1519 elekcja Karola V Habsburga na cesarza,
1527 założenie pierwszego uniwersytetu luterańskiego w Magdeburgu,
1534 - 1540 powstanie zakonu jezuitów,
1542 reforma inkwizycji,
1545 - 1563 obrady soboru trydenckiego,
1582 kalendarz gregoriański.
Oś czasu – reforma katolicka
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Hierarchia kościelna wobec 'nowinek religijnych' i wystąpienia Lutra

Wystąpienie Marcina LutraMarcin LuterMarcina Lutra w 1517 r. nie spotkało się z jednoznacznym przyjęciem ze strony ludzi Kościoła katolickiego. Część wyższych hierarchów piastowała swoje stanowiska nie z powołania czy aby realizować religijne cele, a dla wygody, zysków, prestiżu i władzy, jaką zapewniały im godności kościelne. Tacy hierarchowie z pewnością byli zaniepokojeni i wrodzy postulatom wzywającym do ubogiego i prawego Kościoła. Pamiętać jednak należy, że większość ówczesnego kleru to byli ludzie wykształceni, reprezentujący wysoki poziom moralny. Do takich osób należał sam Luter i jego bezpośredni przełożeni, ale też oponenci, jak Tetzel Tetzel Tetzel czy nuncjusznuncjusznuncjusz Kajetan. Wszyscy uważali, że Kościół wymaga zmian i naprawy.

Marcin Luter
 Tetzel
nuncjusz
RhfRx9hrfeo5v
W okresie Reformacji luterańscy artyści w  Norymberdze Wittenberdze stworzyli wiele pamfletów i ulotek, mających na celu ukazanie negatywnych cech kleru katolickiego. Niewielka książeczka, napisana przez Filipa Melanchthon [czyt.: melanhton] i zilustrowana przez Łukasza Cranacha [czyt.: kranacha], w serii trzynastu par drzeworytów, przeciwstawiała sceny z życia Chrystusa scenom z udziałem papieża, przedstawianego jako Antychryst. W dwunastym zestawie papież został ukazany, gdy sprzedaje odpusty, biskupstwa i inne urzędy kościelne, za pieniądze rozwiązuje małżeństwa, tworzy i łamie prawo, błogosławi i potępia itd.
Źródło: Łukasz Cranach Starszy, Pasjonał , 1921, drzeworyt, domena publiczna.
RcY5PYnLYBeVS
Johann Tetzel, dominikanin, przeor klasztoru w Głogowie i inkwizytor, przedstawiony jako handlarz odpustami
Źródło: Jörg (Jan) Breu Starszy, Pytanie do mincerza, ok. 1530, domena publiczna.
t6vxaRyywg_0000001L

Próby ratowania jedności Kościoła katolickiego – polityczne, religijne

Wystąpienie Lutra szybko wywołało podziały wewnątrz Kościoła. Konieczne były działania, które przywróciłyby mu jedność. Zgodnie z ówczesnymi wyobrażeniami i tradycjami można to było osiągnąć w dwojaki sposób:

  • odwołując się do tzw. 'ramienia świeckiego', czyli władzy politycznej sprawującej opiekę nad Kościołem i religią (w przypadku Niemiec był to cesarz),

  • poprzez siły wewnętrzne Kościoła, czyli zwołanie soboru powszechnego.

Początki rozwoju reformacji zbiegły się z końcem panowania Maksymiliana I (zm. 1519) oraz elekcją i początkiem rządów cesarskich Karola V (elekcja 1519). Rozproszenie aktywności politycznej Habsburgów na obszarze niemal całej Europy (sprawy w Hiszpanii, walka z Turcją, rywalizacja z Francją o wpływy we Włoszech i z Jagiellonami w Europie Środkowej) powodowało pozostawienie spraw niemieckich ich władcom oraz małą skuteczność w zwalczaniu postępującego rozbicia religijnego. Także papieże w obawie przed ograniczeniem swojej władzy przez sobór, niechętni byli jego zwołaniu. To pozwoliło nowym prądom religijnym okrzepnąć i zyskać poparcie polityczne.

RZB8Eju3cW3AG
Maksymilian I – grobowiec w kościele dworskim w Innsbrucku
Źródło: Daderot, Maksymilian I – grobowiec w kościele dworskim w Innsbrucku, 2008, fotografia, domena publiczna.
Ćwiczenie 1
RU1ZbZVEkqVpm1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
t6vxaRyywg_0000001W

Między 'reformami' a herezją

Początki odnowy w Kościele katolickim związane były z papieżem Pawłem III (Aleksander Farnese, 1539‑1549). Był on zaliczany do tzw. papieży renesansowych (skupionych bardziej na sprawach świeckich – poprzez politykę we Włoszech, popieranie interesów rodziny i intensywny mecenat służący celom prestiżowym). Jednocześnie jednak przeprowadził reformę kolegium kardynalskiego, do którego weszli ludzie pragnący głębokiej odnowy i zmian w Kościele. Zwołał sobór w Trydencie w 1545 r. oraz popierał Jana Piotra Carafę (późniejszego papieża Pawła IV, 1555‑1559), który zreformował inkwizycjęinkwizycjęinkwizycję rzymską (1542), co pozwoliło m.in. szybko i zdecydowanie odpierać ataki na Kościół i jego dogmatydogmatydogmaty (a więc zapobiegać kolejnym rozłamom). Wreszcie za Piusa IV (1559‑1565) można mówić o początku zdecydowanych działań Kościoła w celu odzyskania utraconych na rzecz protestantów obszarów państwa, szkolnictwa, opieki społecznej itd. Częściowo osiągnięto to m.in. dzięki takim wybitnym jednostkom jak kardynał Karol Boromeusz, późniejszy święty.

inkwizycję
dogmaty
RxU51jDiGrsC9
Paweł III (Aleksander Fernese, 1539‑1549)
Źródło: Titian, Paweł III (Aleksander Fernese – 1539-1549), 1545-1546, olej na płótnie, Museo di Capodimonte, domena publiczna.
RB5rOMdvDaL3U
Paweł IV ( Giovanni Pietro Carafa [czyt.: dziowanni], 1555‑1559)
Źródło: Onofrio Panvinio, Paweł IV (Govanni Pietro Carafa – 1555-1559), przed 1568, domena publiczna.
RYfTNfisZzQCN
Pius IV (1559‑1565) zaraz po wyborze odciął się od działań swojego poprzednika i zapowiedział reformy w Kościele. Zaczął od pozbycia się nepotów poprzednika Pawła IV Carafy, a na najbliższego doradcę wyznaczył znanego z pobożności i religijności późniejszego świętego Karola Boromeusza (swojego siostrzeńca, a zatem to także był nepotyzm). Najważniejsze było jednak wznowienie zawieszonych obrad soboru trydenckiego i doprowadzenie jego obrad do szczęśliwego końca. Ostatnie sesje odbyły się 3 i 4 grudnia 1563 r., a 26 stycznia 1564 r. papież zatwierdził dokumenty, w tym wyznanie wiary. W tym samym 1564 r. ogłoszono nowy „Indeks Ksiąg Zakazanych”. Papież zreformował też procedury wewnętrzne Kurii – m.in. dotyczące konklawe. Prezentowany fresk (1588) autorstwa Pasquale Cati [czyt.: peskłali kati] znajduje się w kaplicy Altempsów w bazylice Najświętszej Marii Panny na Zatybrzu w Rzymie
Źródło: Torvindus, Pius IV (1559-1565) – fresk w kaplicy kościoła Rzymskiego przedstawiający Piusa IV, który wydaje bullę „Benedictus Deus”, potwierdzającą dekrety soboru trydenckiego, 2004, fresk, licencja: CC BY-SA 3.0.
R10FA9j6dkknv
Inkwizycja Autodafé [czyt.: ołtodafe] na Plaza Mayor [czyt.: plaze me] w Madrycie
Źródło: Francisco Rizi, Inkwizycja Autodafé na Plaza Mayor w Madrycie, 1683, domena publiczna.
RHFpruiznlrZI
Figura z dawnego klasztoru cystersów w  Wehlen w Nadrenii‑Palatynacie. Święty pokazany został w stroju kardynalskim. Godność tę otrzymał od swojego wuja papieża Piusa IV
Źródło: GFreihalter, Rzeźba św. Karola Boromeusza w stroju kardynalskim, 2012, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
t6vxaRyywg_0000002Z

Zwołanie soboru powszechnego do Trydentu

Wobec rysującego się od chwili wystąpienia Marcina Lutra rozłamu w Kościele, wzywano do przeprowadzenia soboru, który miałby rozpatrzyć zasadność pretensji i usunąć wszelkie kontrowersje. Udało się to zrealizować dopiero w 1545 r. w Trydencie. Wybór miejsca obrad nie był przypadkowy, gdyż sobór odbywał się wprawdzie we Włoszech, ale na terenach cesarstwa, co miało zapewnić bezpieczeństwo uznanym przed ponad dwudziestu laty za heretykówheretykówheretyków zwolennikom Lutra. Protestanci jednak się nie pojawili. Różnice polityczne i trudności w znalezieniu kompromisu sprawiły, że obrady z dużymi przerwami trwały do 1563 r. Ich efektem był szereg ustaleń, z których najważniejsze to:

  • uznanie wyższości papieży nad soborem,

  • przyjęcie dogmatu o nieomylności papieży,

  • ostateczne potwierdzenie tradycyjnych dogmatów i liturgii katolickiej.

Generalnie zdecydowano o nieustępowaniu protestantom, uznając, że prawdziwe porozumienie z nimi nie będzie możliwe.

heretyków
R1LB71ik6qLEy
Katedra w Trydencie, w której toczyły się obrady soboru. Plac katedralny z fontanną Neptuna
Źródło: Matteo Ianeselli, licencja: CC BY 3.0.
RDnZm2EFAiduo
Posiedzenie soboru trydenckiego wg kolorowanego rysunku w „Tyrolischer Adler" [czyt.: tyrolisze adla], t. IX Matthias‘a Burglechner‘a [czyt.: mejafasa bergleczna] przechowywany w Austriackim Archiwum, rękopis nr: W 231/9 XVI w.
Źródło: Matthias Burgleichner, Posiedzenia soboru w Trydencie, XVI w., domena publiczna.
Polecenie 1

Wyjaśnij, co oznacza słowo dogmat.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2
R1aqVesss2Wm91
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
t6vxaRyywg_0000003J

Odnowa starego Kościoła

Postanowienia soboru nakazywały dbałość o kształcenie kleruklerukleru poprzez powołanie seminariówseminariówseminariów diecezjalnychdiecezjalnychdiecezjalnych. Wprowadzono zasadę przebywania duchownych w swoich parafiach i diecezjach, jak też regularną kontrolę poprzez wizytacje kościelne. Zakazano kumulowania beneficjówbeneficjówbeneficjów oraz zobowiązano do przestrzegania wszelkich nakazów i zakazów wynikających z reguł zakonnych.

diecezjalnych
seminariów
kleru
beneficjów

Na użytek wiernych ogłoszono tzw. katechizm rzymski, precyzujący podstawowe prawdy wiary. Pozwoliło to łatwo i precyzyjnie określać, co będzie herezją i odejściem od prawowierności. Dla duchowieństwa opracowano w 1568 r. brewiarzbrewiarzbrewiarz, a w 1570 – mszałmszałmszał, które upodobniły liturgię w całym Kościele katolickim. Zwieńczeniem zmian stało się przyjęcie w 1592 r. oficjalnej wersji tekstu Biblii, tzw. Wulgaty i rezerwacja dla kleru wyłączności interpretacji jej tekstu.

Swoistym uzupełnieniem reform było wprowadzenie w 1582 r. nowego, tzw. 'gregoriańskiego' kalendarza. Zniwelował on narastające niedokładności tzw. 'kalendarza juliańskiego', ustanowionego przez Juliusza Cezara. Kraje protestanckie i prawosławne nie chciały 'podporządkować się decyzji papieża' i zwlekały z tymi zmianami do XVIII w., a Rosja nawet do wieku XX.

brewiarz
mszał
R1akCf2MxxvhR
Monstrancja barokowa – niderlandzka z XVIII w. Skarbiec bazyliki w Maastricht w Niderlandach, XVIII w.
Źródło: Kleon3, Monstrancja barokowa – niderlandzka z XVIII w., 2012, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Wyjaśnij, czym różni się kalendarz gregoriański od juliańskiego.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
t6vxaRyywg_0000003X

Nowe siły do walki – nowy typ księdza, nowe zakony: jezuici

Odrodzenie wewnętrzne katolicyzmu nastąpiło m.in. dzięki powstaniu nowych, prężnych zakonów, jak również aktywizacji zreformowanych tradycyjnych zgromadzeń. Do pierwszej grupy z pewnością należy zakon jezuitów, powołany w latach 1534‑1540 przez późniejszego świętego Ignacego Loyolę [czyt.: lojolę]
(ok. 1491‑1556). Zakon kładł nacisk przede wszystkim na bezgraniczne posłuszeństwo przełożonym i papieżowi. Sięgnął do metod pracy misyjnej z powodzeniem wykorzystywanych wcześniej przez młody ruch protestancki. Skupiano się na pozyskiwaniu elit i oddziaływaniu na nie przez oświatę i wykształcenie oraz dostosowaniu praktyki i tematyki działań misyjnych do zastanego otoczenia (św. Franciszek Ksawery). Zapewniło to jezuitom niezwykłe i spektakularne sukcesy w postaci szeregu nawróceń i pozyskania zwolenników w misjach na świecie (Ameryce Południowej, Indiach, Chinach itd.). Wywołało jednak także wściekłe ataki propagandowe ze strony najbardziej poszkodowanych, czyli protestantów i starych zakonów katolickich (np. franciszkanów i dominikanów), którzy budowali 'czarną legendę jezuitów'.

R1NeaXHnSw8zd1
Reformacja w Europie
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY 3.0.

Mapa reformacja w Europie. Na mapie zaznaczone są:

- państwa katolickie;

- państwa luterańskie;

- państwa, gdzie zagościł kalwinizm;

- państwa, gdzie zagościł anglikanizm;

- miejsce podpisania soboru w Trydencie;

- miejsce podpisania pokoju w Augsburgu;

- miejsca wystąpień Marcina Lutra, Jana Kalwina i Henryka VIII, króla Anglii;

- tereny występowania braci czeskich (husytów), prawosławnych i muzułmanów.

Państwa katolickie:

- Królestwo Irlandii;

- Królestwo Portugalii;

- Królestwo Hiszpanii;

- Królestwo Francji;

- Republika Genui;

- zachodnia część Rzeszy Niemieckiej;

- Księstwo Sabaudii;

- Państwo Kościelne;

- Królestwo Neapolu;

- Królestwo Sycylii;

- Republika Wenecka;

- inne księstwa włoskie;

- Królestwo Węgierskie;

- Królestwo Polskie.

Państwa luterańskie:

- Królestwo Szwecji;

- Królestwo Norwegii;

- Państwo Zakonu Inflanckiego.

Państwa kalwińskie:

- Szwajcaria;

- zachodnie Niderlandy;

- Królestwo Szkocji.

Państwa anglikańskie:

- Królestwo Anglii.

Miejsce podpisania soboru w Trydencie (1545‑1563):

- północne Włochy.

Miejsce podpisania pokoju religijnego w Augsburgu 1555, między katolikami a protestantami:

- Rzesza Niemiecka.

Miejsce wystąpienia Marcina Lutra:

- miasto Wittenberga w Rzeszy Niemieckiej.

Miejsce wystąpienia Jana Kalwina:

- miasto Genewa w Szwajcarii.

Miejsce wystąpienia Henryka VIII króla Anglii:

- miasto Londyn w Królestwie Anglii.

Tereny występowania braci czeskich (husytów):

- Królestwo Francji;

- Królestwo Węgierskie;

- Królestwo Polskie;

- Wielkie Księstwo Litewskie.

Tereny występowania prawosławnych:

- Cesarstwo Rosyjskie;

- Wielkie Księstwo Litewskie;

- Hospodarstwo Mołdawskie;

- Hospodarstwo Wołoskie;

- Imperium Osmańskie.

Tereny występowania muzułmanów:

- Hanat Krymski;

- Imperium Osmańskie;

- Tunezja;

- Algieria;

- Sułtanat Maroka.

Rnc5OA7Y0coLc1
Sytuacja wyznaniowa Rzeczypospolitej
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY 3.0.

Sytuacja wyznaniowa Rzeczypospolitej. Na mapie zaznaczone są:

- tereny, na których dominowali katolicy, luteranie, prawosławni, kalwini;

- ważniejsze ośrodki reformacji;

- ośrodki protestantyzmu;

- większe skupiska ludności Żydów, Ormian, Karaimów, Tatarów (muzułmanów);

- arcybiskupstwa i biskupstwa.

Tereny, na których dominowali katolicy:

- Prusy Królewskie;

- Wielkopolska;

- Małopolska;

- Mazowsze;

- Litwa.

Tereny, na których dominowali luteranie:

- Prusy Książęce;

- Inflanty;

- Kurlandia.

Tereny, na których dominowali prawosławni:

- Białoruś;

- Polesie;

- Podole;

- Ukraina.

Tereny, na których dominowali kalwini:

- okolice Lublina;

- okolice Kowna.

Miejsca ważniejszych ośrodków reformacji:

- Ryga;

- Wilno;

- Kiejdany;

- Wilno;

- Nowogródek;

- Królewiec;

- Gdańsk;

- Elbląg;

- Ostroróg;

- Skoki;

- Toruń;

- Poznań;

- Leszno;

- Koźminek;

- Lewartów;

- Lublin;

- Raków;

- Pińczów;

- Kraków;

- Łańcut;

- Lusławice.

Ośrodki luteranizmu:

- Dorpat;

- Wenden;

- Elbląg;

- Gdańsk;

- Chełmża;

- Toruń;

- Poznań;

- Grodzisk;

- Łańcut.

Ośrodki kalwinizmu:

- Birże;

- Kiejdany;

- Wilno;

- Troki;

- Węgrów;

- Kock;

- Grodno;

- Nowogródek;

- Baranów;

- Koźminek;

- Leszno;

- Kraków.

Ośrodki arian (braci polskich):

- Troki;

- Kisielin;

- Hoszcza;

- Beresteczko;

- Lusławice;

- Raków;

- Pińczów.

Ośrodki braci czeskich:

- Zabłudów;

- Skoki;

- Ostroróg;

- Poznań;

- Leszno;

- Bojanowo;

- Koźminek;

- Kraków.

Miasta, skupiska Żydów:

- Witebsk;

- Słuck;

- Grodno;

- Tykocin;

- Chełm;

- Kamieniec Podolski;

- Przemyśl;

- Jarosław;

- Bydgoszcz.

Miasta, skupiska Ormian:

- Mohylew;

- Kijów;

- Kamieniec Podolski;

- Jazłowiec;

- Stanisławów;

- Halicz;

- Lwów;

- Zamość.

Miasta, skupiska Karaimów:

- Poniewież;

- Halicz.

Miasta, skupiska Tatarów (muzułmanów):

- Mińsk;

- Nowogródek;

- Grodno;

- Wilno;

- Troki;

- Brześć Litewski;

- Węgrów;

- Kock;

- Lewartów;

- Kraków;

- Secemin;

- Koźminek.

Miejsca arcybiskupstw (metropolii) rzymskokatolickich:

- Lwów;

- Gniezno.

Miejsce siedziby metropolii prawosławnej:

- Kijów.

Miejsce siedziby arcybiskupstwa prawosławnego:

- Połock.

Miejsca biskupstw rzymskokatolickich:

- Dyneburg;

- Wornice;

- Wilno;

- Kijów;

- Kamieniec Podolski;

- Lwów;

- Przemyśl;

- Chełm;

- Kraków;

- Płock;

- Poznań;

- Chełmża;

- Włocławek.

Miejsca biskupstw ormiańskich:

- Lwów.

Miejsce biskupstw prawosławnych:

- Turów;

- Łuck;

- Włodzimierz;

- Chełm;

- Lwów;

- Przemyśl.

Polecenie 3

Na podstawie mapy pt.: Sytuacja wyznaniowa Rzeczypospolitej, wymień rejony Rzeczypospolitej, w których dominowali luteranie.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Na podstawie opisu mapy pt.: Sytuacja wyznaniowa Rzeczypospolitej, wymień rejony Rzeczypospolitej , w których dominowali luteranie.

Rt99gM6JIWdb7
(Uzupełnij).
RMB2Oe9rTThoO
Obraz nieznanego autora w wejściu do zakrystii rzymskiego kościoła Il Gesu; przedstawia scenę zatwierdzenia przez papieża Pawła III reguły zakonnej w 1539 r.
Źródło: Georges Jansoone, 2010, fotografia, licencja: CC BY 3.0.
R12imcECnm7NK
Rzeźba przedstawiająca św. Kajetana z Tienyt, założyciela zakonu teatynów, zajmujących się m.in. kształceniem księży katolickich. Prezentowana rzeźba pochodzi z fasady kościoła teatynów w Madrycie
Źródło: Pedro Alonso de los Ríos, Luis García, Rzeźba przedstawiająca św. Kajetana z Tienyt, XVII w., fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1C5wpbY3x6JO
Obraz przedstawia św. Ignacego Loyolę, założyciela zakonu jezuitów
Źródło: Peter Paul Rubens, ok. 1600, domena publiczna.
RFNUuIJOmiW6M
Rzeźba św. Franciszka Ksawerego na moście w  Bensheim [czyt.: benshajm] w Niemczech. U jego stóp indyjskie dziecko, które jest chrzczone przez świętego
Źródło: Rzeźba św. Franciszka Ksawerego, 2006, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
RlCYK61GLxYy9
Jezuici przed władcą Indii
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.
RAFVfGEPueAE5
Misjonarz jezuicki – obraz z ok. 1779 r.
Źródło: a.nn, domena publiczna.
R1I6fqYG2w4ns
Jezuita dyskutuje z japońskim możnym
Źródło: a. nn., domena publiczna.
R12WWliPTqXqM
Jezuici w Chinach
Źródło: Jean-Baptiste Du Halde, Jezuici w Chinach, XVIII w., domena publiczna.
t6vxaRyywg_0000005X

Szkolnictwo i nauka

Jednym z najważniejszych pól konfrontacji między protestantyzmem a katolicyzmem w czasach wczesno nowożytnych okazywała się szkoła i nauka. W miastach protestanckich powstawały średnie szkoły humanistyczne na wysokim poziomie kształcenia o protestanckim charakterze. Tak powstały słynne gimnazja np. we Wrocławiu, Toruniu, Gdańsku. Władcy zakładali lub reorganizowali uniwersytety na modłę luterańską. W 1527 r. powstała pierwsza taka uczelnia w Marburgu, a w 1544 polski lennik Albrecht Hohenzollern [czyt.: hohencolern], książę pruski,  założył uczelnię w Królewcu.

Założyciel zakonu jezuitów, Ignacy Loyola, nakazał zakładanie szkół, w których uczono nie tylko teologii, ale klasycznych nauk humanistycznych, języków współczesnych obok łaciny, wreszcie matematyki i nauk przyrodniczych. Wydany w 1598 r. specjalny podręcznik zawierał nowoczesne wskazówki pedagogiczne stosowane w szkołach prowadzonych przez jezuitów. Zaczęła powstawać sieć szkół średnich i wyższych, które dzięki wysokiemu poziomowi i dostępności zdominowały oświatę w znacznej części Europy.

Skuteczność tego szkolnictwa budziła niechęć i zawiść protestantów, którzy często na drodze administracyjnej utrudniali powstawanie szkół jezuickich.

Polecenie 4

Scharakteryzuj osiągnięcia misyjne jezuitów.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Scharakteryzuj osiągnięcia jezuitów na polu oświaty.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 6

Scharakteryzuj i zapisz postanowienia soboru w Trydencie.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 7

Wymień działania i reformy, które podejmował Kościół katolicki, aby powstrzymać postępy reformacji.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
t6vxaRyywg_0000006E

Sztuka

Kolejną dziedziną, w której stoczono walkę o 'rząd dusz', czyli wiernych i wpływy, była sztuka. Architektura, rzeźba, malarstwo, muzyka, teatr - wszystkie te dziedziny twórczości wykorzystywane były przez Kościół dla celów propagandowych i do walki ideologicznej. Protestanci krytykowali rozrzutność i przeznaczanie wielkich kwot na 'czcze ozdoby' w kościołach, które ich zdaniem odciągały uwagę od istoty wiary, tzn. wsłuchiwania się w słowo boże i 'przeżywanie Boga'. W początkowej fazie reformacji wiele kościołów 'oczyszczono' z rzeźb, obrazów i wszelkich ozdób. Tymczasem katolicy podtrzymywali tradycję, a nawet zintensyfikowali wpływ na wiernych poprzez sztukę. W tym celu fundowali wspaniałe wyposażenie kościołów – wielkie ołtarze, wspaniałe freskifreski freski, olbrzymie organy. Wszystko ociekało złoceniami i urzekało bogato zdobionymi detalami. Z założenia miało to służyć zbliżeniu do Boga poprzez oddziaływanie na wszystkie zmysły człowieka: wzrok (obrazy, rzeźby), słuch (muzyka, głośne czytania), węch (kadzidła). Architektura kościołów, z wielką przestrzenią wspólną i podniesionym miejscem ołtarzowym obramowanym dekoracjami, przeciwstawiana była surowej pustce zborówzborówzborów protestanckich.

zborów
freski 
t6vxaRyywg_0000006H

Propaganda

Reformacja przyciągnęła do siebie w początkach swojego rozwoju większość elit intelektualnych. Nacisk na słowo czytane i jego interpretację wydawał się nieść wolność myśli i refleksji religijnej, szybko okazało się jednak, że również nowe wyznania wymagają kontroli i ograniczeń. O ile w kościele katolickim było to zadaniem jego autonomicznych władz z papieżem na czele, o tyle w protestantyzmie najwyższym organem kontrolnym okazywał się władca świecki. Kontrola nie wyeliminowała jednak wzajemnych ataków zwaśnionych odłamów chrześcijaństwa. W XVI, XVII i XVIII w. ukazało się tysiące ulotek, książek, ale też obrazów i rzeźb krytykujących, wyśmiewających lub straszących wiernych ich przeciwnikami. W tych zmaganiach przez długi czas przewaga była po stronie młodych, dynamicznych zwolenników reformacji. Dopiero kontrreformacja i odrodzenie potrydenckiego katolicyzmu zaczęły przywracać równowagę.

t6vxaRyywg_0000006K

Polityka

Najbardziej dramatycznym polem konfrontacji międzywyznaniowej stała się polityka. Przez kilka dziesięcioleci różnice religijne decydowały o współpracy lub rywalizacji państw, implikowały trwałe podziały, a przede wszystkim były powodem wielu konfliktów i wojen. Wprawdzie stosunkowo szybko zdołano je sprowadzić do roli raczej drugorzędnych, ale chętnie wykorzystywanych argumentów ideologicznych i propagandowych. Zróżnicowanie religijne z pewnością spowodowało triumf idei 'racji stanu' i przyspieszyło proces 'zeświecczenia' poczynań politycznych.

Zanim do tego jednak doszło, przez Europę przetoczyła się fala wojen często inspirowanych religią, jak np.: w Niemczech w latach (1546‑1552), wojny hugenockie we Francji (1562‑1598), powstanie w Niderlandach (zwane wojną osiemdziesięcioletnią – 1568‑1648), wojna trzydziestoletnia (1618‑1648).